Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58963

De igen, a tűznélkülibe a tartályában lecsapódott vízre magas hőmérsékletű gőzt nyomtak. A nyomás következtében a benyomott gőz is lecsapódott vízzé, viszont így a bent lévő teljes vízmennyiség hőmérséklete bőven 100 fok Celsius fölé került. Nyomás alatti víz ugyanis 100 fok Celsius felett sem lesz gőz! Amint megnyitották a gőzszabályzót, lecsökkent a nyomás a tartályban, így megindult a gőzfejlődés, mivel a nyomás csökkenésével arányosan csökken a víz gázneművé válásának hőmérséklete is, egészen a légköri nyomáson 100 fok Celsiusig. Ha nem gőzt nyomtak volna bele, sohasem tudták volna 100 fok Celsius fölé emelni a tartályban levő nyomás alatti víz hőmérsékletét, nemde?

Előzmény: manhattani (58951)
k.novotny Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58962

És még egy dolog amire érdemes egy kicsit odafigyelni

 

A két Nobel mozdony esetében, azt sem tudjuk, hogy melyik OuK gyártotta a mozdonyokat, csak azt tudjuk, hogy OuK gyári számokon lett legyártva

 

 

Ha megnézed a 7578 által betett képeket, egy korábbi hozzászólásból, akkor azon a képen ahol a gyári tábla, meg a CSIGA feliratozás van, ott a táblán Budapest feliratozás van. Tehát az OuK Pestlörici mühelyében készült a mozdony, függetlenül attól, hogy folyamatos OuK gyári számozása van

 

Ezek a mozdonyok ugyan úgy készülhettek esetleg Pestlörincen is, csak azokról táblát kéne látni. A másik gond az, hogy az I vh. végétől gyakorlatilag a ezekről mozdonyokról semmit sem tudunk, csak arról amit a CSD 1935-ben, illetve 1950-ben odatett.

 

Ha ez kiderülne, igen csak közelebb kerülnénk a dolgokhoz

 

 

Előzmény: k.novotny (58960)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58961

Valamelyik nyomtatott sajtóban olvastam, hogy a II. Világháború után a MÁV 91,001 személyvonatokat is vitt szükségből. Én ezt nem tudom elhinni. Mekkora hatótávolsága volt egy feltöltéssel? Az mozdony "ereje" fokozatosan fogyott, vagy hirtelen esett le?

k.novotny Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58960

Szia Attila!

 

Valójában mindkét mozdonyt a Hällefors vas és acélgyár vette meg, mejd tisztázatlan körülmények között kerültek Pozsonyba.

 

Amellett, hogy amit irtál beviszem a 7397 gy.sz. mozdony megjegyzéseibe, de nem tartom valószinúnek amit ez ügyben leirtál

 

Pont az OuK, illetve azok a gyárak, amelyek különböző kis szériás egyedi rendeléseket gyártottak le, ott a mozdonyok készre szerelése, jóval hosszabb időt vett igénybe, mint azok a gyáraknál, amelyek egy szuszra, egy egy tipusból, 50-60-100 mozdonyt is gyártottak. A két mozdonyt 1917 decemberében kezdték el gyártani, és ha megfigyeled illetve húzol egy képzeletbeli vonalat észak dél vonalában Berlinnél, akkor kiderül hogy ezt a vonalat az OuK 1917 végétől 1918 elegétől már gyártásilag keletre nem igen lépte át.

 

Tehát azt még eltudom képzelni, hogy az első mozdony 18 január végén, február elején leérkezett Pozsonyba, a második esetében, főleg, ha gyártásilag csúszás történt akkor már nem nagyon, és nem beszélve, hogy erre az időre a csehszlovák nem is tudom, hogy minek is nevezem, magát azt a közel 70-80 ezres a monarchia hadseregéből dezertált cseh, szlovák, magyar katonákból megalakult sereget, amelyek életveszélyessé tették a szállitást ezen a vonalon. Ekkor már sokkal biztonságosabb volt a Berlin-Északi-tenger-Svédország szállitási mód

 

Van nekem egy magyar nyelvre leforditott, (nem a wiki által) pdf irásom, kb. 35-40 oldal, amely csak a Dinamit Nobel pozsonyi gyárával foglalkozik, pontosan ebből az időből is, hogy hogyan próbálkozik a gyár a Stefanik, illetve Masaryk által vezetett cseh hadsereggel, már a haború befejezése elött tehát 1917-ben is dülőre jutni.

 

Tehát ha ez az eset 1916-1917-re esett volna, akkor mindenképp helytálló lenne irásod.

 

De ezt majd megbeszéljük még, de mindenesetre amit irtál, azt a 7397 gy.sz. mozdonyhoz a megjegyzésbe felvezetem

Előzmény: OKU30 (58958)
OKU30 Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58959

Igen, ez egy elég érdekes mozdony:

 

A Henschel gyártotta 16360/1919 gy.sz.-on (B-n2t, 566mm nyomköz) az Első cs.kir.szab. Dunagőzhajózási Társaság részére.  1924.12.08.-án az Esztergom-Szászvári  Kőszénbányák vette meg, Tokod altárón üzemelt már 600mm-es nyomközzel. 1936-ban a Röck gépgyár vette meg a Nike számára és építette át tűznélkülivé (B-f2t). 1937.04.07.-én állt szolgálatba Fűzfőn I-es számon. 1995-ig üzemelt. 2002 óta kiállítva a gyár területén.

 

Volt még egy másik 600mm-es cumis gépük is a II számú. Pontos eredete nem ismert. Annyit tudunk róla, hogy vagy a Bp 28 ('Baglyas') vagy a Bp 29 gy.sz. ('Szánas') 1878-ból lett átépítve 1942-ben B-f2t-re az 1882-es számú kazánnal. 1944.02.11.-én állt üzembe Fűzfőn. 1974.09.11.-én selejtezték. 

Előzmény: Törölt nick (58948)
OKU30 Creative Commons License 2015.02.02 0 0 58958

Rosszul van bent az adatbázisban. Az OuK  7396-nál Dynamit Nobel, Pozsony van, az OuK 7397-nél pedig Hällefors Bruks AB (S) szerepel. Valójában mindkét mozdonyt a Hällefors vas és acélgyár vette meg, mejd tisztázatlan körülmények között kerültek Pozsonyba. Feltehetően a svéd Nobel központ vette meg a gépeket és így kerültek hozzánk. A Dynamit Nobel-nek számtalan gyára volt Európában és az USA-ban. Legnagyobb közép-európai gyáruk a németországi Troisdorfban volt (Bonn mellett). Szóval egy ős multi...

 

A pozsonyi gyárban a következő tűznélküliekről tudunk 1920-ig:

Maffei 3822/1913

OuK 6327/1914, 7396-7397/1917

 

A 2. vh után államosították.

 

Előzmény: k.novotny (58957)
k.novotny Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58957

A két pozsonyi mozdony tűznélküli volt?

 

 

A két pozsonyi mozdony az csak egy darab

 

A 7397 gy.sz. mozdony  Svédországba került, és sosem volt Pozsonyban, és Magyarországon sem.

 

Amúgy tűznélküli gép volt a 7396-97 gy. sz. mozdonyok

 

 

Előzmény: Felek Ferenc (58956)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58956

Tisztelettel! A két pozsonyi mozdony tűznélküli volt?

Előzmény: k.novotny (58953)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58955

Valamelyik MÁV 490,0 mozdony az 1942-es évfolyamból.

Előzmény: krikori (58954)
krikori Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58954

http://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=6640#

A filmen sajnos nem látszik teljesen sem a mozdony, sem a szerelvény, ezért a tudor urakhoz fordulok kérdésemmel, milyen gőzös vontatta az ominózus első vonatot? Köszönöm.

k.novotny Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58953

A Henschel 14012-es gép csak a 20-as években került Magyarországra, az eredeti tulajdonosa a Deutsche Spergstoff AG volt, majd a magyar tulajdonosa Royal Dutch Shell Olajipari Rt., Csepel lett

Előzmény: k.novotny (58952)
k.novotny Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58952

A Lennie nevű mozdony pedig meg van, legalábbis 2009-ben még meg volt

manhattani Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58951

>annak idején Csepelen könnyű volt gőzhöz jutni.

 

Ahhoz igen, csak az nem kellett a tűznélküli mozdonyba :-)

Azt gondolom, hogy abba magas hőmérsékletű, és a nagy nyomás miatt nem "lobogó" vizet nyomtak.

Ha a tűznélküli mozdonyba annyi nagy nyomású gőzt nyomtak volna, amennyi belefér, azt néhány száz dugattyúmozgás után elfogyasztotta volna.

Előzmény: Törölt nick (58944)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58950

Megnyugtat, hogy ki tudtad hámozni a lényeget abból az írásomból, aminek a helyesírásán most én is szörnyülködöm :D (-henger az első mondatból, a másodikból a ragok hiánya. stb...)

Szóval a lényeg a lényeg: tűznélküli mozdony általában ipartelepre készült, ahol viszonylag kissugarú ívek lehetnek. Ehhez rövid tengelytávú gépek kellenek, futókerékpárok nélkül. Így trükköztek a súlyelosztással, de ez a séma megmaradt a négytengelyes tűznélkülieknél is, de ilyenről Magyarországon nem tudok, ami nem zárja ki, hogy létezett...

Előzmény: manhattani (58949)
manhattani Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58949

Aha, logikus, kösz!

Előzmény: Törölt nick (58947)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58948

Mégegy mozdony beugrott: Balatonfűzfőn is találkoztam néhány éve egy, ha jól emlékszem 600 mm-es tűznélkülivel, persze nem üzemképes állapotban...

Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58947

Nem törvényszerű, hogy a hengerek hátul legyenek a hengerek!

Az ÖDÖNKE, meg a 319,1002-1003-nak is elöl vannak, bár ezek "rendes" gőzmozdonyból lettek átalakítva.

Ha oldalról megnézed a tűznélkülieket, akkor láthatod, hogy a gőztartály túlnyomórészt az első tengely fölé esik. Ezt ellensúlyozzák a hátra, a viszonylag könnyű sátor alá helyezett hengeröntvényekkel, hajtással. Ne feledjük, itt hátul szén sincs, mint a szertartályos mozdonyoknál.

A hátra helyezett hengerek pedig minden további nélkül megvalósíthatóak voltak, mivel ennél a járműnél nincs tüzelés, tehát nem is kellett a kiömlő gőzzel huzatot csinálni a hosszkazán elején.

Előzmény: manhattani (58940)
7578 Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58946

Sajnos nagyon keveset... (más babérjával meg nem ékeskedem). Viszont Felek Feri már meg is említette... ez viszont jó.

Előzmény: Törölt nick (58944)
manhattani Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58945

Bocs, Henschel :-))

(Gondolom, a Shell zavart meg :-))  )

Előzmény: Felek Ferenc (58943)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58944

A felsorolásom korántsem teljes, és talán nem is hibátlan. Minden lehet, főleg azért, mert annak idején Csepelen könnyű volt gőzhöz jutni. Amikor én jártam ott, jó 15 éve, akkor már csak a C 3001-3003 volt meg. Az akkori vasútüzemvezető elmondta, hogy a papírgyár átesett a szokásos kiszervezéseken, a hulladékgőz már nem kis összegbe került, ezért a mozdonyokat leállították. Felajánlották ugyan elszállítás fejében a Közlekedési Múzeumnak, de mivel magyar vasúttörténeti értékük nem volt, nem tartottak rá igényt. Ezzel meg is pecsételődött a sorsuk...

Tudsz valami közelebbit arról a gépről?

Előzmény: 7578 (58941)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58943

Első Magyar Részvényserfőzde - Budapest

 

JÓZSI - 1912. Jung, Jugenthal 1722 gysz. - B - 80 LE - 1912.IX.2. Mtr. próba

 

Fegyver és Gépgyár Rt. - Budapest, Soroksár

 

LENNIE - 1917. Orenstesin & Koppel 7979 gysz. - B - 1917.IV.19. Mtr. próba

 

Weiss Manfréd - Csepel

 

1 - 1915. Orenstein & Koppel 7828 gysz. - B - 1915.X.8. Mtr. próba

2 - 1917. Orenstein & Koppel 7978 gysz. - B 

 

Shell Kőolajipari Rt. - Csepel

 

1918. Henschell 14 012 gysz. - B - 1930.V.5. Mtr. próba

Előzmény: Törölt nick (58937)
7578 Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58942

Igen... igen... ez nem tűznélküli, csak Mágus kérdésére válaszoltam.

Előzmény: manhattani (58940)
7578 Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58941

Egyszer láttam egy fényképet egy kis tűznélküliről, az oldalán a 14012 szám volt olvasható. Külső segítség szerint az is Csepelen szolgált. Ez is benne lenne a felsorolásodban, vagy pluszként jelentkezik?

Előzmény: Törölt nick (58934)
manhattani Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58940

De ez nem tűznélküli mozdony, abból is látszik, hogy elöl vannak a hengerei.

 

Nem tudjátok véletlenül, hogy a tűznélkülieknek miért vannak túlnyomó részt hátul, a vezetőállás közelében a hengerei?

Eddig összesen egy tűznélkülit láttam, aminek elöl voltak, az is amerikai volt.

Előzmény: 7578 (58939)
7578 Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58939

Pár éve volt itt téma a Csiga mozdony...

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=89006502&t=9036868

Előzmény: Mágus23 (58923)
Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58938

Hoppá! Nem tudom, a pozsonyiak tűznélküliek voltak -e?

 

1917. Orenstein & Koppel 7396 gysz. - B - 

1917. Orenstein & Koppel 7397 gysz. - B - 

 

 

Előzmény: Felek Ferenc (58935)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58937

Látom, megelőztél a MÁV 91,001-essel.

Hogyne érne Pozsony, akkoriban az Magyarország volt!!! A most-ot meg hagyjuk, mert még a neve sem hangzik jól...

Előzmény: Felek Ferenc (58935)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58936

ÖDÖNKE, ha minden igaz, a MÁV Gépgyárban készült 1896-ban, 882-es gyári számmal, hagyományos gőzmozdonyként. A MÁV-nál XII. oszt. 5463, majd 1911-től 377,281. 1962-es forgalomból való kivonása után lett átalakítva.

 

 

Közben eszembe jutott mégegy:

A Dombóvári Fatelítő mozdonya, de azt úgyis mindenki ismerheti a Parkból...

Felek Ferenc Creative Commons License 2015.02.01 0 0 58935

Pozsonyi Dynamit gyár ér? Természetesen Trianon előtt! És persze MÁV 91,001...

Előzmény: Törölt nick (58934)
Törölt nick Creative Commons License 2015.02.01 0 1 58934

További tűznélküliek Magyarországon:

LAMPART 1, később LEENIE Orenstein & Koppel 7979/1916

 

 

Babelsberg 146 071/1956, ez a csepeli papírgyárban szolgált, a gyári számával az oldalán:

 

 

És ha már Csepel, és papírgyár, innen vonult nyugdíjba, jobban mondva a bontóba a C 3001-3003 is, érdektelenség miatt

 

  C 3001

 

  C3002

 

  C3003

 

És ne feledkezzünk meg Ödönkéről sem...

 

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!