Erről beszélünk itt egy ideje. :) 1986-tól 1989-ig volt az idegenforgalmi szezonban, a Siófokra beérkező 109-es vagy 424-es által vontatott vonatok utasait a "kisnosztalgiák' vitték tovább, amiket a 1026-os vagy a 7111-es vontatott.
A Déli-Siófok nosztalgiát 1990. áprilisban, a hivatalos indulás előtt egy héttel állították le, "mert a belföldi fizetőképes kereslet drasztikusan vsszaesett" - ekkor szüntették meg azt, hogy a magyar utasok egy dotált olcsó viteldíjat fizettek, a nyugati turisták meg a piaci drágát.
Ekkortól mindenki a piaci viteldíjat fizette, amit a gazdasági átalakulás miatt az átlag magyar már nem tudott kifizetni...
Érdeklődni szeretnék, hogy van-e valakinek a 009-es Nurmi tábláiról viszonylag jó minőségű, nagy felbontású fotója. 3D modellezéshez lenne szükségem rájuk. Lehetőleg mindegyik tábláról szeretnék képet, de mivel bejutni nem tudok (vagy inkább nem tudom hogy lehetne-e egyátalán bejutni) a géphez így a Ti segítségetek nagyon jól jönne.
Én úgy emlékszem, hogy 2-3 évig volt a Déliből a siófoki nosztalgia, de csak egy évben ment le Fonyódig. Ezt hol a 424,009 vitte a bátaszékiekkel, hol Knizsaik a 109-el, hol valamelyik Hámános Bivaly saját személyzettel. Viszont talán 1992-93-ban minden péntek este mentünk Lajosmizsére a Nyugatiból, ami 424-es, az Árpád vagy az ABb volt. Akkor ez teljesen nyilvános menet volt, csak a 6500 Ft körüli jegy elég komoly összeget jelentett, így nem sok utasunk volt. Illetve 1990-ben Börzsönyi Napkra ment fel gőzös Szobra szombat-vasárnap, de ez csak egyszeri alkalom volt.
1984-90 között csak esztergomba járt, majd néhány évig semmi, amíg a szobi el nem indult. 2001-től egyik hét Szob, másik Esztergom, 2011-től csak Szob évente kétszer.
Utolsó egomi menetrend szerinti:
Utolsó gőzös menet a 2-esen, Piliscsabáig, 2012.04.28:
Még annyival lehetne kiegészíteni, hogy a nosztalgiaüzemre felújított első gépek, a 109,109-es, a 424,009-es, és a 424,287-es első közös díszszemléje a Déli Vasút 125 éves évfordulója volt 1986 ápr. 2-án, melynek alkalmából a MÁV három jubileumi emlékvonatot indított ezekkel a gépekkel (ez itt egyébként egy örökzöld téma).
1986 nyarán indultak aztán az első szezonális balatoni hétvégi nosztalgiajáratok a 109,109-essel. A szerelvény délelőttönként Siófokig közlekedett, majd a mozdony a forduláshoz továbbment Fonyódig. A szerelvény Siófokról pedig délután indult vissza Pestre.
ÜDV ! Füttyvadász már pontosan tájékoztatott erről . Én csak annyit tudok hozzá tenni ,hogy igen volt Siófokra menetrendszerinti noszi vonat ,ezt azonban nem mi Hámánosok vittük ,csak kisegítésképp néha volt oda a 424 287 es el beugró fordulónk . Általában Balázs Józsiék jártak a 424 009 es géppel ott és nagykanizsai személyzettel a 109 es gépTalán ha jól emlékszem a kanizsaiakat néha Bolla Gézáék helyettesítették a 109 es en ,de erre nem innék mérget Bolla Gézát lehetne eeről bővebben megkérdezni. Elnézést de az 1990 utáni helyzetet nem tudom mert ,akkor már eljöttem a vasúttól .
"...hétvégi nosztalgiamenetek meddig közlekedtek évszak, illetve év szerint?
Csak az esztergomi oldalon jártak, vagy a szobin is volt nosztalgiavonat? Balatoniak?..."
Csak emlékezetből (tehát nem biztos, hogy pontos):
A szobi oldalon 87/88-ban nem volt menetrendszerű noszi járat, a 2-es vonalon májustól okt. végéig jártak, egy időben két vonat is. Jellemzően a 424,287-es és a 424,262. Talán 2 alkalommal Balázs Józsi is beugrott a 424,009-el. A második vonatot a 22,034-es vitte a 100 éves vonat 2 kocsijával. A további 3-4 évben már csökkent a sűrűség, erre már pontosan nem emlékszem, de vannak itt, akik tudják, majd kiegészítenek.
A Balatonon 87/88-ban felváltva járt a 109,109-es, Balázs Józsi a 424,009-el, valamint a 424,287-es, továbbá néhányszor a 424,262-es is beugrott. 89-től 91-ig már csak Balázs Józsi járt a 424,009-el. Lehet hogy volt kivétel, de nem sűrűn.
92-ben a 424,247 járt naponta (hétköznap is) a 100 éves vonat 3 kocsijával Siófok és Fonyód között, ezután már csak az északi parton volt gőzösnoszi.
Közben olyan infót találtam, hogy az 1987/88-as menetrendben volt nosztalgiavonat szombat-vasárnap Bp Déli és Siófok között. Csak ebben az egy menetrendi évben volt, vagy rendszerváltás után is megmaradt a nyári nosztalgiázás? Bár egy olasz matőr videón pont látni balatoni gőzöst 1990-ből, de vajon csak egyszeri szerelvény volt, vagy rendszeresen közlekedő?
Dunakanyarba mindig az esztergomi vonalon mentek a nosztalgiák, vagy a szobi vonalon is futottak 1990 előtt?
Mindkét XIIc mozdonyt a MÁV átadta a KsOd-nek bérletbe, majd a KsOd megis vette azokat, amelyek a kezelésében lévő Szepesváraljai HÉV-en üzemeltek, amig erre a vonalra mozdonyt tudott vásárolni.
Ezután mindkét mozdonyt Pallos Ármin épitési vállalkozó vette meg. a képeden már a tulajdonát képező egyik mozdony látszik.
Szerintem XIIc osztályű mozdony. A nyeregvíztartály a képeslapon lévő mozdonyon a kémény mögött kezdődik mint a XIIc-nél, míg a XIIe mozdonyon a víztartály első éle a kémény előtt van. Az azonosítandó mozdony tengelyeinek távolsága egyenlő tengelyosztást mutat a XIIc mozdonyhoz hasonlóan. A XIIe középső tengelye közvetlenül a hátsó előtt van, ennek a rövidülésben álló mozdonyon is látszania kellene. A XIIc mozdonyon a védház alsó élének magasságában a mellgerendáig egy sárvédő lemez húzódik, ilyen a XIIe-n nincsen.
Az nem perdöntő bizonyíték, hogy a XIIc mozdonyok M.Á.V. selejtezése utáni utóélete nem ismert. pár hete itt a fórumon bukkant fel egy híd terheléspróbájáról készült kép olyan mozdonyról amelynek már akkor sok éve kiskanállá kellett volna válnia az ismert nyilvántartások szerint.
ÜDV! A kirohanást én írtam .Látod ha valamit próbálunk kissé helyén elemezni akkor néhányan ezt kirohanásnak tekintik . Nem baj ez mert ez már politika ami manapság tényleg olyan amilyen . Az emberi meggyőződések és nézetek elvek az egy más dolog . Tényleg nem is érdemes ezt itt tárgyalni . Hozzászólásaidat tisztelettel köszönöm.
ÜDV! Szerintem XII e. A XII c oszt. gépekből ha jól tudom csak 3 db készült. A képen a XII c nél egy kissé más típus látható. A XII e már sorozatjelölést sem kapott, mert még 1911 előtt a MÁV törölte őket állagából eladás vagy selejtezés útján
Szeretném megtudni hogy az alábbi képen XIIc vagy XIIe osztályú mozdony látható. Én személyszerint a XIIe osztályt gondolom, mert ebből a MÁV több darabot is eladott építési válalkozóknak és tovább szolgáltak időben mint a XIIc osztályú mozdonyok.
"Nekem igen, nem kell beszélgetnem olyan emberekkel."
Akkor velük beszélgess!
"Persze szerintem ha megállás nélkül, útlevél nélkül át lehet hajtani, azért az nem tűnik szemfénybesztésnek"
Normális viszonyok mellett egy határátkelő nem kell, hogy katasztrófát okozzon, legfeljebb 10 perces pihenőt. Amikor még volt határátkelő pl. Németország és Ausztria között, nem dőlt össze a világ. De jutottam át a magyar-román határon is 5 perc alatt, igaz, nem a Ceausescu diktatúra alatt. A határok megszüntetését nem azért találták ki, hogy Neked ne kelljen elővenni az útleveledet a zsebedből. Egészen más az ok, aminek részletezése meghaladná egy itteni hozzászólás kereteit.
"Ha teszemazt most hirtelen visszacsatolnák Erdélyt"
Nem beszéltem visszacsatolásról egy szót sem. Nem is gondoltam ilyenre. Viszont a kintmaradt rokonaiddal azért érdemes lenne beszélgetned arról, hogyan látják a román régiósítási tervet... (Emlékezz csak továbbá a Ceausescu-féle falurombolási tervre, és a hasonló, "barátságos" egyéb rendelkezéseikre, bár lehet, hogy akkor még gyerek voltál, és nem hagyott mély nyomot Benned.)
Ilyen, és ehhez hasonló körülmények miatt ne csodálkozz, ha egyesekben kerekednek némi negatív érzelmek is a szomszédok iránt.
Félreértés azért ne essék! Én nem írtam ide kirohanást, csupán értettem Mágus ellenérzéseit keleti szomszédainkkal szemben.
Részemről befejeztem, mert undorom van a politikától, a fenti kérdések részletesebb tárgyalása márpedig oda vezet.
ÜDV ! Köszönöm válaszodat ! ! Igen a politikai nézetek tárgyalása az itten kérem kínos és bajos . Tényleg lépjünk tovább . Nosztalgiavonatok menetrendi közlekedtetése tekintetében 1985 től tudom mondani 1990 ig . Akkor Esztergomba ha jól emlékszem március végétől október végéig volt a menetrend minden hétvégén. A balatonon közlekedő vonatoknál ha jól tudom a nyári, május végltől szeptember elejéig volt a közlekedtetés . Ezt annyira nem ismerem mert azokat a vonatokat általában Balázs Józsiék vagy a kanizsaiak vitték . Nekünk a Hámánosoknak csak néha beugró fordulóink vagy különvonataink voltak a balatoni irányban.