Hivatalosan nem volt rendszeresitve sehol sem, ezek a festések, de
Abban az időben az ország összes vállalatánál, mindenütt müködtek a brigád mozgalmak. Ebbe a mozgalomban versenyeztették a különböző brigádokat, amelyeka tevékenységüket brigádnaplóba foglalták, és fotókkal dokumentálták.
Tehát a MÁV, GySEV-nél hasonló dolgok voltak, mert a különböző brigád szint eléréséhez, bele tartoztak a mozdonyok esztétikai állapotának a szemlézése is. Ekkor engedték meg ezeket a pingálásokat. Amikor ezek a szemlézések véget értek, a legtöbb helyen vissza kellett állitani az eredeti és hivatalos állapotot, de nagyon sok helyen ezek visszaállitásnak szemet hunytak. (Ez fönökség függő volt)
Amikor ezek a szemlék végett értek, akkor a vízfejek összedugták a kis bogyojukat, és értékelték a látottakat. Igy lettek, a kiváló brigádok, szocialista brigádok stb.. kijelőlések, amelyek sok esetben egy kis zsebpénz jutattással járt a tagok felé.
De legtöbbszőr az nyert a legszebben vezette a brigádnaplót
Köszönöm szépen a linket, megnéztem a képet, nagyon szép. Szépek a gőzösök. Azt is látom kettő villamos mozdony tolja a szerelvényt hátulról. Nyilván nem gazdaságossági célok játszanak ebben az esetben szerepet.
De térjünk vissza most a 247-es Nohab tolásos esetére. Nem is konkrétan ezt az egy esetet szeretném én most elemezgetni, hanem inkább mint egy tendenciát, ezt a jelenséget kissé tárgyalni. Mivel némi fogalmam van a vasúti vontatójárművek dolgairól, gőzmozdonyon is dolgoztam, ezért ismerem és tudom azt, hogy mit lehet várni egy üzemképes fővizsgás mozdonytól. Az a jelenség, hogy az utóbbi években szinte bármilyen gőzvontatású nosztalgia vonatot valamilyen más vontató járművel tolják, az számomra furcsa. Ez az egész különösképpen nem hozzáértő emberek részére azt mutatja, minthogyha egy gőzmozdony olyan ócskaság lenne ami alkalmatlan az önálló üzemelésre, adott esetben a vonat továbbításra. Azt még eltudom képzelni, hogy amit a korábbi hozzászólásomban is irtam, hogy a vizvétel lehetőségének hiánya miatt van szükség tolómozdony használatára, hogy gőz- és vízfogyasztás ne keletkezzék. Ehhez az egészhez csak annyit szeretnék hozzáfűzni, szegénységi bizonyitvány az a tény, hogy egy vízvételezést a szükséges helyen ne lehessen megszervezni. Az én értékrendem és műszaki tudásom és ismereteim alapján azt kell mondanom, hogy egy gőzmozdony kiszolgálása nem egy megoldhatatlan és megszervezhetetlen feladat. Tehát most sem értem és nem tudom, hogy mi az a műszaki követelmény amit csak úgy lehet kielégíteni, hogy a gőzmozdonyt valamiféle egyéb mozdonnyal tolózni kelljen.
A nemzetközi tendencia is ezek szerint azonos ezzel.Azt a dolgot meg senki ne higgye el, hogy el gőzmozdony ami üzemszerű állapotban van nem képes a vontatási feladatát a tipusára jellemző paramétereken belül elvégezni, ez nem más mint egy hülye duma.Bocsánat, hogy ennyire sarkosan fogalmaztam. Ennek a tendenciának a megfeleléséhez teljesen használható lenne egy akármilyen gurulóképes gőzmozdony, aminek a kazánjába begyújtanak annyira, hogy a kéménye füstöljön és hátulról meg valami tolja. Az én megállapitásom szerint,ez nem más mint a hülye gyerekek vonatos játéka.
A mozdonyok eredetileg feketék voltak. Születésükkör, a háború alatt, erre bizonyára nem volt szükség. A német mozdonyokra jellemző piros diszítőfestés az 52 soropzatnál csak a háború után jelent meg. A magyar mozdonyok esetében feltételezhető, hogy talán éppen a beinduló nyugati vasúti turizmus kapcsán jelent meg némely 520 sor. mozdonynál a piros szin.
Nem csak a 083-asnak, sok más GySEV-esnek, talán mindnek. A MÁV-osok közül csak az ex 075-ösön láttam piros rudazatot. Az is igaz, hogy sokkal kevesebb MÁV-os 520-asról van színes kép, mint GySEV-esről.
Az egészre azért vagyok kíváncsi, mert ha egyszer nekiállok megcsinálni a MÁV 520-ast a '60-as évek közepi állapotnak megfelelően, akkor jó lenne tudni, hogy a kerekeit feketére, vagy pirosra mázoljam...
Félreértettél. Én azt írtam, hogy csak a GySEV használt alu. pályaszámtáblát. A MÁV csak festett. Tehát ezért nem lehetett a képen a 046-os, mert az MÁV-os volt, márpedig a képen ott virít oldalt a tábla.
A GySEV-nél kölcsönben üzemelő mozdonyokról a GySEV nem távolította el a rajtuk lévő MÁV-os táblákat. Miért is tette volna, hiszen csak bérleményben voltak a GySEV-nél meghatározott ideig. (Tehát a mozdony lehet a MÁV 520,046.) GySEV-es pingálási hajlammal igazából nem találkoztam.
Ahogy a kép mutatja, a GySEV is használt aluminium pályaszámtáblát, igaz, nem minden mozdonyán.
Köszönöm az információt! Akkor szerintem a képen levő gép nem lehet a 046-os, mert ezen látszik a pályaszám tábla, márpedig a MÁV (ellentétben a GySEV-vel) csak festette a pályaszámokat a konyha és a szerkocsi oldalára, alu. táblát nem csinált. Van tipped, hogy melyik mozdony lehet? (Én a 020-asra gondolok, mert annak voltak ilyen ritkásan a füstszekrény ajtón a záró kilincsei (nem tudom a pontos szakkifejezést. A többin sűrűbben voltak.)
Ez nem így van. Korábban itt valaki (nálam hozzáértőbb) azt írta, hogy a MÁV-nál a rudazat lehetett piros, de a kerekek nem (az ellensúlyra nem emlékszem).
Az Általad betett kép '78-ban készült Sopronkertesnél (Baumgarten).
A GySEV-nél a képek tanúsága szerint "divat" volt pingálgatni az 520-asokat, gondolom azért is, mert ezek többnyire az osztrák szakaszon szolgáltak. A MÁV-nál levő gépek a kevés színes képen mind feketék voltak kerekestül, mindenestül.
Szia. Köszönöm az információkat a kiállitás céljából Pszabolcsra hozott, majd továbbvitt mozdonyokról. A 411-est láttam Pszabolcs fütőházban egy ideig. Én akkoriban kezdtem a vasutas pályafutásomat, s még nem voltam ennyire fertőzött, mint manapság. Hogy miért nem fotóztam, nem tudom. A 28_ast már fényképeztem a pszabolcsi fütőházban. Meg persze az 1011_est sem fényképeztem, pedig mikor megjött Debrecen
ből, pont a szabolcsi tartalékon voltam, s én toltam be a fűtőházba. Mit kihagytam akkoriban, amiről nem készitettem fényképet. Igaz akkoriban még nem volt ennyi lehetőség fotózni. Kis szmenám volt akkor. Sajnos keveset exponáltam vasuti témában. Üdv
ÜDV! Köszönöm a kazános linket . Nos a mai viszonyok között sem kell ehez egy hónap. A vonali futópróbák és a néhány napos ,akár a parki toli mozgások már arra elegendőek,hogy a gépet fokozatosan terhelni lehessen . Ezt a pár kocsis vonatot ez a gép minden baj nélkűl vihette volna akár 80 90 es tempóval is . Egy kissé bővebb kenéssel nem sértődött volna meg érte a masina.
ÜDV! Kimélni lehet ,de fáradt anyagot benne hagyni vagy használni azt nem szabad . Itt ebben az esetben nincs pardon .Ahoz ,hogy a mozdony üzembiztos és közlekedésbiztonságilag megfelelő legyen egy fővizsgát és nagyjavítást azt roppant szigorúan kell megtenni. Itt nincs és nem lehet komromisszum.
Üdv ! Azt elhiszem nagyon klassz! Volt szerencsém 1985 ben NDK ban 4 alkalommal hajtani a pakurásat Berlin Drezda között.az egyik barátom papája ott volt mozdonyvezető . Igazi élmény volt a 01 es el száguldani.
Üdv! Pontosan így van ,de abba a k.életbe remélem a személyzetnek volt annyi tudása ,hogy azért a azt az úgynevezett kenőgőzt csak ráadták a gépnek ,pláne mikor a Nohab tolta. Egyébként mikor a parkban a Grand Prix en volt a masina akkor jó és értelmes srácok voltak vele ,ha ök vitték ezen az úton akkor nem aggódom emiatt. Egyébként a parki tili toli után nyugottan mehetett volna egy ilyen személyvonatra. Tényleg gépezetileg jó a masina.
Nagyon jó leírtad hogy hogyan kell bejáratni egy friss fővizsgás gépet,legyen az gőzös/diesel de ez most a mi 424-esünkel nem valósult meg mert ugye nem aktív gépek mert ami annak idején teszem azt egy hét alatt megvolt könnyű tolatás az most kb1 hónap.
Régebben írtad hogy nincs uj kazán a mozdonyok felujjításához kicsit google-ztam és találtam egy ipari kazánokat gyártó céget akiknek kazánkovácsuk is van szerintem rajz/minata alapján simán legyártanák a kért kazánt
Ezt nem arra írtam, hogy kell-e tolattyúnyomás menet közben a gőzösbe, hanem arra, hogy kell-e tológép egy mostani gőzmozdonyos vonatba. Így már vilu? :-))
Egyébként máshol is így csinálják. Amikor egy amerikai gőzmozdonyos vonat elindul a UP fűtőházából egy helyszínre, ott dorombol a gőzös mögött egy négyezervalahányszáz lóerős dízelgép. Pedig a UP-nek több pénze van a gőzösei felújítására, alkatrész gyártatásra, stb. mint a Noszi Kft-nek.
Valamikor a kétezres évek második felében egy téli reggelen teljesen elhalt a százas vonal. Én Hosszúberek Péteriből próbáltam feljutni Pestre, de a vonatközlekedés teljesen alkalomszerű volt, néhány óránként egy-egy vonattal amit abból raktak össze ami csak akadt, és megpróbáltak leközlekedtetni Szolnoktól (vagy ceglédtől) a Nyugatiig, mindenütt megállva.
Egyszer csak jött cegléd felől egy hasonlóan szedett-vedett szerelvény iszonyúan megtömve, gőzmozdonnyal az elején. Péteriben nem állt meg, és elég jól emlékszem hogy egy 424-es húzta. Ha jól emlékszem helytelen vágányon haladt.
Eddig a tények, halványan emlékszem hogy talán felsővezeték szakadás volt a vonal Monortól kifelé eső szekaszán. Ez ma sem ritka, de a vonal felsővezetéket is érintő felújítása után egy két télen át havonta négy-öt alkalommal előfordult. A másik ami rémlik hogy vasutas sztrájk volt... és a két esemény egymást nem is zárja ki...
Igen, tulajdonképpen ez nem is kérdés, hanem szeretném ha valaki meg tudná erősíteni hogy láthattam egy üzemelő gőzmozdonyt kényszer szülte közforgalomú (ha nem is menetrend szerinti) használatban.