Köszi a tippet, de hol találhatók meg az említett képek? Sajnos a Vasúttörténeti Parkban nincsen kiállítva egy példány sem, Istvántelekre pedig csak a "kiváltságosok" juthatnak be (pedig sokunk számára izgalmasabb látnivalók vannak ott, mint a Parkban). A H0 méretarányban készülő modell már félig készen van, keskeny nyomkarimás Gützold alapra készítette a Németh Pisti, most a digitalizálásán, füstölő beépítésén + a hiányzó / nem megfelelően kidolgozott részletek pótlásán / cseréjén dolgozom. A konyha is ezek közé tartozik, ehhez kérek segítséget.
"Füttyvadász és mdbz topiktársaknak köszönöm a képeket, azonban ha valakinek van olyan fényképe, amelyen a kazán teljes vezetőállásban található hátfala egészében látható vagy az alsó rész (a tüzelőajtóval együtt) azt is kérem, tegye fel ide."
Kínálja magát egy rendhagyó megoldás; itt 10:53-tól 11:30-ig látható egy, s más, esetleg ki lehet preparálni a célra leginkább alkalmas állóképeket.
Az a helyzet, hogy kissé eltájoltam magam a képpel kapcsolatban, azt hittem, hogy balra a fűtőház épülete látszik. Ez esetben több forgalmi vágánynak kellene látszódnia, emiatt a drótoknak is! De hozzászólásotok nyomán egy másik képpel való többszöri összehasonlításból kifolyólag rájöttem, hogy tévedtem...
"Ugyanakkor kösz a fényképet, mert a dómok száma árnyalja számomra az ott kapott válaszokat..!"
Arra gondolsz, hogy az Általad korábban mutatott képen a 298-asnak 3 dómja van? Vagyis a víztisztítós is ott van.
Ezzel szemben Ambzso képén 2 dómos a 298-as.
Ebből arra következtetek, hogy a Te képed régebben, sőt lehet, hogy jóval régebben készült, még bőven az előtt, hogy a gép a Fradiban szerelvényfejről fűtött, ahogy már a múltkor is feltételeztem.
A közben eltelt idő alatt nyílván kazáncsere vagy kazán átalakítás, javítás történt és a víztisztító dómja eltünt.
"Visszatérve a 4-es vonali gőzüzem megszűnésének időpontjához, én közvetett jelek alapján 84. szeptemberére gondolnék. Te is írtad, hogy a 262-est októberben állomásították a Hámánba. Korábban már említettem, hogy jómagam kb. ebben az időben láttam a 005-öst áthaladni Angyalföldön, Óbuda irányából.
Nem hiszem, hogy sokkal tovább tartogatták volna őket dorogi ill. komáromi honukban, mint hogy a Szergejek birtokba vehették a 4-es vonalat.
De biztos van itt pályás topic is, talán őket kéne megkérdezni, mely időponttól engedélyezték a 4-esen a nagyobb tengelynyomást?"
Igen, szerintem is ez lehet a megoldás! Meg kellene tudni, hogy mikortól vették át a Szergejek az uralmat a 4-esen. Minden bizonnyal addig tartott a 424-esek tehervonatozása.
>Talán érdemes lenne egy új 424-es könyvet írni, ...
Azt már nem fizetné a MÁV, akkor pedig a kiadása vastagon veszteséges lenne.
De ha összegyűjtitek azt, amivel a Csiba-könyvet érdemes kiegészíteni, szívesen fölteszem a honlapomra, ahol mindig megtalálható. Olyasmiket is, hogy hánytól volt szerelvényfejes, melyiken volt kis síp, ilyesmik.
A 424 sorozatú mozdonyoknál a 246 pályaszámnál magasabb számú gépeknél alkalmazták a szerelvényfejes kazánokat. Kívülről úgy tudod eldönteni, hogy egy 424-es kazánja szerelvényfejes- e vagy sem, hogy a nem szerelvényfejes kazánoknál a légszivattyú gőzbeeresztő szelepe a hosszkazán oldalán, elől található meg. Ezt a szelepet rudazattal, kézi kerékkel a védházól lehet zárni és nyitni. A gőzsípok tekintetében a 424 sorozatú mozdonyoknál három fajta síp volt használva.
1.Sárgarézből készült felső rudazattal mozgatott 130 mm harang átmérővel rendelkező un. kis síp.
2. Sárgarézből készült felső rudazattal mozgatott 150 mm harang átmérővel rendelkező un. nagy síp.
3. Vasöntvényből készült alapszelepes mozgató rendszerrel működtetett 150 mm átmérőjű hengeres öntöttvasból készült haranggal rendelkező nagy síp. Ez utóbbi szintén a magasabb pályaszámú, tehát 246-tól fölfelé számozott gépeknél gyárilag már így volt
A mozdony baloldalán a füstszekrény alól a konusz alapból /kiömlő cső alap/ jövő vastag gőzcső az a fáradt gőz lövettyű gőzcsöve. A fáradt gőz lövettyű természetesen friss gőzzel is működik ha zárt szabályzónál kell táplálni. Ilyenkor azonban a baloldali gőzorsót nyitva kell tartani. Az inditószelep ilyenkor a víztápláláshoz friss gőzt ad a fáradtgőz-lövettyűnek. Sajnos az ember hajlamos arra, hogy a baloldali gőzorsót mindig nyitott állásban hagyja, mert ugye a lövettyű működtetését az inditószelepen keresztül szoktuk tenni és néha-néha előfordul, hogy a bal gőzorsó nehezen zár le.
Diszitő festések kérdése. Erre MÁV szabvány nem volt. A mozdonyszemélyzet saját hatáskörébe tartozott, hogy milyen díszítő festéssel látja el mozdonyát. Amikor a 287-es még a 87-es fővizsga előtti időszakban beo-gép volt, emlékezz rá,hogy Burik Józsi bácsiék milyen szépen díszitették mindig. Amikor 87-ben fővizsgáról kijött a Landlerból, akkor Nándival (Csillag Nándi) egy napig csak a festését csináltuk. Legtöbbször még Juhász Feri is besegített.
Vörös csillag kérdés. Lehet, hogy szép egy mozdonyon, de számomra azt a politikai ideológiát amit az jelképezett, soha nem tudtam magamévá tenni. De ez most csak itt egy magánvélemény.
A 324-es vezető állásának fényképén a baloldalon felül látható tartály, az az antidur szódaoldat tartálya. Névlegesen 50 liter űrtartalmú.A tartályból egy szelep segítségével kell a baloldali lövettyűhöz vezető csövön keresztül táplálni a szükséges vízlágyító oldat mennyiségét. A dolgot egyszerűbben is meg lehet oldani. Egyszerűen a szerkocsi vizébe bele kell adagolni a megfelelő szódamennyiséget és a dolog meg van oldva. Emlékezz rá, mi is mindíg így csináltuk..
"A kecskeméti 424-es fénykép kapcsán kicsit elbizonytalanodtam, vajon helyes időpontot adott-e meg a kép készítője? Azon a helyen, ahol áll a 424-es, nem kellene látszódnia a felsővezetéknek?"
Nem.A fűtőházban nincs drót,a 2 látszódó forgalmi vágánynál meg kiügyeskedhető,hogy ne legyen oszlop.
Ezen túl a sípokra is figyelni fogok a fényképeken. :-))
A felsővezetéket azért hoztam szóba, mert van egy másik kecskeméti képem, ott jól látható a drót és egy-két oszlop, az igaz, hogy nem pont ugyanez a nézet.