Hogy pünkösd volt-e, azt nem tudom, de a hétfő biztos. A baleset 1998.06.01-én 18.25-kjor történt. Lajosmizséről jöttönk vissza a 22871 sz. szerelvényvonattal, a fordított állású 424,009-el az élen. Hernád mh. és Gyón mh. között, az AS 474 sz. átjáróban. (Itt kanyarodik egymás mellé az 5. sz. főút és a vasút, és itt ágazik ki az ún. öregországút az átjárón keresztül.) Az ívből kibukkanva csak annyit láttunk, hogy egy teherautó áll előttünk keresztbe a sínen. Gyorsfék, megkapaszkodás, hatalmas csattanás, aztán csönd. Ahogy megálltunk, melletünk az úton már sorra álltak meg az autók, utasaik jöttek a géphez megkérdezni, történt-e valami bajunk?
Mentünk hátra megnézni, mi történt. Akkor derült ki, hogy az ócsai búcsúra tartó mutatványosok két pótkocsi autóját kapruk el. Szerencsére a gépes már átért az átjárón, mi az első pótkocsiba ütköztünk. Személyi sérülés nem történt. A kiérkező rendőrök azt mondták, hogy az sofőr az 5. sz. útról az öregországútra kanyarodva valószínűleg nem is figyelte a sorompót, mert a 2 pótkocsi miatt a tükörben a saját járműszerelvényét figyelte a befordulásnál. Csak közben mi oda értünk. A szerkocsi ütközői elhajlottak, lámpai összetörtek, a fékrudazata részben leszakadt. A gőzfűtési csatlást meg csövet a szerelvény mögött, az átjáró után találtuk meg a sínek között. Szerkocsi cseréről viszont nem tudok, max. a javítás idejére kapott a gép ideiglenesen másik szerkocsit.
A szerkocsi a baleset után:
Ezt a pótot kaptuk el:
Ez meg a mögötte futó második pótkocsi volt. Az első tengelye szakadt ki a vonószerkezettel. Utána Ócsán javítgatták.
Valami délutánni időpontban volt.., az AS 474 fénysorompós útátjárónál.
Amikor a Koma áhajtott az utátjáróra, még szabad volt, csak a forgalom miatt nem tudott ráfordulni a régi 5 - re.., a fordított állású Bivaly, meg seggen csapta :-)
Egy két utánfutót vontató cirkuszos IFA azt hitte, még átér a vonat előtt - tévedett... A hátsó utánfutót elkapta a szerkocsival előre, toltmenetben közlekedő 009-es. A hivatalos ügyiratok szerint a mozdony kisebb sérülést szenvedett. Ehhez képest a balesetről készült fotón látni, hogy a bal ütköző felfelé, a jobboldali lefelé görbülve deformálódott, és a forgóváz is megsérült.
De azt hiszem erről meg a cseréről Bárdos Imre tud többet mondani.
1998, ha jól emlékszem, pünkösd hétfőjén (a hétfő tuti!) történt a baleset, szerelvényvonatként visszafelé Lajosmizséről. Gazda Bandi volt ha jól emlékszem Oláh Gyulával; a Hernád és Gyón közötti útátjárónál, ahol a főút odakanyarodik a vasút mellé; egy kétpótkocsis kamiont gázoltunk. MIvel a rakomány vásári céllövölde, körhinta meg ilyenek voltak, ezért ragadt rá a cirkuszos név.
Abban viszont nem vagyok biztos, hogy a szerkocsit cserélték volna. Egy-két hónapig a 424.287-es (szenes) szerkocsijával közlekedett a mozdony, így elég érdekes fotótéma volt, aztán a javítások elvégzése után úgy tudom, visszakapta az eredeti szerkocsit, tehát nem cserélték le másik mozdonyéra.
Üdv ! Antal ! Kösz az információt . Igen a füstszekrényajtó az tényleg eltérő a rendestől. De gépezetileg eredeti és kőrfuvósra egyesfúvósra van visszaalakítva. Egyébként eredetiben nagyon szép a 424 es, nekem esztétikailag jobban tetszik az eredeti kivitel.
Üdv ! Volt egy ilyen eset Gazda Bandi egyszer mesélte ,úgy rémlik,hogy a Lajosmizsei vonalon volt. Azt már nem tudom,hogy Bandi volt e akkor a mozdonyvezető a Keletiben találkoztam Bandival és akkor említette, de szerkocsi sérülést nem említett
A 009-es elég felemás rekonstrukció. A gép kiválasztásánál az volt a szempont, hogy a 009 volt akkor egy alacsony pályaszámcsoportú gép. Gyakorlatilag lekapták a füstterelőket, jugoszláviából szereztek körfúvós kéményt, azán nagyjából visszaalakították a füstszekrényajtót.
Ez utóbbi ami alaikusoknak is feltűnik: a keresztpánttos ajtó helyett van egy középzárasból berhelt kallantyús füstszekrényajtó.
Aztán a cirkuszoskocsit gázoló baleset miatt a szerkocsit is cserélték a 009-en...
A Petz-Rejtő helyett fennhagyott zuhatagos víztisztító nem olyan hiba a megjelenésben, mert a gép életében lecserélték, a 001-est is kompromisszumokkal állították helyre, mert a gép jugoszláv zsákmánnyá válásának időpontját mutatja inkább, semmint a gyártáskori állapotot, mert annak rekonstruálásához nem tudtak megfelelő alkatrészeket beszerezni sehonnan.
És a 001-es miatt a múzeumban kiállított villamosok örökre az épület foglyai lettek :) Mert ahol az 001-es áll a az a villamosok kiálítóhelyének rakdórámpája...
A most 284 számon kiállított ex 287-esnek teljesen ki vannak futtatva az abroncsai. Ha megnézed Istvántelken a gépet, láthatod magad is. Tehát ez nem olyan egyszerű kikapjuk ezt-berakjuk amaztjáték, és a csillaggarázsban tárolás sem tett neki jót...
Üdv ! Igen érthető a Múzeum . A baj az ,hogy az egész K.M. új épületéhez nem illik semmilyen múzeális közlekedési ezköz. Az egész összkép emiatt elképesztő csúnya .
Ne haragudj meg rám, de hagy kérdezzem meg: Te végig gondolod egyáltalán amiket leírsz?
Nincs bántó szándék a kérdésemben, de egy kicsit úgyérzem mintha nem lennél tisztában néhány dologgal kapcsolatban (424,247 287 284 009 001 ) ennek ellenére meglehetősen nagyvonalúan kezeled a kérdéskört.
Üdv ! Antal ! Szerelvényfej vagy nem, teljesen mindegy működés szempontjából. Nézd csak meg az Va 7111 est az is szerelvényfejesnek lett helyreállítva. Egyébként a 424 356 os annak idején is régi nem szerelvényfejes kazánnal műkodött. Korhűség az más ,de akkor megint baj van a 009 es el mert eredetileg hengeres Pecz Rejtő víztisztítók voltak rajta. A szerelvényfejes kazán meg üzemileg előnyosebb is ,mert ha valamelyik gőzteres szerelvényt javítani kell akkor csak a főelzárót lezárják és megoldható a művelet. Nem kell kioltani a kazánt.
Üdv ! Általánosan a fővizsgálat alkalmával a kazán nagyjavításra is sor kerül. A fővizsgálat azt jelenti ,hogy kazán összes alkatrésze teljes megvizsgálásra kerül. az összes olyan alkatrészt ami a kazán tartós és biztonságos működését korlátozza ki kell cserélni . Ezen javításokat a mozdony könyvébe pontosan vezetni és dokumentálni kell. A kazánfővizsgálattal egybekötik a futómű és gépezet nagyjavítását is . A vasutas szakzsargonban ezt a komplex munkát nevezik fővizsgának. A másik dolog, inkább a 001 es lenne párja kiállítva a 365 nek a parkban . Egyébként igen rosszúl mutat ott a K. M. ocsmány épülete előtt. Ha valami nem illik a Városligetbe akkor a K.M. új épülete .