"Meg beírhatnád a lakatos+fényező nevét is, hová ne vigyük az autónkat javíttatni. :) Amúgy ez lehetne egy új topic címe is... :)"
Ide tuképpen bármelyik lakatos-fényező nevét be lehetne írni, nekem is elcseszték a fényezést, a kocsi tetején látszanak a csiszolás nyomai. (Megzuhant a filler, mondta, mikor visszavittem, majd lepolírozzuk. Mit?! A festéket tövig? Rohadjanak meg Fóton.)
Peggy: Azaz, ott vettem én is kb 30-ért...
A katódos védelem külső áramforrással is megvalósítható, úgy, hogy a védendő fémen elektrontöbbletet hozunk létre, negatív irányba azaz katódosan polarizáljuk. Az egyenáramú áramfejlesztő, áramforrás negatív kivezetését a védendő fémre a pozitívat egy nagy felületű fémből készült segédelektródra kapcsoljuk, amelyet a védendő fém mellé, de nem vele fémes kotnaktusban helyezünk el. A segédelektródot időnként cserélni kell, mivel ez fog korrodálni a védendő fém helyett.
Ennyi, ez IMHO nem pont a mi esetünk, de majdnem :-)
A lakatos pedig a XVI kerületben volt a Szlovák út környékén vhol. :-) (kapja be) :-))
Na szóval hazaértem és megnéztem a dobozát. Találtam benne egy nagy halom papírt ami tulajdonképpen csak a reklám, meg a használati utasítás, meg a garanciajegy. Általánosan leírja, hogy Amerikában fejlesztették ki, alapul használva a hidak, hajók, tengeralatti csővezetékekhez használatos rendszerekből. Ún. anti-katódos korrózióvédelem.
Ami jobban érdekelhet, az a Mo.-i kizárólagos forgalmazó:
Inox-Hungaria Kft. 1119 Fehérvári út 44. I em. 112. telefonok: 204-3918/174,411 fax: 204-3940, 204-3963.
Ezek a számok, nem tudom mennyire élnek, de fel van itt írva egy mobil szám is 0620754341 talán ennek egy 9-essel megtoldott változata még müködhet.
Én is vettem annak idején, még 98 tavaszán egy ilyen "rozsdafalót", mert akkor lett lefényezve az autóm és gondoltam kipróbálom. Hát az eredmény nem az lett amire számítottam de valószínűleg azért eléggé késleltette a dolgot. Ugyanis a lakatos meg a fényező együtt eléggé elbaszta a kocsimat és most már nem ártana egy újabb fényezés. De azért szerinetem lassította a korrodálás sebességét. Amúgy a hivatalos leírás is azt mondja, hogy nem megállítja csak lassítja a korrózió terjedését. Szóval ha van egy szakadt autód, ettől nem fog eltünni a rozsda. De lassítja.
Azért nem egyértelmü a dolog, mert az iparban a védendő alkatrészek azok kb szabályos testek, az autó az meg elég szabálytalan és ezért a hatása jelentősen csökken. Ha gondoljátok, ha hazaérek akkor fellöhetek egy kis elméleti hátteret a kémia jegyzetből, meg amit adtak a készülékhez (már nem emlékszem mit adtak hozzá). Meg az eladó adatait.
Sajnos a kütyü dobozát már elszórtam valamelyik takarításkor vagy alkartészes-szekrény-optimalizálásnál, annyira emléxem, hogy a Fehérvári úton vettem talán 44 a szám, a FMH-val szemben levő volt üzemépületben volt a forgalmazó irodája (1. emelet?), kb 30k Ft. volt. Áll két kb. cigisdoboz méretű műanyag dobozból, drótokból, amik összekötik az elektródákat és az akksit. Ha jól emléxem, néhány mA az áramfelvétele, úgyhogy nem kell hozzá külön akkumulátor. A dobozokat fel kell ragasztani a karosszéria két pontjára, az elektróda alatt le kell tisztítani fémtisztára és összedugni a csatikat. Amerikai a cucc, úgyhogy hülyebiztos. Nálam működik 3 éve, a kocsi nem rozsdásodik jellemzően, pedig lustaságból még mindig nem javítottam ki az alvázvédelmet a karosszéria javítás után. Csak felületi korrózió van, nem fényes a lemez.
Így már világos. Hajszálra ugyanúgy működik, mint a felforrasztott cinkdarab, csak az a különbség, hogy külső energiaforrás kell a kívánt hatás eléréséhez. A kivitelezés szempontjából pedig még annyi, hogy nem szabad fémes vezető kapcsolatnak lennie a karosszériával, mert akkor zárlatos lesz, a cinket viszont oda kell forrasztani/hegeszteni.
Hoppá ! Még a végén lesz valami belőle ! :)
Tapasztalataid vannak már a "kütyü"-ről ? Tök jó lenne, ha megosztanád velünk és persze a megvásárolhatóság helyét is.
Olyasmi volt az elve a szerkezetnek, hogy vezetőképes anyagból készült csíkokat ragasztanak a karosszéria aljára és ezt betáplálják (+) töltéssel, ezért ez lesz az anód, míg a kasztni (-) töltést kap, tehát katódként viselkedik.
Ez így télleg működne - idővel az anódként felragasztott anyag elfogy, addig a kasztni nem rozsdásodik.
Csak az a bökkenő hogy a kettő között (anód-katód) kellene lenni valamilyen elektrolitnak is, és ez nem mindig valósul meg, vagyis mindenhova kellene "csíkokat" ragasztani, nem csak az aljára.
Nem tudom, hogy hogyan működik pontosan a szerkezet, én ezt csak az egyszerűen felforrasztott fémdarabra írtam. A cink standard elektródpotenciálja negatívabb, mint a vasé, pont ezen alapszik a horganyzás felületvédő hatása. Ugyanis a horganyzás egy cinkbevonatot jelent, de ennek nem csak annyi hatása van, hogy nem engedi a vasfelületet vízzel meg oxigénnel érintkezni, hanem akkor is véd, ha megsérül. Ugyanis ha mondjuk lepattan a cinkbevonatból egy darab, és ebbe a pici lyukba odacsöppen a víz, nem a vas kezd el oldódni, hanem a cink, és egészen addig nem kezd el rozsdásodni a vas, amíg a vízcsepp cinkkel is érintkezik.
Vagyis ha felforrasztasz egy cinkdarabot a sárvédődre, akkor egy bizonyos környező felületen várhatóan csökkenni fog a korrózió sebessége, de én még sose próbáltam.
Infomaker,
igen,
ugyanezt alkalmazzák a gázcsöveknél is. Feltétel, hogy egyenáram legyen. Csakhogy: ettől garantáltan meghülyülne minden elektronika és elektromos alkatrész, így max régi karbis kocsikba lehetne erős korlátozottsággal használni. Biztos, hogy csak ionos redukciós elvek működik az a megoldás, amiről a korábbiakban szó esett.
B
Csak olyan pontokat védhet meg az anódnak odaforrasztott fémdarab, amelyekkel "közös lében ázik", vagyis kell hozzá elektrolitos kontaktus is. Biztos, hogy olyan helyekre kell odaforrasztani, ahova rendszeresen csapódik fel a víz, mert ha szárazon marad, nem valószínű, hogy működni fog. És minden olyan helyre kell forrasztani, ahova csapódik fel víz, mert ha mondjuk csak a bal első sárvédőre tesz az ember, az csak akkor tudná megvédeni a többit is, ha folytonos folyadékhíd lenne köztük, ami korántsem biztos, hogy teljesül. Egyébként elvileg minden olyan fém jó ilyen célra, aminek kisebb (vagyis negatívabb) a standard elektródpotenciálja, mint a karosszéria anyagának.
Az az elektromos kütyü pedig működik! Ha nem működne, miért védenék ilymódon a korróziótól az ÖSSZES benzinkút föld alatti tartályait? Aki nem hiszi, slattyogjon el a Baross u. - Karácsony S. u. (VIII ker.) kereszteződésénél található Shell kútra és kihajtás közben erősen figyeljen balra! Ott a cuccos, kis földből kiálló dobozka formájában. Biztos máshol is látható, én itt fedeztem fel először. Szóval ha valakinek van címe, telszáma, írja ide, mert nekem kell egy ilyen!