Keresés

Részletes keresés

badile Creative Commons License 2017.06.17 -1 2 17221

Földes egy dolgot un halálosan, mégpedig az, hogy a semmire sem tartott KD folyik a médiából. Valóban újságírói trükk, hogy egy másik, világraszóló teljesítményt (aminek az égvilágon semmi köze az alpin mászáshoz) is arra használ, hogy az olvasóban tudatosítsa, elértéktelenítse még a próbálkozást is. De ne legyen illúziód, ez nem szerkesztői kérés. Mindezt azzal a jelszóval, hogy "bővítse a köznép hegymászó ismereteit". Magát a Honnold-mászást már lehozták korábban az Indexen, MTI hírből. Ahogyan anno lehozták Caldwellék mászását is, szintén MTI hírként. Akkor valamiért Földes nem tolongott, hogy megírhassa, miért akkora nagy dolog ez. Ebben a cikkben meg szinte számon kéri, hogy a hazai média "nem nagyon beszél róla":

 

"Bár a hazai közönség nem nagyon hallott az emberfeletti küzdelemről, annak jelentőségét mutatja, hogy a világ médiája húsz napon keresztül napi szinten követte a pár előrehaladását."

 

Ez a mondat több szempontból sem igaz. Egyrészt a világ médiája a valóságban kimerült a The New York Times magazinban, mivel kizárólagos joguk volt a tudósításra. Nekem a világ médiája ennél kicsit nagyobb halmazt jelent. Másrészt az itthoni vonatkozás, ugyanis az Index, meg egy csomó más mainstream sajtóorgánum is lehozta, persze csak miután az MTI kiadta. Elég rákeresni a "Hajnalfal" kifejezésre, amit akár Földes is megtehetett volna, ha már állít valamit.

 

Még egy mondatot kiemelnék, további kommentár nélkül, az Erőss Zsolt könyv kapcsán különösen érdekes:

"Tudta-e? Nagyjából innentől számít meghaladottnak az a fajta Everest-mászás, amit a magyar médiából az olvasó ismerhet. Pedig még csak 1978-ban járunk."

 

Ez az egész azért sajnálatos, mert rohadt sok emberhez jut el, és egyébként meg tud ő normálisan is írni, ha akar.

Előzmény: bmalag (17220)
bmalag Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17220

Valszeg bele kellett vinni vmi magyar vonatkozású dolgot, mert önmagában az hogy Alex H hatalmas dolgot művelt az nem igazán érdekli az index olvasóit.

Ez újságírói trükk lehetett, sztem Földes is halálosan unhatja a hetek óta tartó Klein-Everest-szakmailag mi ér? témakört. De most még bevállalta, hogy lehúz mégegy bőrt róla.

Előzmény: Butch Cassidy (17218)
papd Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17219

Értékelés alatt én ezt látom(ráfordított energia / eredmény): Alex a szólómászásban jó  a legnehezebb utakat másza sikerel, Dávid amit csinálni akar (O2 nélkül Everest) nem megy ez volt a 9. próbálkozása, vagy azért mert gyenge hozzá, vagy mert  valami extrém tényező(szél,hideg,alacsony oxigén szint) közbe szól.

Világbajnokok és olimpiai bajnokok mind elsők, Dávid meg valahol a sor végén, így a véleményt fogalmazni nem nehéz...

 

Előzmény: tyler-durden (17216)
Butch Cassidy Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17218

Földes, sajnos, ilyen, az életben jó arc (én másztam vele nagyon régen), de az írásaival provokál, és ez nekem sem tetszik. Amellett, hogy ért is hozzá.

akárkibárki Creative Commons License 2017.06.16 -1 0 17217

Földes kicsit köpönyegforgató,az nem vitás.Az sem,hogy az Everest és társai a kötelek és a tömeg miatt elvesztették a varázsukat és igazi szakmai kihívásnak sem mondhatók a normál utas változatok.De miért kell összehasonlítani a különféle vállfajokat?Persze nekem is szimpibb a régi mentalitás,ahol mindenhez értettek valamelyest,de ma azért jóval magasabb szintre vannak felfejlődve az élmenők és nem tudnák mindenhol ezt a szintet hozni.Fociban is nagyon ritka az a játékos,aki bármilyen poszton bevethető,de ezt bármilyen sportággal kapcsolatban elmondhatjuk.

Előzmény: tyler-durden (17213)
tyler-durden Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17216

hát ezzel ezt állítja...máskor meg ugyanezek szidják az átlagembert, hogy a fotelből csak az olimpiai bajnoknak, meg a világbajnoknak tudnak örülni, a többit meg le se szarják, sőt...most akkor mit is kéne értékelnünk? épp azt, ami éppen nekik tetszik?

Előzmény: papd (17215)
papd Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17215

Teljesen igazad van , akkor menjen a Dávid is és mássza meg amit Alex csinált akkor majd senki sem fogja szidni....

Előzmény: tyler-durden (17211)
tyler-durden Creative Commons License 2017.06.16 0 1 17214

ráadásul úgy, hogy előtte meg heroizált köynvet ír Erőss Zsoltról és az expedícióiról, úgy, hogy még az Annapurnára el is utazott velük, abból valahogy nem azt tudtam meg, hogy a 8000-esek világa homokozó. Hát nekem ez a srác egy kicsit sem szimpatikus, Klein soha nem minősítgetett, meg verte a mellét vele ellentétben, aki szinte állandóan ezt csinálja...

Előzmény: tyler-durden (17213)
tyler-durden Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17213

nem az a gondom, hogy népszerűsít egy sportágat, vagy hogy elismer egy kiváló teljesítményt, hanem az, hogy ezt más kárára, meg ujjal mutogatva teszi, mint egy általános iskolás kis hülye.

Előzmény: bouquetk (17212)
bouquetk Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17212

A cím kissé hatásvadász, de a tartalma alapvetően rendben van. Nekem persze sok minden túl van benne magyarázva, de nyilván nem én vagyok az elsődleges célközönség.

 

A véleményem nekem is hasonló, és az nagyon igaz, amit  a free szólóról ír.

 

Nálunk ez az egész mászás dolog nincs a helyén. A közvélemény úgy tekint erre, mint néhány öngyilkosjelölt  szórakozására-nem tudják, nem értik az egészet. Egy kicsit arrébb ez tömegsport, ezrek űzik, minden korosztályban. Nem kérdőjelezik meg az értelmét, ami persze nincs neki - mint a festészetnek, zenének, és még sok mindennek sem.

Előzmény: tyler-durden (17211)
tyler-durden Creative Commons License 2017.06.16 0 2 17211

"Nem a Mount Everest, hanem ez az igazi hegymászás"...

 

Eddig jutottam...kinek hiszi magát ez a csávó? Ha Klein médiabohóc, akkor Földes András micsoda?

Előzmény: Hun.Geo. (17210)
Hun.Geo. Creative Commons License 2017.06.16 -3 0 17210

A Klein Dávid féle médiabohóckodásnak csak néhány baja van: idejemúlt, ahol a főszereplő nincs technikailag és pszichésen felkészülve, nemhogy egy különleges cél, de egy lerágott csontot sem képes megismételni.

“Röviden: A Mount Everestet már rengetegen megmászták, oxigénpalackkal (7000 felett) és anélkül (200 körül), miközben centiről centire feltérképezték a népszerű útvonalakat, hogy végül kötelet feszítsenek ki a hegy lábától a csúcsig. Feljutni még így is szupernehéz, különösen oxigénes segítség nélkül, de a csúcs jelentősége mára annyi lett, mint egy híres maratonon kétszázadiknak (vagy hétezrediknek) érni célba.

Szép teljesítmény, a család, a barátok érthetően üdvözlik a beérkezést, de ez az eredmény csak akkor kerülhet a szélesebb nyilvánosság elé, ha a szélesebb nyilvánosság nem tudja, mi az a maraton, ott hányan indulnak, és amúgy milyen gyorsan fut az első helyezett. Külön csavar a történetben, ha a versenyző nemhogy kétszázadiknak, de egyáltalán nem ér célba, de erről a történetről már hosszan értekeztünk. A lényeg, hogy az olvasó joggal kérdezheti:

Ha a világ legmagasabb hegye már nem számít, akkor vége a hegymászásnak?

A véletleneknek köszönhetően a valóság dobta elénk a választ. Egy amerikai sziklamászó a hétvégén köteles biztosítás nélkül mászott fel egy 1000 méter magas kaliforniai sziklafalra…” http://index.hu/sport/extremsport/2017/06/16/mount_everest_hegymaszas_sziklamaszas_szolomaszas_alex_honnold_hegymaszotortenelem/

 

awief Creative Commons License 2017.06.16 0 0 17209

Kilencszer? Biztos? TV-be is benne van folyamatosan?

Előzmény: Ermak (17187)
awief Creative Commons License 2017.06.16 -2 1 17208

 Kleinnek jut pénz, ide úgyse lehet beírni hogy miért - aki mászik úgyis tudja. Még fenn van youtubon egy video amin a kis csapat látható amint az alaptáborba tartó kisgépen készült. Lilu, Szirmai, stb csupa topmászó klájnékkal...

Előzmény: Hun.Geo. (17173)
badile Creative Commons License 2017.06.12 0 0 17207

"(Ráaádásul a tibeti oldal most ingyenes volt, ha jól rémik, tehát még a pénz sem szempont.)"

 

Ezt nem egészen értem. A hegynek nincs ingyenes oldala.

 

Valóban értelmetlennek tűnik a szabály, de legalábbis inkorrektnek. A tibeti oldal csúcsdíjában benne van a transzfer az alaptáborba (ha jól értelmeztem, akkor Kína bármely pontjáról, ahol a külföldi mászó landol érkezéskor), az összekötő tiszt költsége, 4-5 jak a cuccoláshoz. Ezeket egy ismételt csúcsmászáskor nem kell még egyszer igénybe venni, hiszen a mászó nem hagyja el az alaptábort. A minimum az lenne, hogy az ismételt csúcsmászás díja mondjuk 40%-a az elsőnek, és akkor az is meg van magyarázva, hogy a hivatalnak még egy csúcsoklevelet ki kell állítania.

 

Nepálban az összekötő tiszt, transzfer és egyéb költségek a csúcsdíjon felül fizetendők, ott tényleg csak a csúcsra mászás jogát veszed meg.

 

Butch, a szokásjog kifejezés nem biztos, hogy szerencsés volt részemről. Alan úgy fogalmazott, hogy "Technically each summit requires a separate permit". Az biztos, hogy a nepáli oldalon ezt komolyan veszik és betartják. Név nélkül, de van olyan ker. expedíció vezető az idei szezonban, aki kétszer volt fent, de a másodikat szándékosan nem hozta nyilvánosságra, mert csak egy csúcsengedélye volt.

Előzmény: nunavummiuq (17206)
nunavummiuq Creative Commons License 2017.06.12 0 0 17206

Ez elég értelmetlen lenne, hogy a csúcs alatt hosszú ideig lehet fel-le menni, de a csúcsot csak egyszer lehet elérni. (Ráaádásul a tibeti oldal most ingyenes volt, ha jól rémik, tehát még a pénz sem szempont.)

Előzmény: Butch Cassidy (17205)
Butch Cassidy Creative Commons License 2017.06.12 0 0 17205

A szokásjog nem jog, én ebbe nem látom bele az ismétlés kizárását, mindenesetre azt tippelem, hogy hamarosan explicit benne lesz.

Előzmény: badile (17204)
badile Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17204

Konzultáltam Alan Arnette-tel. Valóban az a szokásjog, hogy egy engedély - egy csúcsmászás. Ugyan szó szerint így nincs leírva, de alapját az alábbi mondat képezi:

 

"Permit" means the mountaineering expedition permit to be given to the mountaineering expedition team for climbing the mountain pursuant to these Rules."

 

Alan szerint jogilag támadható, ha visszanézzük, bizonyos esetekben ugyanezen doksi alapján milyen döntéseket hoztak. De technikailag egy engedéllyel egyszer lehet felmászni.

 

Szabályzat itt. Kattints a Mountaineering Expedition Rules doksira. Az árlistát ne nézd, az már elavult (2002-es a szabályzat). Ez a nepáli, kínait továbbra sem találok.

Előzmény: Butch Cassidy (17202)
ateszking Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17203

Lehet, hogy azért alapértelmezés az egy alkalom, mert általában nem is szoktak emberek egy szezonon belül kétszer felmászni, nem? :-)

Amúgy meg egyszerű üzleti matek. Két buli, két "belépőjegy".

Előzmény: akárkibárki (17197)
Butch Cassidy Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17202

Tényleg le volt írva, hogy egy engedély egyszeri csúcsmászásra érvényes és nincs ismétlés? És ezt Kilian tudatosan bevállalta? Mert akkor mázlija van, hogy nem tartották ott pár évig edzőtáborban...

 

A világ aligha fogja Adamskit utálni, a legtöbben nem is sejtik, hogy ő létezik. Kína egy hisztis diktatúra, ezt eddig is tudtuk, ettől a sztoritól aligha lesznek szimpatikusabbak, még akkor se, ha találtak hozzá egy balekot.

 

(Ma belinkeled az angolt, megnézem.)

Előzmény: badile (17201)
badile Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17201

A röhejest adom, de nem látok itt visszamenőleg hozott szabályt. Márciusban megmondták, hogy idén ősszel nem lesz Sisapangma és Everest, a Cso Ojura adnak talán ötvenet. Most azt is elvették. Tök átlátszó, hogy a kínaiaknak csak egy ürügy kellett, hogy becsukhassák idénre Tibetet. A ronda ebben az, hogy mindezt úgy sikerült elérniük, hogy a világ Adamskit utálja miatta. Legalábbis azok, akik nem ismerik a teljes sztorit.

 

Ha a Kilianra vonatkozó szabály létezik, akkor az már létezett korábban is. Csak engem meglepett, mert nyilván nem a mászóengedélyek ÁSZF-jével kelek-fekszem. Megnézném a kínai szövi oldalán, de nálam az angol verzió is kínai.

Előzmény: Butch Cassidy (17200)
Butch Cassidy Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17200

Röhejes ez, akárhogy nézem. Visszamenőleg hozott szabályokkal különösen.

Előzmény: badile (17198)
akárkibárki Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17199

Lehet,hogy nincs is ilyen szabály,csak mivel mostanság már erre is kell számítani,így úgy döntöttek,hogy de.:)Azért Ha találsz erről infót,akkor oszd meg velünk...:)

Előzmény: badile (17198)
badile Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17198

Úgy tűnik, igen. Ez nekem is újdonság volt, de a forrás egyértelműen azt írja, hogy a csúcsengedély a csúcs egyszeri elérésére jogosít.

 

Ha kétszer mászol fel, két csúcsoklevél kell, egy csomó pluszmunkát adsz az illetékeseknek :D Persze ez baromság, hiszen a csúcsengedélyben a kínai oldalon benne van a logisztika egy része és az összekötő tiszt is, szóval nincs igazából alapja, hogy miért kell duplán fizetni. Erre vonatkozólag még nem találtam hivatalos infót.

Előzmény: akárkibárki (17197)
akárkibárki Creative Commons License 2017.06.10 0 0 17197

Kilian miért volt szabálytalan?Ezek szerint nem egy időszakra szóló mászóengedélyt vásárol,hanem egy alkalmas csúcsengedélyt kap?

Előzmény: badile (17196)
badile Creative Commons License 2017.06.09 0 0 17196

Jelenleg itt tart a sztori a lengyellel és a kínaiakkal. Lehet, hogy Kilian is szabálytalan volt...

Előzmény: nunavummiuq (17189)
badile Creative Commons License 2017.06.09 0 0 17195

:D

Én inkább azt gyanítom, hogy Adamski nincs a képen, de meg kell várnunk, amíg hazaér, és posztol végre fotót a csúcsról.

 

A sárga ruhások egyébként Nepál felől másztak fel, így a tibeti zászlós csúcsfotójukra maximum véletlenül lehetett "külsősként" rákerülni. Amekkora tolongás van néha odafent ez simán elképzelhető.

Előzmény: akárkibárki (17194)
akárkibárki Creative Commons License 2017.06.09 0 0 17194

Ez jó!:)Könnyítésül megjegyzem,hogy az,aki a felső képen fogja a zászlót...:)

Előzmény: beetee (17193)
beetee Creative Commons License 2017.06.09 0 2 17193

A sárga ruhás. :O

Előzmény: badile (17192)
badile Creative Commons License 2017.06.09 0 0 17192

És melyikük lenne ezen a képen Adamski?

Előzmény: nunavummiuq (17191)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!