Aki Vikidált keresi, nyugodtan megnézheti valamelyik DVD-n, vagy meghallgathatja bármilyen felvételen. Nincs semmi akadálya. Én is szerettem, és a mai napig az eredeti szereplők között ő a kedvencem.
Mindezektől függetlenül kiváncsian figyeltem és nagyon tetszett a fiatalok társasága a Társulat előadása, a merőben más koncepció, a teljesen más rendezői felfogás, mint az ősbemutatón és a megújított mondanivaló kifejezése.
Nem tudom megérteni az állandó összehasonlítgatásokat azért sem, mert nincs azonos összehasonlítási alap, pusztán az azonos szerep messze nem elég.
Történelmünk és létünk rengeteg kérdést vet fel, melyet a művészek hívatottak leginkább megfejteni, segítségünkre lenni. Nem hiszem, hogy lehet csak egy oldalról vizsgálni mindezeket. Ezért vagyok nyitott olyan feldolgozásokra (szinházi, könyv. stb) amit többféleképpen mutatnak be az erre hivatott tehetségek.
Az évek múlásával sok minden változik, a körülményeink, mi magunk is. Miért nem lehet elfogadni akkor egy újabbat, másabbat??? MÁST?
Szóval szuper előadás volt! A szegedi is, azt aug. 1-én láttam, fantasztikus, összeforrott csapat, látványos nagyszínpadi előadás!!!
Gratulálok a Társulat 50. István a király előadásához!! (ez is egy mutató!)
A Tarsulat eloadasat lattad? Akkor ezek nem valami uj megjegyzesek, mert mar egy eve ment a tarsulatos eloadas:-)
>Koppánynak valamiféle tájszólása volt.
valoban.
>Igaz, gyakorlatilag lehetetlen dolga volt, mert Vikidál közelébe érni is lehetetlen >volt.
ha a valogatod tavaly lattad volna (ezek szerint nem), bizony volt ott siman Vikidal szintu (jobb is...)
>De mit keresett a színpadon egy hatalmas debella, aki az eddigi forgatókönyben >nem is volt?
most talaltak ki, 2 eve:-))
>Novák Péter is nagyon hiányzik. Csak az utoló 35-40 percet láttam tegnap. De az >alapján gyakorlatilag mindegyik szereplő rosszabb, mind a Csiksomlyói >szereposztás.
en lattam mindegyiket, meg meg tobbet is erre arra szinhazakban. A Tarsulatos nem rosszabb se az eredetinel, se a Csiksomlyoinal. Jatekban meg talan jobb is. Novak egyebkent tenyleg jo Taltos volt:-) , a Taltosasszonynal jobb.
Szoval csak annyit, hogy a tegnapi pecsi eloadas szuper volt! Kepek:
Koppánynak valamiféle tájszólása volt. Igaz, gyakorlatilag lehetetlen dolga volt, mert Vikidál közelébe érni is lehetetlen volt. De mit keresett a színpadon egy hatalmas debella, aki az eddigi forgatókönyben nem is volt? Novák Péter is nagyon hiányzik. Csak az utoló 35-40 percet láttam tegnap. De az alapján gyakorlatilag mindegyik szereplő rosszabb, mind a Csiksomlyói szereposztás.
Mivel nagy tömeg mozog a színpadon, nem bukfencezhetnek, mint ahogy a nagyrabecsült Oszvald Marika szokta. :) Szóval, pont jó, ahogy a tömeg egyszerre mozgott, kart lendített, stb. stb. Egyébként voltak benne kettes táncok is, szóval én láttam táncot.
Az István, a király előadást egy tucatszor adták már elő ilyen-olyan színházak. Inkább egy sem adta volna elő?
Remek könyv az Egri csillagok, abból is készült xx utánnyomás, mégis elolvastad gyerekkorodban, nem pedig halálra kerested az első kiadását... Ráadásul az xx. kiadást már Kovács72 Jakab nyomtatta, mégis ugyanaz lett az eredmény.
Vonatkoztass el Vikidáléktól és tetszhet az előadás. Nekem is ők a fanok, de nem zárkózom el a Társulat előadásától sem. És a többi színházitól sem. A csíksomlyói előadás is nagyon tetszett, de nekem a mai is.
Egyébként mi nem tetzsett? Mert azt nem írtad. Lépjünk túl azon, hogy nem Vikidálék énekeltek a színpadon, nem az ő hangjukat hallhattad. Mi nem tetszett? A ruha? A díszlet? A szereplők? Az arcukon nem tudnak változtatni.
Én Feke Pali énekhangjában is hallottam az erőt, amikor kellett kiabálnia, hangosnak lennie, hangos volt. Sarolt is hozta a formáját, az erős asszony jellemét, amikor Laborcot eltakaírotta az útból vagy Rékát elzavarta.
Én csöppet sem bánnám, hogy nem tudsz elmenni az alábbiak ismeretében.
Keddi hír, hogy a 23-i előadás technikai okok miatt elmarad. (főnixinfo) Bizonyos információk szerint a nézők a másik két előadáson sem a megszokott minőséget fogják kapni. Vagyis újabb botrány van készülőben az előadás kapcsán. Ugyanis az előadáshoz szervesen tartozó vetítéstechnika nélkül érkezik az előadás Debrecenbe. Gondolom ezt a minőségi különbséget kompenzálni fogják a szervezők, és az eddig jegyet váltóknak megtérítik a minőségi különbözet értékét. Egy ekkora csarnokban bizonyos távolságból kivetítés nélkül csökken az előadás élvezhetősége. Erről a változásról tájékoztatták vajon a szervezők a közönséget? Tartok tőle, hogy nem. Mivel az én jegyem pont az elmaradt előadásra szólna, így inkább visszaváltom. Ismét bebizonyosodott, hogy a vidéki embernek ugyanazért a pénzért gyengébb produkciót is ele lehet adni, mint hogyha ugyanezt az előadást Budapesten rendeznék. Sajnos ez a vidéki előadások többségére vonatkozik. Akad azért jó példa is. A nemrég Debrecenben vendégszerepelt NOX ezt nem engedi meg magának. Ők a közönségért képesek ezt az elvárható plusszt biztosítani. Mit ér az ember, ha vidéki, szólhat a kérdés?!
Van 3 db eladó jegyem a november 22-ei (szombat) debreceni előadásra, a Főnixbe. Sajnos mi nem tudunk elmenni, de nagyon örülnék ha valakinek át tudnám adni a jegyeket. 3000 Ft-os jegyekről van szó, de szerintem jó helyre szólnak. Természetesen olcsóbban adnám, mint ahogyan most meg lehet vásárolni.
Szerintem messze a legjobb magyar zenei mű. Tudom, merész ezt így kijelenteni, mert nem hasonlítható össze egy Kodály, vagy Bartók, vagy bármely más darabbal a műfaji különbségek miatt, de én ezt akkor is így gondolom. Amúgy hangulatilag szerintem az 1990. szeptember 15-i Népstadion-béli előadás volt a legjobb, legalábbis felvételről, merthogy élőben sajnos mg egyszer sem láttam - 1990-ben még csak 15 voltam, és nem tudtam a családból rávenni senkit, hogy menjünk el megnézni...
Tényleg, nem tudja valaki, hogy honnan lehetne előkeríteni azt az előadást? Úgy tudom, hogy film és werk-film és készült róla, de nem találom sehol sem - sem legálisan, sem illegálisan...
Közben megvettem a CD-t is. Hááát, ez a Koppány teljesen hazavágja az egészet. Szegény srác hangja valami olyan szinten idegen ettől a szereptől, hogy valami eszméletlen.
"Azért annyit még hozzáfűznék, hogy aki ott volt az eredeti, Kálvária-dombi előadáson az tudja, hogy ez a mostani -közönség szempontból- nyomába sem ért annak. Ott valami egészen különleges, katartikus közösségi élmény érte a nézőt, ami most sajnos kevésbé volt tapasztalható."
Szerintem itt is el lehetett volna érni ezt, ha mondjuk koncertszerűen adják elő. Az aréna alkalmas lett volna rá hogy álló jegyek is legyenek. A hangulat szerintem 100x jobb lett volna (lásd Népstadion), bár én így is nagyon jól éreztem magam.
"Az előadás első felvonásában olyan halk volt, hogy még a 3sorral felettem ülők beszélgetését is tisztán hallottam. A második felvonás elején pedig fülsüketítően magasan szólt a cucc, mély szinte nem volt. Csak az előadás utolsó harmadában volt élvezhető a hangzás."
A főpróbán detto ugyanez volt a helyzet. Súlyosbították azzal, hogy hátul a hang késett (vagy visszhangzott, botfülű vagyok nem tudom). A három főúr hangosítása sajnos teljesen rossz volt, olyan is előfordult hogy későn kapcsolták be. Nagyon sajnáltam. A három feleség meg érdekes volt. Külön külön szerintem tök jók voltak, de együtt valami borzadály hamisnak éreztem. Ez volt a szám, amiből szerintem sokkal többet ki lehetne hozni (tudom hogy megint a Népstadionra hivatkozok, de érdemes megnézni hogy ott hogy adták elő ezt a részt)
Hogy ne csak kritizáljak: Az egésze darab összességében szerintem nagyon jól sikerült. Jók voltak a szereplők és a mozgások sem voltak rosszak. A Táltos szerepének kettéválasztása meg a Szörényi kérése volt, nem a Szikoráé. Én sem értettem ezt elsőre, de sztem az a rész nagyon jól sikerült, úgyhogy nem baj.
A lovat én is sajnáltam. Nyugodtan békében hagyhatták volna, fölösleges volt a színpadra vinni. A közönség a látványtól felhördült, tehát tetszett, de én állatbarát lévén azon rettegtem, hogy mikor unja meg a számára érthetetlen zajt és elrohan.
A hölgyet természetesen nem személyében szándékoztam bántani, csupán a műben ráosztott szerepben tartom oda nem illőnek (amiről nem ő tehet, hanem a rendező, aki a szerepet ráosztotta!).
Énektehetségét nem vitatom, de számomra sem látványban, sem játékban nem illett a darabba, különösen az említett dalba nem.
És még valami eszembe jutott. A ló becipelése számomra kissé erőltetett volt ebben a zárt környezetben.
Szabadjon védelmembe venni azt a "molett lányt". Az előzetes válogatásokon sajnos nem láttam, csak hallottam felőle, hogy nagyon jó. És bizony nem csalódtam---- A rá osztott (illetve elnyert) szerep nem hiszem, hogy véletlen. Azt akarták megmutatni, hogy a régi magyaroknál a táltos - egy karizmatikus, különleges ember volt - tehát lehetett akár nő is. Fejes Szandra úgy hanggal, mint megjelenéssel (és játékkal) úgy érzem ennek tökéletesen megfelelt.
Véleményem az előadsáról: Összességében egy nagyon szép és jó előadást láthattunk. Csatlakozom az előttem szólóhoz abban a vonatkozásban, hogy a fiatalok valóban tehetségesek, több szerep esetén -legalábbis énekhang tekintetében-, még túl is szárnyalják az eredeti szereplőket. Feke nagyszerű, és tulajdonképpen mindenkiben kellemesen csalódtam. A TV adásokban még sokszor hamiskás szereplők most tökéletesen tisztán énekeltek, úgyhogy összességében hozták a megfelelő minősget, színvonalat.
István anyját megszemélyesítő hölgy különösen kitűnő volt! Hamiskodást csak a Koppány három feleségét játszó lánynál hallottam, de ott sajnos elég jelentősen.
Azért vannak kritikus megjegyzéseim is. A szereplőválasztásnál két ponton volt problémám. Az egyik Koppány, ugyanis az őt eljátszó srác teljesen más karakter mint Vikidál volt, a hangja túl lágy, és érzésem szerint ő maga is "lágy" fazon volt ehhez a szerephez. Ezen sajnos még az erős arcfestés sem segített. Bár mindent megtett azért, hogy megfeleljen a szerepnek, számomra mégsem illett oda sem hagilag, sem fazonilag. A másik amit nem értek, hogy miért kellett Deák Bill szerepét szétszedni, és az egyik legjobb dalát annak a molett lánynak adni? Egyáltalán nem illett oda ő sem, és azt gondolom, hogy egy ilyen kultikus darabnál nem lehet szempont az, hogy "neki is kellett adni valami szerepet", amennyiben ez a döntés az előadás és az összhatás rovására megy. Az eredeti műben ezt a dalt is Deák Bill Gyula énekelte, tehát érthetetlen és oda nem illő volt ez a kétszereplős szétválasztás.
A hangosítás kritikán aluli volt. Az előadás első felvonásában olyan halk volt, hogy még a 3sorral felettem ülők beszélgetését is tisztán hallottam. A második felvonás elején pedig fülsüketítően magasan szólt a cucc, mély szinte nem volt. Csak az előadás utolsó harmadában volt élvezhető a hangzás. A kivetítők jók voltak, így az arcjátékot is lehetett látni.
Látványban, képi megjelenítésében viszont nagyon szép volt a darab!
Azért annyit még hozzáfűznék, hogy aki ott volt az eredeti, Kálvária-dombi előadáson az tudja, hogy ez a mostani -közönség szempontból- nyomába sem ért annak. Ott valami egészen különleges, katartikus közösségi élmény érte a nézőt, ami most sajnos kevésbé volt tapasztalható.
Ettől függetlenül, a fiataloknak ezer gratulációm! Nagyon tehetségesek, és látszott, hogy iszonyatos munkát és a szívüket tették bele az előadásba! Csak így tovább srácok, nagy szüksége van ennek az országnak új, kiemelkedő tehetségekre!
Nemrég értem haza a TÁRSULAT bemutatójáról. Nagyszerű, felemelő hangulatú előadás volt. Nagyon tehetségesek a fiatalok. Gratulálok a TV1 kezdeményezéséhez. A youtube-n megnéztem néhány részt a régi előadásokból. A nagy öregek is jók voltak, de ez a társulat és az új szemlélet jobban tetszett és bizony mint az akkori az akkori mához, a mostani a mai mához szólt.
Eloadas, inkabb szinhazi mint koncert hangulatu, valahogy ehhez az Arena nem illik annyira. Talan jobb lett volna ha koncert jellegubb. Az hogy a zene playback, nem jo nincsenek hatas szunet megcsinalva, pl taps. Enek elo, ami nagyon jo. Hangositas: El van rontva a hatso reszben az Arenaban kesik a hang, nagyon feltunoen. Ezek mellett a masodik felvonas elejen, gerjedt mikrofonok voltak, illetve hangositasi bakik, holnapra van mit javitani ezen. Szunet tul hosszu 30 perc! Megoli a hangulatot, velemenyem szerint a darabot szunet nelkul kellett volna. Szereplok: Istvan, Asztrik nekem nagyon tetszett, Gizella es Koppany jo volt es a Taltosasszony is. Kicsit neglepett hogy Taltos es Taltosasszony vagy, velemenyem szerint igy Taltos szerepe kicsiket sokat csokkent. A darabban az enek resze jo, de foleg az elso felvonasban a szinpad nincs kihasznalva. Es fel lehetet volna hasznalni a nezoter es szinpad kozotti savot is volna, ami eleg szeles. Darabot azert aki tudja nezze meg. A karakterek sokkal erosebbek, kemenyebb a szemelyiseguk, elethu.
Azért ami mostanában megy a médiában, hogy a régiek csak playbackeltek stbstb elég genya dolog. Ezzel kapcsolatban gondoltam keresek valamit, és egy egész érdekes gyöngyszemre akadtam : http://www.youtube.com/watch?v=mttRc46TtEI
Ez alapján döntse el mindenki, tudott-e Vikidál énekelni, vagy sem.
Véleményem szerint nemcsak, hogy tudott és volt is hangja, de ezt világszínvonalon tette. Mondom ezt úgy, hogy metalon, hardrockon kívül mást nem nagyon hallgatok, tehát van némi összehasonlítási alapom... A szabad madár a felétől van kb.
Szóval a nagy monstre bemutatók playbeck voltának sok oka lehetett, akár technológiai, anyagi is, de semmiképpen sem az, hogy a fiúk ne tudták volna elénekelni... :)