Keresés

Részletes keresés

Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54147

Neked sajnos el kell hinnem! :) Ma olvastam egy iratot - bár azoknak fantal szerint nem kell hinni -, ami a széncsúszdák egy részének selejtezéséről szól. Az iratcsomó több évet fog át, így benne van azok 1972-es főjavításától a víztartályok 1979-es selejtezésükig sok minden.(Ügy tűnik akkor selejtezték le a teljes széncsúszdát, de ez nem biztos.) A hely felszabadítására többek között azért volt szükség, mert abban az időben alakították ki a hátsó, Dózsa György üti rámpát – itt volt egy korrekció is annak vonalvezetésében - és ott kívánták parkoltatni a Hámánból a darukkal együtt átállomásított közúti segélykocsit is.

 

Ebben az iratban említik meg 1977-es dátummal, hogy a surrantókról kb. 3 éve már nem vesznek szenet. Ugyanezen évben a VF. területén még 7 db  működőképes vízdaru volt.

 

Azt viszont egy másik iratban olvastam, hogy a Keleti fűtőház 1963-tól csak villamos mozdonyokat üzemeltetett, így a szénszerelés és kezelés lehetőségét csak a forduló idegen gépek számára kellett biztosítani.

Előzmény: Vendégsín (54135)
fantal Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54146

Hová lett a talapzatról levett 424, 053-as?

 

Meg az, hogy hová lett a 424 284-es, aminek a tábláit az igazi 287-esre rakták?

 

 

A 424,053' (a hamis 053-as) a istvántelki romcsarnokban van.

 

Az igazi 424,284 is megvan, a gőzösjavító csarnokban áll, de ez a gép már fűtőgépként került be Istvántelekre, mert 424-07 fűtőgép pályaszámon van.

Előzmény: Madrone (54140)
Madrone Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54145

Az jó lesz, köszi szépen!

Előzmény: Bárdos Imre (54142)
Madrone Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54144

Köszi a választ és a képet!

 

A térkép láthatóan igen régi. Feltételezem, hogy megnyitás korabeli lehet. Amikor még Losonci pályaudvar volt a neve.

 

Jó lenne tudni, hogy ez a fűtőház meddig létezett. Megvolt-e még pl. a századfordulón vagy a két háború között vagy a hatvanas években?

 

Meg azt is, hogy amikor már nem volt meg, akkor a kelebiai vonal gőzösei hol fordultak, kezeltek, szereltek a hetvenes években, a gőzös korszak végén?

(Gondolom akkor már nem volt meg)

 

Két hely jöhet számításba: Ferencváros és Keleti.

 

De melyik a kettő közül?

 

 

Előzmény: 7578 (54139)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54143

Akna tényleg nem volt, ennek ellenére úgy emlékszem, a vizdarus vágányon csináltak a fiúk lefúvatást. Mivel gondolom ezt a felkészítés során megtették a fűtőházban is, túl sok trutyi nem jött belőle. A salakot egész hátul engedtük le, volt ott egy fazon, aki a kihülése után elhordta onnan. De Szobon is a deltában szoktak tüzet pucolni és salakolni, mert már sehol nincs erre kiépített hely.

Előzmény: Mágus23 (54130)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54142

Megyek a napokban valamikor a halasi fűtőház hajdani főnökéhez, rákérdezek majd erre is.

Előzmény: Madrone (54127)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54141

Szerintem a Hámánban. Vizsgálni mindenképpen be kellett menniük oda időnként, akkor pedig ezt is el tudták intézni. De megkérdezem majd pontosan.

 

Emlékeim szerint volt pár közvetlen vonat, de nagy részük csak Lajosmizséig járt akkor is

Előzmény: Madrone (54126)
Madrone Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54140

"2004. október 10-én helyezték el a 424,053' helyére a 424,284'-re átszámozott 'igazi' 287-est." 

 

Egyre inkább kitűnik, hogy 2 különböző mozdonyról beszélünk.

 

Én arról beszélek, ami látható volt kint vonalon, a belső dolgokról nem tudok, pl. átszámozásokról meg arról, hogy mi volt az Istvántelki műhelyben kiállítva. (Azt tudtam, hogy régen a 424, 053 volt.)

 

1999-ben megjelent egy 424-es felújítva és pakurássá alakítva, 287-es számot viselve.

 

Még láttuk is ahogy Istvántelek és Rákosrendező között vörös színben (nyilván alapozó festék volt) közlekedett, gondolom valami próbamenet lehetett.

 

Én arra gondoltam, hogy az a 287-es pakurássá alakítva. Most megtudtam, hogy nem.

 

Ezek szerint végképp semmi köze nem volt ennek a pakurás gépnek a 287-eshez, legfeljebb annyi, hogy a pályaszám tábláit erre rakták át.

 

Tehát levették a talapzatról a 053-ast. Rátették az eredeti 287-et 284-re számozva. Erre nyílván azért volt szükség mert a 287-es számot az általam említett pakurás gép viselte.

 

 

 "99-ben a 287 még az igazi 287 volt,"

 

 

Lehet, de akkor már  kb. 3 éve nem működött, le volt állítva. Mondom, Angyalföldön láttam utoljára 96-ban. 

97-ben már csak a 009 és a 247 működött. 98-ban már csak a 009-es. Ezekre határozottan emlékszem.

 

"a Gőzmegör lista szerint 2002-ben tűnt el két évre a 287-es, hogy újból feltámadjon több mozdonyból összerakva..."

 

Ez a megállapítás teljes tévedés. Az igazi 287-es gép már 96-ban vagy 97-ben eltűnt. A sokból összerakott pakurás, 287-es számot viselő viszont már 99-ben megjelent. Ebben biztos vagyok. Fura hogy nem emlékeztek rá.

 

 

 

Akkoriban már folytak a Vasúttörténeti park építési munkái, meg készültek 2000-re a millecentenáriumra, aminek keretei között sikerült végre megcsinálni a magyar vasút múzeumot, amire évtizedeket vártunk. Ehhez egy komoly állami támogatási pénzösszeg is érkezett. 

Ezért  komolyabban folytak a mozdonyfelújítások is. Legalábbis a mai állapotokhoz képest komolyabban.

 

98-ban már csak egy működő 424-es volt: a 009-es. Ezt Soltész József is megerősítette egy Közlekedési Múzeum rendezvényen (ha jól emlékszem a 424, 001-es átadásán).

 

Aztán 99-ben üzembe állt a 424, 287-es. (Illetve, mint kiderült a 287-es tábláit viselő pakurás gép)

 

Később 2000-ben jelent meg újból-nagyjából a Park megnyításával egyidőben- a 424-247-es, ami 1997 óta nem működött.

 

 

Most már csak két kérdés maradt.

 

Hová lett a talapzatról levett 424, 053-as?

 

Meg az, hogy hová lett a 424 284-es, aminek a tábláit az igazi 287-esre rakták?

 

Vagy ezt már réges régen elbontották és csak a táblái voltak elrakva?

 

Esetleg ez képezte a 287-es tábláit viselő 99-ben megjelent pakurás gép főbb részeit? 

 

 

Előzmény: fantal (54134)
7578 Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54139

Egyébként Józsefvárosban volt fűtőház?

 

Igen, volt fűtőház Józsefvárosban... Helyszínrajz hiányában egy kataszteri részletet mutatok:

 

Előzmény: Madrone (54127)
Mágus23 Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54138

Üdv! Azt még gyerekkoromban én is láttam . Tényleg a szénteret mikor bontották le ? Nekem úgy rémlik,hogy 84 után még mikor jártunk oda tanfolyamra akkor láttam a támfal egy részét egy markolós zetor darabolta omlasztotta a markoló kanalával.

Előzmény: lövedék (54137)
lövedék Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54137

Nem körülbelül, hanem pontosan. '75/'76 fordulóján a műhelycsarnokot egy széntüzelésű 520-as fűtötte. A kiszolgálása helyben történt.

Előzmény: Vendégsín (54135)
Mágus23 Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54136

Üdv ! Kösz az információt !

Előzmény: FAV 20 (54108)
Vendégsín Creative Commons License 2013.08.13 0 0 54135

Tőle tudom, hogy abban az időben már a Hámánban kezeltek a gépek, mert a Keletiben a villamos üzem miatt nem volt gőzös kiszolgálás.

 

Akkor rosszul emlékszik.

A 120a-n Szolnokig 1973-ban indult meg a villamos üzem. Addig a gőzmozdonyok kiszolgálása (szénszerelést is beleértve) bizony ott történt, a létesítmények esetenkénti használatára még kb. 1976-ig sor is került, a vízdaruk pedig még majd tíz évig üzemképesek voltak.

Előzmény: Bárdos Imre (54101)
fantal Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54134

A 424, 287-es már 1999-ben pakurás lett, az átépítés és az 5 vagy 6 424-es "összemixelése" már akkor megtörtént.  

 

Nem tudom 2004-ben mit csináltak vele, de komolyabb változás nem hiszem, hogy történt.

 

 

2004. október 10-én helyezték el a 424,053' helyére a 424,284'-re átszámozott 'igazi' 287-est. 99-ben a 287 még az igazi 287 volt, a Gőzmegör lista szerint 2002-ben tűnt el két évre a 287-es, hogy újból feltámadjon több mozdonyból összerakva...

Előzmény: Madrone (54133)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54133

"A nagy barbatrükk a 285->287->284 cserével  2004-ben volt.

 

Hogy 99-ben mit csináltak, azt nem tudom, de a 287-es gép hivatalosan vegyestüzelésű volt..."

 

Nem értem ezt a barbatrükk dolgot.

 

A 424, 287-es már 1999-ben pakurás lett, az átépítés és az 5 vagy 6 424-es "összemixelése" már akkor megtörtént.  

 

Nem tudom 2004-ben mit csináltak vele, de komolyabb változás nem hiszem, hogy történt.

 

Állítólag nem is 287-esnek kéne nevezni, mert van olyan gép amiből több van benne.

 

A másik amit nem értek a vegyestüzelés.

 

Soha nem láttam/hallottam, hogy ilyen lett volna nosztalgia 424-esen.

 

Nem is lenne igazán értelme, hiszen azért lett olajtüzelésű, hogy ne kelljen a szénnel és a salakkal bajlódni.

 

Előzmény: ftonyo1 (54100)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54132

Köszi szépen a linket!

 

Nagyon jó anyagok jellenek meg ezen a német oldalon.

 

Fantasztikusak ezek az 1982-ben készült képek!

 

De jó lett volna akkor ott lenni.

 

10 éves voltam, simán ott lehettem volna, ha tudtam volna róla és ha valaki odavisz.

Előzmény: rezgaras (54068)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54131

Nagyon érdekesek ezek a régi térképek és a fénykép!

 

Köszi szépen!

Előzmény: gumidani (54047)
Mágus23 Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54130

Üdv !  Bocsánat ,de hol Esztergomban ? A kezelő vágányon akna nem volt  a vizdarus vágány mellett sem . Lefuvatni nem lehet ,mert nem tud a rengeteg iszap és víz hová távozni . Üzem és balesetveszélyes . Jártál be sokat hozzánk emlékezz csak milyen volt akna fölött csinálni (szerelde melletti lefuvató akna ) . Az lehet ,hogy egy pillanatra megnyitottátok a lefuvató váltót azt nem kétlem ,de hogy üzemi lefúvatást nem csináltatok az biztos . Salakot vágány közé engedni szigorúan tilos ,meg ha le is dobjátok esetleg akkor úgy összepiszkítja a gépet alúlról,hogy nem is mondom. A fékrudazatot úgy beszennyezi hogy az csak na az utánállító orsót csak utánna győzd drótkefézni .Igen ha pucoltatok persze ledobtátok a salakját a hamuládába ,de azt otthon üritettük mindig.Egyszer húztam elejét Esztergomba egy keveset de a kezelő vágányba dobtam úgy összerondítőtta a gép elejét ,hogy az csak na .

Előzmény: Bárdos Imre (54122)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54129

Ez is!

Előzmény: Törölt nick (54020)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54128

Gyönyörű a betett fénykép!

Előzmény: Mozdonyvezetö (54016)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54127

"Te említetted a fotón látható 4 gőzöst, amikről kiderült, hogy bár a Keleti fűtőházban álltak, mégsem oda tartoztak. Ezek viszont a honállomásuk alapján nem jöttek nagyon messziről, így feltehető, hogy egyszerű vízvételezéssel és fordulással el is végeztek minden szükséges fűtőházi teendőt."

 

A hatvani és szolnoki vonal gőzöseinél igaz, hogy nem jöttek nagyon messziről.

 

De mi a helyzet a kelebiai vonallal. Azon a vonalon Kiskunhalas volt a komoly gőzös fűtőház. Az azért már messzebb van.

 

Annak már lehet hogy kellett szerelni és tüzet pucolni.

 

Bár annak a vonalnak a vonatai főleg Józsefvárosba jártak, azért lehetett olyan ami bement a Keletibe. 

 

Egyébként Józsefvárosban volt fűtőház?

Előzmény: Bárdos Imre (54120)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54126

"Még az sem biztos, hogy ezt a vizvételt a forduló állomáson csinálták. Éppen a múltkor mesélte egy barátom, aki még a gőzös világban kezdett a Hámánban, hogy pl. sosem a Nyugatiban vettek vizet az ingás időkben, hanem jövet-menet a 142-en Ócsán, a 2-en talán Óbudán, a 70-en meg Palotán, mert ott nem volt felsővezeték."

 

Igen, emlékszem hogy már említetted itt a fórumon, hogy a Nyugati-Lajosmizse közötti gőzös ingák Ócsán vettek vizet jövet-menet, hogy ne kelljen  bemenni a Hámánba.

 

Kérdés, hogy szenet hol vettek? Kecskeméten?

 

Akkor viszont érdemes lett volna Bp-Kecskemét viszonylatban járatni a vonatot.

 

Vagy akkor még úgy volt?

Előzmény: Bárdos Imre (54120)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54125

Jól hitted! A selejtezett 203-ok szerkocsiját kapták meg a 329-ek, de azt nem tudom, mi indokolta ezt a párosítást. Talán a nagyobb víz és szénkészlet, bár azt sem tudom, a 329-ek eredetileg milyen szerkocsival jártak.

Előzmény: Madrone (54119)
krikori Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54124

Alkalmilag BDt-s kocsi is átalakult egyszer kúrókocsivá Mátészalka környékén, egy jegykezelő mesélte anno, hogy egy pár megkérte, zárja rájuk az utastér felöli ajtót menet közben, hadd kufircoljanak :)

Előzmény: Madrone (54115)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54123

1967. decemberében az utolsó Kandókat is selejtezték, így azoknak a '60-as évek végén már nem kellett vízdaru sem a Keletiben, sem máshol.

Előzmény: fantal (54116)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54122

Elhiszem, hogy hajdan így volt, ennek ellenére a nosztalgián elég sűrűn láttam lefúvatást Esztergomban. Mint, ahogy tüzet is pucoltunk ott, a salak pedig a sínek közé lett leeresztve. Gyanítom, hogy ez sem volt teljesen szabályos. Persze az már nem az igazi gőzös világ volt.

Előzmény: Mágus23 (54118)
Mágus23 Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54121

Üdv ! Igy van a csöves kezelte a markolót, és amég nem hozták el Vácról a vágányon mozgó szénszerelő darut addig a markoló rakta meg a bukót.

Előzmény: Bárdos Imre (54110)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54120

Normal 0 21 false false false HU X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normál táblázat"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-language:EN-US;}

Az általam felhozott példában elég messziről, Békéscsabáról jött fel a gőzös, mozdonyvonatként. A kb. 200 km-es út megtétele után mindenképpen szerelnie kellett, valószínűleg tüzet is pucolt, főleg úgy, hogy ezt az utat még x tonna terheléssel visszafelé is meg kellett tennie. Szénszerelés során locsolni és rámolni kell a szenet, de felsővezeték közelében ez tiltott dolog, még a szerkocsira sem szabad kimászni. (Ennek ellenére rengeteg áramütéses baleset történt rámolás vagy tűztisztítás közben.) Vagyis itt nem egyszerű vízvételezésről, hanem annál sokkal összetettebb feladatról volt szó. Ezt viszont a jelek szerint abban az időben már nem tudták elvégezni a Keletiben.

Te említetted a fotón látható 4 gőzöst, amikről kiderült, hogy bár a Keleti fűtőházban álltak, mégsem oda tartoztak. Ezek viszont a honállomásuk alapján nem jöttek nagyon messziről, így feltehető, hogy egyszerű vízvételezéssel és fordulással el is végeztek minden szükséges fűtőházi teendőt. Még az sem biztos, hogy ezt a vizvételt a forduló állomáson csinálták. Éppen a múltkor mesélte egy barátom, aki még a gőzös világban kezdett a Hámánban, hogy pl. sosem a Nyugatiban vettek vizet az ingás időkben, hanem jövet-menet a 142-en Ócsán, a 2-en talán Óbudán, a 70-en meg Palotán, mert ott nem volt felsővezeték.

Előzmény: Madrone (54114)
Madrone Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54119

"Egy kis 328-azás."

 

Jó hogy felidézted a filmet! Köszi a linket!

 

Én is emlékeztem rá, hogy ebben a filmben 328-as van, de arra nem, hogy ilyen sokáig látható.

 

A román határon történő mozdonycserére szintén.

 

Nagyon örülök, hogy kiderült a csere mozdony típusa is: Vanderbilt szerkocsis 329-es.

 

Nem is gondoltam, hogy ilyen is volt. Azt hittem ilyenje a 203-asoknak volt csak.

 

A film 1958-as, akkor még sok gőzmozdony "csemege" lehetett üzemben. Valószínűleg szép múzeumi gyűjteményt és nosztalgia flottát lehetett volna belőlük összeválogatni.

 

Maga a film is nagyon jó, sokat lehetne róla beszélgetni, de az itt OFF lenne.

Előzmény: Divrotcé (54059)
Mágus23 Creative Commons License 2013.08.12 0 0 54118

Üdv ! Imre ! Bocs ,hogy kiegészítem írásod,de lefúvatni csak akna fölött fűtőházban lehet és szabad . Állomáson szigorúan tilos és veszélyes is (magyarán úgy megcsaphat a forró víz és a gőz ,hogy még rágondolni is rossz)Kenni bárhol tudsz csak legyen hely körbejárni a gépet.

Előzmény: Bárdos Imre (54113)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!