Keresés

Részletes keresés

Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55799

ÜDV Imre ! Nagyon sokban azonos a véleményünk! Semmiképp sem vitatom a járműkorszerűsítés  szükségességét . Természetes az is ,hogy a korszerűtlen és gazdaságtalan járműveket le kell cserélni jobbakra ez nem vita . A gőzösgyűlölet hidd el nekem igaz . Az említett föovez úrral rokonsági fokban voltam sokszor családi összejövetelen órákat vitáztunk erről ,halottakat nem illő kibeszélni ,de utálta gőzmozdonyt . A MÁV rendelkezett akkor annyi lehetőséggel,hogy nyugodtan megoldható lett volna egy akár vasúti múzeum megszervezése is minden megvolt hozzá, és még volt miből válogatni. Ne szépítsük szartak rá,HANGSÚLYOZOM KÖSZÖNET ÉS TISZTELET A KIVÉTELNEK  Heller György az utolsó Fc állomásítású 601 es ért mindent elkövetetee leintették mi lett a vége ? bontó . Ha csak kirakják szobornak már megmarad . A 301 001 nos igen ez egy bűncselekmény ,de ez még Dr Vaszkó elötti időszak döntése  volt . Mire kapcsoltak már késő volt sajnos . A MÁV ot tt terheli nagy felelősség ,hogy minden adott volt ahoz ,hogy szakszerűen és megfelelő hozzáállással kezeljék a régi műszaki emlékek kérdését ,de nem ezt tették . Amit én hiányolok az csak annyi, hogy volt miből válogatni és nem lepusztúlt járművek voltak azok ,de válogatás nélkül bontottak . Ez a tény nem a szakmai múlt tiszteletét igazolja ,hanem a Múltat végképp eltörölni elmélet gyakorlati megvalósítását. Már ne haragudj rám a szókimondó fogalmazásokért csak tényleg elgondolkozom azon .hogy sok hibás és közönyös döntésnek mi lett a vége .

Előzmény: Bárdos Imre (55798)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55798

Ez a gőzmozdony gyűlölet szerintem pont annyira valós, mint a Nohab gyűlölet a későbbi időkben. Fejlődött a vasút és a technika még a MÁV-nál is, ami a korszerűtlen sorozatok selejtezésével járt. Hogy ezt lehetett volna kicsit átgondoltabban is csinálni, az persze igaz, de nem hiszem, hogy csak azért selejtezték a gőzösöket, mert gyűlölték őket. Egyetértünk abban, hogy több járművet kellett volna megőrizni múzeumi darabnak, de a megőrzött járművek gondozást és karbantartást is igényeltek volna, amihez nem kevés pénzre van szükség. Különben úgy járnak, mint a 403,507 Szolnokon, vagy oly sok „Védett Műszaki Emlék!” feliratú kocsi szerte az országban. Ezek jó része szó szerint saját romjaiba dőlt a kiváló tárolási körülményeknek és a magas szintű gondozásnak köszönhetően.

 

Inkább gazdasági megfontolások állhattak a háttérben. A korszerűbb járművek teljesítménye és "hatótávolsága" jóval nagyobb volt, mint a gőzösöké, ráadásul jó esetben üzembiztosabbak is voltak. Ezekhez járult még a személyzet kérdése. A korszerű járműveket egy ember szolgálta ki, bár a kezdeti időkben még alkalmaztak gépkezelőket az olyan dízel is villamos mozdonyokon is, amik kiszolgáláshoz erre nem volt szükség. Ezt részben az új járművek üzemeltetési tapasztalatainak hiánya, de nagyobb részben az egykori gőzös fűtők továbbfoglaltatásának szükségessége - kirúgni senkit sem lehetett, de nyugdíjba sem tudtak mindenkit elküldeni - okozta. Ahogy az egykori gőzös emberek kikoptak, mert nyugdíjba mentek, a jobb képességűeket pedig kiképezték pl. segédkezelőnek vagy mozdonyvezetőnek, úgy terjedt el az egyemberes kiszolgálás a korszerű járműveknél is.

 

A Közlekedési Múzeum hozzáállásáról csak annyit, hogy Lányi Ernő elmondása szerint a 301,001-t a gőzösöket annyira utáló MÁV felajánlotta a Közlekedési Múzeum részére, mint egy híres sorozat híres darabját. A KM azonban a mozdonyra nem tartott igényt arra hivatkozva, hogy az 1:5 léptékű modellgyűjteményük mellett nincs szükségük eredeti mozdonyok megőrzésére.

Előzmény: Mágus23 (55791)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55797

ÜDV! A 3 dómos (púpos ) kazánnál a következők a dömok  Víztisztító ,gőzdóm, homoktartály . Az Antidúr vízlágyítási eljárás alkalmazásával egyre inkább üzemen kívül kerültek a zuhatagos víztisztítók . Egyes kazánoknál meghagyták őket de nem használva ,vagy a főjavítások alkalmával eltávolították azokat . Amely gépeken 3 dómot látunk az víztisztítós kazán a 2 dómosnál,már a víztisztító le van szerelve .

Előzmény: M62-238 (55795)
262 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55796

Az egyiken van víztisztító dóm, a másikon nincs. :)

Előzmény: M62-238 (55795)
M62-238 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55795

Első kép,2 illetve 3 "púp" látható a gépeken,megtudhatom miért?

Előzmény: Mágus23 (55792)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55794

ÜDV! Nagyon jól tetted és kösz!

Előzmény: 262 (55793)
262 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55793

 

Sziasztok!

Az Istvántelken tárolt 424-esek a következők:

 

424,005 Teljesen lefosztva a VII osztályon tárolva

424,009 Kazánvizsgája lejárt, tárolva a nagycsarnokban

424,053' Eredetileg:424,127 aztán:424,189' végül:424,053' Teljesen lefosztva a VII osztályon tárolva

424,247 Üzemel, nosztalgiaüzemi mozdony

424,262 Alkatrészbánya, tárolva a nagycsarnokban

424,284' Eredetileg:424,287 kiállítva az udvaron

424,287' Fődarabjaiban eredetileg 424,285 darabokra szedve, főkerete a nagycsarnokban tárolva

424-07 Eredetileg:424,284 fűtőgép állapotában tárolva a nagycsarnokban

 

Az esetleges félreértések elkerülésének érdekében szedtem így rendbe.:)

 

Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55792

Képek a bontórólés a HÁMÁN dögsoráról

 

    

Előzmény: Mágus23 (55791)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55791

Üdvözletem!

Ne csodálkozz azon, hogy ma csak ez az egy mozdony a 242-247-es pályaszámú gép üzemel a sorozatból. Van még olyan példány ami üzembehelyezhető, illetve felújítható lenne, de jelenleg semmi olyan körülmény nincs -tudomásom szerint- ami kedvezne egy másik 424-es talpraállítására.

Nézzünk egy kissé vissza a múltra. A MÁV-nál az 1970-es évek elejétől kezdődően -különösképpen a Vezérigazgatóság Gépészeti Osztályán -tisztelet a kivételnek- egy nagyon komoly gőzmozdony gyűlölet és  gőzmozdony-ellenesség volt tapasztalható. Különösképpen hangadója volt ennek néhai Fodor Csaba egykori főosztályvezető. Miért is? Minden áron 1980-ra még írmagját is kiakarták írtani a gőzvontatásnak. 1968 és 1980 között szintet teljes mozdonysorozatokat, illetve  azokj utolsó példányait is minden megfontolás nélkül szétvágták. Ha a Közlekedési Múzeum részéről dr. Vaszkó Ákos és Mészáros Mátyás, Lányi Ernő közreműködésével, illetve néhai Heller György pártfogásával nem vállalják föl egyes utolsó példányok megmentését, akkor ma semmink sincs!

Na most, ezekért a sorokért lehet engem megint utálni. Nyugodtan rugdossanak belém azok az emberek, akiknek ez nem tetszik. De ha a MÁV felső vezetésén múllott volna minden -kölön kiemelem, hogy tisztelet és köszönet a kivételnek- akkor ma nemhogy nosztalgia gőzösök, de még szobor-mozdonyok sincsenek. Lehet rám azt mondani, hogy hülye, gőzös fanatikus, de amivel még az 1970-es évek közepén is rendelkezett a MÁV, azt ha jól megbecsülte volna és megfelelő korrektséggel gozdozta volna, akkor ma szó-szerint világelsők lehetnénk egy reprezentáns és működőképes  nosztalgia járműpark területén. Az, hogy ma ennyi is megmaradt, az néhány tisztességes és lelkes MÁV vezető, valamint a Közlekedési Múzeum munkatársainak és néhány lelkes és hozzáértő vasútbarátnak köszönhető.

1970 és 1990 között dühöngött a Bontó Rákosrendezőn. Amikor még a Hámánba mentem dolgozni, akkor is ott minden tároló kapacitás ki volt használva selejtes gőzmozdonyok tárolására. Sokszor annyi mozdony volt ott, hogy a Bontó nem bírta feldolgozni. Arra is volt példa, hogy egy vágányt kijelöltek a Viztorony melletti körbejáró vágányoknál, valamint a szénszerelő külső részénél, és ott is bontottak.

Előzmény: Törölt nick (55775)
pg54 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55790

Én is! -:)

Előzmény: mdbz (55781)
pg54 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55789

Pont az a jó - no meg egy izzószálnak holt mindegy a polaritás.

Előzmény: mdbz (55780)
Divrotcé Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55788

Süveges szerint 10,2 t.

Előzmény: Tastam (55787)
Tastam Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55787

 Meg tudná valaki mondani, mennyi egy 394-es szolgálati tömege?

Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55786

Bocsánat lemaradt a 424 247 es is Szombathelyről felkerült a Hámánba ,fűteni . Nem kell roszra gondolni nem fűtőgépes állapotban volt ,csak a szerelvényfejröl(gőzfútési)fűtött azután vonali és daru szolit teljesített,majd megint visszavitték Szombathelyre,ahol ismét üzemi mozdony volt még a 90 es évek elején is .

Előzmény: Mágus23 (55785)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55785

ÜDV! Nálunk a Hámánban 1985 és 90 között üzemelő 424 es Budapesten a Tatai úti telepen a 424 262, 424 287, 424 305 volt . Egy 424 es kihejezve a Ferencvárosba fűtött.

Az említett gépek daru segély és nosztalgia fordában dolgozott A 424 287 es 1987tavaszán fővizsgát kapott teljes felújítással ,remek is volt a gép azután. Amikor Hegyeshalomból hoztuk vele a különvonatot csak úgy repült Matajecz Bélával meghajtottuk rendesen. Remekül tempózott a Nurmi. A 424 009 es akkor Bátaszéken Balázs Józsiéknál volt . Celldömölkön még üzemelt a 424 334 és a 424 317  A 317 es aztán hozzánk került a Hámánba és méltatlan szemét módon selejtezték . Semmi nem indokolta a selejtezését ,mert nagyon jó állapotban volt. A 424 356 os is a Hámánba került  fűtési céllal,de mikor a 305 ös leállt akkor üzembe kellett volna vonali gépnek helyezni.volt valami ágytok hibája  ezért 2 kerékpárt ki kellett belőle kötni javítás miatt. Egy éjszaka a szerelde előtt a megmunkálóműhely ajtójához kikészített ágytokokat ellopták és a mozdonyt rögtön 3 nap alatt selejtezték.

Előzmény: Törölt nick (55775)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55784

ÜDV! Nyugodtan ellenkezz velem nem veszem zokon ,sőt örülök ha olyan információra hívod fel a figyelmem amit én esetleg másképp tudok . Ha hibázok és kijavítod esetleges hibámat azt meg külön köszönöm. Magam is csak egy ember vagyok és nem számítógépes lexikon,emiátt aztán néha hibázhatok is . A többkamrás síp, ebben igen igazad lehet ,de a nagy rezet azt meglehetett úgy hangolni ,hogy ha különbözően húzod akkor tud adni más hangot is ,ezért írtam azt ,hogy lehet  nagy. Gondolj csak a légiriadó jelzések adására . Celldömölkön a 424 173 as on ha jól emlékszem akkor olyan nagy rézsíp volt ami különbözöen tudott szólni.

Előzmény: _ANDRÁS_ (55774)
m61-008 maki Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55783

Találtam egy régebbi hozzászólást, amiben van utalás a szénszerelőnél tárolt mozdonyokra:

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=113607843&t=9036868

 

Előzmény: Madrone (55763)
m61-008 maki Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55782

A 90-es években még működött a 262-es (a 93-as angyalföldi parádén még ott volt), és az eredeti 287-es is, ami ma ki van állítva 284-es számon. Ez utóbbi gép a 96-os parádén még ment, majd a 285-ös főkeretére több gép alkatrészeit felhasználva csináltak egy gépet (ez már pakuratüzelésű lett), amit 287-esre számoztak. Az eredeti 287-nek 3 púpja volt:

 

http://gigantclub.hu/gigant_club/pic/hu/steam/424/424287.jpg

 

A 99-re elkészült másodiknak pedig 2, így jól meg lehetett különböztetni őket:

 

http://indafoto.hu/c50/image/13216365-c2c133ba#nagyitas

 

Én így tudom a 287-es történetét, javítsátok ki, ha valami nem pontos.

Előzmény: Törölt nick (55775)
mdbz Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55781

Azt az előbb elfelejtettem ,hogy én tudom, csak kiváncsi vagyok más is tugja -e!

Előzmény: mdbz (55780)
mdbz Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55780

"Miért?

2 db 12 V-os izzószál sorbakapcsolva 24 V-ra szerintem tökéletes megoldás: maximális fényerő."

 

A két izzószál negatívja közös ( ha jól tudom), akkor hogy is van a sorba kötés?

 

Előzmény: pg54 (55764)
fantal Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55779

2014-re van tervezve a fővizsga megkezdése...

Előzmény: davosbácsi (55778)
davosbácsi Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55778

Mindenesetre ritka rondának találom- nekem a jelenlegi A síp!
Viszont továbbra is aggaszt a 324-es sorsa... Efelől akármi közelebbi infója van bármelyikteknek?

Előzmény: _ANDRÁS_ (55777)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55777

Erre Füttyvadász szerintem könnyebben tudna válaszolni.

 

De hogy nálunk az akkori mozdonyszemélyzetben ez fel sem merült, abban biztos vagyok. Szerintem egyszerűen csak valami egyedi dolgot szerettek volna a gépükre és ez volt az egyik lehetőség.

Előzmény: division by zero (55776)
division by zero Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55776

Ennek a sípnak az a értelme, hogy különböző terepviszonyok között más-más frekvencia terjed jól, és így a többféle hangból biztosabban eljutott messzebbre valamelyik?

Előzmény: _ANDRÁS_ (55774)
Törölt nick Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55775

Köszönöm válaszodat, de hogyhogy csak ez az egyetlen?? A '90-es évek közepén, ha jól emlékszem, legalább 3 db. volt. A 247, talán a 009, meg még egy. Nem? Rosszul emlékeznék? :(

Előzmény: Mágus23 (55732)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55774

Hadd ellenkezzek Mágussal!
Ez a síp egy négy, vagy ötkamrás síp, néhány mozdonyra feltettek ilyet, sok esetben az adott fűtőházban egy-egy ember gyártotta. A lényege az, hogy a harangot elosztották pl. négy kamrára és azok különböző magasságúak voltak, tehát minden kamra más hangon szólt. Gyakorlatilag az amerikai mozdonyokon volt elterjedve, illetve pl. a kínaiakon is lehetett hallan, sok youtube-os felvételen.

Egyébként az ősszel a Trumanra is feltettünk kipróbálni egy ilyen sípot, ami eredetileg a 424.353-ason volt. Érdekes hangja van mindenesetre.

 

A videóra visszatérve, ahogy a képekből kivettem, szerintem Ják-Balogunyomon készült - legalábbis egy része. 

Előzmény: davosbácsi (55736)
M62-238 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55773

Annál biztos többet.

Nálunk az iparos tartalék BoBojára 3db Csepel teherautó lámpát szerelt fel az öreg segédkezelő még tanonc koromban az eredeti lámpák helyett.

Ég és föld volt a különbség,pedig azokban még nem halogén izzók voltak,viszont ennyit jelent egy normális foncsor.

Előzmény: K.O. Lompos (55772)
K.O. Lompos Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55772

Azért tessék elhinni, hogy az addigi állapothoz képest sokkal messzebre láttunk !

Előzmény: M62-238 (55771)
M62-238 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55771

Igaz,én osztottam még tovább valamiért helytelenül,de az is igaz,hogy tehetsz abba a felső bili lámpába akár 500Wattot is akkor sem sokat ér.

Lásd a mozdonyok világításának átalakítása halogénlámpásra,de ebbe inkább ne menjünk bele,mert ez nekem szomorú,fájó pont (másik topik témája).

Előzmény: pg54 (55764)
Mágus23 Creative Commons License 2013.11.27 0 0 55770

A 424 053 Kiállítva Istvántelken a 90 es évek elején

.

Előzmény: Madrone (55763)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!