Könyvajánló: Harsányi János a játékelmélet Nobel-díjasa / szerk. Nagy Ferenc. - Budapest : Akadémiai K., 1995. - 95 p., [4] t. : ill. ; 24 cm 542.518 http://hu.wikipedia.org/wiki/Harsányi_János Harsányi János (Budapest, 1920. 5. 29. – Berkeley, 2000. 8. 9.)
Látom, ez a topic kihalt, de hátha akad itt egy ember, aki konyít valamit a játékelmélethez és tudna segíteni ...
Mire gondolsz? Van valamilyen kérdésed? Én régebben foglalkoztam közgazdasági (matematikai) és szociológiai játékelmélettel, és a racionális döntések elméletével (RDE). Ha van kérdésed, tedd fel, ha tudok, válaszolok.
A kortárs matematikai elmélet elég bonyolult, abban nem biztos, hogy tudok segíteni (pl. Games and Economic Behavior egy ismert folyóirat).
Preferenciarendezésekkel, irracionalitással, kooperációval és informáltsággal, és evolúciós játékokkal foglalkoztam.
A library.nu oldalon találsz Game Theory monográfiákat is; magyarul Szép-Forgó a klasszikus (1974.), és igen jó Molnár-Szidarovszky (1986.). Ez operációkutatásként értelmez, "Játékelmélet műszaki alkalmazásokkal".
Gömöri András nehezebb matematikai monográfiája (TypoteX), közgazdasági jellegű munka.
Ha könnyebbet szeretnél, szociológiából Szántó Z.: A társadalmi cselekvés mechanizmusai, és Jon Elster: A társadalom fogaskerekei.
Van egy Racionális döntések elmélete szöveggyűjtemény is, Osiris.
És persze Hankiss 1979: Társadalmi csapdák, a klasszikus.
Csak, hogy ne hagyjalak benneteket kétségek között írtam a Mérő Lászlónak és ő is azt mondta, hogy jól számoltam.
Először az olasz fordító vette észre a hibát így angolul és németül is rosszul jelent meg.
Írtam egy játékelméleti arénát, ahol a különböző stratégiákat lehet versenyeztetni. Egyelőre a mindig kooperáló, mindig versengő és a TFT-t valósítottam meg. A csata szabálya kétféle fogolydilemma vagy a gyáva nyúl ( csirke ) lehet.
A program futtatásához a java-t engedélyezni kell a böngészőben.
A magyarázatokat sajnos még nem volt időm megírni.
Ha valakinek van ötlete, hogy milyen stratégiákat rakjak bele, akkor ne cécózzon, ide meg lehet írni az algoritmus leírását én meg implementálom. Vagy ha valaki tud java nyelven, akkor a következő classt kell alapnak venni:
public Object clone() {
try {
return super.clone();
}
catch (CloneNotSupportedException e) {
throw new InternalError(e.toString());
}
}
/**
* returns the long description of the strategy
*
* @return description
*/
public String getDescription(){
return bundle.getString("description");
}
public String toString(){
return bundle.getString("shortDescription");
}
/**
* returns the first step of the strategy
*
* @param rule The used rule
* @return the first step
*/
public abstract boolean getFirstStep(Rule rule);
/**
* returns the next step of the strategy
*
* @param rule The used rule
* @param step the opponent's last step
* @return the next step
*/
public abstract boolean getNextStep(Rule rule, boolean step);
}
Tehát például a mindig kooperáló stratégia ez:
package arena;
public class Cooperative extends Strategy {
/**
* returns the first step of the strategy
*
* @param rule The used rule
* @return the first step
*/
public boolean getFirstStep(Rule rule){
return true;
}
/**
* returns the next step of the strategy
*
* @param rule The used rule
* @param step the opponent's last step
* @return the next step
*/
public boolean getNextStep(Rule rule, boolean step){
return true;
}
}
Van a Mindenki másképp egyforma c. könyvben a 197-198. oldalon egy példa, ahol Mérő azt akarja példázni, hogy kell a versengő mentalitás is, mert az összpontszám nagyobb lehet, ha nem mindenki kooperál.
az van ott, hogy 20 résztvevő van és mindenki játszik mindenkivel egy-egy fogolydilemmát. 14-en mindig kooperálnak 6 résztvevő meg mindig verseng. Összesen 190 játék van.
91 alkalommal mindkét résztvevő kooperál
84 alkalommal egy versengő és egy kooperáló találkozik
15 alkalommal pedig mindketten versengenek.
A bibi az, hogy a könyvben ezek a számok 91, 66, 15, ami ugye összeadva nem 190.
Köszi, érdekel az ajánlott link.
A készítendő cd-t nem magasabb matematikai képzettségűeknek szánom, épp ezért a rákerülő valamennyi magyarázat és levezetés úgy készül, hogy a "hülyék is megértsék" (én fogom tesztelni).
Olyan problémával tehát, amit köznapi ember józan paraszti ésszel nem oldhat meg, nem foglalkoznánk.
A gond az, hogy a CD-t hasznaloknak elobb tisztaban kell lenniuk a jatekelmelet alapjaival, ami azert sok matematikat igenyel. Az idezett konyvben csak problemak vannak, es nem foglalkozik az elmeleti hatterrel. En tudok ajanlani egy jo konyvet az elmeleti megfontolasokrol, letoltheto a netrol, sok pelda is van benne, de kell hozza komolyabb matematikai ismeret. Ha erdekel, akkor idelinkelem.
Szia,
én meg továbbra is a biológiai alkalmazására ajánlanék egy könyvet, John Maynard-Smith: Evolution and the Theory of Game, vagy valami ilyesmi; nagyon jó dolgok vannak benne, pl. fegyverkezési verseny, az ESS tanulása vagy büntetés alkalmazása a kooperáció kikényszerítéséhez; talán ezeket is tudnád használni.
Hiszen pontosan ez a gondom!
Játékok olyan sorozata kellene, amelyeken keresztül egy vagy több döntési-nyerési mechanizmust és technikát tudnánk megmutatni.
Pl.:
1. Milyen döntési alapesetekre vezethetők vissza az egyes összetettebb játékok
2. A szerencsejátékoknál miért biztos, hogy hosszú távon a bank fog nyerni
3. két- vagy többszereplős játékokban milyen stratégiát érdemes alkalmazni, ha tudjuk, és milyet, ha nem tudjuk, hogy partnereink következő lépése mi lesz.
Akárhogy is, bennem eléggé parttalan, hogy miként lehet ebből értelmes anyagot kihozni, csak az biztos, hogy érzem, ez jó dolog lenne. Se matematikus, se stratéga nem vagyok sajnos.
Most tervezünk elkészíteni egy hármas célzatú CD-t.
Első célzata a nebulók megismertetése a flash programozás alapelemeivel
Második, hogy a játékelmélet, (stratégiai döntések-valószínűségek)alapelveit megismertessük velük.
Harmadik, hogy élvezetes játékokat adjunk számukra, ami miatt érdeklődéssel fogják használni az eszközt.
Keresek olyan szakférdiakat és/vagy -nőket, akik tudnának ötleteket adni arra, hogy milyen játékokat csináljunk meg - és miért pont azokat.
Szerintem meg 8 masik konyv is letezik ua. cimmel. :)
raki: Ha bemesz egy normalis konyvtarba, akkor secperc alatt talalsz erdekeseket. Erdemes alapmuvekkel kezdeni, jo tema, kar, hogy lusta vagyok, szerencsere a vesszoket meg kiteszem.
A kozgazdasagtudomany teruleten is nagy szerepe van a jatekelmeletnek, a gazdasagi szereplok dontesi helyzeteit gyakran modellezik igy. A tema erdekes, es ma mar eleg komoly irodalma van.
A Mérő Laci tényleg egy jó koponya, csak a mostani időkben eléggé zürös pénzügyekbe is belerántják az AION alapítvány és a Szintézis Szabadegyetem által. Pont a nevét és az ismertségét igyekeznek egyesek kihasználni.
Sajnálom, mert szerintem ezek a tudományos munkáássága rovására is mehetnek.
A tőkések versengenek, ütik-verik egymást, így együttesen kevesebb a hasznuk, mitha összefognának. Ez a kapitalizmus nagy-nagy hibája.
Erre aztán ők is rájönnek, összeállnak, szövetkeznek, kiküszöbölik a kapitalizmus nagy-nagy hibáját. Ezt nevezik globalizációnak.
Én pedig most végeztem el az Evolúciós játékelmélet nevű tárgyat, úgyhogy én pedig a játékelmélet evolúcióbiológiai felhasználásába nyerhettem betekintést. És én is szívesen válaszolok kérdésekre... :o) (Ajánlott irodalom ebben a témában: John Maynard-Smith: Evolution and the Theory of Game)
Mellesleg olyasmit is hallottam, hogy az egész elmélet leginkább a biológiában vált jól alkalmazhatóvá, úgyhogy kíváncsi lennék, hogy a társadalomtudományokban hol és hogyan használják fel. ?
Talán sokan olvastátok Mérő Mindenki másképp egyforma c. könyvét, mely többek között a játékelméletről szól. E témában várok hozzászólásokat és észrevételeket.