a gép az 1943. szeptemberében nyírád - sümegi bazaltbánya vonalon leltározott "bella" nevű, 600 mm-es gőzös, melyről semmi egyéb infó nincs. a vasút ekkor felszámolás alatt állt, tulajdonosa a magyar bauxitbánya rt., üzemeltetője a szállítási és kisvasút építő kft.
Nem is igen emlékszem olyan helyre ahol az állomásokon levő vízdaruknál kanális lett volna csinálva. / mennyi spicces pudligár anyázott volna érte :-) /.
Ahol nem volt rámoló..., a vonat távozása után a Bakter Úr fogta a lapátot talicskát.., oszt szépen kihordta a kijelölt helyre.
Amúgy a beton tálcás födémű építkezők fizettek érte, hogy a kb. egy éves salakot elvihessék töltésnek a padlásra !!
/ azt mondták, azért kellett az egy év, hogy a salak rendesen " kiszellőzzön " /.
Üdv! Hát most igen lebuktunk ,hanyag mozdonykezelésből .... Maradjunk annyiban,hogy működött valahogy a dolog . Azért nem volt pofánk a vágányok közé üríteni a salakot .
Ahogy a közelebbi mozdony vonóhorgán megcsillan a fény, olyan, mintha a tőle balra lévő batch-szám utolsó számjegyének a folytatása lenne, vagyis mintha a mozdony pályaszáma Er762-xx lenne. Pedig ha Rakovnak igaza van, akkor nem lehet 762 (mivelhogy az Resicának és a Malaxának volt fenntartva), hanem csak 763. Így viszont a kép 1947-es vagy 1948-as.
"aztán amikor Jani tüzet pucolt akkor láttuk ,hogy tele.Azt sem dobtuk a vágányok közé,hanem hazahoztuk és a fűtőházban vasárnap este ürítettünk"
Azért kíváncsi lennék rá, hogy csurig tele hamuládával (főleg ha még össze is volt állva benne az előzőleg ellocsolt salak) hogyan gőzölt a mozdony, mennyi levegőt kaphatott a tűz! Nem hinném, hogy szuper volt vele minden!
Helló ! Na akkor lehet,hogy időközben kiásták . Tudod 90 től én már nem tudom a dolgokat . Egyszer Csillag Nándival ,meg Horti Janival nagyot mérgelődtünk ,mert Tompos Dezső és az Anyós b. nem dobták le szombaton az alját ,aztán amikor Jani tüzet pucolt akkor láttuk ,hogy tele.Azt sem dobtuk a vágányok közé,hanem hazahoztuk és a fűtőházban vasárnap este ürítettünk .
ÜDV Szabolcs ! Nem hinném ,hogy nem emlékszel jól . A helyzet az ,hogy én1987 és 1989 között jártam ott ,akkor a vágányok közé nem engedtünk salakot. Akna nem volt ,vagy be volt temetve ,a vízdaru melletti vágányról beszélek. A későbbi időket nem tudom ,mert már 1990 ben eljöttem a vasúttól .
Megerősítem Arwald fórumtársat, jómagam 2009-ig jártam rendszeresen Esztergomban, akkor még megvolt a "Daru csonkában" az akna! (Sokáig nem is értettem, mi értelme van egy olyan szerelőaknának, ami csak kb. derékig ér? (;-D) )
Ha valaki nem ismerős Esztergomban, a "Daru csonka" az a vágány, ahol C50 fórumtárs fényképein a 230-as Szergej, ill. a 098-as Bobó parkol. Viszont nekem az rémlik, hogy ez az akna a garázsokhoz képest az állomás (vonatfogadó vágányok) felé esett közelebb egy kicsivel.
Füttyvadász fórumtárs fényképén a Daru csonka pont nem látszik, így az akna sem látszódhat.
Ott a "kihúzó" vágányon a vízdaru környékén engedtek le salakot,a nyoma időnként látszott is.Kanális volt a "daru csonka" vágányon,de a kút megépítése végett eltűnt...
Akkor én emlékszem biztos rosszul, valószínűleg nem volt kanális. De az biztos, hogy leengedték mindig a salakot. Emlékszem rá, hogy a vágány mellett volt bőven salak, valószínűleg kidobták a vágány közül.
ÜDV! Esztergomban tűztisztításkor a salakot a mozdony hamuládájába engedtük abban hazavittük a Hámánba és ott ürítettünk hamuládát . Természetesen a hamuládába mindig megfelelően locsoltunk ,hogy az izzó salakot eloltsuk. Esztergomban akkor a vízdarus vágányon nem volt salakoló akna. A vágányra nem engedtünk salakot. Az 1990 március utáni időkről már nem tudok mit mit mondani.
A 2000-es években a két filmforgatáson (Füttyvadász, Balázs Józsi film) kívül csak egyszer voltam Esztergomban, de nem emlékszem ilyen személyre. Viszont találtam egy off-képet 2007-ből, amelyen ugyan nem tervszerűen, de ott van a vízdaru. A salakolókanális azonban már nem látható.
Egyetértek K. O. Lompossal, én ugyan aban az időben csak gyerekként voltam Esztergomban (úgy viszont sokat), de emlékszem, hogy Csillag Nándiék, Matajecz Béláék, Füzessy Laciék mindig leengedték a salakot; a vízdaru mellett szerintem a mai napig megvan a salakolókanális.