Tudom. Egyszer tanúja voltam, mikor pár éve elhunyt barátunk lábbal rúgta be a tüzelőajtót a Bivalyon és üvöltött a gőzös gyakornokkal (B. Gy.), "hülye vagy te, összeégeted a fűtőt!" Gyula ugyanis elfelejtezótt szólni a fűtőnek, hogy "lezártam".
Jól gyanítod, alkalmazzák mindhárom vontatási nemnél a lezár kifejezést. Ugyanúgy, mint az "áll a bicska", és a "visszaesett a jelző" kifejezéseket, melyek még az alakjelzős világban születtek, de használatosak ma, a fényjelzőknél is.
A tévedés joga fenntartva. A villanyra is átvitték magukkal ezt a kifejezést az átképzett masiniszták, ott is ezt használtuk. Gyanítom, hogy a dízeleken sem volt más a helyzet.
Gőzmozdony esetében hogy mondhatnánk szakszerűbben azt,hogy a mozdonyvezető "levette a gázt", vagyis nem vontatott, hagyta a vonatot lendületből gurulni.
Két változata volt, mind a kettő 12 tengelyes. 145 tonna, illetve 159 tonna raksúllyal. 1964-ben készült a Simmeringben. A Ganz volt a tulajdonosa, gyanítom hogy oda van. Ha érdekel, van róluk jellegrajz, csak írd meg hova küldjem!
A Garamvölgyi Czukorgyár 2 psz. mozdonyt 1918-ban elcsatolták Magyarországtól - járműcserével került vissza, amikor a múzeum tudatosan StEG járművekre kezdett "vadászni", mert azok szinte eltűntek.
a balinkai/nagycenki andrás a könyve szerint 1923-ban készült, de balinkán a nyilvántartási lapján 1924-es gyártásúként szerepelt. kazánszáma 4756. 1969-ben a landlerban teljesen új kazánt kapott, 4757-es számmal. érdekesség, hogy ezzel a kazánszámmal korábban egy gánti 85-ös sz.számú gép futott.