Keresés

Részletes keresés

darojanos Creative Commons License 2024.02.28 0 2 21930

Eben tévedsz, kb 10 éven keresztül használta, azért kapta a "nyüszöge" nevet, mert behallatszott a rádiózásába a varióm hangja: Persze lehet, hogy rákötötte a kompenzált "total" statikusra és akkor úgy működhetett ahogy kell!

Előzmény: Octi19 (21929)
Octi19 Creative Commons License 2024.02.27 0 0 21929

...mivel csak a nyomásváltozást figyelte és ráadásul még érzékeny is volt, így minden apró belehúzásra hisztérikusan jelezhetett, ezért gondolom az történt vele ami egy versenyhelyzetben hibásan működő eszközzel történik: a második, vagy harmadik hibás jelzés után repült a gépből sűrű anyázások közepette...

Előzmény: darojanos (21928)
darojanos Creative Commons License 2024.02.21 0 4 21928

Hátha valakit érdekel, elmesélem, hogy lett Pista "Nyüszöge"!

 

60-as évek végén fiatal tejesítményrepülőként és villamosmérnökként kezembe került egy NDK repülős újság cikke az akusztikus variométerről. Gondoltam, ilyet én is tudok csinálni, vettem egy termoszt és beleraktam két termisztort egy üvegcsőbe, másik vége nyitva a statikus nyomás felé. Egy rossz zsebrádióba beépítettem az akusztikus rész elektronikáját és kész. Roppant érzékeny volt, a fel-le karlengetést szépen jelezte. Így a gépben a huzi nyomira is "nyüszögött"! Persze totálra akartam kötni,de ahhoz már engedély kellett volna. Pista klubtársam volt, megtetszett neki és kölcsönkérte egy versenyre, hogy kipróbálja, Aztán soha többé nem adta vissza, ma sem tudom mi lett a sorsa Magyarország első akusztikus variójának!

 

RIP Pista!

Előzmény: Törölt nick (21926)
darojanos Creative Commons License 2024.02.21 0 1 21927

Mégegy

Előzmény: Törölt nick (21926)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.03 0 2 21926

Kép is van róla (nagy nehezen). Háhner István.

Volt rá példa, hogy kerettag létére beült csörlőzni az aggregátorba,

hogy mindenki, minél többet repüljön aznap .. is.

 

 

Előzmény: Törölt nick (21925)
Törölt nick Creative Commons License 2024.02.03 0 1 21925

Háhner István "Nyüszöge"  (1939-1983)

Gyémántkoszorús vitorlázórepülő,

1976 -ban a finnországi vitorlázórepülő világbajnokságon, a 19m fesztávú kategóriát megnyerve elhozta a világkupát.

 

emlékezet

Törölt nick Creative Commons License 2024.01.29 0 0 21924

Videó.

Az A --- B metszetben függőlegesen a relatív nedvesség változása a táv és a magasság függvényében.

A légnyomás magas, anticiklon. Inverzió, köd képződés. Látványos nem teljesítmény ídő.

https://www.facebook.com/HungaroMet/videos/802770545015072/?locale=hu_HU

Törölt nick Creative Commons License 2024.01.27 0 0 21923

Egy hullámrepülés sztori, (letölthető pdf)

 

https://adoc.pub/pipishegy-hullamreples.html

 

(Az oldal alján a "wetter.." link már nincs).

 

A "vertikális sebesség" és a többi előrejelzése hullámhoz ...

 

https://www.repulestudomany.hu/folyoirat/2018_1/2018-1-06-0472_Salavec_Peter.pdf

 

-

Törölt nick Creative Commons License 2024.01.26 0 1 21922

Ékszer, Borostyán (= Jantar), PZL-Bielsko SzD-42 Jantar 2B.

Lehet, az ASW-17 is ihlette a tervezőt, persze ez nem baj, azzal repülték meg először az 1000 mérföldes távot,

hurokban, 1634,7 km, 1977. május 9.

 

Törölt nick Creative Commons License 2024.01.25 0 0 21921

Egy látványos példa az ECMWF Model gyakorlati alkalmazására 0:30 - 1:26 között a videóban,

 

https://www.youtube.com/watch?v=4BqRhxKwDMw

 

-

Törölt nick Creative Commons License 2024.01.01 0 2 21920

A mágikus "Trough Line", Dél-Afrika időjárás szituációja vitorlázórepülés szempontból.

Sokak álma, kevesek lehetősége, mindenesetre tanulságos.

 

http://www.4gliders.pl/4gliders/info_files/Magic%20of%20the%20Trough%20line_Gariep.pdf

 

-

Törölt nick Creative Commons License 2023.12.18 0 2 21919

Naprakész free időjárás (izobár ...) oldal,

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/weerkaarten

 

A jelenlegi táv-világrekord, hullámban volt,

https://www.jetfly.hu/regi-jetfly/948-interju-egy-rekord-utan

 

A különböző kategóriák világrekordjai folyamatosan frissítve,

https://www.fai.org/page/igc-records

 

Emlékezet.

1942-ben, Méray Horváth Róbert Hármashatárhegyen 33-órás időtartamrekordot repült.

1943-ban Budapest-Kolozsvár között, a 365 km útvonalon, új távrepülési rekordot állított fel.

Az előbbi lejtőrepülés volt végig a Hegy mentén, az utóbbi gumikötél startos volt Farkashegyről.

(idézet, MSE oldal részlet)

Törölt nick Creative Commons License 2023.10.30 0 0 21918

Javítások: topik, értetted.

Előzmény: Törölt nick (21917)
Törölt nick Creative Commons License 2023.10.30 0 1 21917

Hogy hogy jön ide ? Nézd a topok címét:  Vitorlázórepülés.

Valamint 2 értelmű volt a mondatod amely úgy kezdődik, hogy " egy biztos, a repülésben nem ..".

Te értetetted ahogy értetetted, de aki nem járatos a repülésben és erre néz, nem árt ha értesül

az eldobható vízballaszt használatáról is. Lásd a 21914. ábrája.

Előzmény: Octi19 (21916)
Octi19 Creative Commons License 2023.10.27 0 1 21916

Igen, de ez most hogy jön ide? A vízballaszt (és nem fixen rögzített ballasztsúly) annyira tipikusan a vitorlázó teljesítményrepüléshez tartozik, hogy az eredeti kérdéshez semmi köze. Továbbra is fenntartom, hogy a (vitorlázó teljesítményrepülést kivéve) repülésben nem használnak ballasztokat, csak trimmelő súlyokat a súlypont beállítására.

Előzmény: Törölt nick (21914)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.10 0 2 21915

Egy éve volt szép csöndben nálunk ...

 

https://www.nemzetisport.hu/egyeb_egyeni/hatartalanul-ilyen-volt-a-2022-es-szegedi-vitorlazorepulo-vilagbajnoksag-2907369

 

https://felvidek.ma/2022/08/minden-idok-egyik-legjobb-vitorlazo-vilagbajnoksagat-tartottak-szegeden/

 

https://www.youtube.com/watch?v=NG29OoQ6rHQ&t=650s

 

Az egyetlen szitu, ahol az aszály jól jött, de nem csak a versenyen. Több más repteren sokan

megrepülték az 500 -akat (gyémánt-táv), már aki jókor volt jó helyen :-)

 

A vb -n részt vett az az ember is, aki vha a világon először repült 1000 mérföld távot vitorlával,

a kora ma közelebb van a 90 -hez mint a 80 -hoz, így ő volt a korelnök a versenyzők között.

 

Az OGN - live glider tracker (és a FLARM) használata kötelező,

így a nagyérdemű is követheti az ilyen és hasonló eseményeket a neten ...

 

Az első 100 -as 3szögemet 3h alatt repültem meg vha SzD30 -cal, (a világcsúcs kb 30 perc),

és volt egy R26 aznap 2 pilótával, akik csak egy kicsivel hosszabban,

igen, Góbéval ketten 100 -as háromszöget. 

 

.

Törölt nick Creative Commons License 2023.09.08 0 1 21914

Csak az első mondatodra reagálok. 

A mai nagyteljesítményű vitorlázógépek szinte már mind "vizesek", ami "eldobható" vízballasztsúly. Itt egy ábra ...

 

 

.

Előzmény: Octi19 (21898)
feketefelhoo Creative Commons License 2023.09.06 -1 2 21913

Szóval fogalmad sincs :-)

Előzmény: Törölt nick (21912)
Törölt nick Creative Commons License 2023.09.06 -2 1 21912

Ez csak szakszós repgépvezetők belső ügye, vizsgaanyaga és nem netes - bulvár szereplőkre tartozik.

Előzmény: feketefelhoo (21909)
Törölt nick Creative Commons License 2023.08.14 0 3 21911

Ugyanonnan gravitációs start. Géppark: Bocian, Pirat, Puchacz.

https://www.youtube.com/watch?v=lbRAqPxd49E

 

Leszállás az alsó reptéren ahonnan gépkocsi húzza vissza a tetőre,

vagy fent egy szuper aggregátorral, lásd 8:00, újabb start lentről.

Forgalmas kirándulói életképek .....

https://www.youtube.com/watch?v=CAmCnDQHEmc

 

 

Előzmény: Törölt nick (21907)
Törölt nick Creative Commons License 2023.07.18 0 1 21910

Ez a helyszín nagyon közel van hozzánk, Lengyelország legdélibb csücske, '1000' éves vitorla paradicsom.

Van még "Bocijuk" is .............. lehetne ilyen emlék is az "500 km" mellé :)

Előzmény: Törölt nick (21907)
feketefelhoo Creative Commons License 2023.07.11 -1 1 21909

Kérdésem volna: motor nélküli repcsivel, nem ellenőrzött légtérben határátrepülés milyen feltételekkel hajtható végre legálisan ?

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2023.06.09 0 1 21908

Lejtőszél 12 m/s. Derék.

Előzmény: Törölt nick (21907)
Törölt nick Creative Commons License 2023.06.06 0 2 21907

"Retro" gumi-start lengyeleknél.

2x3 gumis, 1 szárnyvég, 1 eloldó és 1 pilcsi a Mucha -ban.

Ez így minimum 9 fős csapat, és abszolút költséghatékony (se ali, se vontató, se "traktor ").

Persze lehet ragozni, létszám - gépszám ...

https://www.youtube.com/watch?v=2jSXntYuB-0

 

Méray H. Róbert vha így repült Bp FaHegy - Belgrád céltávot.

https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=5086

 

("Aki megsértődik annak soha nincs igaza". id.: Dr Hegedűs Dezső)

motvit Creative Commons License 2023.06.04 0 0 21906

Sziasztok

PPL (A) SEP-ről szeretnék TMG osztályjogosítást.

Tudtok ajánlani képzőszervet, repülőgép bérlési lehetőséget? 

Köszönöm.

 

feketefelhoo Creative Commons License 2023.05.30 0 0 21905
Előzmény: feketefelhoo (21904)
feketefelhoo Creative Commons License 2023.05.30 0 0 21904

Hali

 

Vasárnap repültünk HHH-ről ernyővel. Velencei-tó előtt találkoztam egy furcsa, pici vitorlával. Szélesnek látszott az orra, talán egymás melletti üléses lehet.

 

Milyen gép az ? Nekem kell egy olyan !

karrimor Creative Commons License 2023.04.07 0 1 21903

Törölt nick Creative Commons License 2023.03.16 0 0 21902

Kedves Pilóták,Tudtok Magyarországon olyan vitorlázó repülő klubról, ahol becsületes munkával (és költségtérítéssel), repülni is lehet, de nem csak KA-7-el, nem is KA-8-al, hanem jobb teljesítmény repülővel is?

Kis tapasztalatom van már, és azt látom, hogy akinek nincs saját gépe, eléggé korlátozottak a lehetőségei. Sokan vannak kevés gépre, a jobb repülők vezetésére, meg esély sincsen, hiszen a régi tapasztalt pilóták és oktatók használják azokat, versenyzésre kisajátítva. Maximum idővel típus repülés jöhet szóba, de igazi repülés nem.

 

BJani Creative Commons License 2023.02.08 0 0 21901

Talán még itt érdemes megkérdezned, abban a topicban szerintem több a régi motoros szaki mint itt.

Előzmény: Luckylaci (21897)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!