Dolgozom fel az 520 sor. gőzösök baleseteit. 1969-ben Herendnél a figyelő fűtő ment ki tisztítani a katonavonat gőzösét, mert a tüzelő fűtő nagyon kimelegedett a Herendig tartó úton. 1970-ben Fonyódon a fűtő a később felrobbant gőzöst tisztogatta a fűtőházban, ahová hajnalban félreálltak. Az 1972-es salgótarjáni baleset előtt a később megfutamodott tehervonat tológépének fűtője a vasakat húzta be olajjal Somoskőújfalun, míg az indulásra várakoztak.
Úgy tűnik, még ebben az időben is adtak a gépek tisztaságára, pedig hol voltak már Fialovitstól! Bezzeg ma, úgy néz ki némelyik gép, mint a trágyadomb.
ÜDV Antal! Lehet ez a név is volt forgalomban. Annak idején mi csak proliként neveztük . Rákosrendezőn 1 kocsi (Bhv)+ bobo vagy dácia volt az összeállítás . Ritkán előfordult,hogy a377 493 as is lement rendezőre a prolit húzogatni ha az éppen gőzben volt és valamelyik tartalék valamiért nem volt használható erre a célra . Rendező két vége között ment . A körvasúti prolit azt nem tudom.
Nem azzal, :-) az akkor még "nagy" fordát járt. Hagyományos Leonyiddal, de az a típus itt off... Egyébként lenne kérdésem, de inkább átmegyek vele a balesetes topikba.
Korábban, az 50-es években is volt Rákosrendezőn proli. Ha jó rémlik, éppen Trumannal csinálták, mikor ütközött valamilyen vonattal. A lajosi vonat kelenföldi "vendégszereplése" után 1-2 évig még megmaradt a proli, de akkor már Szöcske hordta. Azután végleg megszünt.
Volt Rákosrendezőn is: a hatvanas években egy 377-es egy kocsival a Szegedi úti sorompótól ment fel a fűtőházba, és még a kilencvenes években is volt egy M44 egy kocsival a sorompótól a gurítódombig, azaz a Rákos-patakig, illetve felüljáróig. (A betonozott felszállóhely talán még ma is felismerhető.) A Ferencváros - Kőbánya-felső szolgálati vonatot pedig meghosszabbították Rákosig. Akkor lett vége, amikor, igen szomorú módon, a körüljáró mozdony a saját tolatásvezetőjét gázolta el....
Ferencváros - Kőbánya-Kispest között is volt, később Kőbánya-Kispest - Ferencváros - Kelenföld kibővített szolgáltatással, és hogy ne kelljen külön gondoskodni róla, a lajosmizsei vonat egy menete teljesítette.
Az ötvenes években ezt a feladatot még a Körvasúton közlekedő személyvonat (73-as mező) teljesítette, a vasutasok által kedvelt lakótelepekről bejárást is ellátva.
Alapvetően nem mondták rosszul. Volt ilyen névre keresztelt menet Kőbánya-felső és Ferencváros között is. A reggeli és az esti szolgálatváltáskor közlekedett. Mozdonyt innen-onnan szereztek rá, a kocsi is olyan volt, hogy hajdanán valóban láthatott szebb időket is. Minden szolgálati helynél megállt. Nekem is megadatott a "megtiszteltetés", hogy cibálhattam néhány alkalommal. Amikor az első alkalommal kellett vinnem, szóltam, hogy nem lenne hátrány, ha megnondaná valaki, hogy hol kell megállni. Erre felszállt egy önkéntes - valami régi bútordarad bakter volt Fradiban - és elnavigálta a nagyon kezdő mozdonyvezetőt meg a kadétját (ketten összesen nem voltunk annyi évesek, mint az öreg). Ja, és még egy fontos megjegyzés: a proli volt az a vonat, amelyet MINDEN csatlakozó vonatnak illett megvárni. :-) Emlékszem, egyszer valami páros miskolci vonattal álltam meg Kőbánya-felsőn, mindenki felszállt, már jócskán indulni kellett volna, a külsős meg sehol. Aztán bemondták, hogy " Akárhanyas vár a prolira..."
Harmadik verzió: nekem úgy mondták, hogy a "prolivonat" a budapesti szolgálati helyeket a körvasúton keresztül összekötő munkásjárat volt, általában egy a személyvonati forgalomból kivont, de még üzemképes mozdonnyal, ami egy-két lerobbant személykocsit vontatott.
Üdv! A proli az annak idején az Ajka és Celldömölk között közlekedő munkásvonatot jelentette. Ez menetrendszerű személyvonatot jelentett amely minden állomáson és megállóhelyen megállt. Volt ,hogy 324 es ,vagy 424 es továbbította. A 324 es ből az 1564 es vagy az 1572 es de az 1581 es is vitte 1977 78 79 ben. A 80 as évek közepéig 424 es mozdonyok sokszor továbbították ezen vonatokat. Nem azonos ez a Rákosrendező pályaudvaron működött prolival amely az alsó és felső vég között a rendezői tartalékkal működött. Volt rá példa,hogy a 377 493 ment le rendezőre prolizni,ha a tartalék bobo vagy dácia nem volt erre épp kapható.
Üdv! Részemről is kösz az adatokat . A 82 es adat ,hogy csak 2 személyvonatozik az nem biztos ,hogy jó ,mert a Celldömölk Ajka közötti prolit még akkor 82 után sokszor 424 es ek vitték egészen 85 ig is . A motorok meghibásodásánál is sok gőzöspótlás volt . a 254 es a 129 es a 173 as sokszor személyfordázott még 82 után is . A 317 es és a 129 pedig gurítózott is . A 334 es ha emlékezetem nem csal Jánosházán is tartalékozott még 86 87 ben. A 317 es pedig felkerült a Hámánba és szemét módon lett selejtezve a műszaki állapota nem indokolta a selejtezését.
"ÜDV! Celldömölkön több magasabb pályaszámú 424 es is volt. Egészen a gőzöskorszak végéig,illetve még a hivatalos megszűnés után is volt ott 424 es . A 334 es még 88 ban is ott dolgozott ,Keszthelyre is Celli személyzettel ment . Celldömölkön a magasabb p.sz. gépek a következők voltak ,a teljes pontosság igénye nélkül 254 317 318 319? 331 334"
Igen, azért írtam, hogy főleg alacsony pályaszámúak voltak, amit a látott fényképek alapján feltételeztem.
A 254, 317, 318, 334-re emlékszem is, persze csak fényképről.
Azt is mesélted, hogy a legutolsó a 334-es volt, bár az csak a legvégső időkben 85 körül került oda Szegedről.
Az eredeti celli gépek közül ha jól emlékszem a 317-et és a 318-at mondtad utolsónak.
1979 december 31.-én Celldömölkön egyébként papíron még 33 db. 424-es volt.
Ebben a fűtőházban volt a legtöbb 424-es, hasonlóan sok még Szombathelyen volt, ahol 31-et írnak ebben az időpontban.
Az első 8 vagy 9 gép, amit 80-ban selejteztek és 81-ben vittek a bontóba bármennyire is szomorú még az üzemben nem okozhatott feltűnő gőzös fogyatkozást.
Ezek a gőzösök már 80-ban leálltak, az igazi változás viszont 81-től jött amikor megérkeztek ide a Csörgők.
Ekkor gyorsulhatott fel a gőzös fogyatkozás.
Érdekes lenne tudni, hogy évente mennyivel csökkent a gépek száma, amíg a 1979-es 33- db.ról az 1988-as 1 db-ig eljutott a 424-es állomány.
ÜDV A nick neved szerinti mozdony ,pedig nálunk volt a Hámánban arra meg azért emlékszem jól ,még műhelyes gyakornokként Zsíros Karcsi bátyám csoportjában sokszor napi vizsgáztam .
ÜDV! Celldömölkön több magasabb pályaszámú 424 es is volt. Egészen a gőzöskorszak végéig,illetve még a hivatalos megszűnés után is volt ott 424 es . A 334 es még 88 ban is ott dolgozott ,Keszthelyre is Celli személyzettel ment . Celldömölkön a magasabb p.sz. gépek a következők voltak ,a teljes pontosság igénye nélkül 254 317 318 319? 331 334
ÜDV! Bocs most,hogy írod látom,hogy egy o betűt kihagytam. Celldömölkön több mozdonyvezető rokonom volt ,sajnos ma már csak 1 él belőlük. Gyermekkoromban eleget "rosszalkodhattam" a fűtőházban, Celldömölkön. Az emlékek onnan valók az itt említett mozdonyok némelyikét még láthattam élőben . A pályaszámokra csak ezért emlékeztem nagyjából,de még más Celldömölk fűtőházában dolgozó gépekre is emlékszem. A menetet láttam. Márton Jóska bátyámmal (nagymamám öccse volt ) éppen az állomáson voltunk mikor elvitték őket.
Üdv! Nagyon köszönöm a fényképet, és a pályaszámokat is! Ennyi idő után tényleg nem könnyű ilyen pontosan emlékezni rájuk. Közben észrevettem egy kis pontatlanságot a mozdonyvezető nevével kapcsolatban: Moór Lajosnak hívták. Ismerted talán? Vagy láttad a menetet?