- valamilyen anyagot nagyon felmelegít a hajtómű, a felgyorsult gáz vagy plazma kifúj, ugyanaz mint a vegyi rakéta, csak a fűtés nem vegyi hanem egyéb energiával történik
- a plazma állapotba hozott anyagot elektromosan szétválasztava, lineáris gyorsítóval felgyorsítják külön a pozitív magokat, külön az elektronokat (ezt főleg azért, hogy semleges maradjon a hajó), ennek az eljárásnak előnye, hogy nagyon kevés anyagot kell csak veszíteni, mert relativisztikus sebességű lehet a kiáramlás
Ha már hajtómű techonlógiáról szól ez a topik, akkor azt szeretném megkérdezni, hogy pontosan hogy hajtana pl. egy űrsiklót egy plazma hajtómű?? Ugyanis a fúziós reaktorok működési elvét én is tudom, de azt nem, hogy milyen módon lehetne ezzel az energiával meghajtani az űrben bármit is. Engem az érdekelne, hogy milyen módszerrel lehetne mozgásba hozni egy testet az űrben anélkül, hogy szilárd hajtóanyagú rakétát használnánk (pl. plazma hajtóművel)??
Nem az autó a lényeg, hanem a Tesla engine.
Nekem van vhol egy régi újságkivágásom, ha megtalálom bescannelem és eljuttatom vhogy (napok múlva).
Egyébként gratulálok nagyon jó fényképagyad van, ha ilyen gyorsan el tudtad olvasno.
Erről az jut az eszembe, hogy egyszer egy ismerős srác, egy FIAT-al legyorsult egy Porsche 911-et, a porschés srác [akit isten tudja, ki füzött meg] teljesen kiakadt, érthető okoból :)
A FIAT még két autót lenyomott, ám a második végén már igen érdekes hangokat adott ki magából a motor. Másnap a srác megmutatta a "titkot", "nitró"-t, vagyis röhögőgázt [most nem tudom a pontos képletett, talán NO2] vezetett a karburátorba, egy kis tartályból, még némi kis állitgatás után a motor teljesitménye nagyobb volt, mint a 6 hengeres 911-esnek...
Más kérdés, hogy a motor kb. 15 perc uzem után szabályosan széttépte a főtengelyt, mindkét féltengelyt, és a szelepek egy része teljesen átéget...
Na ez a TESLA-autó is ilyen lehetett, a sok üvekbizgenytyű alatt biztos volt pár volta-telep, és a tengelyre meg szerelt egy elektromotort. Némi köritéssel kész a csodaautó. Egyébként nem Tesla volt az, aki élte második felében teljesen elmebeteg lett?
Épp ez a lényeg Tesla vmi olyat talált fel ami az űrből jövő nemtoménmilyen sugárzást elektromos energiává alakítja.
Vmilyen kütyüvel, -korabeli leírások alapján főként üvegcsövekből álló bizgentyű volt az autója motorja helyén,- és egy bazi nagy "antennával" a kocsija tetején, állítólag 28000 Volt-ot volt képes termelni.
Az biztos, hogy az autó hang nélkül üzemelt.
Edison rühellte is nagyon.
Vannak emberkék akik korabeli hírekből, megmaradt leírásokból próbálkoznak létrehozni. Volt régebben egy ilyen riport a kiráji tívíben.
Sokat nem mutattak.
Állandó mágneseket is használhatnának,ahol lehetséges.
Egyébként szerintem a magnetodinamic (vagy mi) megoldás a legjobb!
Még valami,az ionos megoldásnál nem az ionok tömege a lényeg,hanem a mágneses hatása,ami azt jelenti,hogy nem kell rengeteg ionizált gázt kibocsájtani,azaz a falat se kell annyira félteni.
Pl.: a napkorona is többmillió fokos,de mégis megfagynál benne,mert ritka mint a fehér holló (persze,ha nem lenne ott a NAP :) )
>>Viszont a mágneses erötér fenntartásához rengeteg energia kell, amit az eddig használt napelemes technikával aligha érünk el.
Na igen, ha az atomkorszak nem hirosima és nagaszaki képében tör volna be a tudatba...
Jelenlegi technikai szinten az atomreaktor az egyetlen árramforrás, ami megfelelő teljesitményt kellően kis súly mellet képes leadni.
Az eddigi plazma-hajtómüv-terveknél a ügyesen beterveztek egy energia-visszaforgató rendszert, ami a plazma-reakcióból forgatná vissza annak fenntartására szükséges energiát. Viszont ennek részletezésétől eltekintettek, vagyis egy esetleges plazma-hajtóműnél ez a jelenlegi fő kérdés. Kicsit vicces, de az a helyzet, hogy gyakorlatilag felszabaditani fel tudjuk a leghataslmasabb emberi ismerte erőt, a magfúziót, de megfelelően kordábantartani még nem vagyunk képesek...
Nos igen, mint azt már itt ott olvashattuk egy elfogadható idejü mars utazáéshoz legalább 100MW teljesitményt leado hajtómüre van szükség.
Valóban a mágneses eröteres megoldás jónak tünik, ezt el is felejtettem, ezzel akár ki is lehetne helyezni az ürbe a reakciót, megfelelö erötér projekciós rendszerrel.
Viszont a mágneses erötér fenntartásához rengeteg energia kell, amit az eddig használt napelemes technikával aligha érünk el.
Nem szerepel viszont az 'arcjet' hajtomu, mint lehetseges elv. Anno emlegettem ezt a fajtat a 'Kinai urhajo ...' topicban, de anno en sem tudtam tul sokat rola. Most viszont talaltam egy jo kis linket:
http://www.irs.uni-stuttgart.de/RESEARCH/EL_PROP/PROJ/e_atos.html
Velemenyem szerint ilyen kis toloereju, de nagy teljesitmenyfelvetelu hajtomuvekkel nehez lesz embert juttatni a Marsra; ezek inkabb hosszu ideju, 'nyugis' missziokhoz, illetve apro palyakorrekciokhoz jok.
Atomenergia nelkul nem tudom, hogyan lehetne az ezekhez szukseges (a cikk sok-sok megawattot ir) teljesitmenyt eloallitani... szerintem marad a sokfokozatu kemiai megoldas.
Itt több válasz is létezhet. Egyfelől a 10millió fokos plazma nem érintkezik közvetlen a fal anyagával, sőt, magát a plazmát is védeni kell attól, hogy túlzottan lehüljön. Erre a legjobb megoldásnak a jelenlegi technikai szintem az tünik, ha mágneses erőtérrel tartják távol a plazmát a faltól. Persze a falat még igy is erősen hűteni kell, de legalább nem a 10 millió fokos hőmérsékletnek kell ellenállnia. Persze még igy is túl magas a hőmérséklet, de már eddig is sikerült a plazmát "kordában" tartani, pl. a TOKAMAK fúziós reaktorok esetében. Ha jobban megnézed a rajzot, ott is mágnessel koncentrálják az anyagot a reakciótérben.
Másik megoldás, ami bennem felmerült, hogy magát a reakciót helyezik valahogy "ki az űrbe". Valamiféle módon meg kéne oldani, hogy a reakcióteret, az összes szükséges komponenssel nem zárt térben helyezzük el, hanem "kiforditjuk" valamilyen módon.
Pillanatnyilag épp azon dolgoznak a NASA-JPL emberei, hogy valami megoldást találjank az ilyen jellegű problémákra.
Valóban a VASIMR tünik a legjobb megoldásnak.
Lehet hülyét kérdezek, de miböl lesz ez a hajtómű, mi az az anyag ami kibirja a 10millio °C-os ionizált plazma áramlását?
Ez sajnos igy van.
Hallottatok pl az uj ürsikló propulziós hajtómüvéröl? Nem sok mindent közöltek le róla, de állitólag az már nem , vagy nem teljesen kémiai.