Keresés

Részletes keresés

RhB Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56406

Mondjuk a Cab Forward nem amiatt lett ilyen, hogy a mozdonyvezető a kaliforniai panorámában gyönyörködjön, hanem hogy a hosszú alagutakban a füst ne fojtsa meg. :-) Másik megoldás a villamosítás volt (Great Northern, Milwaukee).

 

Előzmény: manhattani (56398)
Tastam Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56405

 Az MKpV-nek volt 'Arad' nevű gőzmozdonya?

rezgaras Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56404

Mondjuk az amerikai források nem így indokolják. A füstterelő hasznosságát ők is felismerték, de nagyon "németesnek" tartották, idegennek az amerikai stílustól. Gyárilag csak a Niagarán volt, az pedig már 2. Vh. utáni fejlesztés.

Előzmény: manhattani (56397)
rezgaras Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56403

Azért ez egy érdekes kérdés. Európában sok országban volt/van baljáratos pálya (Svájc, Ausztria, Nagy-Britannia, Franciaország), de a mozdonyvezető (és ennek megfelelően a kormányvonórúd) csak Franciaországban volt a bal oldalon.

Előzmény: Divrotcé (56377)
Csa80 Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56402

Nem semmi mozdony. És ezen a bloggon vannak még csodák.

http://m.cdn.blog.hu/vo/vonattal-termeszetesen/image/breitspurbahn/08.jpg

Előzmény: Mopat (56401)
Mopat Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56401

Üdv!

 

Gondolom, véletlenül sem innen vetted az ötletet:)(csak elgondolkodtál azon, hogy milyen hasznos az egymásra pakolt konténerek alkalmazása az USA egyes vonalain...)

http://m.cdn.blog.hu/vo/vonattal-termeszetesen/image/breitspurbahn/09.jpg

Itt a tolatómozdony vizét a kazán fölé tették! Meg a szén is felülről csordogál... Emberes kis tolatómozdony, olyan 3000+ lóerő! Na jó, 3m nyomtávhoz.(Abszolút politikamantesen!) Viszont az a 4 tonna szén az nevetséges mennyiségű!

 Illetve, ez a gőzös nagyon érdekes! Széntüzelés(hiába, a krautoknál az olajjal mindig baj volt!), gőzturbina, generátor, villanymotor! Mint egy guruló hőerőmű!

(Különösen elvetemült egyének két gőzöst öszerakva 128 méteres mozdonnyal keménykedhetnek...)

 

http://www.majhost.com/gallery/TTruck/Forum/Breitspurbahn/breitspurbahn_3.jpg

Még alul látható három gőzös, méghozzá az a hagyományos hajtórudas...külön érdekesség, hogy a legalsó masina szerintem valójában két szertartályos mozdony, A-véggel összekötve. A szén a vezetőállás elől ejtőzik a kazánba...illetve kondenzációs a mozdony....A gyorsvonati gőzös egész pofás, bár a vezetőállás hő és hangszigetelésével lett volna mit mojolni!

Előzmény: hmsoft (56399)
K.O. Lompos Creative Commons License 2014.01.15 0 0 56400

Úgy.., ahogy laírtad.

   A védelemről meg csak annyit, hogy amikor a 424 021 - es jobb első ütközőjére fölakadt a ruszki ZIL., nem szivesen ültem volna egy műanyag kaszniban a gép elején.

   Amikor azután az ütközéstől számított 15 méter múlva még föl is robbant a bal oldali üzemanyagtartálya, Még a Bivaly konyháján is húztam befelé a nyakamat :-)

Előzmény: _ANDRÁS_ (56393)
hmsoft Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56399

Látod, ha abban az időben már működtek volna a bővített rakszelvényű vonalak, az ilyen mozdonyokon a vizet és a szenet a kazán fölött lehetett volna elhelyezni, és akkor nem kizáró ok a szenes működésmód. A szénvételezés egyszerűen gravitációs úton történhetett volna, csapóajtó és ejtőcső segítségével. Ekkor a csapóajtóhoz egy klasszikus WC lehúzóhoz hasonló szerkezetet dukálna, és hogy egységesítsük a kezelőszerveket, a másik WC lehúzó a kazánvíz injektálására szolgálna.

hm

Előzmény: manhattani (56398)
manhattani Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56398

>Erre szolgáltak azok a megoldások, ahol elől kialakítottak egy vezérállást, ezen tartózkodott a vezér, hátul pedig a fűtő fűtött, a vezér utasításai alapján.

 

Ilyen volt a Southern Pacific első "cab forward" mozdonya. A vezér ott ült a füstszekrény ajtó előtt... A hő és a hang kibírhatatlan volt, ezt az irányzatot nem folytatták.

 

Az igazi, nagyon sikeres cab forwardnál megfordították a kazánt, elöl volt a vezér is és a fűtő is, mert ott volt a tűzszekrényajtó. Az ilyen gép persze csak olajfűtésű lehetett, az meg csövön jött előre a szerkocsiból.

Előzmény: hmsoft (56384)
manhattani Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56397

>nagy sebességnél ne vágja a személyzet arcába a füstöt a menetszél.

 

Ez amerikai gőzösöknél nem nagyon volt gond. A segédfúvó olyan sebességgel és magasra lőtte föl a füstöt, hogy esélye sem volt visszaverődni a konyhára, vagy a vonatra. Ezért nincs amerikai gőzösökön füstterelő, amelyiken van, az mutogatni való ritkaság :-)

Előzmény: Mopat (56371)
manhattani Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56396

>az adott vasúttársaság vonalain mennyire kellett alagúttal számolni, akár hegyivel, akár város alattival...)

 

A Pennsylvania társaság vonalain nem volt jellemző az alagút, volt hegyi pályájuk, pl. ilyen volt a New York-Chicago vonal egy része, de az sem olyan volt, mint egy Sziklás-hegységen való átkelés.

Előzmény: Mopat (56371)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56395

A szokott helyen nem látok ejektort, tehát valószínűsíthető, hogy mindkét lövettyűről locsolnak, mint azt írtam.

Előzmény: CLSmodell (56394)
CLSmodell Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56394

Sikerült végül találnom egy jobb képet a mozdony bal oldaláról is: http://www.flickr.com/photos/lte_rail/9600623704/sizes/o/in/photostream/

Előzmény: _ANDRÁS_ (56392)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56393

"...no de hátha valaki megossza az élményeit."

 

Bár erről a témáról K. O. Lompos azért többet tudna írni, én is hozzászólnék!

Általában azt szoktuk mondani, hogy tudjuk, mit akarunk nézni! És az viszont általában látszik! Ha a kis ovális ablakon nem is, akkor kihajolunk az oldalablakon, és úgy leskelődünk. De való igaz, a mozdonyvezető nagyban rá volt utalva a fűtő megfigyeléseire is. 

Tehát hozzá lehet szokni a kilátáshoz.

És persze valóban jobb kilátást nyújtanak a mostani vezetőfülkék a modern masinákon, de azt se felejtse el senki, hogy ma egy vékony vaslemez van az ablak alatt, vagy még az sem: műanyag! Lásd: Taurus, Flirt, és még sorolhatnám. Egy komolyabb ütközésnél a személyzetnek nem sok esélye van, ha nem tud kimenekülni. Gőzösön ott volt a kazán, ami azért egy elég merev szerkezet volt, hátrafelé meg a szerkocsi. Tehát volt némi védelem.

Előzmény: Csa80 (56382)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56392

Valóban mindkét lövettyűn van locsolóváltó - merthogy más nem lehet, ugyanis a tápcső elejére van szerelve, tehát a váltóval mködő lövettyű esetén vizet lehetett engedni az innen kiinduló csőbe.

 

Az a tippem, hogy itt a központi locsolóberendezésbe nem ment bele a lövettyűtől is egy cső, magyarul ha a lövettyűről locsolnak, akkor nem a hármas elosztón keresztül tudták a vizet irányítani. Lehetőség, hogy mondjuk a jobboldali lövettyűtől kiinduló cső a hamuládába ment, a baloldali pedig a szénlocsolótömlőt táplálta. Füstszekrénylocsolásra pedig akár a kazán vízteréből közvetlenül vett víz is alkalmas lehetett - mint ahogy az ANDRRÁSon is így van.

 

Elég sötét a képen a mozdony bal oldaláról készült kép, nem látni, hogy van-e esetleg kombinált locsolóberendezés a gépen, vagy így, közvetlenül a lövettyűről oldják meg a locsolást.

 

Ennek a megoldásnak egyébként sajnos van egy olyan hátránya, hogy ha "melegen", tehát a lövettyűt üzemszerűen használva locsolnak, akkor a víz a locsolandó hely mellett még a kazánba is folyamatosan megy, akkor is, ha egyébként nem volna rá szükség.

 

Másik lehetőség viszont az hogy a vízváltót kinyitva és a légorsót lezárva gőz nélkük a víz saját súlyánál fogva is eljuthat a locsolandó helyre, természetesen csak abban az esetben, ha az alacsonyabban van, mint a szerkocsiban/puttonyban a víz szintje. Ez a megoldás inkább csak a hamuláda közvetlen locsolásánál jöhet szóba.

Előzmény: CLSmodell (56370)
hmsoft Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56391

Az ISz (Ioszif Sztálin) valóban egy "sima" gőzmozdony volt. Nevezték FDp-nek is (FD, személyvonati változat), bár ez csak egy átnevezés volt, valójában nem az FD változataként épült.

 

hm

Előzmény: Mopat (56389)
Mopat Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56390

Üdv!

 

Sőt, itt az egész oldal:

 

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/locoloco.htm

 

Itt a szerző összeszedett mindenféle érdekességet, a villany-gőz mozdonytól, az elől, sőt két végén lévő sátoron keresztül a nagynyomású dugattyúig, a turbináig, a gőzmotorig(V-8 gőzmozdonyban) meg az érdekes kéményekig!

Jó szemezgetést az érdeklődőknek!

Előzmény: Mopat (56389)
Mopat Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56389

Üdv!

http://alternathistory.org.ua/lokomotiv-iosif-stalin-parovoz-operedivshii-svoe-vremya

 

Szerintem az említett JSZ nevű gép csak egy "sima" áramvonalas mozdony. De nézzétek meg az oldal alján a hozzászólásokat! Van videó is, azon épp egy vegyes üzemű gép dolgozik, méghozzá az említett nem elől lévő fülkével!

 Illetve, emlékeztem erre is, úgyhopgy hamar beugrott:

http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/russ/russrefr.htm

Ott az oldal alján a hibridek! A gépezet elrendezése külön rajzon!(Ja, az oldal tetején meg egy irtózatos, hét hajtott tengelyes szovjet mozdony. Méghozzá nem Mallet, vagy Duplex!

De az először linkelt oldalon lévő videón is jól látszik a gépezet működése!

 

Előzmény: hmsoft (56386)
Ambzso Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56388

Urak 

 

175-ös Bivaly hol volt leállítva?

Mágus23 Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56387

Üdv! Rendkívűl érdekes egy gépezet lehetett . Köszönöm ,hogy írtál róla  .Nem tudtam,hogy el is készült ,csak a terveiről tudtam. A német vasút is kísérletezett egy fura Diesel -pneumatikus géppel.  Ez a mozdony, hevített levegővel és gőzmozdony gépezettel működött. Ha jól tudom 1928 as fejlesztés volt.

Előzmény: hmsoft (56386)
hmsoft Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56386

Három épült belőlük: kettő Luganszkban, egy Kolomnában. Mindháromnak osztott hengerei voltak, az egyik térbe (illetve három részre osztott változatban az elsőbe és a hátsóba) gőzt engedtek, a másikba (illetve középsőbe) pedig gázolaj-levegő keveréket. Indításkor a hengerek gőz-tereivel fejtettek ki vonóerőt, azután megkezdődött a gázolaj-levegő keverék befecskendezése a dízel-térbe, amellett, hogy a gőz-térbe továbbra is áramlott. Így a mozdony induláskor gőzmozdonyként, azután gőz-dízel hibridként viselkedett.

Az egészet amiatt találták ki 1935-ben, hogy a gőzmozdonyok építésére ráállt gyárakban viszonylag gyorsan el lehessen jutni egy nagyobb teljesítményű vontatójármű előállításáig. Egy FD-nek megfelelő, tehát 3000-3500 LE-s mozdony lebegett a szemük előtt, de a gőzmozdonyokra jellemző hatásfoknál lényegesen jobb hatásfokkal. Tisztán dízelüzeműként akkoriban még nem tudtak ilyen teljesítményűt építeni, illetve a gyáraknak is át kellett volna állniuk - ami idő. Szerettek volna egy ennél gyorsabb, átmeneti megoldást. Próbálkoztak a hengerek vegyes üzemével is, de akárhogy variálták, a fő probléma azért megmaradt: a dugattyúsebességek, sűrítési viszonyok lényegesen különböztek egy gőzgép és egy dízelmotor esetén. A közös szerkezet miatt ezeket valamennyire mégiscsak közelíteni kellett egymáshoz, aminek eredményeként mind a gőz-, mind a dízelüzem rosszabb hatásfokúra adódott a hibridben, mint külön-külön egy gőzmozdonyban és egy dízelmozdonyban.

Luganszkban 1935-ben megépült a 8000-es pályaszámot viselő, személyszállító vonatokhoz tervezett gép, 1'D1' tengelyelrendezéssel. Majd 1940-1948 között készült a tehervonati, 1'E1' tengelyképletű, 8001-es pályaszámú példány (a háború alatt állt a fejlesztése). Mindkettő gőzmozdony-szerűen nézett ki, tehát elől nem volt vezérállásuk. Kolomnában 1939-1940-ben épült a tehervonati TP1-es, vezérállással az elején. 1948-1950 körül vágták össze mindhármat.

hm

Előzmény: Divrotcé (56385)
Divrotcé Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56385

Nem tudom, volt-e szó a vonatkozó, cirillbetűs próbálkozásokról. 

Nem tudom, de lehetne.

Előzmény: hmsoft (56384)
hmsoft Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56384

a mozdonyvezető kényelmesebbnek, biztonságosabbnak érezhette, a diesel/villany mozdony által nyújtott "panorámát"

 

Erre szolgáltak azok a megoldások, ahol elől kialakítottak egy vezérállást, ezen tartózkodott a vezér, hátul pedig a fűtő fűtött, a vezér utasításai alapján. Persze mire ezek a megoldások eljöttek, eljött a dízel- és villamos üzem, tehát alapvetővé már nem válhattak. Ahogy a gőz-dízel üzem sem válhatott azzá (vagyis amikor ugyanabban a hengerben próbálták gőzzel mozgatni a dugattyút, illetve Diesel-ciklus szerint, gázolajjal). Nem tudom, volt-e szó a vonatkozó, cirillbetűs próbálkozásokról. Íme két kép a TP1-esről, amely egyesítette magában az elől-vezérállásos konstrukciót és a gőz-dízel üzemet.

Egyik kép
Másik kép (ez nekem elméletileg meg kell hogy legyen valahol, mármint az eredeti újság, csak már vagy 30 éve nem láttam :) )

hm

Előzmény: Csa80 (56378)
Mopat Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56383

Üdv!

 

Hát, azért a Púpos vagy a Szöcske még hagyján, a Bobó közelíti meg leginkább a gőzös fílinget. Ezért is van a gőzösön két ember, hát ívben aztán pláne nem lát ki, ha a túloldalon nem figyelnek! Bár, most már "ideje lenne" leszakadnom szegény Cápaorrúról, de ezt a majd félórányi, 1946-os prop. videót csak belinkelem.

http://www.youtube.com/watch?v=5UXuZxchOCA

Mert ugye, aki végignézi, az hamar rájön, hogy "jobb helyeken" már 1946-ban volt a gőzösön jelzéskép-visszajelző készülék(biztos nem ez a pontos neve, a hangszóróim jelen helyemen meghaltak, alig nyühög-az is lehet, hogy a narrátor már vonatbefolyásolóról beszél!!!) meg rádióznak egymással...Nesze neked, hogy aki utálja az elektronikát, az vegyen gőzöst...Mondjuk az a kis gőzös az elején:) Az már nosztalgia volt 1946-ban is! Emellett ugye olyan 20 perc után nekikezdenek gőzmozdonyt építeni(naná, ugye Cápaorrút. Az volt akkor a Pennsylvania "arca", gondolom). Hajtórúd-kovácsolás, füstcső beszerelés, illetve as burkolat nincs is még a helyén...Ja és a gőzmozdonyhoz való próbapad! Ugye, ilyet minden autóval rendelkező fórumtárs látott már, ezzel nézik a féket műszaki vizsgán! Na, ezek gőzöst szemlélnek, ahogy nézem, azért forgott a kerék rendesen!

Előzmény: Csa80 (56380)
Csa80 Creative Commons License 2014.01.14 -1 0 56382

Persze, tiszta ez is. Számomra akkor is meglepő érzés volt, akkár csak 2 percet is nézni kifelé azon az apró ablakon előre. És ugye a látóteret kitöltötte a mozdony oldala, egy füstterelőről már nem is beszélve. Azzal is tisztába vagyok, hogy nem a mozdony elé néztek, hanem távolabbra, no de hátha valaki megossza az élményeit.

Előzmény: Divrotcé (56381)
Divrotcé Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56381

Azért jól karban tartott, rendesen gazolt oldalú pálya (ne feledjük, a gőzös is végzett termokémiai dzungelírtás) mellett azért a saját oldali jelzők megfigyelése talá nem okozott nehézségeket.

Előzmény: Csa80 (56378)
Csa80 Creative Commons License 2014.01.14 -1 0 56380

Bár most belegondolva van ellenpélda, szöcske, pupos, bobo....

Előzmény: Csa80 (56378)
RhB Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56379

Esetleg a modell is segíthet, itt is van egy kis videó:

 

http://www.broadway-limited.com/paragon2prrt-14-4-4-4.aspx

 

 

 

Előzmény: Mopat (56372)
Csa80 Creative Commons License 2014.01.14 -1 0 56378

Nyáron kilátogattam a Füstibe, és a gőzmozdony ablakán előre tekintettem, megállapítottam, hogy azért eléggé korlátozott a kilátás.

Mondjuk az én munkahelyemen is az, egy autóhoz képest, bár a forgalom is irányított.

Tudom, vannak itt olyanok akik aktívan vezettek gőzöst, milyen élmény volt ez a "korlátozott" látás?

Biztos mégha kicsit is, de ez is jótékony hatással bírt a gőzös üzem lecserélésében. Arra gondolok, hogy a mozdonyvezető kényelmesebbnek, biztonságosabbnak érezhette, a diesel/villany mozdony által nyújtott "panorámát":-)

Előzmény: Divrotcé (56377)
Divrotcé Creative Commons License 2014.01.14 0 0 56377

Igen, a jelzés-figyelés miatt kérdezem. Néha/néhol volt baljáratos kétvágányú pálya is, és nem mindenütt rakták kiskonzolra a jelzőket. 

Előzmény: Csa80 (56376)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!