A Veterános Fórumon olvastam ezt a hsz-t, nekem tetszett, remélem nem veszik a fejem a másolásért!
"Előző életemben a vasútnál szolgáltam (24 éve ) az 1920(?) as vasutassztrájk nyomán elrendelték hogy a mozdonyszolgálatnál dolgozó mérnököknek mozdonyvezetői vizsgát kell tenni annak érdekében, hogy egy esetleges újabb sztrájk során őket lehessen vonatokra vezényelni, biztosítva ezzel a vonatforgalom egy részét. Ezt a jó szabályozást a szocialista vasút is átvette, így nekem is le kellett vizsgáznom mozdonyvezetésből. Mivel azonban az én időmben már csak elvétve volt gőzös forgalom, így a gőzös vizsga kimaradt az életemből. Ennek ellenére (jogosulatlanul) de volt alkalmam vezetni néhány nosztalgia járaton közlekedő gőzöst. Mondhatom különleges élmény volt a villany és a dizel gépekhez képest. Az ember érzi hogy egy ilyen gép vezetéséhez tudás kell . A mai kor autóira átfordítva a dolgot , valahol az automata és hagyományos váltós kocsiközötti különbséggel lehetne érzékeltetni a dolgot. Ami különlegesen megfogja az embert a gőzösökben, az hogy a szemed láttára alakul át a kémiai energia hővé, majd mozgási energiává. Az egyenes vonalú alternáló mozgás, forgó mozgássá... Prüszkölve köhögve lódul neki a vas az útnak háta mögött több száz tonna tömeggel. A kazánajtót kinyitva pedig látod a tűz ördögének megzabolázott táncát mely energiát ad e hatalmas gépezet megmozdításához. A gép kezelését teszed pedig annak a veszélynek tudatában amely egy kazánrobbanás során egy 520-as kazánját áthajította Fonyód állomásépülete felett a 7-es útra a 70-es években. Számomra ezeket a gondolatokat jelenti egy gőzmozdony amely a technika fejlődésének rohamában egy-egy nosztalgiajárat alkalmával itt-ott megmutatja magát, emlékeztetve arra hogy a gépészmérnöki tudás (automatikák és elektronika nélkül) mikre volt képes (És legyünk őszinték a 424-es - bár legendás típus - nem a csúcsát jelentette az akkori magyar mérnöki tudásnak , és iparnak). Na nem akartam ünneprontó lenni ez utolsó gondolattal. Szép gép ez a Bivaly , Nurmi vagy ahogy becézték. Szívesen látnék egy példányt a modellgyűjteméneyemben és a síneken is , szívesen hallgatnám a kettős csillagfúvó hol fütyülős, hol mély kiütését. No befejezem ,meg is hallgatom a magyar gőzmozdonyok hanglemezemet ))"
A többiek kedvéért is: az általad betett kép a Pospischil kiadó Bahn im Bild sorozatának a 40. kötetében (Die Raab-Oedenburg-Ebenfurth Eisenbahn I) a 71. oldalon található és 1954.11.13-án készült. A következő kötet a II. rész, abban több távoli kép van vonatban a Cszy 020 és a Csz 019 kocsikról, köztük az egészet elindító ide betett kép is.
A gugorahajni által betett kép a Slezak kiadó Internationales Archiv für Lokomotivgeschichte sorozat 6. kötetéből van (Hans Sternhart: Die GySEV) a 92. oldalról és 1955.08.15-én készült.
Az 1955-ös képen már nincs rajta kézifék "kidudorodás" alatti "járda".
A mozdony nem elfeledett, csak tisztázatlan a tulajdoni viszonya. A volt nevelőintézetet eladták, kérdés, hogy a vevő megvette-e az ingatlannal együtt a gépet is... Csodálkozom, hogy ez a fotós nő bejutott oda, mert két éve hazai és külföldi vasútbarátok egy csoportja próbálta megtekinteni, és a területet védő szekuritisek elzavarták őket azzal, hogy tilos fotózni, magánterület....
Ahol még effektíve gőzösök járnak, és annak is örülnek, hogy ez is van újra, alig pár évtized után...
https://www.youtube.com/watch?v=x6bCWgmcH_o
https://www.youtube.com/watch?v=mUtCTTm7w8U
https://www.youtube.com/watch?v=3NOtx5w8xHk
Ahogy nézem, keskeny nyomköz, epic felvételek...
https://www.youtube.com/watch?v=EjAHVSMBUUA
Jópofa kis tolató mozdony...Ahogy a csatolt videókat néztem, úgy vélem, kapnak olasz műszaki segítséget is, magát a vonalat még az olaszok építették ki a gyarmati korban, vajon a mozdony milyen eredetű lehet...
Te csak írsz, de nem olvasol? :-))) Ott írtam, hogy létra és fékház nélkül. Zsivány csak átfestette és feliratozta a kocsit - ez utóbbi miatt tettem be, mert ezt is kérdezte a kolléga és az jó rajta -, de átalakítást nem csinált.
Eredetileg igen, a kalauz a gázvilágítást a tető pallóján végigmenve gyújtotta meg. De ha jól tudom, ez a gyakorlat az 1920-as években megszűnt, azután a gázlángot belülről gyújtották. De a létrák és a palló még hosszú ideig megmaradtak, a 2. Világháborús képeken is látszanak.
Több ilyen kocsi is volt (Cszy 012-021 ill. a Csz 019 csak kéttengelyes), a fotó idejében (1954) már csak a Cszy 014, 016-018, 020-021 és a Csz 019 volt meg. Mindegyik 3. osztályú, a 019 kivételével 3-tengelyesek és kalauzkocsiként nem kaptak új számot. Fotó meg kis jellegrajz csak egy-két kocsiról van az említett könyvekben, ezt nem tudom, melyik lehet (a 016 és 020 biztosan nem). A felirat középen GySEV, alatta a Cszy XXX. A tető emlékeim szerint világos színű.
Ez egy porosz eredetű 3-tengelyes oldalgombolós kocsi. Több is került a GySEV-hez és tehervonati kísérőkocsiként alkalmazták őket. A Schlezak és a Poschpischil féle könyvekben vannak fotók róluk. Az 50-es évek második felében átépítették őket normál személykocsivá.