Keresés

Részletes keresés

Sosuke Creative Commons License 8 órája -1 1 72181

Magyar Sertéshízlaló és Húsipari Rt. - Nagytétényi Sertéshízlalda

 

Az 1914-ben épült, de mára már megszűnt nagytétényi hizlalda átható szagát sokáig érezhették a vasúton utazók, vagy akár az autósok. Felülve egykor a Déli pályaudvaron a Balaton felé tartó vonatra – különösen a gőzmozdonyos korban – az utasok tudták, hogy még Budapest területén kétszer is fel kell húzni az ablakot. Az alagútban, közvetlenül indulás után, mert bejött a kormos füst, és Nagytétényhez közeledve, Budafok-Háros megálló után, mert itt meg a nevezetes sertéshizlalda árasztotta el "illatával" a vagonokat.

1915-ben 2.5 km normál és 10 km keskeny, 760 mm-es nyomtávolságú iparvágány volt.

1916-ban a nagytétényi beruházásnak hála, a kőbányai hízlalda megszűnt.

1940.III.17.-én a Duna árvíze elöntötte a hízlaldát, ekkor 25 544 sertés volt a telepen nevelés alatt. A mentés ellenére is kb. 3 000 sertés vízbe fúlt…

1949.I.26.-a,a Világosság címú lapból:

A telepen minden van. Bognár, kovács, lakatos, asztalosműhely. Saját vízmű — napi egymillió liter vízfogyasztással — bolgár-kertészet, tehenészet. Az iparvasútjuknak harminchat kilométeres a sínhálózata, a mozdony műhelyükben öt, ócskavasból üzemképessé kalapált kis masina álldogál.

1956.II.23.-i újságkivágás:

A HONVÉDEK SEGÍTSÉGE

A nagytétényi sertéshizlaldát hétfő reggelre mintegy negyven centiméteres hó borította. Az utak és az etetőterek használhatatlanok voltak. A majdnem 6 000 köbméter havat a hizlalda dolgozói egyedül nem tudták volna gyorsan eltakarítani. Kedden délután azonban nyolcvan honvéd segített a hótakarításban és szerdán már megindulhatott az állatok élelmét szállító kisvasút.

1962-ben ötszáz dolgozó munkájával 84 000 darab 110-115 kg sertés lett felnevelve, ehhez napi 12 vagon takarmányra volt szükség.

Előzmény: hkv (72177)
kombi Creative Commons License 12 órája 0 0 72180

Elnézést, ha elvesztettem volna a fonalat, én leragadtam a Henschel-hóhányónál. 

Előzmény: manhattani (72175)
manhattani Creative Commons License 15 órája -1 1 72179

Megboldogult Lányi Ernő barátunk nevetve mesélte arról a hizlaldáról: beírták a mozdonyról a könyvükre, hogy "átvíve Hámán Kató fürdőházba".

Előzmény: hkv (72177)
hkv Creative Commons License 23 órája -1 0 72178

Illetve a Kr. 3255/1895 XXVIIvv tipusú mozdonyról.

Előzmény: hkv (72177)
hkv Creative Commons License 23 órája -1 0 72177

Az egykori Nagytétény Sertéshizlaldai kisvasútról keresnék képeket, és jármű jellegrajzokat.

 

106-os szerkezetszámú, 107-es szerkezetszámú 99-es szerkezetszámú, Maff 2895/1909 mozdonyról, O&K 7671/1917 mozdonyról, O&K 117/1896 mozdonyról, Jung 604/1902 mozdonyról, O&K 8429/1917 mozdonyról ezek gőzmozdonyok.

 

Illetve két dízelmozdonyról: Ober 6434/1923 és Ober 7017/1917 mozdonyról.

 

Segítségeteket köszönöm.

manhattani Creative Commons License 2 napja -1 0 72176

Aha, kösz! Nem láttam.

Akkor ahhoz, úgy sejtem, ki kellett építeni a gőzmozdony dómjába gőz csatlakozót.

Előzmény: Szőcsényi Z. (72172)
manhattani Creative Commons License 2 napja -1 0 72175

Azt nem tudod véletlenül, hogy mi a különbség a daruk önjáró és önmozgó saját hajtása között?

Előzmény: kombi (72173)
rezgaras Creative Commons License 3 napja -1 0 72174

Igen. Ha jól sejtem, ez a celli gép.

Előzmény: kombi (72173)
kombi Creative Commons License 3 napja 0 1 72173

Bocsi a belekotyogásért, csak egy kis kiegészítés, ha esetleg valakinek nem világos. 

Ha a kerékképlet 3’ 3’ h2, és nincs benne nagybetű,  akkor nincs saját meghajtás.  
Van két, háromtengelyes, hajtás nélküli forgóváz, rajta túlhevítős , kéthengeres iker gőzgép.. ami mindent hajt, csak nem a tengelyeket. :)

 

Azaz , a masina magától csak kerregni tud, de menni nem. :) 

Előzmény: rezgaras (72160)
Szőcsényi Z. Creative Commons License 3 napja -1 3 72172

Azt is gondolom, hogy a hőhányó a gőzös vonatfűtési csövén át kapott gőzt. Az pedig nem nagy átmérőjű cső, kisebb, mint ami a kazánból a hengerekbe megy.

 

Azon a képen, amin a mozdonnyal van összekapcsolva, látszik, hogy a hóhányó nem a gőzfűtési tömlőn keresztül kap gőzt, hanem a mozdony gőzdómjától, viszonylag nagyobb átmérőjű csövön keresztül. Ami a képen nem annyira kivehető: kettő ilyen spirális csőkapcsolat van a mozdony és a hóhányógép között.

Előzmény: manhattani (72157)
Alien Angel Creative Commons License 5 napja -1 1 72171

Dani (1957)

 

Volt itt már szó róla korábban, de a film hosszú évekig nem volt elérhető a neten, tavaly nyáron viszont valaki ismét feltöltötte. Jó kis jelenetek az Északiban, valamint a 71-es Rákospalota, Töltés utcai átjárójában. (Páger Antal filmbéli házát sajnos tavaly lebontották, de a vele szomszédos, egykori 1. sz. őrház átalakítva ma is áll.)

Isylon Creative Commons License 2025.05.01 0 0 72170

Köszönöm szépen a gyors választ!

Előzmény: rm40 (72169)
rm40 Creative Commons License 2025.05.01 -1 2 72169

Ez a jármű a Ganz által egy Árpád-rendszerű gépes fogóvázra felépített dízel-mechanikus motoros vontatója.

Előzmény: Isylon (72168)
Isylon Creative Commons License 2025.05.01 0 0 72168

Üdv mindenkinek! Remélem jó helyen járok, erről a masinárol keresek további adatokat! Sajnos a képaláíráson kivül semmit nem tudtam találni, sem másik fotót an interneten! A "Gm" az oldalán arra enged következtetni hogy ez gőzmotoros(mondjuk abban sem vagyok biztos) , de a lapos eleje meg akkumulátorosnak tűnik. Van valakinek valami ötlete milyen meghajtású lehet?

https://fortepan.hu/hu/photos/?id=154558

rm40 Creative Commons License 2025.04.30 -2 2 72167

Szerintem ez egy 330-as, a kinagyított képen halványan kivehető a nagynyomású síktolattyús hengeröntvény és a futóhídra ültetett szögletes homoktartány is jellegzetes. Ami a füstszekrény alatt látszik, az szertintem nem a mozdonyon van, hanem a előtte, a vágány mellett.

Előzmény: rezgaras (72165)
György barát Creative Commons License 2025.04.30 -3 0 72166

Nem én adtam. Volt az nélkülem is. :-) 

 

Előzmény: rezgaras (72163)
rezgaras Creative Commons License 2025.04.30 -2 0 72165

Mintha két gőzdómja lenne, vízszintes összekötő csővel. Ilyen nálunk nem sok volt. (a 422 sem ilyen!) Osztrák jellegzetesség, a MÁVAG a 201 és 202-nél használta. De azok magasabb mozdonyok és a mozdonysátor sem ilyen. Készültek osztrák tervek alapján is ilyenek a DV számára készült (későbbi MÁV számán) 330 és 224, de ezeknek közös jellegzetessége, hogy a hengeröntvényük nem a füstszekrény alatt van, hanem hátrébb. Szóval egyelőre passz...

Előzmény: ismét1435mm (72164)
ismét1435mm Creative Commons License 2025.04.30 0 0 72164

És vajon milyen gép (torzója) lehet a képen látható fűtőgép? Én 422-est tippelek.

Előzmény: kanizsella (72161)
rezgaras Creative Commons License 2025.04.30 -2 2 72163

Köszönöm, hogy igazat adtál nekem.

Előzmény: György barát (72162)
György barát Creative Commons License 2025.04.29 -3 1 72162

🤔 Helyes a "bőgés", oroszlán. 

 

Előzmény: rezgaras (72160)
kanizsella Creative Commons License 2025.04.29 -1 1 72161

Nyugati pu, kb. a Rippl-Rónai utcával szemben XXII-es rakodó közüli munkálatoknál. Előtérben a MÁVAUT-garázs kazánháza épül.

rezgaras Creative Commons License 2025.04.29 -2 1 72160

"3'3' h2 képletűek. Vagyis hat tengelyes, telített gőzű ikergépek"

 

A "h2" szerintem azt jelenti, hogy túlhevített gépek. ("n2" lenne a telített gőzű)

Előzmény: György barát (72159)
György barát Creative Commons License 2025.04.28 0 3 72159

A MÁV  Henschel hóhányói 3'3' h2 képletűek. Vagyis hat tengelyes, telített gőzű ikergépek - saját kazánnal. 

Mellesleg másnak építettek (1A1)'3' masinákat is. Tehát a cammogáshoz is elegendő a látható két henger. 

 

Előzmény: cseuztompi (72156)
manhattani Creative Commons License 2025.04.28 -4 0 72158

Érdekes, hogy megint modell képeket tesztek be :-)   Olyan 1:3-asnak saccolom :-)

 

Az 1:1-es:

 

A Durango, North Western & Pacific vasút American Locomotive Company gyártmányú hóhányója, Az American Locomotive Co. Rotary Snow Plow c. könyvből.

Alco rajz. (OFF: a hóhányó, mint szélhámos, becsapó a hohanjo cigány szóból származik, melynek jelentése ugyanaz, mint a hóhányóé, ebben az értelemben.)

 

Igaz, hogy ez saját kazános, és önjáró vagy önmozgó, sosem tudtam, hogy mi köztük a különbség, azt tudom, hogy a 600-as és az 1000-es daruból az egyik ilyen, a másik olyan, de hogy melyik melyik, azt nem.

 

manhattani Creative Commons License 2025.04.28 -2 0 72157

Azt gondolom, hogy a hóhányós vonat lassan ment, és a gőzös kis sebességnél kevesebb gőzt fogyaszt, mint nagyobbnál. A hóhányó gőzfogyasztása meg kisebb lehet, mint ha a gőzösnek egy combosabb tehervonatot kellene vontatnia.

 

Azt is gondolom, hogy a hőhányó a gőzös vonatfűtési csövén át kapott gőzt. Az pedig nem nagy átmérőjű cső, kisebb, mint ami a kazánból a hengerekbe megy.

Előzmény: kanizsella (72154)
cseuztompi Creative Commons License 2025.04.28 0 0 72156

Na, de akkor igazam lenne az alább feltett kérdéssel? :D 

Előzmény: cseuztompi (72146)
rezgaras Creative Commons License 2025.04.28 -1 0 72155

Bezzeg a svájciak nem jutottak tovább:

https://www.youtube.com/watch?v=WhbEx9_XXo0

 

A magyarban az érdekelne, hogyan tudott a gőzmozdony annyi gőzt fejleszteni, hogy a hóhányónak is jusson - nem is kevés (mert annak nem volt saját kazánja). Érdekes lenne az üzemeltetési tapasztalatokról is hallani!

kanizsella Creative Commons License 2025.04.26 -2 2 72154

Előzmény: kanizsella (72153)
kanizsella Creative Commons License 2025.04.26 -2 3 72153

Előzmény: kanizsella (72152)
kanizsella Creative Commons License 2025.04.26 -1 2 72152

Előzmény: Sosuke (72151)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!