Keresés

Részletes keresés

Gózika Creative Commons License 2018.10.28 0 0 281

Köszönöm szépen a részletes magyarázatot!

A dopler-effektust elvetettem a helyszínen, mert nagyon lassan gurultak a gépek.

A válaszod második fele viszont meglepett. Hajtómű működési elve nagyjából tiszta, de azt nem gondoltam, hogy ennyire irányfüggő a hangja, hogy ennyire számít a "külső áramkör" hangcsillapítása.

Ráadásul pont akkor némult el teljesen, amikor pont felénk mutatott a gázsugár. Azt gondolnám, hogy pont ilyenkor kellene a legerősebben hallani az égés hangját, ha már felénk is fújja azt. De gondolom a külső áramkör levegője hátrafelé is beburkolja azt...

Arra gondoltam, hogy esetleg a belső-külső kör meleg-hideg levegőjének a határvonala képez egyfajta hangvisszaverő falat. Csak azt nem gondoltam, hogy hátrafele ez ennyire hatásos, hogy teljesen kioltja a hangot.

Előzmény: sualsidal (280)
sualsidal Creative Commons License 2018.10.28 0 0 280

A kérdésedre két, egymást erősítő magyarázat van:

1.  Nemcsak a repülőgép-hajtóművek hangereje irányfüggő, ha kiállsz egy olyan út mellé ahol 80-100-al hajtanak a kamionok, ugyanezt ott is fogod tapasztalni, közeledő kamionnál erősödő és egyre magasabb hangot hallani, ha elment melletted ekkor hirtelen csendesebb lesz és elmélyül a hang. Ennek oka hogy ha közeledik a hangforrás, akkor mintegy tolja, sűríti maga előtt a hangot (távolodva pont fordítva!), és minél nagyobb a sebesség  -  lásd repülőgép  -  annál feltűnőbb lesz a közeledő/távolodó hang közti különbség különbség. Ha egy repülőgép már majdnem hangsebességgel repül, akkor szemből alacsonyan érkezve a hangját csak akkor hallod ha már fölötted van  -  akkor viszont annál erősebben (ezt hívják doppler-effektusnak)!!

2.  A sugárhajtású gépeknél a hajtómű hangának túlnyomó részét a sűrített levegőbe porlasztott tüzelőanyag nagyon hangos égése adja, jóval kisebb részét a gépészeti segédberendezések hangja (ha nagyon nagy tábortüzet raksz, annak is van egy ropogó-sustorgó-harsogó, néha szabályosan robogó hangja, pedig ott nincs is sűrített levegő csak a sima környezeti levegő oxigénje). A mai utasszállítókon ún. kétáramú ventilátoros hajtóműveket használnak, itt jelentős  -  kissé visító, sikító  -  hangja van a hajtómű elején lévő kompresszornak, ami elölről értelemszerűen jobban hallatszik. Az ilyen hajtóműveknél ráadásul az égés és a turbinamunka az ún. belső áramban történik (mintha egy nagyobb átmérőjű csőbe illesztett vékonyabb csőben történne az égés). Ennek a hangját körben leárnyékolja az elején a nagyobb átmérőjű csőben működő és körben hátrafelé fúvó ventilátor, az ún.  külső áramkör, itt csak a ventilátor-fokozatból hátrafelé kinyomott levegő áramlik, aminek értelemszerűen alig van hangja. Ha beírod a keresőbe hogy "turbofan engine" vagy "turboventilator engine", akkor találsz ezekről rajzokat, metszeteket, így könnyebb megérteni a működésüket is meg azt is hogy miért ilyen a hangjuk.

Előzmény: Gózika (277)
Gózika Creative Commons License 2018.10.27 0 0 277

Sziasztok!

 

Kicsit régi a topik, de nem igazán találtam alkalmasabbat a kérdésemhez:

 

Ferihegyen kint járva meglepetten tapasztaltam, hogy a sugárhajtóműves gépek hangja mennyire irányfüggő.

Tőlem 2-300m-re lévő guruló gépek hajtóműhangja szemből és oldalról igen erős volt. Amikor hátuk pont felém irányult, akkor pedig szinte teljesen elnémultak. Gurulóúton és a felszállópályára ráforduláskor, látszólag folyamatos haladás közben.

Mindegyik gépnél ezt tapasztaltam, nem hiszem, hogy "gázelvétel" történt volna.

 

Milyen fizikai oka lehet annak, hogy pont hátrafele alig van hangja a sugárhajtóműnek? A kiáramló forró levegő/égéstermék csillapítja a hangot ennyire? Miért?

Főlökött Creative Commons License 2014.10.09 0 0 276

Nem nagyon szeretnek adatokat megadni.

 

pl.: TV-II 117A hajtómű esetén, az alkalmazott technikában lévő 2 db átlag fogyasztása 13L/perc.

Fel és leszállásnál több, utazáskor pedig kevesebb.

Előzmény: Törölt nick (273)
XANTIi Creative Commons License 2014.09.09 0 0 275

XANTIi Creative Commons License 2014.09.09 0 0 274

Igazi mini sugárhajtómű vehető fillérekért. Igaz, pulzáló rendszerű, de gyári. Modellezőknek árulnak 1 kg tolóerejű kb 70 cm hosszú cuccot. 75 ojró. A Hobby King cég árulja, a youtube-on van sok videó róla.

Főlökött Creative Commons License 2014.08.05 0 0 272

   

gacsat Creative Commons License 2011.01.03 0 0 269

Hé, lambada! Ezek valami céginfók!

Előzmény: Törölt nick (167)
Miocsó Creative Commons License 2009.11.25 0 0 268
Igen, van.
Azért a gt nem teljensen összevethető a diesel motorral
Előzmény: uhb129b (267)
uhb129b Creative Commons License 2009.11.25 0 0 267

Egy kérdés, amit mindig föl akartam tenni, de sosem mertem:

 

A sugárhajtóműben van gyújtógyertya? Magyarán be kell gyújtani a sürítményt az indításkor, vagy begyullad az magától, mint a Diesel motorban ha megforgatják? Gondolom, ha már beindult, akkor meg már folyamatos az égés.

gacsat Creative Commons License 2009.09.29 0 0 266
 Én úgy látom,hogy 2 sor is kaqkk.
Előzmény: BJani (265)
BJani Creative Commons License 2009.09.29 0 0 265

Esetleg az eggyel előbbi turbinában szállt el valami, ami végigrombolta a következő fokozatot?

Egyébként tényleg érdekes a dolog.

Előzmény: mpx (261)
mpx Creative Commons License 2009.09.29 0 0 264

Ez a fóvócső felőli vége. Nem lehet kompresszor :)

Előzmény: gacsat (262)
gacsat Creative Commons License 2009.09.29 0 0 263
 Látom,igazad van. Így még érdekesebb. Kár hogy nincs meg 3 kép.
Előzmény: mpx (261)
gacsat Creative Commons License 2009.09.29 0 0 262
 Én az első kompresszorfokozatnak néztem,de nem értek hozzá. Hacsak nem tornádóban repült,csak madár lehetett.
Előzmény: mpx (261)
mpx Creative Commons License 2009.09.28 0 0 261

Nagyon érdekes !

Főleg, ahogyhogy külön szerelik a fan fokozatot.

Holmi mechanikai sérülést emlegetnek, de mi az, ami az utolso turbinafokozatot így kinyírja (az előtte levőt meg kevésbé...) ?

Előzmény: gacsat (260)
gacsat Creative Commons License 2009.09.28 0 0 260
4kkm52jc Creative Commons License 2009.08.28 0 0 259
Szervusztok!

Rigó Zoltánnak hívnak és se nem repülős, se nem gépész. Két másik topikba is írtam (kiserőmű, gázturb. házilag). Szóval arról van szó, hogy szalmatüzelésű gázturbinát szeretnék építeni.
A felépítése:600-as cső a 400-as tűztércső körül, hogy az égéslevegő hűtse a tűztércsövet és közben melegedjen az égéslev. A 400-as cső közepén 200-as, hogy, visszafordulva a tűztércső alatt a kigázosodott szalma maradék széntartalma kiégjen.
A tűztér ventillátorral kipróbálva működik, de az égés nem optimális. Ráraktam a k28-as turbót, szívattam-fúvattam, de nem indult be a folyamat.
Segítenétek kitalálni mit tegyek, amennyiben a Tisztelt topiklakókat nem zavarom!

Üdv RZ.
gacsat Creative Commons License 2009.06.05 0 0 258
xantia99 Creative Commons License 2009.04.05 0 0 257
Szia!

Ezer hála,és köszönet!!!

Nagyon tuti az oldal.Ma már nem kell elkeseredni,ha netán idegen nyelvű az oldal,mert a GOOGLE a barátot !!!
Előzmény: Allesmor Obranna (256)
Allesmor Obranna Creative Commons License 2009.04.04 0 0 256
Kedves Emberek!

Aki komolyabban művelődni akar hajtóművekből, de nincs meg se a kossuthos Hajtóműszerkezettan I. II. III, se a Vass Balázs-féle könyvek, de még Bill Gunston Aero Engines könyve se, az se keseredjen el, mert itt van neki az mzak.cz cseh nyelvű oldal.

művelődni innen kell:

http://www.mzak.cz/

csehül van, de sebaj, egy lelkes amatőr mindenféle nyelven ért, vagy érteni fog előbb-utóbb... :)

(Én örülök, hogy a Kossuth-ba járhattam, ráadásul akkor, mikor a PG-ben épp a Szuhojokat nagyjavították! 1993-1998-ig a nyári gyakorlatokat Fahegy, Ferihegy, PG viszonylatában végezhettem, ami nagyban szélesítette a látókörömet.)

További minden jót!
xantia99 Creative Commons License 2009.04.03 0 0 255
Sziasztok!

Nem tudom megmondani,mennyit pörög.Azért "kimélem" egyenlöre.Ha lesz müszer,megmérem és megmondom.Szerintem 50-et biztosan forog.
Veszélyes játék ez!
Előzmény: BJani (252)
BJani Creative Commons License 2009.04.03 0 0 254

Igen, nő.

Ezért kell a belépőkeresztmetszetben számolni, mert ott a legkisebb a hangsebesség. :-)

Előzmény: Törölt nick (253)
Törölt nick Creative Commons License 2009.04.03 0 0 253
Beljebb, ahol nagyobb a nyomás, jelentősen változik a hangsebesség is.
Előzmény: BJani (252)
BJani Creative Commons License 2009.04.03 0 0 252

3,5-1=2,5 Van egy turbós könyvem,abban irja hogy egy fokozatu süritéssel ez a max.

Akkor ezt úgy kell érteni, hogy 3,5bar abszolut nyomás, és 2,5 bar túlnyomás? Úgy én is értem. :-)

(gázturbinák világában mi mindig csak abszolút nyomással számolunk, azért nem értettem kapásból.)

 

A turbófeltöltö max fordulata 96 ezer,a gyár szerint.

 

Aha, az jó sok. Ezekszerint jó anyagból van. :-)

Te mennyin hajtod kb?

 

Ez nagyon érdekes dolog,ugyanis azt irja a könyv,hogy a süritökerékben a közeg sebessége nem érheti el a hangét

 

A belépő oldalon jóval kisebb a külső átmérő, így a kerületi sebesség is. A hangsebességet a belépő részen kell számítani a belépő sebességi háromszögből. A háromszög oldalai a kerületi sebesség (u), a gáz abszolut belépősebessége (c), és a harmadik a gáz lapáthoz viszonyított sebessége (w). Ez utóbbi kell, hogy a hangsebesség alá essen.

Előzmény: xantia99 (251)
xantia99 Creative Commons License 2009.04.03 0 0 251
3,5-1=2,5 Van egy turbós könyvem,abban irja hogy egy fokozatu süritéssel ez a max.


A turbófeltöltö max fordulata 96 ezer,a gyár szerint.Ez nagyon érdekes dolog,ugyanis azt irja a könyv,hogy a süritökerékben a közeg sebessége nem érheti el a hangét,mert leválás meg stb lesz,és lényegében nem szállit,meg tönkre is megy.
Most akkor lehet olyan,hogy a kerék kerületi sebessége majd kétszerese a hangénak,de a benne áramló közeg nem éri el az egyet sem?


Felületre érteném.Ezzel a dologgal valszeg sok bajom lesz.Ha nagyon szűk akkor gajjra vágom a gázgenerátort,hameg forditva,akkor elvész az erő.
Előzmény: BJani (250)
BJani Creative Commons License 2009.04.02 0 0 250

az max 3.5:1-hez,vagyis 2,5 bar.

 

Ez hogy jön ki? Vagy elírtad, és 3,5 bar?

 

Nekem viszonylag kis átméröjü(95mm) a süritökerék,ugyhogy nem merek játszani vele.

 

Elvileg ezzel olyan 50ezerig biztosan el tudnál menni ha jól számolom. Mennyin járatod?

 

Azt hallottam hogy a gázgenerátor kilépés,és a szabadturbina belépés között 1/3 arány van.

 

Az arányt mire érted? Átmérő?

Előzmény: xantia99 (249)
xantia99 Creative Commons License 2009.04.02 0 0 249
Én ugy tudom egyfokozatu cenntrifugál süritök által elérhetö nyomásviszony az max 3.5:1-hez,vagyis 2,5 bar.Nekem viszonylag kis átméröjü(95mm) a süritökerék,ugyhogy nem merek játszani vele.Az 1,5 bar a cél,ha nincs itthon senki akkor kipróbálom.

A radiál turbina 12cm átméröjü.Biztos fog pörögni rendesen.Azt hallottam hogy a gázgenerátor kilépés,és a szabadturbina belépés között 1/3 arány van.Igaz ez?

Köszi a képletet,elkezdek számolgatni!
Előzmény: BJani (248)
BJani Creative Commons License 2009.04.02 0 0 248

Hogy a turbó mit tudna,azt nemtom,2 bart biztosan,én 1,2-ig mertem engedni.

 

Ez a kompresszor utáni nyomás, igaz?

Hát, nem túl sok. :-)

 

Van egy jó nagy radiál(centripetál) turbinám,és azt akarnám forgatni ezzel a készülő gázgenerátorral,ami majd egyszer egy gokartot fog hajtani.

Azt nem tudom, hogy hogy fog passzolni a centripetál turbinád a tömegáramhoz, de majd meglássuk. Reméljük nem lesz túl nagy...

A gokart hajtáshoz combos áttételre is szükséged lesz asszem. :-)

 

A nyomásból tudod a sűrűséget.

A tömegáramot osztod a sűrűséggel és a kívánatos sebeséggel, megkapod a keresztmetszetet.

 

m=ro*v*A

,ahol m a tömegáram [kg/s]

Előzmény: xantia99 (247)
xantia99 Creative Commons License 2009.04.02 0 0 247
Hogy a turbó mit tudna,azt nemtom,2 bart biztosan,én 1,2-ig mertem engedni.

Van egy jó nagy radiál(centripetál) turbinám,és azt akarnám forgatni ezzel a készülő gázgenerátorral,ami majd egyszer egy gokartot fog hajtani.


Nemértem ezt a felosztást.Mondjuk legyen a tömegáram 0,5kg/s Ezt hogyan alakitom át furatátmérőbe?
Előzmény: BJani (246)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!