Keresés

Részletes keresés

FAV 20 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54615

Csak kazán, de a kereten volt. Egy rom fülke is volt akkoriban. Kerekek nem voltak az biztos. A szeszfőzdés nem tudta megmondani miféle kazán. Szerintem trúman, volt, de ez nem 100 %.

Előzmény: Madrone (54613)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54614

Tisztelt Topiktársak!

 

Szeretném megkérdezi, hogy a MÁV-nál meddig voltak üzemben gőzmozdonyból átalakított fűtőgépek?

 

Gyanítom ugyanis, hogy jelenleg már nincsenek üzemben.

 

Nagyjából a kilencvenes évek végére, az ezredforduló tájára tippelek.

 

1994 őszén Füzesabonyban még láttam a 424, 25-ös fűtőgépet, de lehet, hogy akkor már nem volt üzemben.

 

 

 

424-es sorozat vonatkozásában a következő adatokat találtam a Csiba-féle könyvben.

 

Összesen 42 db. mozdonyból lett fűtőgép.

 

Az első átminősített gép volt a 424, 102-es 1983. 09. 05.-én, ebből lett az F 424, 01-es.

 

Az utolsó pedig a 424, 337.-es volt 1988. 09. 28.-án ebből lett az F 424, 42-es.

 

Tehát 5 éven keresztül folyt az átminősítés.

 

 

Amint a könyvből kiderül közben megindult egy újabb folyamat is, a fűtőgépek (guruló kazánok) stabil kazánná alakulása.

 

Azt írja, hogy akkor (1994-ben) 5 egykori 424-es kazán már stabilkazánként üzemelt.

 

Csak az 5 kazánszámot adja meg, azt nem hogy melyik egykori mozdonyba volt beépítve.

 

 

Ebből következik az újabb kérdés:

 

Lehet hogy fűtőgépek már nincsenek, de stabilkazánok még vannak?

 

Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54613

"És a szeszfőzdékben is ilyen kazánok működtek."

 

Milyen kazánok voltak ezek pontosan?

 

Mozdonykeret kerekekkel és rajta a kazán vagy csak a kazán?

Előzmény: FAV 20 (54608)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54612

Milyen jó lett volna, ha Lányí Ernő egy 301-es és egy 327-es fűtőgépet is ugyanúgy megmentett volna még a lecsupaszítás előtt, mint a 302, 610-est.

 

 

Egyébként annak idején az eltűnő, illetve fűtőgéppé alakuló mozdonysorozatokból legalább egyet-egyet meghagyhattak volna úgy fűteni, hogy nem csupaszítják le. Gondolhattak volna arra, hogy a kazánvizsga lejárta után a fűtőgép múzeumi mozdonyként megmaradhatna.

 

Igaz, hogy sorozatonként amúgy is illett volna egyet-egyet meghagyni, de ha már ez nem történt meg, legalább a fűtőgépek közül minden típusból egyet egyben hagyhattak volna.

 

Akkor most lenne egészben megmaradt 301-esünk és 327-esünk.

 

 

 

Előzmény: fantal (54606)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54611

ÜDV! Igazán nincs mit.

Előzmény: pg54 (54610)
pg54 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54610

Köszönöm!

Előzmény: Mágus23 (54565)
manhattani Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54609

Ez hagyományból lehet, mert működő gőzmozdonyon gyakran dolgoztak szeszkazánok.

Előzmény: FAV 20 (54608)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54608

És a szeszfőzdékben is ilyen kazánok működtek. Gyula és Doboz között a Dobozi úton is volt egy.  2 mozdonykazán is volt ott 1985-ben.

Előzmény: 7578 (54607)
7578 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54607

Úgy van...

 

A '80-as évek elejére már igen nagy számú gőzmozdony volt beállítva gőztermelésre, ezek a gépek ugyan a vontatójárműként voltak nyilvántartva de tényleges vontatást már nem végeztek. Ezt kívánták rendezni a Mágus által is idézett rendelettel... A már gőzszolgáltatást végző, illetve a leállított de fűtésre még használható mozdonyokat kivették a vontatójárművek közül és létrehoztak egy új csoportot: a félstabil kazánokat.

 

A többi Mágus rendeletében szerepel.

Előzmény: fantal (54606)
fantal Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54606

Például a 109.109-es is fűtött Vácon, amikor Lányi elérte, hogy nyilvánítsák műemlékké - és ezt a mozdonyt sem csupszították le.

Előzmény: 7578 (54603)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54605

Tisztelt 7578!

 

Köszönöm szépen válaszod!

 

Nagyjából ez volt az én elképzelésem is amit leírtál, örülök hogy sejtésemet megerősítetted.

 

Tehát, ezek szerint a 2 gép ekkor még szükség esetén üzembe állítható lett volna vonali szolgálatra is.

 

Bár Mágussal egy kicsit aggódtunk a gőzcső kivezetés miatt, mert az már egy kicsit nagyobb átalakítás, elindulás a fűtőgéppé válás felé.

Előzmény: 7578 (54603)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54604

Üdv! Igen vevő vagyok rá  kösz. Privátban megbeszéljük a részleteket.

Előzmény: manhattani (54602)
7578 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54603

Madrone!

 

Már az '50-es/'60-as években is voltak leselejtezett, de szét nem bontott és fűtési célre megtartott mozdonyok (guruló fűtőkazánok). Ezek a lecsupaszított mozdonycsonkok már vontatásra alkalmatlanok voltak, külön nyilvántartásban szerepeltek, stb... Már nem vontatójárművekről beszélünk, hanem fűtőgépről.

 

Ezeknek a fűtőkazánoknak száma viszont kevés volt, így előszeretettel használtak fűtésre olyan üzemelő még állagban lévő mozdonyokat is, melyek az adott pillanatban elsősorban műszaki hiba miatt nem voltak beoszthatók vonali szolgálatra. Gondolj például futómű hibára, éles nyomkarimára, vagy egy kisebb balesetben szerzett sérülésre, mellyel vonatra ugyan nem voltak beoszthatók, de gőzt termelni a hiba kijavításáig még jók voltak. Ugyancsak ilyen gőztermelésre volt beállítható az átmenetileg felesleges, szolgálatmentes mozdonyok egy része is. Napokig, hetekig fűtöttek, majd amint szükség volt azokra... menek a vonalra. Ezeket a mozdonyokat nem számozták át fűtőgépnek, csak a vonatok továbbítása helyett befogták azokat fűteni is...

 

Ebbe a kategoriába tartozott a Keletiben látható két 424-es is. Azt sajnos nem tudom megmondani hogy műszaki hiba miatt vonták le azokat fűteni, vagy csak szimplán feleslegesek voltak a vonattovábbításban. A lényeg, hogy a képeken nem fűtőgépeket látsz, hanem élő 424-eseket, melyek vonattovábbítás helyett nyugdíjas szolgálatot kaptak.

 

1983-tól természetesen más a felállás...

manhattani Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54602

OFF: Ha érdekel, kifogástalanul működik, csak van másik. Az új ára feléért adom. ON

Előzmény: Mágus23 (54596)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54601

Szemvizsgálaton átment :) sorba álltak V55, V40-V60 és a két gőzős.

Előzmény: fantal (54593)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54600

Személy kocsis topikba Brau urat tudom ajánlani a kérdés megválaszolásában.

Előzmény: Csa80 (54586)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54599

Üdv ! Igen igaz valóban volt olyan fűtőgép ahol a túlhevítők egy része  benne volt .

Előzmény: M.machinátor (54597)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54598

ÜDV !  Ha esetleg van a dologra nézve ajánlatod akkor kérlek dobj egy mailt .Használt ,de működő darab is érdekel  Köszönettel.

Előzmény: manhattani (54595)
M.machinátor Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54597

Szervusz.Írtam egy hoszabb hozzászólást de kivágott a rendszer mint macskát...,de a lényeg:ahol volt rá mód nem nedves gőz használtak mert rossz volt a szállítás hatásfoka és a gőzösökön meg volt száraz gőz (igaz nem szárított hanem túlhevített,de alényeg ugyan az),és ha a rendszer bírta a magas nyomást: kézenfekvő volt az olcsó , beruházást nem igénylő meglévő berendezéseket használni a drága igényes gőz szürős beruházással szemben(nem mellesleg alkalom adtán néhány napos munkával forgalomba helyezhető volt a régi gép(ne felejtsd az állandó gép hiányt,meg az akkori stratégiai politikai szempontokat , "hiszen bármikor megtámadhatnak nyugati ellenségeink"(((bár megtámadott volna))) ).Üdv:Péter.

Előzmény: Mágus23 (54594)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54596

Üdv! De pont ezen gondolkodom, épp most nézegetem a neten mi mennyi hol . Hamarosan aktuális lesz a dolog .

Előzmény: manhattani (54595)
manhattani Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54595

OFF: Nem veszel egy kiváló Epson Perfection V500-as szkennert? Negatívot is tud.

Előzmény: Mágus23 (54594)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54594

ÜDV ! Köszönöm soraidat . Akkor is illett volna észre vennem a dolgot . Nos a kérdés az ,hogy a 310 es hogyan fűtött . Ezek a mozdonyok látszólag igen egyben vannak és a képeken az látszik ,hogy gépezetileg nincsennek leszerelve. Az oldalsó vastag gőzcső kivezetés az viszont már nem sok jót jelenthet.. A jobbik eset ,ha a beömlő vezeték meg van szakítva és ilyenkor a gép a túlhevítőkön keresztűl a szabályzóról fűt .  A valóságban ez sem egyszerű beavatkozás ,mert ha vissza kell állítani üzemi mozdonnyá akkor nem kis munka ,estlegesen a beömlő csövek cseréjét is magával hozhatja .

 

Amikor egy mozdonyt fűtőgéppé alakítanak át akkor már ott a túlhevítőket is el szokták távolítani ,vagy jelentősen csökkenteni.Nem kis munka ,mert a túlhevítő kamrán is átkötéseket kell készíteni. Ekkor már a beőmlő vezetékeket el távolítják és egy másik csővel helyettesítik. A gőzszabályzó a helyén maradhat nyomásszabályozó állítható szelepként funkcionálhat. Általában a fűtési célokra telített gőz használatos  ekkor már semmi szükség a túlhevítőkre ,ezért van ,hogy sokszor teljesen eltávolítják őket. Ebben az esetben a szabályzó fejből egyszerűen kivezetik a gőzcsövet .

 

Egy gőzmozdony sorsa ekkor pecsételődik meg véglegesen, mert ezután következik egy teljes roncsolás. A gépezet összes részét ,ha lehet még a hengeröntvényeket is eltávolítják . illetve minden olyan szerkezeti egységet ami a  vontatási üzemhez kellett . Csak a kazán és annak biztonságos üzeméhez szükséges berendezések illetve a kerékpárok maradnak meg és a mozdony többé már csak egy guruló kazán.

 

Birtokomban van egy irat, egy 1980-as dárumú papír MÁV Vezéréigazgatóság Gépészeti osztálya részéről, amelyben utasítást adnak, hogy a guruló kazánokká és a továbbiakban fűtési céllal megtartott selejtezésre jelölt gőzmozdonyok közül -ami átalakításra kerül-, hogy minden gépezeti szerelvényt a fűtőgépes állapotra történő átalakítás folyamán azokról el kell távolítani. Idézet a szövegből:"mivel szolgálati létesítményeinken és hálózatunk sok helyén a gőzzel történő fűtés továbbra is használatban van, ezért ezen helyzet megoldását továbbiakban úgy tudjuk megtenni, hogy a selejtezések folyamán felszabaduló -már vontatási célokra nem használatos- gőzmozdonyok egy részét guruló gőzfűtési kazánokká kivánjuk átalakitani. Felhívjuk a Landler Jenő Járműjavitó vezetését arra, hogy az átalakítások során az ilyen mozdonyokról a mozdonygépezet összes szerelvényeit, amennyiben könnyen megoldható a gőzhengerekkel együtt el kell távolítani. Továbbá eltávolítandó a jármű teljes fékberendezése annak rudazataival együtt. Megtartandóak csak a kazán biztonságos üzeméhez szükséges összes készülékek és berendezések, illetve a futómű és a kerékpárok és  annak elemei, abból a célból, hogy a kazánok alacsony sebességgel, de mozgathatóak legyenek. Kötelező megtartani a jelzőkészülékek biztonságos felszerelésének helyét is. Az így átalakított mozdonyokból nyert guruló kazánokat át kell számozni F-sorozatszám és kétjegyű 01-el kezdődő pályaszámra. Ezen pályaszám táblákat a guruló kazán elöli és hátoli oldalán kell jól láthatóan elhelyezni. Az így átalakított guruló kazánok csak gőz szolgáltatásra vehetők igénybe. Mivel a gőzmozdonyok selejtezése folyamatos, és a gőzüzem felszámolása jelenleg is hatályos és folyamatos, ezért az eltávolított gépezeti és  egyéb mozdonyszerelvényeket megtartani nem kell".

 

Elnézést, hogy nem szkennelt formába teszem be az iratot, de jelenleg szkennerem nem működik. Jövőben az irat bemutatását pótolni fogom

Előzmény: Madrone (54592)
fantal Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54593

A 310-es mellett baloldalt mintha egy Kandó állna.

 

A V40-es, ahogy így látszik

Előzmény: Madrone (54591)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54592

"Tisztelt Urak !  Ezúton kérek mindenkitől elnézést azért mert,  a korábbi 54563 sz hozzászólásban téves információt adtam a 424 304 és a 424 310 sz. mozdonyok üzemi állapotáról."

 

 

Szia Mágus!

 

Szerintem nem adtál téves információt. Hiszen -legalábbis véleményem szerint-a gépek nincsenek fűtőgéppé leszerelve, átalakítva annak ellenére, hogy gőzszolgáltatásra vannak beállítva.

 

Ha a feltételezésem beigazolódik, akkor a  mozdonyok a fűtőgépes használatból ekkor még (1982) gyorsan visszaalakíthatók lettek volna normál üzemi mozdonnyá.

 

Valószínűleg ekkor még számoltak a pakurás 424-esekkel, még nem írták le őket teljesen. Egy esetleges géphiány esetén még üzembe állíthattták volna őket.

 

Bár 1980-ban a sorozat selejtezése megindult a pakurás gépek mint legmodernebb, legnagyobb teljesítményű, legkönnyebb kiszolgálású gőzmozdonyok viszonylag hosszabb élettartamra számíthattak.

Előzmény: Mágus23 (54585)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54591

Köszi szépen az újabb képet Ambzso!

 

Ez is nagyon jó és nagyon informatív!

 

A két mozdony közötti átjáróhíd mellett még az is látható, hogy a 304-esből kijövő gőzcső bemegy a föld alá.

Nyílván a föld alatt vezették be az épületbe.

 

A környezet, a fűtőház is jobban látható.

 

Már csak egy oldalnézeti kép hiányzik.

 

 

Hátoldalt a két gép között a fűtőház ajtaja mellett az egy vízdaru lenne? Nem olyan mint a "rendes" vízdaru. 

 

 

A 310-es mellett baloldalt mintha egy Kandó állna.

Előzmény: Ambzso (54583)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54590

"De közben kierült, hogy fűtőgépek voltak papíron is.

 

 

Éppen az az érdekes a dologban, hogy papíron nem voltak fűtőgépek!

 

Az előbb már leírtam hogy -legalábbis az adatok szerint- hogy volt.

 

Úgy fűtöttek, hogy nem voltak fűtőgéppé alakítva!

 

A pályaszámuk is még az eredeti volt.

 

Az említett Nagy Imre képeslapon is nem fűtőgéppé átalakított állapotban látható odalról a 310-es.

 

Olyannak nézni ki, mintha a gőzös hidegre szerelt állapotban lenne, amiből gyorsan visszaalakítható vonali üzemi géppé.

 

Hasonlóan mint a Ferencvárosban fűtő 424, 298-as ami szintén úgy volt nyílvántartva mint üzemelő mozdony holott fűtőgépnek használták.

 

Ugyanakkor ahogy Smnks írta a beömlőcsőnél kijövő csőnél lehetett a gőzelvétel, vagyis nem a szerelvényfejről.

 

Ezek szerint létezett egy harmadik fajta fűtőgépes állapot is?

Előzmény: fantal (54580)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54589

"Emlékezetem szerint Imre azt mesélte, hogy valamilyen alkalomból mozdonykiállítás volt ott."

 

Ez valahogy nem illik az eddigi fűtőgépes gondolatmenetbe.

Előzmény: Tastam (54577)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54588

"Bizony, ott az a cső a 304-esen, amelyet vélhetően hengerek beömlővezetékének helyére kötöttek, tehát a gőzelvétel onnét történt. Gyanítom, a 310-es nem látható oldalán is van egy hasonló..."

 

Igen, ott az a cső, ami további kérdéseket vet fel.

 

Előzmény: smnks (54576)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54587

Köszönöm a mozdonyokról a részletes tájékoztatást!

 

Azonban továbbra is kérdés számomra a mozdonyok állapota, vagyis az, hogy milyen mértékben voltak fűtőgéppé alakítva?

 

Esetleg ha a szükség úgy hozta volna vissza lehetett volna még őket vonali géppé alakítani?

 

Papíron csak 83 szeptember végétől voltak fűtőgépek, tehát  82-ben mikor a kép készült még nem.

 

Sőt amint írtam a 310-es Mágus elmondása szerint még 85-ben sem volt fűtőgéppé alakítva.

 

Ugyanakkor a hengerek fölötti cső (ez már korábban  szemet szúrt nekem is) megkérdőjelezi a szerelvényfejről fűtős gőzszolgáltatást.

Előzmény: 7578 (54575)
Csa80 Creative Commons License 2013.09.14 -1 0 54586

Ezen a képen a háttérben látszik egy vékony csíkos személykocsi, 82ben még akadhatott ilyen?

Előzmény: Ambzso (54583)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!