Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56839

Dolgozom fel az 520 sor. gőzösök baleseteit. 1969-ben Herendnél a figyelő fűtő ment ki tisztítani a katonavonat gőzösét, mert a tüzelő fűtő nagyon kimelegedett a Herendig tartó úton. 1970-ben Fonyódon a fűtő a később felrobbant gőzöst tisztogatta a fűtőházban, ahová hajnalban félreálltak. Az 1972-es salgótarjáni baleset előtt a később megfutamodott tehervonat tológépének fűtője a vasakat húzta be olajjal Somoskőújfalun, míg az indulásra várakoztak.

 

Úgy tűnik, még ebben az időben is adtak a gépek tisztaságára, pedig hol voltak már Fialovitstól! Bezzeg ma, úgy néz ki némelyik gép, mint a trágyadomb.

Előzmény: fantal (56836)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56838

ÜDV! Bizony akkoriban a mozdonyok ilyen kiglancoltan mentek szolgálatba. A mozdonyszemélyzetnek büszkesége volt a csillogó masina .

Előzmény: fantal (56836)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56837

ÜDV! Szolgálati vonat 1935 julius .328 649 p.sz. mozdony Fotó: Fialovits Béla

Előzmény: manhattani (56835)
fantal Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56836

Jó kiglancolt 328-as vitte ezt a prolit :)

Előzmény: manhattani (56835)
manhattani Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56835

Ez is prolivonat! :-) Csak kicsit korábban, mint amikre emléxünk.

manhattani Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56834

>1-2 évig még megmaradt a proli, de akkor már Szöcske hordta.

 

Mikor mi. Volt, hogy a 1379-es Szili, mert épp egy motoros volt :-)

Reggeltől délutánig Kőfelsőn ácsorgott. Volt, mikor kiment Rákosra, később nem.

Előzmény: Bárdos Imre (56830)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56833

ÜDV Antal! Lehet ez a név is volt forgalomban. Annak idején mi csak proliként neveztük . Rákosrendezőn 1 kocsi (Bhv)+ bobo vagy dácia volt az összeállítás . Ritkán előfordult,hogy a377 493 as is lement rendezőre a prolit húzogatni ha az éppen gőzben volt és valamelyik tartalék valamiért nem volt használható erre a célra . Rendező két vége között ment . A körvasúti prolit azt nem tudom.

Előzmény: fantal (56827)
lövedék Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56832

Nem azzal, :-) az akkor még "nagy" fordát járt. Hagyományos Leonyiddal, de az a típus itt off... Egyébként lenne kérdésem, de inkább átmegyek vele a balesetes topikba.

Előzmény: Bárdos Imre (56831)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56831

Névadóddal cibáltad a Prolit. :)

Előzmény: lövedék (56828)
Bárdos Imre Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56830

Korábban, az 50-es években is volt Rákosrendezőn proli. Ha jó rémlik, éppen Trumannal csinálták, mikor ütközött valamilyen vonattal. A lajosi vonat kelenföldi "vendégszereplése" után 1-2 évig még megmaradt a proli, de akkor már Szöcske hordta. Azután végleg megszünt.

Előzmény: kihúzóvágány (56829)
kihúzóvágány Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56829

Volt Rákosrendezőn is: a hatvanas években egy 377-es egy kocsival a Szegedi úti sorompótól ment fel a fűtőházba, és még a kilencvenes években is volt egy M44 egy kocsival a sorompótól a gurítódombig, azaz a Rákos-patakig, illetve felüljáróig. (A betonozott felszállóhely talán még ma is felismerhető.) A Ferencváros - Kőbánya-felső szolgálati vonatot pedig meghosszabbították Rákosig. Akkor lett vége, amikor, igen szomorú módon, a körüljáró mozdony a saját tolatásvezetőjét gázolta el....

Ferencváros - Kőbánya-Kispest között is volt, később Kőbánya-Kispest - Ferencváros - Kelenföld  kibővített szolgáltatással, és hogy ne kelljen külön gondoskodni róla, a lajosmizsei vonat egy menete teljesítette.

Az ötvenes években ezt a feladatot még a Körvasúton közlekedő személyvonat (73-as mező) teljesítette, a vasutasok által kedvelt lakótelepekről bejárást is ellátva.

Előzmény: lövedék (56828)
lövedék Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56828

Alapvetően nem mondták rosszul. Volt ilyen névre keresztelt menet Kőbánya-felső és Ferencváros között is. A reggeli és az esti szolgálatváltáskor közlekedett. Mozdonyt innen-onnan szereztek rá, a kocsi is olyan volt, hogy hajdanán valóban láthatott szebb időket is. Minden szolgálati helynél megállt. Nekem is megadatott a "megtiszteltetés", hogy cibálhattam néhány alkalommal. Amikor az első alkalommal kellett vinnem, szóltam, hogy nem lenne hátrány, ha megnondaná valaki, hogy hol kell megállni. Erre felszállt egy önkéntes - valami régi bútordarad bakter volt Fradiban - és elnavigálta a nagyon kezdő mozdonyvezetőt meg a kadétját (ketten összesen nem voltunk annyi évesek, mint az öreg). Ja, és még egy fontos megjegyzés: a proli volt az a vonat, amelyet MINDEN csatlakozó vonatnak illett megvárni. :-)  Emlékszem, egyszer valami páros miskolci vonattal álltam meg Kőbánya-felsőn, mindenki felszállt, már jócskán indulni kellett volna, a külsős meg sehol. Aztán bemondták, hogy " Akárhanyas vár a prolira..."

Előzmény: fantal (56827)
fantal Creative Commons License 2014.03.10 0 0 56827

Harmadik verzió: nekem úgy mondták, hogy a "prolivonat" a budapesti szolgálati helyeket a körvasúton keresztül összekötő munkásjárat volt, általában egy a személyvonati forgalomból kivont, de még üzemképes mozdonnyal, ami egy-két lerobbant személykocsit vontatott.

Előzmény: Mágus23 (56826)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.09 0 0 56826

Üdv! A proli az annak idején az Ajka és Celldömölk között közlekedő munkásvonatot jelentette. Ez menetrendszerű személyvonatot jelentett amely minden állomáson és megállóhelyen megállt. Volt ,hogy 324 es ,vagy 424 es továbbította. A 324 es ből az 1564 es vagy az 1572 es de az 1581 es is vitte 1977 78 79 ben. A 80 as évek közepéig 424 es mozdonyok sokszor továbbították ezen vonatokat. Nem azonos ez a Rákosrendező pályaudvaron működött prolival amely az alsó és felső vég között a rendezői tartalékkal működött. Volt rá példa,hogy a 377 493 ment le rendezőre prolizni,ha a tartalék bobo vagy dácia nem volt erre épp kapható.

Előzmény: Madrone (56825)
Madrone Creative Commons License 2014.03.09 0 0 56825

Szia!

 

Nem tudom a prolivonat minek számít. Nem lehet, hogy az valami üzemi menet féle?

 

Lehet, hogy az azt továbbító gőzöst nem számították a személyvonatozó gépek közé.

Előzmény: Mágus23 (56823)
Madrone Creative Commons License 2014.03.09 0 0 56824

Szia!

 

Most tudtam csak a válaszodat elolvasni.

 

Nagyon szépen köszönöm az adatokat, még ha nem is pályaszám szerinti bontásban van, hanem összesítve.

 

Nagyon érdekesek ezek az adatok.

 

Feltűnő, hogy a nagy állomásított darabszám ellenére viszonylag kevés volt már ekkor ténylegesen üzemben.

 

Az látható, hogy 82-től az egykori nagy gőzmozdonypark bevetési területe nagymértékben beszűkül.

 

 

A 80, 81 és 82-es adatok után esetleg nem tudnád még a 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90-es mozdony állag adatokat is megadni?

 

Az is érdekelne és nagyon megköszönném.

 

Elnézést, ha telhetetlen vagyok.

Előzmény: 7578 (56820)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.07 0 0 56823

Üdv! Részemről is kösz az adatokat . A 82 es adat ,hogy csak 2 személyvonatozik az nem biztos ,hogy jó ,mert a Celldömölk Ajka közötti prolit még akkor 82 után sokszor 424 es ek vitték egészen 85 ig is . A motorok meghibásodásánál is sok gőzöspótlás volt . a 254 es a 129 es a 173 as sokszor személyfordázott még 82 után is . A 317 es  és a 129  pedig gurítózott is . A 334 es ha emlékezetem nem csal Jánosházán is tartalékozott még 86 87 ben. A 317 es pedig felkerült a Hámánba és szemét módon lett selejtezve a műszaki állapota nem indokolta a selejtezését.

Előzmény: 7578 (56821)
pancserzoli Creative Commons License 2014.03.07 0 0 56822
7578 Creative Commons License 2014.03.07 0 0 56821

Azért, hogy teljesebb legyen a kép, személyvonatozás:

 

1980.01:

 

motorkocsi: 8 db,

gőzmozdony: 12 db.

 

 

1981.01.:

 

motorkocsi: 8 db,

gőzmozdony: 9 db.

 

 

1982.01:

 

motorkocsi: 10 db,

gőzmozdony: 2 db,

M41-es: 6 db.

Előzmény: 7578 (56820)
7578 Creative Commons License 2014.03.07 0 0 56820

Szervusz!

 

Sajnos nem tudok részletes, pályaszám szerinti bontást nyújtani, de nagyvonalakban Celldömölk mozdonyai a következőt produkálták:

 

1980.01 hó:

 

16 db 324-es, 2 db 375-ös és 33 db 424-es:

 

Állomásított állag: 51 db

kirendelve máshová: 2 db,

műhelyre vár: 16 db,

műhelyben: 6 db,

letét: 2 db,

szolgálatmentes: 4 db,

fűtőházi javításon: 3 db,

összesen tehát dolgozik: 18 db.

A dolgozóból:

személyvonatozik: 12 db,

tolat: 1 db,

készenlét: 1 db,

tehervonatozik: 4 db.

 

 

1981.01 hó:

 

12 db 324-es, 2 db 375-ös és 31 db 424-es:

 

Állomásított állag: 45 db

kirendelve máshová: 4 db,

kirendelve ide: 2 db,

bérben (fűt): 1 db,

műhelyre vár: 17 db,

műhelyben: 2 db,

szolgálatmentes: 4 db,

fűtőházi javításon: 3 db,

összesen tehát dolgozik: 16 db.

 

A dolgozóból:

személyvonatozik: 9 db,

tolat: 1 db,

készenlét: 1 db,

tehervonatozik: 5 db.

 

 

1982.01 hó:

 

7 db 324-es, 2 db 375-ös és 22 db 424-es:

 

Állomásított állag: 31 db

kirendelve máshová: 6 db,

bérben (fűt): 1 db,

műhelyre vár: 9 db,

műhelyben: 1 db,

szolgálatmentes: 5 db,

fűtőházi javításon: 2 db,

összesen tehát dolgozik: 7 db.

 

A dolgozóból:

személyvonatozik: 2 db,

tolat: 2 db,

készenlét: 1 db,

tehervonatozik: 2 db.

Előzmény: Madrone (56819)
Madrone Creative Commons License 2014.03.07 0 0 56819

"ÜDV! Celldömölkön több magasabb pályaszámú 424 es is volt. Egészen a gőzöskorszak végéig,illetve még a hivatalos megszűnés után is volt ott 424 es . A 334 es még 88 ban is ott dolgozott ,Keszthelyre is Celli személyzettel ment . Celldömölkön a magasabb p.sz. gépek a következők voltak ,a teljes pontosság igénye nélkül 254 317 318 319? 331 334"

 

Igen, azért írtam, hogy főleg alacsony pályaszámúak voltak, amit a látott fényképek alapján feltételeztem.

 

A 254, 317, 318, 334-re emlékszem is, persze csak fényképről.

 

Azt is mesélted, hogy a legutolsó a 334-es volt, bár az csak a legvégső időkben 85 körül került oda Szegedről.

Az eredeti celli gépek közül ha jól emlékszem a 317-et és a 318-at mondtad utolsónak.

 

 

1979 december 31.-én  Celldömölkön egyébként  papíron még 33 db. 424-es volt.

 

Ebben a fűtőházban volt a legtöbb 424-es, hasonlóan sok még Szombathelyen volt, ahol 31-et írnak ebben az időpontban.

 

Az első 8 vagy 9 gép, amit 80-ban selejteztek és 81-ben vittek a bontóba bármennyire is szomorú még az üzemben nem okozhatott  feltűnő gőzös fogyatkozást.

 

Ezek a gőzösök már 80-ban leálltak, az igazi változás viszont 81-től jött amikor megérkeztek ide a Csörgők.

 

Ekkor gyorsulhatott fel a gőzös fogyatkozás.

 

Érdekes lenne tudni, hogy évente mennyivel csökkent a gépek száma, amíg a 1979-es 33- db.ról az 1988-as 1 db-ig eljutott a 424-es állomány.

 

 

Előzmény: Mágus23 (56814)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56818

ÜDV! Igen így van a 2207 meg a nagyhetes

Előzmény: manhattani (56817)
manhattani Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56817

Az volt a "Kis hetes", ugye?

Előzmény: Mágus23 (56815)
fantal Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56816

Amint látható 1 domja van

 

A videón látható mozdonynak is, ui.  kisebbik, előrébb lévő  "dómja" egy henger alakú homokoló tartály.

Előzmény: k.novotny (56799)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56815

ÜDV A nick neved szerinti mozdony ,pedig nálunk volt a Hámánban arra meg azért emlékszem jól ,még műhelyes gyakornokként Zsíros Karcsi bátyám csoportjában sokszor napi vizsgáztam .

Előzmény: M41 2107 (56811)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56814

ÜDV! Celldömölkön több magasabb pályaszámú 424 es is volt. Egészen a gőzöskorszak végéig,illetve még a hivatalos megszűnés után is volt ott 424 es . A 334 es még 88 ban is ott dolgozott ,Keszthelyre is Celli személyzettel ment . Celldömölkön a magasabb p.sz. gépek a következők voltak ,a teljes pontosság igénye nélkül 254 317 318 319? 331 334

Előzmény: Madrone (56809)
Mágus23 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56813

ÜDV! Bocs most,hogy írod látom,hogy egy o betűt kihagytam. Celldömölkön több mozdonyvezető rokonom volt ,sajnos ma már csak 1 él belőlük. Gyermekkoromban eleget "rosszalkodhattam" a fűtőházban, Celldömölkön. Az emlékek onnan valók az itt említett mozdonyok némelyikét még láthattam élőben . A pályaszámokra csak ezért emlékeztem nagyjából,de még más Celldömölk fűtőházában dolgozó gépekre is emlékszem. A menetet láttam. Márton Jóska bátyámmal (nagymamám öccse volt )  éppen az állomáson voltunk mikor elvitték őket.

Előzmény: M41 2107 (56811)
Tastam Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56812

 Köszönöm. Magam is gondoltam rá, de ritkán járok arra és nem voltam benne biztos.

Előzmény: 7578 (56810)
M41 2107 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56811

Üdv! Nagyon köszönöm a fényképet, és a pályaszámokat is! Ennyi idő után tényleg nem könnyű ilyen pontosan emlékezni rájuk. Közben észrevettem egy kis pontatlanságot a mozdonyvezető nevével kapcsolatban: Moór Lajosnak hívták. Ismerted talán? Vagy láttad a menetet?

Előzmény: Mágus23 (56801)
7578 Creative Commons License 2014.03.06 0 0 56810

Ferikével megszakértettük a képet és a következőre jutottunk: Komárom.

 

 

Előzmény: Tastam (56793)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!