Keresés

Részletes keresés

Mwin Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55289

Üdv

Csak picit offolnék, de erre válaszolnom kell...

a LAJTA monitort nem felújították, valóban. Bizonyos tekintetben több történt annál..

A hajótestet átmérték, ahol kellett lemezt cseréltek, ezzel biztosítva az úszóképességét. Visszaépítették a lövegtornyot -értelemszerűen nem páncélozva, hanem -bemutatva az egyik eredeti körvonalat - acélból.

A hajó kormányberendezése, mely nem működött, lévén a kormánylapát eltűnt- üzemképes.

Önmagától nem képes mozogni, valóban, de manőverezni igen.

Mindez nem felújítás, de a hajó egyik létezett állapotának  bemutatása, a modellezett ágyúkkal, géppuskákkal, illetve gőzgéppel együtt.

On

Előzmény: fantal (55277)
manhattani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55288

Azért egy autó-busz-motorkerékpár felújítása teljesen más ügy, mint egy gőzmozdonyé. Azoknál a közúti járműveknél nem kell időszakonként biztonsági vizsgálatokat végezni pl. a motoron, úgy, mint egy kazánon. Ott elég volt a prototípus gyártás utáni engedélyeztetés, ha nincs nagyobb átalakítás, nem kell újra engedélyeztetni.

 

Ilyen szempontból a repülő hasonlít kicsit a gőzmozdonyhoz. Látszik is, hogy a felújítás alatt álló IL-14-esnél összesen a hajtóművek beindításáról van szó. A Li-2-est meg felújították, annak az engedélyeztetéséhez képest egy kazán enegedélyezése meg kuty... f... :-)

Előzmény: k.fecó (55275)
_ANDRÁS_ Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55287

"Ellenben viszont ti itt 40 éve az Isten szabad ege alatt rohadó mozdonyok beröffentéséről álmodoztok!"

 

A 242-es esete nem nagyjából ugyanez?

Előzmény: fantal (55284)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55286

Annyira nem vészes a dolog, csak SI rendszerben újra kell tervezni-számolni.

 

Csak éppen drágíthatja a dolgot, hogy a német minősítő a szépen kidolgozott terveidet egy nagy piros vonallal áthúzva küldi vissza, hogy tervezd újra... :)

Előzmény: Mágus23 (55285)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55285

ÜDV! Az egészhez még csak annyit ,hogy ebben az esetben ha TÜV újkonstrukciós szabványossági tanusítvány szükséges egy gőzös forgalombahelyezéséhez akkor ez teljesen reménytelen ,mert a gőzöskorszak mértékegységei és anyagai ma már szabványon kívüliek .  Szabványossági vizsgálatot pedig csak az érvényes szabványokkal lehet megtartani . Ha adott esetben akár egy új mozdonyt is épít valaki az  eredeti méretek és anyagok felhasználásával az akkor is szabványon kívüli lenne és ezért sosem helyezhető forgalomba ,mert szabványossági előírásoknak nem tud megfelelni . Értem ,hogy miért nincs semmilyen gőzös felújítás és gyanítom soha többé nem is lesz ha ez ennyire szigorú előírás .

Előzmény: fantal (55279)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55284

 

 

A 411-es is folyamatos gondozás alatt állt, tehát nem szoborgép volt. A 80-as évek végéig üzemelt, ezután letéti gép volt, aztán műhelyi szintű javításokat kapott 1996-ban, 2000-ben is, és 2005-ig évente egyszer be is gyújtották. Fővizsgát nem kapott.

 

Ellenben viszont ti itt 40 éve az Isten szabad ege alatt rohadó mozdonyok beröffentéséről álmodoztok!

Előzmény: k.fecó (55282)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55283

viszont a folyamat végén a kazánt működőképessé nyilvánították (igaz csak 8 bar nyomással a 16 helyett),

 

és nem kapott futási engedélyt, azaz csak a park területén mozoghat

 

(Ezt azért képzeld el olyan esetben is, amikor jó pár millát beleölsz a mozdonyba, csak azért hogy egy kicsit füstöljön)

Előzmény: k.fecó (55282)
k.fecó Creative Commons License 2013.10.22 -1 0 55282

Tavasszal láttam valahol képet a 411.118 kazánjáról, ha jól emlékszem a facebook-on,

amin az látszott, hogy a kazánból kivágtak egy kör alakú darabot, 

(a kép felirata szerint ez volt a mintavételi hely), majd ott valamiféle anyagvizsgálati eljárás zajlott,

amely sikerrel zárult, majd ezt a mintavételi helyet behegesztették.

Hogy előtte mennyit dolgoztak a kazánon azt nem tudom. Biztos, hogy volt rajta mit javítani,

viszont a folyamat végén a kazánt működőképessé nyilvánították (igaz csak 8 bar nyomással a 16 helyett),

és bizony ez is jó pár éves kazán már, és ezt sem sokan gondolták volna az itt fórumozó közül 2 évvel ezelőtt...

 

Előzmény: k.novotny (55280)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55281

ÜDV Antal ! Jogos ! Ebben teljesen igazad van !

Előzmény: fantal (55279)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55280

Az hogy adott esetben a régi kazán még felújítható-e, vagy ha igen, akkor milyen technológia alkalmazásával,

illetve hogy az mennyibe kerül, az már egy másik kérdés...

 

Te szerinted hány éves kazánokról van szó:-))

 

 

Ha fel is lehetne újjitani egy egy kazánt, akkor pedig nem jelentéktelen a pénz kérdése sem  A Mátraházi Gyöngy kazánja 22 millába került. (kis mozdony)

 

Előzmény: k.fecó (55275)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55279

De mi a helyzet a 109, 242,  204,  7111  es gépekkel mert akkor azok is egyszer már selejtezve lettek és újra igaz ,korábban de forgalomba lettek helyezve . Igaz egy sem Brotános ja és még a 324 1564 = 324 540 is hivatalosan selejt lett.

 

Amikor ezeket felújították, se NKH se TÜV nem volt, csak egy MÁV-os kazánbiztos rájuk ütötte a bélyegzőt... De szigorúan a kazántörvény szelemében.

Ma már szelek vannak....

Előzmény: Mágus23 (55276)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55278

ÜDV! Nagyon kösz.

Előzmény: k.novotny (55274)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55277

Azért sokan az OT rendszámot a jogszabályok kijátszására használják...

 

A Lajta monitort tudod hogy ujították fel? sehogy!

 

Egy úszótest és semmi több!

 

Minden kamu rajta, kazánlemezből. Önerőből mozgásképtelen, mert nincs gépezete.

Előzmény: k.fecó (55275)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55276

ÜDV Antal ! Köszönöm értem !  De mi a helyzet a 109, 242,  204,  7111  es gépekkel mert akkor azok is egyszer már selejtezve lettek és újra igaz ,korábban de forgalomba lettek helyezve . Igaz egy sem Brotános ja és még a 324 1564 = 324 540 is hivatalosan selejt lett.

Előzmény: fantal (55270)
k.fecó Creative Commons License 2013.10.22 -1 0 55275

"Azért kíváncsi volnék, hogy akkor a németek a Messerschmitt Stiftung 109 G-jébe miért raktak modern műszereket...."

Ezt a németek tudnák megmondani...

 

Én a magyar viszonyokból a közlekedés más területéről próbálatam olyan példát hozni,

ahol a jogszabályi kereteken belül megvalósítható egy jármű restaurálása, működőképessé tétele.

 

Lehetne példát nézni a hajós területről, néhány éve felújították a lajtát,

vagy a közút területéről, ahol OT-s rendszámmal forgalomba helyezhetőek különböző felújított járművek,

-teherautók közül Csepel

-buszok közül az Ikarusz számos típusa

-motorok közül a Pannóniák

-autók közül szinte minden régi típus (a múltkor egy Zaporozsec-et láttam OT-s rendszámmal)

 

De természetesen arra is lehetne számos példát hozni, hogy ki mit miért nem újít fel...

 

Én arra próbáltam utalni, hogy nem tudom elképzelni, hogy jogszabály tiltaná meg

például egy Brotán-kazános gőzmozdony felújítását.

Az hogy adott esetben a régi kazán még felújítható-e, vagy ha igen, akkor milyen technológia alkalmazásával,

illetve hogy az mennyibe kerül, az már egy másik kérdés... 

 

Előzmény: fantal (55247)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55274

Több ilyen minösitést kiadó cég van magyarországon. Az általam betett két kép illusztráció !!!

Előzmény: Mágus23 (55272)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55273

Nem tudom, ennyire nem bonyolódtam bele sosem. Azt viszont tudom, hogy az átkosban bementél egy céghez, majd minden irodában Lenin kép csüngött a falon, ma ezek a TÜV, ISO stb tanusitványok

Előzmény: fantal (55271)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55272

ÜDV Károly ! Köszönöm az információt értem a dolgot .  Mivel Antal írta ,hogy a TÜV vizsgán átmenne ? egy régi Brotán kazán ,ezért arra következtettem ,hogy a TÜV Reinhland végzi a fővizsgás kazánok minősítését is . Az pedig ugye német cég ,magyarországi képviselettel .

Előzmény: k.novotny (55269)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55271

A parki kerti vasúti kisgőzös rajzait a magyar TÜV kiküldte Németországba  gondolom minden komolyabb minősítéssel ez történik. A "végbizonyítványt" a magyat TÜV adja ki, de a vizsgálat Némethonban történik.

Előzmény: k.novotny (55269)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55270

Nem.

 

A 424,247-est sosem vonták ki a forgalomból, mai napig a MÁV nyilvántartásában szerepel, így azok az előírások alapján, amik az üzembe helyezésekor voltak érvényesek, a kevés még gőzösös vizsgával rendelkező kazánbiztos egyike - aki már egy "reaktivált" kazánbiztos  - felügyelte a felújítást.

 

Pl. a  328-as üzembe helyezése viszont a jármű teljes új típus engedélyezését igényelné, hiszen a gép már 42 éve selejtezve lett, és Brotán kazán már ezóta nincs üzemben, tehát újra kéne engedélyeztetni.

 

A kazánbiztos az NKH felé adja le a dokumentumokat, és onnét van a"stalluma" is a kazánvizsgálatra, megbízó a Káefté.

 

 

Előzmény: Mágus23 (55265)
k.novotny Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55269

Egész máshol kalandozol ebben a TÜV témában:-)))

 

 

  • TÜV minősítés: a nemzetközi szinten is vezető, legelismertebb, független német minőségellenőrző intézet végzi. A TÜV minősítés a legmagasabb minőséget és a független vizsgálatot jelenti. A minősítő cég tapasztalata és felszereltsége garantálja az ellenőrzés és minősítés legmagasabb színvonalát.
  • CE tanúsítvány: egy olyan megfelelőségi eljárás eredménye, amelynek használata azt igazolja, hogy az adott termékek paramétereit összehasonlították az EU szabályozási rendszerében a megfelelő termékek piaci forgalomba hozatalára vonatkozó harmonizált jogszabályok előírásaival. Ezeknek az előírásoknak a termék megfelel.
  • ISO minősítés: A minőségirányítási rendszerekkel szemben támasztott követelményeket a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) az ISO 9000-es szabványsorozat által rögzítette, melyet a világon működő szabványügyi szervezetek nagy része meghonosított. Az ISO minősítést 2005-ben vezettük be.

 

 

 

 

A magyarországi dolgokat a magyar TÜV végzi, tehát nem fognak Németországból idejönni

Előzmény: Mágus23 (55265)
manhattani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55268

>Váci gőzmozdony sétáltatás

 

Ez a vándorló gőzös! :-)

Először elvándorolt a néhai Mechwart udvarába, ott néha sípolgatott is egyet-egyet.

Aztán elvándorolt Vácra, az állomásépület mellé. Most meg tovább vándorol...

Előzmény: Mwin (55255)
manhattani Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55267

>Csak neked:-)))

 

Kösz! A Tornadóról kezdtünk beszélgetni, ez meg itt a 4472-es Flying Scotsman :-)

Előzmény: k.novotny (55244)
k.fecó Creative Commons License 2013.10.22 -1 0 55266

"Hozzátok Kecsóra a rossz turbókat, s adjuk vissza működő képesen !!"

 

Köszönöm a felajánlást a magam és a fórumtársak nevében, azonban

mivel én nem vagyok sem a Nosztalgia Kft, sem a Vasúttörténeti park alkalmazottja,

így nincsenek a birtokomban a rossz turbók, és azt sem tudom megmondani, hogy kinél lehetnek...

 

Talán Fantal topiktárs tud ezzel kapcsolatosan valamit szervezni,

habár ha jól gondolom Ő a Vasúttörténeti park csónakjában evezik.

A Nosztalgia Kft-től pedig nem tudom, hogy bárki szokta-e ezt a fórumot látogatni???  

Előzmény: K.O. Lompos (55239)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55265

ÜDV Antal !  Ezek szerint a most fővizsgáztatott 424 247 es gépnek is át kellett menni a TÜV vizsgán ha igen akkor ezt kellően dokumentálni is kellett . A dokumentációban nyílván szerepeltek a kötelező előírások ,amelyek alapján a TÜV vizsgára a gépet fel kellett készíteni . Kérdezném hogy ezt hol lehet esetleg ezt tanulmányozni.

 

2. Ezek szerint arra következtetek ,hogy a kazánbiztost a TÜV rendelte ki  akkor ez most egy korábbi már a MÁV os szakemberek közül volt valaki , ami igen célszerű lenne, vagy egy esetleg németországból importált személy aki sosem látott 424 es pláne pakurás kazánt . Elnézést a gondolatsorért ,de ha az ember valamit próbál itt tisztán értelmezni és esetleg megtudni akkor végül már nem csak az derül ki hogy semmi nem igaz ,hanem eljut egy pillanat alatt németországba és kiderül ,hogy magyarországon nem is lehet kazánt engedélyeztetni üzemeltetésre. Mindegy nem tudom mi van ,de igazán nem is érdekes ,mert csak egy érdeklődő civil vagyok és a szakmai dogokhoz meg semmi közöm hivatalosan.

Előzmény: fantal (55261)
Felek Ferenc Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55264

A MÁVAG 135/ jellegű gőzmozdonyai meg talán mégse műtanrendőri próbázhattak a MÁV Alföldi Kisvasúton, lévén az 760mm-es, a mozdonyok meg 750 mm. Vagy ez nem kizáró ok?

Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55263

ÜDV Károly ! Nagyon köszönöm a választ.

Előzmény: k.novotny (55259)
Mágus23 Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55262

ÜDV Antal ! Pont az a kérdés ,hogy lehetne e esetleg egy Brotán kazánt ma engedélyeztetni üzemeltetésre . Ha igen akkor milyen feltételekkel  milyen műszaki követelmények kielégítésével.  Az ,hogy egy kazán régi technológia szerint készűlt akkor ez nem kizáró ok arra nézve ,hogy az működhessen . A kérdés a kazán műszaki állapota . A kazán típusa és rendszere abból a szempontból nem döntő hogy műszakilag alkalmas e működtetésre biztonságosan . Természetesen mindent egy alapos vizsgálatnak kell megelőzni bármilyen mozdonyt is akarnának egyszer majd esetleg üzemeltetni . Konkrétan nincs arról tudomásom ,hogy a 328 as al bárkinek is tervei lennének ,inkább itt a kérdés csak olyan formán merűlt fel ,hogy ha van egy típus ami Brotán akkor azok a gépek  ne legyenek örök működésképtelenségre ítélve .

 

 A múzeális szempontokra meg senkinek nincs joga hivatkozni ,mert a 242 es géppel való bánás ezt teljesen felűlírta és bizonyította azt hogy az a MÚZEÁLIS EREDETISÉG  nagyon nem érdekes .

A 242 es ről még csak annyit Legalább illő lett volna az eredetiséget megközelíteni ,széntüzelés . stb ,de ezt most ne is részletezzük mert nincs értelme .

Előzmény: fantal (55261)
fantal Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55261

Nem a vízcsöves kazán tilalmáról van szó hanem ezek nincsenek szabályozva, mert ezek kivesztek a Brotános mozdonyok selejtezésével. Gondolj bele, utoljára Fialovits gyártatott Brotán-kazánt, az megelőzően 1920 előtt épültek ilyen mozdonyok. Ezután vissza is tértek a réz síktűzszekrényhez, aztán meg az acél síktűzszekrényre. Egy a MÁV-nál háborús szükséghelyzetben nagyszámban alkalmazott, aztán pénzhiány miatt ki nem cserélt kazánt akarnátok a mai viszonyok között engedélyeztetni-üzemeltetni. Megérné-e?

 

Ma a TÜV Rheinland ad ki minőségi tanúsítványokat kazánokra, a parki új kisgőzös gyártásakor jóhogy nem a gyártó DNS mintáját is bekérte a TÜV.... Átmenne ez a Brotán kazán egy TÜV vizsgán?

Előzmény: Mágus23 (55258)
Felek Ferenc Creative Commons License 2013.10.22 0 0 55260

Izé... na... aöööööö... szóval.... AEGV 8 esetleg 1947 előtt hol-kinél?

Előzmény: k.novotny (55259)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!