A különféle akadályok leküzdéséhez is van javaslatod?
Hogy kelet vagy nyugat, az adott esetben teljesen mindegy, hiszen arról van szó, hogy ilyen-olyan szervezetek szeretnének egy eseményre rászívódni és pénzt szivattyúzni belőle. A történelem során két változat honosodott meg a helyzet kezelésére: a.) a rászívódók érdekeltté tétele, vagyis bevétele a buliba, b.) a rászívódók leválasztása a formálódó csecsről, beleértve az erőszakos megoldások széles tárházát. Keleten látszólag jobban szeretik a b.) megoldást, de ha nem egy-egy esetet vizsgálunk, akkor máris azt tapasztaljuk, hogy égtájtól függetlenül az a.) megoldás gyakoribb. És bár a sötét lelkemnek egyértelműen a b.) módszer passzolna jobban, túltéve magamat az élvezeteken, el kell hogy ismerjem, hogy bizony a b.) csak akkor működik megbízhatóan, ha az erőforrásaim rendkívül stabilak és egyértelműen meghaladják a potenciális rászívódók összes fellelhető erőforrását együttvéve. Ilyen viszont sajnos ritkán van. Viszont a leggyakoribb mégis a két módszer együttes alkalmazása, nevezetesen úgy, hogy rászívódó1, rászívódó2, rászívódó3 belép a buliba, és azután már elég bátran, közösen neki lehet esni rászívódó4-nek, azzal, hogy "na barátom, neked viszont már nem jutott dinnyeföld". :)
Az általános társadalmi berendezkedést ismerve, ha erre sor kerülne, akkor azonnal jönnének - a tűzoltók, hogy ez tűzveszélyes, és kéretik fizetni kettőszázmillió forint bírságot, - az önkormányzat, hogy ez nem illeszkedik a városképbe, és kéretik fizetni kettőszázmillió forint bírságot, - a műemlékvédelmi felügyelet emberei, hogy ez itt olyan, mint egy cirkusz, de mégsem cirkusz, tehát kéretik fizetni kettőszázmillió forint bírságot, - a környezetvédők, hogy a ponyva alatt elsenyvednek a fűszálak, főként a szigorúan védett, angyalföldi vasútmelléki mümüke, ezért kéretik fizetni kettőszázmillió forint bírságot, - a tisztiorvosi szolgálat emberei, hogy ennyi gőzmozdony nem lehet egy ponyva alatt, ugyanis egészségre veszélyes vaspor koncentráció alakulhat ki, és kéretik fizetni kettőszázmillió forint bírságot.
Tudom, kihagytam még legalább harminc hatóságot és magát hatóságnak képzelő szervezetet, de végtére is mindegy.
Eszébe jutott már valakinek, hogy ha másképp nem lehet védeni a Füstiben levő járműveket, akkor venni kéne (vagy kölcsönözni) egy Cirkuszi sátrat, amit ősztöl tavaszig fel lehetne állítani ?
Érthető azonban, hogy ez nem esik jól segítőkész, buzgó embereknek.
OFF
Egyik gimis tanárommal történt, hogy egy nagyon pörgős időszakában egyik tanítványa megkérdezte, tudna-e valamiben segíteni. Mire a válasz: Köszönöm, fiam, de most nem érek rá...
A vasúti emlékek karbantartása nem gazdasági jellegű feladat.
1 Szép és jó, ha akad olyan szervezet, amelyik fizetett szakembereket küld az ilyen feladatra.
2 Az is jó, ha akad a szakemberek közül elegendő számú önkéntes a munka elvégzésére. Ekkor esetleg szerepet kaphat a lelkes amatőr a szakértelmet nem igénylő, kiszolgáló tevékenységben. (kaját, hűsítőt hoz, vigyáz a cuccokra, vagy kézbe adogatja az eszközöket, megkímélve a szakit a fel-le mászkálástól, stb.)
3 Végső eset az, amikor már csak kevés, vagy nagyon idős önkéntes szakember adódik. Akkor bizony már fel kell vállalni azt, hogy az amatőr szóbeli irányítás és folyamatos felügyelet mellett tevékenykedik. Persze, ez jóval lassabb az előbbi két változatnál.
Azért a felületvédelem javítása nem szívsebészet. Pl. egy nyugalmazott balettművésznek még lehet esélye a megtanulására. Egyébként pedig arra mindig is rá kell szánni az időt, hogy a következő generációt betanítsuk.
Üdv! Imre ! Ne értsd félre nem ezt vitatom,tudom jól milyen egy mozdonyon munkát végezni. Amúgy is elég sok a probléma itt a régi vasúti dolgokkal. A vasútbarátok ne kapjanak már, pláne komoly szakembertől aki még evtizedeket nem elvileg, hanem komoly gyakorlattal eltöltött a pályán.Csupán ennyi és nem több .
Tévedtem. Környén nem volt kisvasút. Oroszlány-Pusztavám között volt kisvasút ami három lépcsőben építettek ki. Viszont a pálya Fácánkerttől indult ki Környét érintve, mely normál nyomközről csatlakozott be Oroszlánynál a keskeny nyomközbe. Az Oroszlányi Gazdasági vasút pályamesteri irodája volt Környén.
Mdbz nem érzelmi alapokon közelítette meg a dolgot, hanem annak praktikus oldaláról.
A vasútbarátok is emberek, egyaránt lehet őket negatívan és pozitívan minősíteni. Ezen kívül a szakemberek valószínűleg jobban haladtak a felújítással úgy, hogy nem téblábolt körülöttük néhány mégoly lelkes, de hasonló munkákban teljesen járatlan vasútbarát. Nekik mindent külön el kellett volna magyarázni, ellenőrizni kellett volna, hogy mindent úgy csinálnak-e, ahogy megbeszélték, ráadásul még munkavédelmi szempontból is oda kellett volna rájuk figyelni.
Üdv! Ezt senki sem vitatja.sőt normális vasútbarát tiszteli a hosszú időn át etöltött szolgálatot. Nem is ez itt a kérdés. Na bumm nem érti a dogot nem baj.
""A "vasútbarátok" csak akadályozták, hátráltatták volna őket!"
A probléma tulajdonképpen ezzel a mondattal van."
Kezdjük előlről. Felek Feri sajnálkozását fejezte ki, hogy egy nagyvárosban csak négy ember van egy ilyen munkára. Erre válaszoltam, hogy erre a feladatra EZ A 4 EMBER pontosan elég volt. Lett volna több jelentkező (akár én is) de van szerencsém személyesen ismerni Őket, tudom, hogy mire képesek, és biztos vagyok benne, hogy bárki, vasútbarát vagy sem, hátráltatta volna Őket. Egyébkén vasutas létükre Ők is vasútbarátok, (ezt számos eddigi munkájuk is bizonyítja, pl. Rába-Balaton) és bár itt egyre többen kétségbe vonják, én is annak tartom magam. Sőt vasútbarát vasútbarátnak! Igaz, vannak kivételek!:-)))
Mégegyszer leírom, a gőzösökön végzett eddigi munkátokat nagyra becsülöm, további sikeres felújításokat kivánok!
Üdvözletem ! Teljesen egyetértek soraiddal! Lehet a vasútbarátokat minősíteni, de nem negatívan. Azt ,hogy csak hátráltatták volna őket ez nem igaz. Ebben az egészben az a legnagyobb tiszteletlenség ,hogy mindezt egy vasutas ember teszi aki maga is elvben vasútbarát. A vasútbarátok nélkűl ma nem lenne egy történeti értékű járművünk sem !!!!
"A "vasútbarátok" csak akadályozták, hátráltatták volna őket!"
A probléma tulajdonképpen ezzel a mondattal van. Nekem mint vasútbarátnak nem esik jól, és gondolom, hogy bármely vasútbarát társamnak se. Nem feltételezem egyetlen vasútbarátunkról sem, hogy rájuk erőlteti magát, ha egyszer megmondják neki, hogy boldogulnak nélküle is.
Ehhez tudni kell, hogy a pécsiek eredetileg minket akartak felkérni a 020 felújítására. Később döntöttek úgy, hogy megcsinálják maguk. Eszünk ágában nem volt "nyomulni", van még bőven ráncfelvarrásra szoruló moci az országban, ahol nincsenek a közelben ilyen kiváló helyi erők. Nem is volt ezzel semmi probléma, ezt ők is így gondolják. És ez a lényeg. Lesz még bőven hely, ahol jól jön majd a vasútbarátok segítsége.
Mindamellett mi is tisztelgünk a kollégák munkája előtt és ezt ITT is kifejezésre juttatuk.
Igen, és a szemcse méret függ a fotóanyag érzékenységétől (nagyobb érzékenység: nagyobb kristályok, ezért "kásás" sok éjszakai felvétel, ha analóg géppel készült).
600/1200 dpi-vel szkennelve egy kisfilmes negatívot az eredményen szemmel senki nem mondja meg a pixelességet (mint ahogy a monitorodon is csak nagyítóval látod), viszont a szkennelés és nyomtatás a fotópapírra másolás több hibáját kiszűri.
Ezért szkennelik azonnal fotóművészek is a negatívjaikat, nem lötypötyölnek :-)
Úgyhogy, ha valakinek lenne a fiókban roll vasúti negatívja, közepes gép esetén briliáns eredmény érhető el.
Az ezüst-nitrátos képet is a kivált ezüst szemcsék rajzolják ki. Különböző trükkökkel lehet csökkenteni a szemcsék méretét, de végül is azok jelen lesznek. Ezek fogják "pixelesíteni" a képet, és meghatározni a lehetséges nagyíthatóságot. Nyilvánvalóan ezen a téren sem hasonlíthatók össze a polgári és a katonai célra készült alap és kidolgozó anyagok képességei. :-(((
"Néhány ilyen projekt előkészítése és menedzselése után én úgy gondolom, hogy nagyon is jól jön minden segítő kéz."
Neked is csak azt tudom válaszolni, ez a négy ember minden kap hasonló munkát végez, kellő szaktudással és felszereléssel rendelkeznek, nincs szükség külön szervezésre, irányításra. Elég számukra kitűzni a feladatot, és az határidőre, jó minőséggel megoldják. A neten találsz képeket a munka részleteiről, hasonlítsd össze az általatok (mellyért részemről a maximális elismerés!), láthatod, hogy kíválló munkát végeztek!
"A mellékelt képek bizonyítják, pont elegen voltak! Többen csak csak sokan lettek volna!"
Néhány ilyen projekt előkészítése és menedzselése után én úgy gondolom, hogy nagyon is jól jön minden segítő kéz. Még soha senkinek nem kellett azt mondanunk, hogy "Köszi, már elegen vagyunk". (Az ellenkezőjét annál többször...) És eddig így is csak egyetlenegyszer sikerült a kalkulált idő alatt megcsinálni (Somogyszob). Pedig egyetlen vállásunkban sem vettek részt 2x4 főnél kevesebben.
Azonban térben és időben jól kell el- és megosztani a feladatokat, beleértve a szervezést és támogatást is. No és hát a legtöbb azon múlik, milyen feladatokat ad egy-egy moci megújítása. Némelyiken a festés már a célegyenest jelenti. Ilyen volt
Mivel még soha senki nem kért meg ilyen munkára, így sajnos egynél sem.
Mi ezzel a probléma?
Három hazai kisvasúton dolgoztam több-kevesebb ideig éveken át építőtáborokban, azok felejthetetlen hangulatára visszaemlékezve, a közös munka örömére gondolva hittem azt, hogy ez egy gőzmozdony festésekor is megvalósítható. De látom, nem csak a gőzmozdonyokhoz nem értek...