Bár nem kezeltem sose stokert, de ahogy a régebbi visszaemlékezésekből olvasható, azért azzal nem lehett tökéletesen mindig oda szóratni a szenet, ahová kellett, nyilvánvaló, hogy néha kiigazítják egy kicsit.
A szemüveg meg nagyon jó találmány, bár nálunk is bevezették volna!
Elnézve a filmeket, az elsőn látott fűtő a megyar szenekkel és a magyar mozdonyokon nem élt volna meg. Teríteni nem sikerült neki, ahogy néztem, csak kupacra dobja a szenet...
Jópofa! Az első filmen az a fő probléma, hogy az indulás emelkedőn, ívben történik és csak ott helyben közölték a személyzettel, hogy előző nap a kopás csökkentése céljából lekenték az ívekben a pályát. Nagyon finoman kellett indítani, így is hallatszik egy párszor, hogy megpörög.
A 241-esen nem nagyon értem, hogy miért tüzelnek kézzel, a filmen is látszik, hogy ott a Stoker. Lehet, hogy nem volt üzemképes.
Jópofa a szemüvegük. Kötelező felszerelés lehetett, a híres Renoir filmben 1938-ból is ilyet hordanak.
Kell azért némi gyakorlás, illetve a vezér is kihúzódik oldalra...(mondjuk nekik ez a természetes...meg néha egy kis lábonvágás) de a fűtő "neki kézreesően lapátol"!
Persze, hogy minden logikusabb lett volna fordítva, de akkor meg pont úgy csinálják, mint mondjuk a németek, azt meg nem akarták...:)
Jó kérdés! Meg kellene nézni újra a Fantomas filmet, ahol "eltérít" egy vonatot - hogy hogyan dolgozik a fűtő. Arra tisztán emlékszem (megnéztem a gyerekekkel is ;-)), hogy Fantomas a bal oldalon vezetett és ott is ugrott le a mozgó vonatról.
> Az igazi, nagyon sikeres cab forwardnál megfordították a kazánt, elöl volt a vezér is és a fűtő is, mert ott volt a tűzszekrényajtó. Az ilyen gép persze csak olajfűtésű lehetett, az meg csövön jött előre a szerkocsiból.
Létezett ilyen széntüzeléssel is, azok olaszok gruppo 670-ese. Igaz, hogy itt a szénputtony a mozdonyon volt, de zért mégsem tekinthető szertartányosnak, mivel a vízkészletet teljesen a szerkocsiban helyezték el, anélkül nem közlekedhetett.
Érdekes egyébként, hogy milyen tengelyelrendezésűnek tekinthető. A wiki 2'C-nek írja (nyilván mivel a mozdonyszerelvényben előről hátra így következnek a tengelyek), ugyanakkor a korabeli szakirodalom C2' tengelyelrendezésűnek jelölte.
Ez utóbbinak is megvan a logikája, hiszen az "eleje" például szertartányos gépeknél nehezen értelmezhető. Így mondhatnánk, hogy a tengelyelrendezés a füstszekrénytől olvasandó, ez esetben pedig az utóbbi jelölés a megfelelő.
"Európában sok országban volt/van baljáratos pálya (Svájc, Ausztria, Nagy-Britannia, Franciaország), de a mozdonyvezető (és ennek megfelelően a kormányvonórúd) csak Franciaországban volt a bal oldalon."
A mozdonyvezető oldalának kijelölésénél még egy szempontot is célszerű volt figyelembe venni: a fűtőnek szenes, "lapátos", tehát kézi tüzelésű mozdonyon akkor áll kézre a lapátolás, ha a bal oldalon áll és úgy dolgozik. Ebben az esetben a konyha jobb oldala gyakorlatilag üres, a bal oldalon meg ketten tobzódnak.
Természetesen tisztában vagyok vele, hogy voltak ilyen mozdonyok - és ilyen vasutak - ennek ellenére is.
Falukutató - tehát nem vasúti szakember - értekezésében írja, hogy Arad-típusú gőzmozdony vitta az ominózus próbavonatot, ugyanakkor az Ezüst Könyvben látható Vácz típusú mozdony képét teszi oda. Nos, én sehol nem találtam arra utalást, hogy Arad típusú mozdony létezett volna, ezért feltételezem, hogy az Arad a gép neve lehetett.
Köszönöm, akkor nagyjából jól gondoltam. Tehát 'Arad' nevű mozdony volt, még ha nem is az MKpV-nél. Vagyis elképzelhető, hogy ez haladt végig első ízben egy próbamenet során Érsekújvár és Pozsony között.
Jelen oldal - szerepvállalásunkkal összhangban - a gőzmozdonyokkal és egyéb vasúti vontatójárművekkel kapcsolatos ismeretek és adatok terjesztésének céljait szolgálja.
A korai gepek miert nem tartoznak az ismeretek es adatok terjesztese ala?
A keresés a pályaszám megadásával indítható. (Figyelem! A rendszer csak helyesen megadott pályaszámokra válaszol használható adatokkal!) A keresési kritériumok a keresőgombtól jobbra található országlista, ill. vasúttársaság-szűrő és -kód beviteli mezők használatával szűkíthetők. A pályaszámokkal meghatározott járművek keresett egyedi adatai egynél több találat esetén az egyes találatokra kattintva jeleníthető meg. Egyazon járművekre az életútjuk során különböző tulajdonosi állagokban történt nyilvántartásuk esetén több találat is megjelenik. (Amennyiben a megjelenített adatsorhoz kiegészítés is tartozik, ezek az adatsorra történő további kattintás esetén külön ablakban jelennek meg.) Visszalépés a keresés újraindításával lehetséges.
Az MKpV rendelete meg a mozdonyt, csak mire leszallitottak, 1850 közepere, az MKpV mar nem letezett, ezaltal igy nem volt neki, de az uj firma az SOStB (k.k. Südostlichhe Staatsbahn) vitte tovabb 'Arad' neven a mozdonyt.
Nem. Bár nemrég felmerült a 3 méteres vasút mint téma az anyatopicon, viszont az, hogy ilyen nyomtáv mellett könnyen adódik egy meglehetősen magas szerkesztési szelvény, és elvezethet(ett volna) a szerkocsi-mentes megoldáshoz, mégpedig úgy, hogy a kazán fölé kerülnek az üzemanyagok, az konkrétan nem merült fel.
Érdekes még, hogy hiába sikerült megszabadulniuk a jellegrajz készítőinek a szerkocsitól, nem fordították meg a mozdony "elsődleges haladási irányát". Mert ha így tettek volna, akkor szvsz. fontosnak látták volna külön ábrázolni a járművet a konyha vége (illetve akkor már homloka) felől (is).
Mondjuk a Cab Forward nem amiatt lett ilyen, hogy a mozdonyvezető a kaliforniai panorámában gyönyörködjön, hanem hogy a hosszú alagutakban a füst ne fojtsa meg. :-) Másik megoldás a villamosítás volt (Great Northern, Milwaukee).
Mondjuk az amerikai források nem így indokolják. A füstterelő hasznosságát ők is felismerték, de nagyon "németesnek" tartották, idegennek az amerikai stílustól. Gyárilag csak a Niagarán volt, az pedig már 2. Vh. utáni fejlesztés.
Azért ez egy érdekes kérdés. Európában sok országban volt/van baljáratos pálya (Svájc, Ausztria, Nagy-Britannia, Franciaország), de a mozdonyvezető (és ennek megfelelően a kormányvonórúd) csak Franciaországban volt a bal oldalon.
Gondolom, véletlenül sem innen vetted az ötletet:)(csak elgondolkodtál azon, hogy milyen hasznos az egymásra pakolt konténerek alkalmazása az USA egyes vonalain...)
Itt a tolatómozdony vizét a kazán fölé tették! Meg a szén is felülről csordogál... Emberes kis tolatómozdony, olyan 3000+ lóerő! Na jó, 3m nyomtávhoz.(Abszolút politikamantesen!) Viszont az a 4 tonna szén az nevetséges mennyiségű!
Illetve, ez a gőzös nagyon érdekes! Széntüzelés(hiába, a krautoknál az olajjal mindig baj volt!), gőzturbina, generátor, villanymotor! Mint egy guruló hőerőmű!
(Különösen elvetemült egyének két gőzöst öszerakva 128 méteres mozdonnyal keménykedhetnek...)
Még alul látható három gőzös, méghozzá az a hagyományos hajtórudas...külön érdekesség, hogy a legalsó masina szerintem valójában két szertartályos mozdony, A-véggel összekötve. A szén a vezetőállás elől ejtőzik a kazánba...illetve kondenzációs a mozdony....A gyorsvonati gőzös egész pofás, bár a vezetőállás hő és hangszigetelésével lett volna mit mojolni!