"Én is hajlok arra, hogy a nevek elírásból keletkeztek, mert azért több tiszteletet és humort feltételezek egy ilyen témával foglalkozó emberről, hogy pont a nevekkel szórakozzon, ami saját szervezetének is lenézését jelentené."
Teljesen egyetértek veled, én is így gondolnám. De akkor könyörgöm, miért nem javítják már ki hónapok óta???
úgy gondolod, indulatokat ébresztek? (Lévén, hogy nekem címezted a hozzászólást.) Nem állt szándékomban, ha így tűnik, elnézést érte. (Ha valóban indulatokat akarnék gerjeszteni, most így fogalmaznék: nekem nem állt szándékomban. De nem így fogalmazok.)
JLA, ez a legutóbbi reflexiód valahogy azt a gondolatot indukálja bennem, hogy nem tudod megérteni a dolgokat. Szerintem picit leértékeled a szabadkőművességet, amikor úgy véled, hogy az internetes megjelenés elhanyagolható tétel a páholyok életében, pláne hogy egy - a külvilágot képviselő profán - fórum bármelyik, akár fontoskodó megszólalásában megjelenített tényre három hónap elteltével sem születik válasz, illetve nem történik meg a hibák kijavítása (akár válasz nélkül is)...
Ha ennyire védeni kívánod a mundér becsületét, akkor lépj be valamelyik szervezetbe és bizonyára lényegesen több fórumon magyarázhatod meg a megmagyarázhatatlan bizonyítványt. Ha pedig ehhez nincs kedved, akkor vállald annak a bigott fuballszurkolónak a hálátlan szerepét, aki azt hiszi hogy ha dehonesztáló megjegyzéseket tesz kritikus szurkolótársa édesanyjára akkor gólnak látszik az is, amikor luftot rúg a csapat...
Pedig több gólt akkor sem biztos, hogy lőnének ha ez a bizonyos szurkoló is játszana...
Hát csak ennyi. Nem válasznak szántam, csupán egy megjegyzés volt a lelátóról.
Feleslegesen ébresztetek indulatokat, egy olyan dologból ami fontos ugyan, de megközelítésetekből senki nem a témára, hanem a ti veszekedésetekre figyel, ami azért valljuk meg röhejes.
Ennek a fórumnak számomra pont azért van jelentősége mert itt vitatkoznak a partnerek, de nem veszekednek. Ha jól emlékszem a Kritikában írt kritika (mi más lenne) amire hivatkozással megjelentek itt vélemények, és valahol, vagy itt, vagy a Gallilein (Más kérdés, hogy pont a Gallileinek mi köze a gallokhoz hehe) meg is jelent a kritizált szöveg szerzőjétől egy válasz, fotó képében, melyen ... hát legalábbis mulat dolgok állásán és fekvésén. Tehát tud a dologról.
Én is hajlok arra, hogy a nevek elírásból keletkeztek, mert azért több tiszteletet és humort feltételezek egy ilyen témával foglalkozó emberről, hogy pont a nevekkel szórakozzon, ami saját szervezetének is lenézését jelentené.
ÉS persze mindenkinek igaza van, de főleg nekem. hehe
Lalo, néhány utóbbi reflexiód valahogy azt a gondolatot indukálja bennem, hogy szinte elvárod a páholyoktól a veled való foglalkozást. Szerintem picit túlértékeled önmagad, még az internetes megjelenés is csak sokadrangú tétel a páholyok életében, nemhogy egy - azért valljuk be mégiscsak profán - fórum valamennyi fontoskodó megszólalására adott azonnalos válasz...
Ha ennyire érdekel a dolog lépj be valamelyik szervezetbe és bizonyára lényegesen több fórumon adhatod elő az észrevételeidet. Ha pedig ehhez nincs kedved, akkor vállald fuballszurkoló hálátlan szerepét, aki azt hiszi hogy ha dehonesztáló megjegyzéseket tesz az edző édesanyjára akkor legközelebb több gólt lő a csapat... Pedig több gólt akkor sem biztosan lőnének ha az a bizonyos szurkoló is játszana...
Hát csak ennyi. Nem vitaindítónak szántam, csupán egy megjegyzés volt a kispadról.
Erre csak annyit tudok mondani, hogy másképp látszik nagyon sok minden a függöny két oldalán. Az "egyik" oldalon megválaszolatlannak tűnő kérdésekre vagy megmagyarázhatatlannak tűnő dolgokra gyakran ott a válasz a "másik" oldalon.
Ezzel nem rejtélyeskedni akarok, ez tény.
Ettől persze a függöny kifelé eső oldalán is érezheti magát az ember okosnak és tájékozottnak, ez is tény. S még bizonyos szemszögből nézve igazsága is lehet, csak éppen - ismétlem - a két oldalon különféle módon lehet látni a dolgokat.
Én jelezzem? Hát nem inkább az egy szervezetben, netán egy páholyban levők kötelessége lenne?
Egyébként konkrétan ebben az ügyben nem írtam senkinek a Galileiből, de volt régebben amikor felhívtam a figyelmet valamire és semmi sem történt. Akkor ezt úgy értékeltem, hogy bizonyára csak a belső kritikát veszik figyelembe.
"Ez butaság. A szabályok betartása nem korlátoltság, hanem a szabadkőművesség egyik lényegi alkotóeleme."
Ez butaság. A szabályok kritikátlan betartása, a megváltozott viszonyokhoz való igazítás szükségessének eliminálása nem kellene a szabadkőművesség lényegi alkotóteleme legyen, viszont túlhajtott konzervatívizmus.
Nézd, ha Neked ennyire fontos, jelezd az illetőnek. Veled ellentétben én eleve nem éreztem mögötte sanda szándékot, ezért nem is gondoltam ügyet kreálni belőle.
Ez pedig rosszindulatú feltételezés. Nem mindenkinek napi vagy heti olvasmánya az internet vagy éppenséggel ez a fórum. Lehet, hogy az illető nem is vette még észre.
"A szabadkőműves gondolkodás ezirányú korlátozottsága (ha úgy tetszik: korlátoltsága) lehet az egyik oka a szervezet belső életével kapcsolatos rendkívüli mértékű konzervatívizmusnak, a megújulásra való képtelenségnek."
Ez butaság. A szabályok betartása nem korlátoltság, hanem a szabadkőművesség egyik lényegi alkotóeleme.
Kedves Lalo, köszönet a megjegyzésekért, ahogy időm engedi kijavítom a hibákat.
Én Firefox-ot használok, de még azon is változatos a megjelenés, főleg, hogy a Blogspot most ment át egy felsőbb kategoriába (technikailag), ráadásul beta verzióval, ugyhogy külön harcot vivok vele minden megnyitásnál. Ez nem kifogás, hanem a folklor miatt írom :) Ki fogom próbálni a többi keresővel is...
Az Amerikai szk. szerzője valóban hosszú évtizedeket töltött az USA-ban, így nem csoda... (?), én pedig szabad képeket próbálok találni és feltenni a szöveghez, megvallom, a szöveget magát kevésbé ellenőriztem. Ezért jó, ha segitetek akár ilyesmiben is.
Az aláhúzásokkal is küszködök egyenlőre, mert... na szóval kösz és javítunk.
alighanem az a sajnálatos baklövés történt, hogy a lap szerkesztője OCR programmal digitalizálta az írást, majd automatikus helyesírásellenőrzőt futtatott. Amint tudjuk, a legjobb OCR programok sem 100%-osak, ill. mindez igen sokban függ a nyomtatás minőségétől. A helyesírásellenőrző meg a szótárából válogatott, igy lehetett Supkából Sapka és így tovább. Emiatt a digitalizált szövegek alapos átolvasása nélkülözhetetlen. Valószinűleg ezt meg is tette, de mivel a neveket jól ismerte, azok fölött átsiklott.
Azért gondolom ezt, mivel az OCR programok pl. az "u" betűt igen szivesen olvassák "a" betűnek, stb.
Ismerem a Galilei szerkesztőjét, igen komoly úriember, lelkem rajta, hogy soha nem jutna eszébe nevekkel gúnyolódni, pláne köztük nagymester nevével."
Kérdezzed már meg ezt az "igen komoly úriember"-t, hogy három hónap elteltével miért van még mindig változatlanul:
Nem akartam a két hónappal ezelőtti előítéletes megnyilvánulások támogatójaként feltűnni, de meg kell mondani, hogy tájékozatlan felebarátunknak - nyílván véletlenül - de igaza volt abban, hogy egyes szabadkőműves szertartásokon szerepelnek emberi koponyák és csontok. Az, hogy "műanyagból készült replikát használnak" nem cáfolat, s nem is lehet igaz a műanyagok feltalálása előtti időkre.
A beavatásnál, azaz az inasfok rituáléjában a sötét kamrában, másnéven az elmélkedés kamrájában található az asztalon koponya, esetleg lábszárcsontokkal is kiegészítve.
A mesterré avatásnál a terem közepén helyezkedik el egy koporsó, rajta lehetőleg két koponyával és előtte pedig egy teljes emberi csontváz. A koporsót helyettesítheti a tápisz (szőnyeg) koporsót ábrázoló szövése. Hogy a csontváz ma is követelmény-e, azt nem tudom, de az 1900-as évek elején még az volt. Ezt bizonyítják a korabeli szertartáskönyvek leírásai és a Nagypáholyház lefoglalásakor készült beszámoló:
"Hosszú téglányalakú helyiség, emberi koponyák és csontokkal díszített feketeleples falak, középen koporsó, azon két szembenálló emberi koponya és előtte egy fekete lepellel letakart emberi csontváz. A koporsó körül három hatalmas kandeláber, a negyedik helyén a páholy zászlaja áll. Kétoldalt hosszú sorokban, katedrálisra emlékeztető zsöllye űlések, mindegyik elé egyenes kard leszúrva." (A szabadkőművesség bűnei, Írta: Barcsay Adorján, Kiadja: Az Egyesült Keresztény Nemzeti Liga, 1921.)
Persze ezek a rituálék is változhatnak, változhattak, lehet, hogy mára már csak virtuálisan, szimbolikusan vannak jelen ezek, de jelen vannak, hiszen a halállal kapcsolatos szimbolika integráns része a szabadkőműves szellemiségnek.
Természetesen igaza van JLA-nak, amikor azt mondja, hogy "a koponya is csak szimbólum, nem a valódisága a lényeg, hanem az amit jelképez." Nem a rituálé formája, eszközei, hanem a tartalma a lényeges.
Mindezeknél sokkal fontosabb azonban a vitának az a tanulsága, hogy ennél a kérdésnél a szabadkőműves mesterek nem nyílvánítottak véleményt, meghagyták így a tévedés lehetőségét a kívülállóknak és a tájékozatlanabb alacsonyabb fokozaton levőknek.
Ez azért alakult így, mert a szabadkőműves fogadalmak szerint ilyen belső, rituálét érintő kérdésekről profánok (nem szabadkőművesek) előtt nem beszélhetnek (írhatnak). Ebből következően megállapítható, hogy míg páholyon kívüli, páholyéletet nem érintő kérdésekben a szabadkőművesség rendszere, szellemisége felszabadítóan hathat, segít a gondolkodás szabadságában, addig a belső életet illetően rendkívül merev korlátot jelent.
S ez természetes is, hisz nincs lehetőség a véleményeket ütköztetni, a páholy zárt belső világa, a rítusok megkérdőjelezhetetlensége automatikusan megakadályozza az önreflexió lehetőségét, kívülállókkal pedig nem szabad és nem is lehet (hiszen a titkosság miatt fogalmuk sincs ezekről a kérdésekről) ilyen dolgokról eszmét cserélni.
A szabadkőműves gondolkodás ezirányú korlátozottsága (ha úgy tetszik: korlátoltsága) lehet az egyik oka a szervezet belső életével kapcsolatos rendkívüli mértékű konzervatívizmusnak, a megújulásra való képtelenségnek.
Nekem semmi kifogásom nincs itteni hozzászólásaim átemelésével kapcsolatban. Egyébként is az a véleményem, hogy a nyilvánosan leírt vélemények, de még a kérdések is publikusnak tekinthetők, szabadon újrafelhasználhatók - nem megengedve persze a manipulatív technikák alkalmazását, csonkítást és a szövegnek saját kontextusából való kiragadását.
Ami a blogotokat illeti, alapjában véve érdekesnek és informatívnak tartom, viszont jó lenne a magyar nyelvhelyesség követelményeit érvényesíteni benne. Nagyon kiütközik pl. az amerikai szabadkőművességről szóló sorozatban, hogy írója teljesen átvette az angol (amerikai) fogalmazás szabályait - pl. rengeteg a feleslegesen nagybetűvel kezdett szó, pl. "Amerikai" - nem ismeri bizonyos kifejezések magyar megfelelőit - pl. Capitol a magyaros (latinos) Capitolium helyett, stb. Érdemes lenne akár így utólag is átfésülni a már megjelent részeket.
A blog technikai problémái a következők:
- máshogy viselkedik a lap Explorerrel (6-os) ill. Mozillával (1.5) megnyitva, legalábbis nálam; Explorerrel a kezdőcímre ugorva (http://szabadkomuves.blogspot.com) szétesik a lap szerkezete, nem látszik az e-mail cím és egyes linkek nem látszanak és persze nem is működnek;
- pl. a "Munkaprogram" után az szerepel, hogy "aláhúzott címek hozzáférhetők " (hiányzik a határozott névelő, az "az"), illetve Explorerrel nézve nincsenek aláhúzott, sem pedig aláhúzatlan, de működő címek (linkek),
- a Mozillával látszik az aláhúzás, de itt sem működnek a linkek a "Munkaprogram"-ban, csak a "Previous Posts"-ban.
Mivel még mindig nem értem hogyan lehet a törzsasztalhoz csatlakozni (különben csatlakoztam volna) kérlek továűbbítsd az alábbi válaszom Lalonak.
"Minden francia szabadkőműves szervezetben vannak bevándorlók, vagy ezek gyermekei, így természetesen északafrikaiak is. Sőt többször jártak nálunk is látogatóba a GODF vagy a GLF muzulmán tagjai. Statisztikát nem vezetnek róluk - mit szólna valaki, ha pl. zsidókat külön statisztikai adatként kezelnének! Tény az, hogy szinte minden páholyban vannak. Kilétüket arcvonásaikból és nevükből lehet tudni. Ez viszont nem téma. Sok előadás hangzik el az integrációs modellről, az iszlám és az európai kulturkör kapcsolatáról és hasonló problémákról. A szabadkőműves szervezetek a rasszizmus ellen és az esélyegyenlőség érdekében többször és rendszeresen nyilvánosan állást foglalnak. A rasszizmus megnyilvánulásai ellen igen szigorú törvények vannak, amelyeket a közvélemény általában támogat. Tudomásom szerint "határozatok" nem születtek, a szabadkőművességnek nincsenek a politikát kényszerítő eszközei... Az egyetlen határozatnak tekinthető szöveget, ezelőtt kb. tizennégy évvel a GODF, a GLF és a Női Nagypáholy hozta. Eszerint a Nemzeti Front (Le Pen pártja) tagsága összeegyezhetetlen a szabadkőművességgel. A szöveg azért figyelemreméltó, mert a párthoz tartozást egyáltalán nem tiltják és a multban sem tiltották. Franciaországban egyedül a kommunista párt tiltotta meg tagjanainak, hogy a szabadkőművességhez tartozzanak - 1924-ben a toursi kongresszus után. Ezt 1946-ban a párt feloldotta. Más kérdés, hogy ettől még nem özönlöttek a kommunisták a páholyokba. Érdekes módon trockista értelmiségiek voltak és vannak, de ezek, ha úgy tetszik inkább útkeresők, örök ellenzékiek, mint diktatúrák hívei. Ennyi talán elég. Ha folytatjuk visszajutunk az örök kérdéshez, hogy véleményének kimondásán kívül szükséges-e, hogy a szabadkőművesség mást is cselekedjék, mint szabadkőművesség? Nem hatásosabb-e, ha szabadkőműves szerzők, politikusok, stb. egyénileg cselekednek?
Kedves Lalo és többiek, remélem nincs ellenetekre, hogy a Jászi blogban reprodukáljam az erről folytatott eszmecserét.
Köszönöm, hogy olvastok, és kérlek, ha úgy érzitek, javítsatok, mondjatok véleményt, vagy tegyetek megjegyzést. Szeretnénk, ha érdekes lenne a dolog. Irhattok az alábbi email címre:
szabadkomuves@gmail.com
vagy a blogba comment-be, de az index forumnak is lelkes olvasói vagyunk.
Gyorsan kiegészítem az előző hozzászólást azzal, hogy a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi karáról van szó, ami persze Szegeden, az Szeged, Egyetem u. 2. alatt található. Nehogy már valaki a pesti BTK-n keresse a csütörtöki védést...
Andrew Prescott az egyik bírálója Péter Róbert szabadkőműves tárgyú PhD dolgozatának, amelynek védésére 2006. november 16-án (csütörtök) 11 órai kezdettel kerül sor a BTK Kari Konferencia Termében.
A fiatal kutató az elsők között tanulmányozhatta a londoni nagypáholy irattárát - ennek eredménye a Valóság című folyóirat 1999. 9. számában (18-35. old.) megjelent érdekfeszítő tanulmánya "Szabadkőművesség és természetes vallás" címen.
Ez év elején az oxfordi egyetemen a British Society for Eighteenth Century Studies által rendezett éves konferencián (2006 január 4-7.) tartott elõadást "Radical and Secular British Freemasonry?" címmel.
Rendszeresen tart szabadkőműves tárgyú szemináriumokat, néhány éve fut "The Mysteries of Freemasonry" című tárgya, amelynek rövid figyelemfelhívó összefoglalása a következő:
"Current best-sellers (e. g. Da Vinci Code) and films (e. g. National Treasure) often feature the topic of freemasonry. Recent studies have also demonstrated that this secret society yields significant insights into modern socio-political, religious and literary history. Virtually any short list of notables in the last three hundred years would include freemasons such as Washington, Monroe, Truman along with another twelve masonic American Presidents, five British kings, Hogarth, Scott, Burns, Kipling, and Wilde. Despite the importance of Freemasonry in the formation of the modern world this originally British institution has received little attention from British academics. This is clearly exemplified by the fact that the first British academic research centre for the study of freemasonry was founded in 2001. This course aims to explore the history of the largest secretive fraternity of the world and discuss the role that freemasons played in modern political, social and literary history. The seminar will explore, inter alia, the tensions between masonic ideology and praxis; how British constitutional principles were lived out for the first time in masonic lodges; how masons learnt to act in the public sphere during their meetings; how leading academics propagated the new science of the Enlightenment during lodge nights; how the eighteenth-century mixed lodges "showed quite clearly the first stages of feminist thought" (Burke 2000, 255). We shall critically analyse these themes based upon masonic primary sources including the constitutions, rituals and official publications of the Grand Lodge of England as well as literary texts, which are concerned with masonic themes. Students are expected to read from week to week the assigned readings and perform short presentations upon chosen texts. Grades will be awarded on the basis of the student's presentation (30%), participation in debates (20%), and term paper (50%)."
A munkát egy sajtótudósítóként egy évre Franciaországba küldött természetesen magyar adta elő, így ilyesmiről nem kérdeztük, sőt, az előadás annyi adattal, ujdonsággal szolgált, hogy a legtöbb kérdés végül "vakoláskor" a fehér asztalnál került terítékre...
Annyi azonban kiderült az előadásból is, ha valaki francia, legyen bármilyen származású, az francia és kész. Tehát ilyen statisztikát, hogy vannak-e arab származásuak a francia szabadkőművesek között, elvárni nem is lehet, mert egyszerűen meg sem értenék a kérdést. De biztosan vannak, hiszen saját szememmel láttam fekete afrikai franciát, és göndörhajú guadeloupról származót, ráadásul fontos pozícióban.
Két példával élnék: Mivel sokáig éltem Franciaországban, megkaptam a francia állampolgárságot. De viszonylag későn kerültem oda, az iskoláim befejezése után, úgyhogy erős akcentussal, és gyakran hibásan beszélem nyelvüket. (Himnem- nőnem, valahogy mindig fordítva van nálam, de ez freudi kérdés lehet). Nos, mikor néhány mondat után megkérdik, milyen állampolgár vagyok, és azt felelem, francia, abban a pillanatban ezt elfogadják, és franciaként kezelnek. Persze, érdeklődnek az akcentusom felől, stb és ilyenkor megy a tréfálkozás, de számukra francia vagyok, függetlenül egyéb hovatartozásomtól.
A másik példa, amikor a magyar problémákból elindulva próbáltam tanulmányozni a francia kisebbségeket, sőt, a volt gyarmati országok lakóira kérdeztem rá, azokra, melyek ma Franciaország részeként, megyeként léteznek, hogy kik laknak pl Martinique szigetén a Karib-tenger közepén, akkor csak bámultak és nem tudtak válaszolni. Illetve a válasz ez volt: hát franciák...
Persze hogy létezik ott is rasszizmus, megkülönböztetés, ilyenek, de általános társadalmi megegyezés, hogy nem szalonképes dolog ilyesmit szóbahozni. Ezt használja ki a szélsőjobb, amelyik a magyar cigánykérdéshez hasonlóan tol az "arabokra" mutogatva mindent, ami rossz, és ezzel bizonyos körökben sikert arat.
A lázongások megrázták Franciaországot, az emberek elitélték ugyan de nem tudtak mit kezdeni vele. Nem értették, és lehet, értenivaló sincs, vagy nagyon komplex.
Az előadáson jelenlévő franciák nagyrésze már évek óta Magyarországon él, dolgozik, így ilyesmi nem került szóba. De kérdéseddel megpróbálom megkeresni a párizsiakat, mit szólnak hozzá...
A zárt fehér munka során magyar részről arról szólt, hogy "a francia külvárosokban egy évvel ezelőtt lezajlott zavargások kapcsán, ezek hatásáról és kezeléséről / kezelhetetlenségéről Franciaországban és az egész világban" mit lehet mondani.
A résztvevő szerint a "hozzászólások is érdekesek voltak, mert ... a magyarok attól tartottak, mindez a franciák számára esetleg sérelmezhető lehet ...".
Én a magam részéről nem a francia érzékenység mértékét firtattam volna, hanem arra kérdeztem volna rá, hogy a francia szabadkőművesek mit tettek, mit tesznek a maguk sajátos lehetőségein belül a probléma megoldásával, feloldásával, vagy csak oldásával kapcsolatban?
Vannak-e a francia páholyokban arab ill. maghrebi származásúak? Milyen számarányban? Foglalkoznak-e a rajzolatok szintjén vagy más módon a problémakörrel? Születtek-e javaslatok, s ha igen, milyen körben propagálják ezeket?
Andrew Prescott az egyik fő szervezője annak a nagy konferenciának, ami Edinburghben lesz jövőre:
Edinburgh International Conference on the History of Freemasonry The Centre for Research into Freemasonry is supporting a major international conference on the history of freemasonry at Edinburgh from 25-27 May 2007.
Paper 15a. MártonSzentpéteri, Hungary. Writing the History of Freemasonry at the End of the Enlightenment: Ádàm Pálóczi Horváth’s Biography of the Grand Masters of Wisdom.
"- AHOGYAN A FRANCIÁK LÁTJÁK A MAGYAROKAT - AHOGYAN A MAGYAROK LÁTJÁK A FRANCIÁKAT
Zárt, fehér munka."
Érdekes este volt: fele francia, fele magyar. Mindkét munkát franciául és magyarul is előadták.
Míg francia részről egy várható és inkább általánosabb, néha mosolyt fakasztó megközelítést hallhattunk a magyarokról, nagyobb meglepetés nélkül, addig magyar részről, a témát meglehetősen egyénileg kezelő és egyetlen dologra koncentráló munka hangzott el: a francia külvárosokban egy évvel ezelőtt lezajlott zavargások kapcsán, ezek hatásáról és kezeléséről / kezelhetetlenségéről Franciaországban és az egész világban.
A hozzászólások is érdekesek voltak, mert egyrészt a magyarok attól tartottak, mindez a franciák számára esetleg sérelmezhető lehet, addig a franciák abszolut reálisnak fogták fel a számukra reálisnak elfogadott az előadást.
Újdonságnak hatott, hogy a zavargások okaként nem, vagy nemcsak a szociális elnyomottságot, hanem egyre inkább egyfajta új "kultúrát, vagy civilizációt" igénylő generáció feltűnését jelölték meg Franciaországban, mely egész Európára kihat.
Ha valakinek türelme van hozzá (mert hosszú), a munka olvasható a: szabadkomuves.blogspot.com címen. üdv.
"... there has been a silent revolution in English freemasonry. Partly in response to attacks on freemasonry by writers such as Stephen Knight, masonic libraries and museums have been opened to the public. The magnificent Library and Museum of Freemasonry at Freemasons' Hall in London offers daily public tours, and in the 2002 'Open House' event attracted over 2,000 visitors in one day. Its library is freely available to scholars, and lists of its historical correspondence and early returns of membership are being mounted on the internet. The Province of Berkshire, which contains Reading, has one of the largest provincial libraries, with over 13,000 books, and the library is now open daily to the general public. Berkshire was one of the first English provinces to establish a web site.6 I am myself an incarnation of this new policy. In 2000, the University of Sheffield established, with funding from United Grand Lodge, the Province of Yorkshire West Riding and Lord Northampton, the Pro Grand Master, the first centre in a British university devoted to the scholarly study of freemasonry. Although I am not a mason, I was appointed as the first Director of this Centre."