Az első képen a kocsin valóban a gemenci mozdony látható. Bár 490 sorozatszámot kapott, de ez nem azonos a MÁV eredeti 490 sorozatával. Ezeket a mozdonyokat már csak nosztalgiaüzem miatt vették a román kisvasutaktól a magyarok. Tehát a gőzöskorszakban ilyen magyar mozdony elvileg nem létezett.
Ez szerintem nem 303-as konyhája. Ezáltal megkockáztatom: nem is magyar gép. A kezelőszervek elhelyezkedése, feszmérők, vízállásmutatók kialakítása, a tüzelőajtó (értem én, hogy stoker, de akkor is!) egyáltalán nem magyar gépre utal. Nekem inkább valamelyik német masina ugrana be elsőre. A 303-as egyébként ha jól tudom, két szabályzós volt.
Általában a szerkocsi vízét egyharmad részéig volt célszerű kihasználni. Egyébként annyi víznek mindig benne kellett lenni ,hogy a kazán teljesen utántáplálható legyen. A kazánbiztonsági előírások is megkövetelik ,hogy annyi víznek mindig lenni kell ,hogy a kazán teljesen teletáplálható legyen. Az E 1 utasítás második részét csak most azért nem idézem ,mert szó és vessző szerint már elfelejtettem és nemkívánok az értelemszerű dolgokról vitatkozni .
A szerkocsin és a mozdonyok víztartályain van vízmutató készülék Ez általában egy egyszerű úszós vízmérce ,amelynek ,ha a tetejét felnyitjuk egy szintmutató pálca segítségével a mindenkori víztartalom megállapítható A MÁV nál leginkább a MÁV szabványú és a Göth féle vízmérce volt használatban. Szertartályos mozdonyokon ,mindkét oldali víztartály egymással össze van kötve.
Benei Sándort igen ismertem . Nagyon örülök,hogy ma is az élők sorában van Bár kora úgy 75 év lehet ,ha nem beteges akkor nem magas kor. Sándor bátyámtól néhány csibészséget is megtanulhattam a gőzös kezeléséről .
Éppen a múltkori lajosi menetnél mesélte Benei Sanyi (te szerintem még ismerted is), hogy a gőzös világban 10 kocsival a mindenhol megállós vinattal Nyugatiból lemenek Lajosmizsén át Hetényegyházára és onnan visszafelé jövet Ócsán vettek vizet. Persze a vonal nagyjából, mint a gyúródeszka, talán 3 ezrelék a legnagyobb emelkedő.
Üdv! A többszöri megállás a gőzfogyasztást nagyban befolyásolja ,minden indítás gyorsítás nagyobb mérvű gőzelvonással jár. Természetesen ezt víztáplálással pótolni is kell . Ezért a vízfogyasztás többször megálló vonatnál lényegesen több mint egy, egy vagy két megállással közlekedő vonatnál
A keskeny gőzös a pőrén a Rezét gőzös Gemencről. 490 2003 a pályaszáma. Most kapott az elmúlt évben főjavítást és hála Istennek jó egészségnek örvend! :)
A kocsin lévőt keskenynek nézem, arról fogalmam sincs. A zöld szerintem a Fővárosi Gázgyár valamelyik mozdonya, a harmadik, külön hozzászólásban pedig talán a Sarkadi Cukorgyár gépe van. A keskeny mozdonyokat egyáltalán nem ismerem, de a másik kettő sosem viselt MÁV pályaszámot, amennyire én tudom.