Szomorú, tragikus és felháborító... Brazil kalózok kirabolták és vélhetően megölték a brit kalandornőt, Emma Keltyt. Februárban kezdte meg szóló útját kajakkal lefelé az Amazonason. Helyi vezetője figyelmeztette, hogy egyes szakaszokon kalózok garázdálkodnak, akik a legkevésbé sem tisztelik az emberi életet. Emma azonban mindenképpen végig akarta evezni az Amazonast. A GoPro kamerája, a tabletje és két mobiltelefonja azonban elegendő értékkel bírt ahhoz hogy egy szemtanú szerint két golyót eresszenek belé és bedobják a folyóba. Három gyanúsítottat hallgattak ki, ketten közülük 17 évesek. És hogy mit keres itt ez a hír? Nos, Emma Kelty idén januárban szólóban, mindenféle külső segítség nélkül, az Antarktisz partjáról indulva, sílécen elérte a Déli-sarkot. Ő volt a hatodik nő, akinek ez sikerült. Két évvel korábban két úriember társaságában már véghezvitte ugyanezt, de a célja a szóló volt. Helye van a Hóhatárban - és a halhatatlan kalandorok között is. "Mert az élet túl rövid ahhoz, hogy bárki mások legyünk... - Emma Kelty"
Megvannak az első őszi csúcsmászások a Manaszlun. Szokás szerint a köteleket rögzítő serpák értek fel először hatan, két klienssel, még szeptember 18-án. A fix köteles serpa csapatot két kereskedelmi szervező, a Seven Summits Treks és a Himex adta. Köztük volt az utóbbi kötelékébe tartozó Phurba Tashi Serpa, aki "holtversenyben" a legtöbbször állt az Everest csúcsán (21 alkalommal, akárcsak Kami Rita Sherpa és Apa Sherpa). A kötelek egészen a főcsúcsig vezetnek. Ma újabb két mászó jutott fel. Összesen 500 (!) mászó és serpa tolong a Manaszlu alaptáborában idén, mivel a Cso Ojut a kínaiak idénre Tibet felől lezárták a külföldiek elől.
Egy négytagú szlovák csapat nagyszerű új utat mászott a Pamírban (Kirgizisztán). A tagok Ondrej Húserk, Jozef Krištoffy, Vladimir Liek és Mato Grajciar voltak. Az 5239 m magas Alexander Blok csúcsra vezető 900 m magas fal 22 kötélhosszos útjának kulcshelye 9+ (5000 m magasságban). Az utat, amely a "Nyári csokor" (Summer Bouquet) nevet kapta, szabadon mászták. Jó eséllyel a legnehezebb, szabadon mászott út a régióban. Az expedíció július 27-től szeptember 10-ig tartott, a csúcsot augusztus 25-én érték el.
Az Ak-Su völgy egyre kedveltebb célpontja a távoli, ismeretlen helyeket kereső alpinistáknak. A völgyben számos szűz gránitfal és csúcs kínál igazi csemegét azoknak, akik a bejáratott helyszínektől távol keresik a járatlan, ismeretlen utakat.
Megvolt az első igazán komoly "télbetörés" az Alpokban. 2000 m felett sokfelé fél, 3000 felett egy méter hó esett, és még havazik. Az előrejelzések ellenére természetesen több turista is bajba került. A saalfeldeni hegyimentők (Salzburg) az éjjel két bevetésen négy embert szabadítottak ki Tél Tábornok markából a Steinernes Meer hegységben. Az első esetben egy 70 éves francia és egy 71 éves luxemburgi túrázó indult kedden délelőtt 10 órakor a Peter Wiechenthaler Hüttéből (1707 m) a Praterstern irányába, pedig a gondnoknő nyomatékosan kérte őket, hogy nem induljanak el. A 2261 m magas Weißbachschartéról ereszkedve elakadtak a félméteres hóban, és már vissza sem tudtak jönni. A hegyimentőket 18:00-kor a gondnoknő riasztotta, aggódva a két túrázóért. Gyalogosan hozták őket vissza a hüttébe a hegyimentők. A másik esetben egy fiatal német-amerikai pár került az egyméteres hó fogságába (képünkön). Délután indultak a Kärlingerhaus felé, de már a Riemannhaus felé vezető úton elakadtak. Éjfélkor riasztották a hegyimentőket (ugyanazt, az előző mentést végrehajtó csapatot). A betemetett turisták eléggé ki voltak hűlve, itt már orvosi segítségre is szükség volt. Kötélbiztosítással hozták le őket, a mentés egész éjjel tartott. A bevetésvezető elmondása szerint 25 éves pályafutása alatt nem volt része ilyen extrém helyzetben. A nagy mennyiségű friss hó miatt ugyanis a mentők is komoly lavinaveszélyben voltak.
Számomra az mindig is alap volt, hogyha nem biztosítunk, standolunk mászáskor, akkor levesszük a kötelet. Nincs attól idegesítőbb és zavaróbb amikor megyek hátul, és a mászás mellett szedegetem a kötelet, próbálok nem belelépni, elakad stb. Haszon meg semmi. Egy fedett, havas gleccser nyilván egész más, itt alap a kötél. Ezek a túrázók lényegében egy könnyebb jégmászásba szaladtak bele. Utólag már könnyű okosnak lenni, de ha csak annyit tesznek, hogy egyesével mozognak, és a fixált csákányból biztosítanak, simán lejönnek.
Babcsán Gáborék augusztus végén a Mont Blanc-csoportban kalandoztak. Suppan Sárával négy szép utat másztak 6b- 6c+ fokozatban, 200-500 m hosszúakat. Egyik az Aquille Peigne-en (a Fésű) a "Verdon Memories", különösen nehéz volt (talán technikailag az egyik legnehezebb, amit magyarok ebben a csoportban másztak). Az utat Michel Piola nyitotta. A fal 500 m, ebből az út nehéz része 300 m, 7- és a 8- fokozat között, de csak 10 fix biztosítás van a kötélhosszakban, tehát szinte teljesen trad. A másik nehéz út a Brevent falán a "Fin de Babilon" volt (250 m) végig 6b (7) és 6c (7+/8-) fokozat közötti. További fotókért keressétek fel Gaba Gábor Babcsán oldalát, az alábbi linken (Ez a Fésűs-album): https://www.facebook.com/gabor.babcsan.5/media_set…
Ezúttal egy két héttel ezelőtti baleset szomorú hírét osztom meg veletek, amely a kötél nyújtotta hamis biztonság iskolapéldája. Hat, 36-75 év közötti bajor magashegyi túrázó indult a Zillertalban fekvő Hoher Gabler 3263 m csúcsára. A csapat a Wildgerlos-gleccseren haladt felfelé, hatan egy kötélen. A nyár végére a gleccserről teljesen leolvadt a hó. Ahogy egyre meredekebb lett a terep, kezdtek elbizonytalanodni. A 40 fokos meredekséget elérve a csoport egyik tagja úgy döntött, vissza akar fordulni. A többiek egyetértettek. Ahogy elindultak lefelé, az egyik kicsúszott a tükörjégen, és sorban rántotta magával a többieket. Az utolsó kettő kétségbeesetten próbálta fékezni a csúszást, mindhiába. 200 m csúszás után egy gleccserhasadékba zuhantak. Öten a helyszínen meghaltak. A hatodikat, a legidősebbet súlyos sérülésekkel vitték kórházba. Ő ma halt bele a sérüléseibe. Mindannyian tapasztalt magashegyi túrázók voltak, megfelelő felszereléssel. Az eset kapcsán a hegyivezetők felhívják a figyelmet, hogy a gleccseren megszokott kötélhasználatnak hóval fedett, és nem extrém meredek szakaszokon van létjogosultsága. Csupasz, meredek gleccseren vagy egymástól függetlenül, kötél nélkül haladjunk, vagy építsünk standot és abból biztosítsunk. Meredek jégen egymás összekötése csak növeli a társ lerántásának veszélyét. Testről szinte lehetetlen megtartani a társ esését.
Néhány nappal ezelőtt Agoston Viktor és László Szász megmászta a Kaukázus egyik legszebb hegyét, az Ushbát (4710 m). A vad hegy déli csúcsának eléréséhez az egyáltalán nem könnyű Gabriel Khergani utat választották, melynek két legnehezebb kötélhossza 6+. A 21 órás mászásról rövid beszámolót, néhány szép fotót, panorámát és videót az alábbi linken találtok: https://www.facebook.com/laszlo.szasz.37/posts/10156586310398502
Még egy ilyen legenda is figyelmen kívül hagyja az előrejelzéseket?
"Két nap után tudták lehozni a legendás francia hegymászót, Patrick Gabarrou-t és vezetett kliensét a Dent d'Hérens-ről az olasz hegyimentők, miután vihar miatt 3700 méteren rekedtek. A 66 éves Gabarrou és az 54 éves cerviniai hölgy, Ivana Tonin még pénteken indultak a hegyre. Az Albertini-gerincen "lepte meg" őket az egyébként előre jelzett vihar. Tonin elmondása szerint 10 perc alatt járhatatlanra jegesedett a sziklás gerinc, ezért a mindössze 3 kötélhosszra lévő Grandes Mourailles bivakot sem tudták elérni. Gabarrou mentést kért, de figyelmeztette a hegyimentőket, hogy csak a helikopter jöhet szóba, gyalogosan nem járható a jeges gerinc. A vihar miatt azonban a helikopter nem tudott felszállni. Gabarrou-ék két éjszakát voltak kénytelenek a szabadban bivakolni. Kövekből épített falat maguk köré, hogy védje magukat a viharos széltől. Alighanem minden tapasztalatára szükség volt, hogy túléljék a kalandot. "Sokat imádkoztunk és énekeltünk" - mondta Tonin. A heli végül hétfőn reggel tudott felszállni értük. Karcolás nélkül megúszták. "Le Gab" Gabarrou élő legenda, a 80-as és 90-es években több mint 300 új utat nyitott, főleg a Mont Blanc-csoportban hagyott hátra komoly örökséget. A korábbi Monzino-házas posztomban említett utak nagy részét is ő mászta elsőként. Jelenleg hegyivezetőként tevékenykedik."
Tárgyilagos leírás, már ami konkrétan a balesetet illeti. Mondjuk, ha ilyen leszûkítve nézzük, még azt is mondhatjuk h hát ez benne van. A svajciakat is jo lenne megkerdezni h mit lattak.
A svájciak megbüntethetik az összes illegális hegyivezetőt. A magyar adóhatóság vizsgálhatja a nonprofitságot. De nagyjából ennyi ameddig nincs konkrétabb állítás a hibájára. Az nem igazán releváns, hogy szükséges végzettséggel ugyanúgy nem rendelkező hegymászók hogyan szólják le.
Ha más nem,akkor vonják felelősségre a srác szülei polgári peres eljárásban.Vagy akkor hagyni kéne a francba?És mi lenne akkor,ha mondjuk 1 éven belül még 3 haláleset történne a túrái alatt?Akkor sem lehetne tenni semmit?Én nem a végzettség hiánya miatt vonnám felelősségre,hanem azért,mert meghalt egy ember egy olyan túra során,amit ős hozott tető alá.És a fészbúk poszban lévő lány hozzászólása alapján nem kicsit az ő hanyagsága is belejátszott a tragédiába.
Csak ki vonja felelősségre és miért? Ha a szükséges végzettséget hiányoljuk akkor minden külföldre szervezett csoportos (nem baráti) túrára vonatkozik ez. Marad a Kékes vagy a helyi vezető megfizetése.
Ha ilyen vezető volt a gyerek,akkor nem kéne betyárbecsületből bevédeni,hanem pont hogy más emberek védelmében kellene elérni,hogy felelősségre legyen vonva.
Basszus, ha három napig rosszul alszom, VAGY ilyen vízhiányba kerülök, már attól mosottxxx leszek, 100 méterrel a tengerszint felett, nemhogy a hegyen.
remelem nem a szerencsetlen gyerekkel akarjak elvitetni az egesz balhet... o akart egyedul menni, mikor az elojelek szerint a srac kepessegei igencsak neccesek voltak... meg nem vartak meg lenn, mikozben masutt azt olvasni, hogy a huttebol lattak h leesik... azt persze most mar senki sem latta... ha van egy nagy Matterhorn konyvem, akkor biztos h meg tudom maszni, ha elmegyek.... sok hulyeseg van ebben, kezdve azzal h a Solvayban terveztekbaludni. Megis egyszerre indultak fel a reggel Hornlibol indulokkal...