A bírálat jogos, de azt ne hagyjátok figyelmen kívül, hogy azok a szlovák mozdonyok, elsősorban az Albatrosz egészen jó minőségű zománcfestékkel van festve, és olyan hatást kelt, mintha égetett zománc lenne. Mintha egy vasporozott vaskályhát és egy zománctűzhelyt hasonlítanánk össze. Attól még nem lenne szabad ragadnia....
A 4296-os mozdonyt valóban a MÁV vásárolta, a Karánsebes-Hátszeg közötti fogaskerekű vasútvonal megépítésekor, később 40.006-os számon közlekedett, és a Tiszolc-Zólyombrézó közötti fogaskerekű pálya egykor 4281-4284 számú, később 41.001-004 számú mozdonyai helyett vásárolták meg és helyezték üzembe 2014.05.03-án. Egyelőre csak sík pályán közlekedhet, a fogas pálya karbantartása még nem fejeződött be. Gyártotta: WLF (Wiener Lokomotiv und Maschinenfabrik Floridsdorf) 1887-es gyártási számon.
A MÁV besorolása szerint 377-es és 375-ös mozdony volt ott egy pár példány, volt olyan is, amelyiken megvolt a MÁVAG tábla, meg még a helyreállítandók között is volt MÁVAG gyártású mozdony.
Nálunk - sajnos! - minden mozdonynál az ápolás azt jelenti, hogy átkenik vmi gyanus hulladék olajjal, amibe beég a korom.
Tőlünk északra, meg nyugatra meg lemossák, sőt bútorviasszal dörzsölik át.
Hiába mondod az illetékes vezetőnek, meg akár az egyszeri mozdonyvezetőknek, hogy ne olajozzák, lesöprik az egészet azzal, hogy a nagyapáink apái is olajozták... Pedig már Fialovits is kárhoztatta ezt a rossz szokást.
Igen, erre próbáltam utalni énis egy héttel ezelőtt, mikor az Albatrost láttam hazamenni. De ugylátszik magyarországon valamit lemosni és szépen tartani is pénz kell. :-)))))) ennyi erővel én mér törlöm ki a seggem....
Egyébként nem voltam rest és kerestem valami korábbi képet a 109-ről. Ez a kép 2008 06-ban készült, tehát 4 évvel a fővizsga után. Az Albatros 2011-ben fővizsgázott, tehát azóta 3 év telt el. Ezek szerint egy év alatt rakódott rá az a retek amit már le sem lehet takarítani. :-))))) ne vicceljünk már. Ne másban meg az államban meg a Mari néniben keressük már a hibát. Talán meg kellene fogni egy kib...szott rongyot és letörölni hogy valahogy kinézzen!
Tulajdonképpen igazad van: a mozdonyverseny is olyan erőltetett, mint a Nemzeti Vágta a Hősök terén, ezzel együtt azok a mozdonyok, amelyek Pozsonyban voltak, jó állapotú, működőképes, strapabíró járgányok, némelyik száz éves életkora ellenére, és be tudják mutatni, mire képesek. (Nem csak ígéret, hanem bizonyíték!)
Természtesen az erőltetett mutatványok (lányszabadítás és hasonlók) nem igazán szimpatikusak, de még a tűzoltás, angol-posta, és egyéb váratlan helyzetekre reagálás képessége bizonyítja, hogy a százéves gépezet és legénysége tettrekész. (Sajnos, azért olyan helyzet is adódik, szerencsére ritkán, hogy valakit a vasuti sínhez kötöznek, igen rossz szándékkal, de azért ezt népszerűsített formában sem helyes előadni.)
Ne lehessen! Nem helyeslem a mozdonyversenyt, a vontatóhajóversenyt, az öregvillamosderbyt, vagy az aggbaggerbajnokságot és az egyéb hasonlókat. A muzeális értékű technikai eszközöket gondosan ápolni kell és időnkén kíméletes módon működtetni őket azért, hogy még sok generáció láthassa a régi technikákat. Persze ez homlokegyenest ellentétes a vásári látványosságok igényével.
Azon a vágányon, ahol a páncélvonat-bemutatót szokták tartani, lehet(ne) mozdonyverseny is, csak a mellette levő vágány tele van felújításra váró mozdonyokkal (azok között vannak MÁVAG-gyártásúak is, csak némelyikről levették a mozdonytáblát - gyári táblát... ). Összesen 7 működő mozdony volt, az írott program szerint, 4 nagy, és 3 mellékvonali, de azok között ott volt a Karánsebesről elszármazott tiszolci fogas mozdony is - saját lábán!
A Borsi István: A mozdonymodell-építő Dr. Varga Sándor (1912-2002) c. könyvben fellelhető, igaz elég sok kívánnivalót maga után hagyó, fényképanyag alapján valószínűleg igen.
A szlovákok tegnap Pozsonyban megmutatták, hogy hogyan kell gőzmozdony parádét csinálni. Ugyan a miénkhez hasonló "versenyt" nem tudnak csinálni, de volt vagy 10 db felfűtött gőzmozdony (javarészt nagymozdonyok), mindegyik a sajátjuk, talán nem is volt külföldi vendég. Gyönyörűek, és olyan állapotban vannak, hogy a "saját lábon" érkeznek, nem csak a járműskanzenben 30 km / órával lehet járatni őket.
Egyrészt persze örülök, hogy nekünk is van pár működő gőzösünk, de az, hogy Szlovákia ekkora "arzenált" tud felvonultatni azért nem semmi.
MUKI a héten egy kicsit lazított, de azért szépen gyógyul, hiszen a Dunaferr Szakközép-és Szakiskola szakoktatói, tanulói gondoskodnak a felépüléséről….
"Nem ismerem a szobi állomás jelenlegi állapotát, pontosan, hogy a delta még használható-e, (5 éve még az volt) de hogy az utóbbi időkben seggel jön Pest felé a gőzős az meg egyszerüen nevetséges."
Valóban nevetséges, de ha jól tudom, Szobon felszedték a deltát, annak állapota miatt. Tehát sajnos fizikálisan sem lehetséges a mozdony megfordítása.