A 12 JEGYŰ PÁLYASZÁM KIALAKÍTÁSA: HAGYOMÁNYOS TRANSZEURÓPAI VASÚTI VONTATÓJÁRMŰVEK VÁROSI, ELŐVÁROSI KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZFORGALMÚ KÖZLEKEDÉS SZEMÉLYSZÁLLÍTÓ JÁRMŰVEI KESKENY-NYOMKÖZŰ VASUTAK JÁRMŰVEI
1.2. Az üzembentartó a 12 jegyű pályaszámtól eltérő, az OPE ÁME-ban meghatározottnál nagyobb betűket és saját számjelzést is alkalmazhat, ha az hasznos az üzembentartó működése szempontjából. A saját számot az üzembentartó bárhol szabadon elhelyezheti annak figyelembevételével, hogy a 12 jegyű pályaszám körüli 50 cm-es tartományban semmilyen egyéb szám, egyedi azonosító nem helyezhető el, illetve ez az egyedi azonosító egyéb, a hatósági jelzést kiegészítő jelölést nem takarhat el, és annak 20 cm-es tartományába nem helyezhető el. Ez alól kivétel az üzembentartó VKM azonosítója, amelyet lehetőség szerint a 12 jegyű pályaszám közelében, azzal egyező méretű és típusú, nyomtatott nagybetűkkel kell feltüntetni az országkód után kötőjellel elválasztva, H-_ _ _ _ _ formában.
Kisebb karakterek a hatósági azonosítókban csak akkor használhatók, ha a karaktereket csak a hossztartón lehet elhelyezni.
A fentiek figyelembevételével járműveken tehát a korábban használt pályaszám továbbra is megmaradhat, ennek részletes feltételeit a hatóság határozatában írja elő. A hatóság határozatában indokolt esetben engedélyezhet további eltérést a 12 jegyű pályaszám körüli 50 cm-es, valamint a kiegészítő jelzések körüli 20 cm-es tartományban feltüntethető egyéb, nem hatósági jelzésekre vonatkozóan.
Az a) változat alkalmazása esetén a kiadott 12 jegyű pályaszámot a jármű mindkét oldalán a 4.1-4.4. pontokban meghatározott formátumban és csoportosításban, levelezési minőségű, betűtalp nélküli betűtípussal, legalább 80 mm, legfeljebb 200 mm magasságú számjegyekkel - a sínkorona felett 2000 mm-nél nem magasabban - kell segédeszköz nélkül el nem távolítható, időtálló módon, az alapszíntől jól láthatóan eltérő színnel elhelyezni. A 12 jegyű pályaszámot fel kell tüntetni a jármű vezetőállásán vagy utasterében is, legfeljebb 20 mm magasságú számjegyekkel. Kisebb betűk csak indokolt esetben használhatók (például ha a betűket csak a hossztartón lehet elhelyezni).
További jó elmélkedést kivánok:-)))
Most már csak keresni kell a gőzmocikon olyan helyeket, ahol a fent leirtak szerint, jól látható helyen, olvashatóan, nem eltávolithatóan, kritériumoknak megfelelően, figyelembe véve a betük méretét is lehet feliratozni
Arra meg már nem volt szellemi kapacitás, hogy esetleg a szénputtony alá a két ütköző fölé legyen feliratozva, ahol nem zavaró? Vagy a hatóság azt is előírta, hogy a mozdony oldalfelületés legyen? Mindkét esetben csak azt tudom mondani: siralmas...
Most akkor ilyen szempontból a 'talicska volt lusta hűtőmágneseket gyártatni, vagy jogszabály kötelez rá, hogy állandóan ott legyen az az ocsmányság? Mert ha az előbbi, akkor inkább összedobok pár ezer forintot és megcsináltatom őket...
Íme egy operett-gőzösözéstől mentes, teljesen valódi átállítós menet. A helyszín Szentpétervár, a belső félgyűrű egyik déli ágán (ezt kizárólag tehervonatok használják). Mondjuk az ismert áruházlánc logója a jobb szélen, meg hát a drót sem teljesen autentikus, de mit lehet tenni... A cél a nosztalgiagépekre kiképzett személyzet gyakorlatának a fenntartása, illetve hogy a gépek néha üzemi terhelést kapjanak. Persze nem erőltetik túl a mozdonyokat: az L sorozat legfeljebb 2000 tonnával átállítózhat azon a környéken (a kocsik egy része ezek szerint üres).
Az újságban találtam a fotókat, így biztosat nem tudok, de feltételezték, hogy a korábbi napok esőzései miatt megmozdult vagy beszakadt az áteresz a gép alatt. Talán egyszer sikerül találni valami hivatalos iratot is az esetről, akkor okosabbak leszünk.
Sajnos nem a fotosopp a lényeg, hanem hogy az NKH-nál "darab-darab" ugyanúgy kezelnek egy 1927-ben készült BCmot-ot vagy Árpádot , mint egy vadiúj Flirt-et.
Csak éppen ezek a böszme számok elrondítják a járművet, a korhű megjelenés élményének-követelményének annyi stb.
Ott a külföldi példák, amiket írtam, hogyan lehet kulturáltan megoldani. Itt kísérlet sem történt erre a jogalkotó felől.
Még sajnosabb, hogy senki nem vette a fáradtságot arra, hogy a jogalkotóknál jelezze ezt a problémát, így a muzeális járműveknél annyi kitétel került be a jogszabályba engedményként, hogy a hatóság megengedte, hogy a muzeális korhű pályaszám fennmaradhat a járműveken...
Érdemes összehasonlítani ezt a környező országok gyakorlatával, ahol szinte keresni kell ezt a pályaszámot, olyan kicsi számjegyekkel van felfestve; vagy éppen levehető hűtőmágnes-lapon van a szám, ami csak nyílt vonali közlekedéskor kerül fel a járműre, utána leveszik.
Most látom a képeket a mikulásvonatról és.... Kicsit vicces, ahogy a 22.034 "húzza" a szerelvényt, de ez nem olyan nagy gond, hanem tényleg kötelező minden mozdonyra felírni azt a 12 számjegyű marhaságot? Nem volt valami hasonló kitétel, hogy nosztalgia mozdonyoknál nem kötelező?
Kíváncsi lennék, hogy amikor a Truman megjött, eredeti mozdonysátorral, a vezér hogy nyújtózkodott benne! :-)) (vagy kiválogatták a legkisebb növésűeket?)
Üdv neked is, gondoltam, hogy ezzel a kombinációval te lehetsz :-)
Értem azt a csúszótámot, csak azon gondolkodtam el, hogy a Tornado módisított, szegecseltből hegesztetté váló kazánjának a nagyobb hőtágulása miatt módosítani kellett a főkereten. Azt gondolom, hogy épp hogy nagyobb helyet csináltak a nagyobb hőtágulásnak. Azt magam sem gondolnám, hogy megpróbálnák lefogni a kazán hőtágulását - nem vezetne jóra! :-)
Kösz a csavaranyát illető válaszokat, közben nekem is eszembe jutott, hogy a gőzös kerekére az abroncsot izzó állapotban húzzák föl, tehát akkor nagyobb lesz az átmérője :-)
Ha már Amerika. Ott a legutolsó gyakorlat szerint a gőzszabályozó nem a kazán belsejében végigmenő, tengelye körül elforduló rúd volt, hanem a kazánon kívül menő hosszában mozgó rúd - mint nálunk még a 325-ösön. A hosszú rúd miatt a kazán hőtágulása persze elállította volna szabályozót (a rúd nem nyúlt, hiszen kint volt a szabad levegőn), emiatt azt az ügyes trükköt használták, hogy a rúd két egyforma hosszú részre volt osztva, közepén volt egy kétkarú emelő, ami megfordította a rúd mozgásirányát. Tehát a kazán tágulásával a két fél rúd ellenkező irányban hatott a szabályozóra, kioltották egymás hatását.
Számomra az a hihetetlen, hogy miután látták az emberek, hogy lehet új gőzmozdonyt építeni, sokkal hamarabb összejött az 1 millió font, konkrétan pár hónap alatt. No meg, hogy híresebb közéleti emerek (pl. James May) is segítenek a munkában is nagyot dob az egészen. Honlapjuk is van ahol aktívan közlik az állást, szóval még korrektek is az adományozókkal szemben.
Most jön a bezzeg része: nálunk van alapanyag, rengetek csodás emlékű gép, sőt, relatíve kevés energiabefektetéssel üzembe helyezhető mozdony is, csak a felújításhoz (csakúgy, mint a háborúhoz) kell az a bizonyos három dolog...