Nem, de pont az olyan mozdony kapta ezt a számot :-) Ha egy 328-as másmilyen kazánt kapna, nem lenne olyan, mint az eredeti 328-as. De attól még 328-as lenne...
Kicsit olyan ez, mint, az orvostudomány fejlődésével az ember minden szervét ki tudják cserélni, meddig lesz ugyanaz az ember?
A Biatorbágynál lezuhant 301-es "javításához" a MÁV egyenként rendelt fődarabokat meg alkatrészeket. Úgy hallottam, a végén csak a mozdonytábla lett az eredeti az abban a "megjavított" 301-esben. De attól az még az a 301-es volt... :-)
Azt gondolom, hogy egy másmilyen kazánú, felújított 328-ast látva kevés gőzmozdonybarát mondaná fintorogva: "Másmilyen a kazánja!" Úgyhogy a kérdés tényleg filozófiai.
> A Parkban a 328,054-en kívül még Brotán kazános a 342,006 és a 442,013 is.
De azok nem a Brotan-kazán műszaki érdekessége miatt megőrzött példányok. A 342-esekből összesen 2 db készült sík tűzszekrénnyel, melyek a trianoni határokon túlra kerültek. A 442-eseket csak Brotan-kazánnal gyártották. Egyszerűen ebből a két sorozatból nem jöhetett szóba másmilyen.
> És még szintén Brotanos gőzös a 324,799 és a 375,953, habár ezekből a sorozatokból maradt meg másmilyen kazánnal készült mozdony is.
Az 1 db Brotanos 324-es mellett megmaradt két síktűzszekrényes is, a 375-esekből meg jóval több - úgyhogy itt sem lehet ez érv.
Elgondolkozom azon, hogy hozzá nem értő lévén a 328-as miért nem maradhatna 328-as, ha, mondjuk, a kazánja nem lesz az eredetinek megfelelő, miközben a többi része az.
Csak a kazántól 328-as?
Ha igen, akkor visszavonulok.
Csak még egy gondolat: nehéz megállapítani (nemcsak ebben az esetben), de máskor is, hogy mi a teljesen áttervezett és mi a "javított" változat.
De ez már tényleg filozófiai kérdés, mert, Hofival szólva, ki tudja, ha egy vasrúdról lefűrészelnek egy darabot, mi a munkadarab, és mi a maradék?
Jó, én most nem akarok arról vitát keverni, hogy milyen kategóriák vannak az oldtimer autóknál. Ha az igaz, amit mondasz, attól még az Adler nem tud megállni a valódi forgalomban. A maiban. Viszont én a mai forgalomban szeretném látni a 301-est meg a 328-ast. Szén van, lesz. Fém van, szakértelemnek meg, ahogy elnézem a topikot, nem vagyunk híján.
> Ott követték el a hibát évtizedekkel ezelőtt, hogy számos mozdonysorozatból a Brotánist őriztek meg csak, mert az volt a technikai érdekesség.
Én a 328-ason kívül nem tudok más ilyen esetet. Ennél pedig egyszerűen az volt ok, hogy eredetileg minden példány Brotanos volt, csak a cseh átalakítással jött létre a síktűzszekrényes változat amelyből csak néhány példány létezett - a nagy számok törvénye alapján is valószínűbb volt, hogy a vízcsöves állókazánú változatból maradjon hírmondó.
OFF de autóknál nem mindig van így. A tréleresek egy külön kaszt, azok a dísz kategória. Vagy annyira értékes vagy annyira régi. A valódi oldtimeres - a többség - túrára, versenyre viszi járművét (verseny alatt átlagtartó, ügyességi, túra, 1/100-asra gondolok, bár a rallyn belül is hódít a historic...).
Elhiszem, amit mondasz, de az oldtimer-vizsga eleve arra épül, hogy megtartsa az eredeti állapotot, nem arra, hogy a jármű a forgalomban is részt vegyen huzamosan. Ennek jó példáját szolgáltatták már mások néhány hsz-szel alább: trélereken viszik az ilyen járgányokat a következő show színhelyére, nem a saját lábukon mennek.
Persze, mert pl. az Adler meg sem tudna állni a mai forgalomban.
Amire én a kissé szangvínikus hozzászólásoban célozni szerettem volna, az az, hogy a forgalomba kerülő gőzmozdonyok száma jócskén megnövekedne, miközben a "gőzmozdonyság", mint olyan, cseppet sem csorbulna (bár, elismerem, az eredetiség igen), ha meglenne az arany középút az eredetiség és a modern technikai követelmények között.
No egyáltalában nem a modern technika oldaláról nézve, természetesen. Ez cseppet sem érdekel. De az igen, hogy jó lenne már egy 301-est is a síneken látni, amint húzza a Déli-Tapolca személyt.
Attól, hogy a Brotán kazán eredetiben van visszaállítva, vagy pedig attól, hogy gőzerővel küzdi le a kilométereket, miközben síneken húz vagonokat?
Szerintem ez utóbbi a lényeg.
Ott követték el a hibát évtizedekkel ezelőtt, hogy számos mozdonysorozatból a Brotánist őriztek meg csak, mert az volt a technikai érdekesség. Csakhogy ezt nem nagyon lehet felújítani, mert így "meghamisítódna".
Viszont a forgalomban ez ma már nem elég. Miért lenne az szentségtörés, ha normális olajnyomású fékeket kapna?
Ha jól tudom az oldtimeren belül vanak kategóriák, és az "igazi" oldtimer autók vizsgáján nem megy át az a kocsi, amin átépíteték pl. a fékrendszert.
Nagyon örülök, hogy megtaláltam ezt a topikot, bár, minduntalan hangsúlyoznom kell, korántsem vagyok szakember. Véleményem azért van, és, ha ez nem zavar benneteket, elmondanám.
Az alapvető kérdés szerintem az, hogy mitől gőzmozdony egy gőzmozdony?
Attól, hogy a Brotán kazán eredetiben van visszaállítva, vagy pedig attól, hogy gőzerővel küzdi le a kilométereket, miközben síneken húz vagonokat?
Szerintem ez utóbbi a lényeg.
Sajnos, már elég öreg vagyok ahhoz, hopgy emlékezzem az Adler autók madzag-fékjeire, amelyek ( a fiatalabbak kedvéért) olyanok voltak, mint a biciklifékek.
Lehet, hogy a korhűség azt kivánná meg, hogy egy Adlert, ha ma visszaállítanak eredeti állapotában, a madzagféket is produkálják hozzá. Viszont a forgalomban ez ma már nem elég. Miért lenne az szentségtörés, ha normális olajnyomású fékeket kapna?
Hovatovább: miért lényeges az, hogy egy gőzmozdony mai átalaikításban nem olyan kazánt kap, mint az eredeti? Hanem, adott esetben korszerűbbet.
Számomra a gőzmozdony az igazi vasúti közlekedés eszköze, tojok a dízelre meg a villanyra. Ha az kell, hogy modern technológia lapuljon a morcona külső alatt, ám legyen: de gőzerővel menjen, és húzza a vagonsort.
ÜDV Antal ! Ez rendben van ,de 1951 es MÁVAG gyári fényképeken jól látszik ,hogy a 303 as kazánját hogyan szegecselik . Érdekes,ez mert elvileg a MÁV már a 40 es években bevezette a heggesztett kazánokat és a MÁVAG egy a MÁV nál ezek szerint alkalmazott technológia helyett egy annál korszerűtlenebbet használt annak a vasút részére gyártandó mozdonyánál amelynél már egy korszerűbb technologia alkalmazva volt .
Azt nem tudom pontosan .Hogy a 324 1500 sor mind hegesztett új kazánt kapott e . Egy ami biztos, a korább telített gőzzel működő compound gépezetű 324 es ek lettek túlhevítős kazánra és iker gépezetesre átépítve ,ezek lettek 1501 től számozva . A túlhevítő beépítése nem követelte meg a teljesen új kazánt . A tűzszekrények tekintetében sem volt követelmény egy ilyen átépítésnél a tűzszekrény csere ,ha a réz tűzszekrény jó állapotban volt maradhatott . Persze ahol kellett tűzszekrényt cserélni ott alkalmazhatták a heggesztett acél megoldást . Én úgy tudom ,hogy a heggesztett kazánokat az 50 es éve végétől kezdték alkalmazni . Kérlek ,ha nem jól tudom akkor javíts ki .
Nem muszálj pont hegesztettet , csak találj egy olyan embert (tervezőt)aki beválalja ezt az rég nem ismert technológiát (rég nem oktatott)főleg úgy hogy már nem nagyon értenek hozzá(főleg egy meglévő szétrohadt kazánt ami ismeretlen anyagminőségből,ismeretlen állapotban,ismeretlen paraméterekkel rendelkezik)és rátegye az életét (jogi-anyagi) meg a jó hírét, főleg úgy hogy az engedélyzők nem kifejezetten örülnének neki (tehát mindenbe belekötnének),ráadásul jóval nehezebben gyártható és jóval drágább technológia.(Régen a hegesztés kizárólag az autogén volt,ami veszélyes és drága volt akkoriban is mint manapság is,a villany hegesztés meg a hetvenes évekig csak pálcás volt ami heftölésre szerkezeti acélhoz jó de nem egy védőgázas automata hegesztés,nameg a hegeszthető acélokat is ki kelett fejleszteni ,de manapság ez az olcsóbb és nem mellesleg megbízhatóbb is).
ÜDV ! Nagyon jó és nagyon köszönöm az információt megnézem majd ,mert rendkivül érdekel . Egy kérdést még szertnék feltenni . A Fialovits féle kazánok tudomásom szerint a 328 as ok ból 324 es gépekbe kerültek az 50 es években, és ezekkel lettek selejtezve. Ebben nem vagyok egészen biztos ,mert csak hallomásból, volt idősebb kollégáktól tudom . Kérdezném ,hogy ez így igaz- e . Előre is köszönöm a választ.
Egyébként pedig az 1950-es években mindegyik akkor üzemelő síktűzszekrényes mozdonynak megtervezték a hegesztett kivitelű kazánját: anyagminőségek, méretek, stb. mind megvannak az Irattárban.
Svájcba Vietnamból hazahoztak két svájci gyártású kisgőzöst, úgy be voltak állva, hogy amikor kihúzták őket, levitték egy később épült ház tetejének a sarkát.
Aztán otthon újjáépítették. Talán más kasszából dolgoznak :-))