Keresés

Részletes keresés

vrobee Creative Commons License 4 napja 0 0 23530

Ha csúcsban félig üres, akkor az esetek 90%-ában nem jelentgetni kellene, hanem kicsit kevésbé nyomni a gázt...

Előzmény: taekoo (23529)
taekoo Creative Commons License 4 napja 0 0 23529

A szélsőségek jelentésére gondoltam. Csúcsban is félig üres versus nem férnek fel.

Ennyire nyilván képes egy buszvezető.

 

Előzmény: Grgabácsi (23524)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2017.04.16 0 0 23528

A kiindulási pont éppen nem az utasáramok mérése volt, hanem épp annak mérése, hogy a városon belül azt kellene mérni, honnan hova akarnak sokan utazni, a kezdőcél-végcél párok mérése :)

De tényleg rég volt.

Előzmény: vrobee (23527)
vrobee Creative Commons License 2017.04.14 0 0 23527

De a kiindulási felvetés az utasáramlatok mérése volt.

igaz, de mikor volt az már :)))

Előzmény: Fradista Utazó (23526)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.13 0 0 23526

De a kiindulási felvetés az utasáramlatok mérése volt. Az meg végképp teljesen esélytelen, hogy a buszsofőr jegyzetelje, a leszállók milyen járatra szállnak át, merre mennek tovább. :-)

Előzmény: vrobee (23525)
vrobee Creative Commons License 2017.04.13 0 2 23525

Ez nyilván nem elvárható, de ha pl. utaslemaradás van, azt esetleg célszerű lehet jelezni, nem?

Előzmény: Grgabácsi (23524)
Grgabácsi Creative Commons License 2017.04.13 -1 1 23524

Nincs.

Nyilván reális egy csuklósbuszon, hogy a jv számolgassa a le- és felszállókat, meg hátranézzen és úgy folthatásra behasaljon valami utasszámot. És utána ezt mondjuk dokumentálja is.

Előzmény: taekoo (23523)
taekoo Creative Commons License 2017.04.13 0 0 23523

A buszvezetőknek nincs jelentési kötelezettsége a forgalomról ?

 

A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb információforrás a sofőr. Nem értem ezt a vacakolást a high tech kütyükkel.

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
Közlekedésguru Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23522
Össze is keveri. Akkor javít, ha rájön, hogy ott, úgy, nem haladhattál volna (pl. felső rakpart elfordul, távolabb kerül stb.). Ezzel nincs gond, mert az útvonalat tervezi, tudja korrigálni magát stb., de tömegközlekedés esetén ez már nehezebben működne. Kerületközi kapcsolatokat lehetne így modellezni, akár kisebb kerületi egységenként is, de konkrét honnan-hová modell vélhetően nem lenne ilyen telefonos követésből.
Előzmény: NAR (23521)
NAR Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23521

Biztos? Nem úgy, hogy a Waze (vagy egy másik Google) alkalmazás GPS alapján küld sebesség és pozícióadatokat és az alapján számolja ki, hol a dugó? A GSM-alapú helymeghatározás a WIkipédia szerint 50 méteres pontosságú, azaz simán összekeverné az alsó rakpartot az Árpád Fejedelem útjával és a Frankel Leó utcával (vagy a HÉV-et a 9-es busszal és a 17-es villamossal)...

Előzmény: DarvasKristof (23506)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23520

(Churchill egyébként valójában ilyet sosem mondott).

Előzmény: John Howard (23518)
John Howard Creative Commons License 2017.04.11 0 2 23519

"Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben..."

 

Kicsit OFF, de szerintem jellemző:

 

Munkaidőmre esik az egyik általános iskola végzési ideje a vonalon. A gyerekek kijönnek a suliból, egymás mellett haladnak a megálló felé, de nem egymással beszélgetnek (mint mi anno, hogy "akkor délután a téren, vagy a grundon találkozunk", stb.), hanem az okostelefonon csetelnek egymással, hogy majd ha hazaértünk, akkor majd jól fészbúkkolunk... :-/

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
John Howard Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23518

Erről valahogy Churchill mondása jut eszembe a statisztikákról. ;-)

 

(gy.k.: "csak azt a statisztikát hiszem el, amit magam hamisítottam")

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
padisah Creative Commons License 2017.04.10 0 0 23517

biztos lenne egy csomó ilyen határeset, de összességében a normál utasok viselkedéséről is annyival többet meg lehet tudni, hogy megéri azt a pénzt amit a munkára ki kéne fizetni (persze feltéve hogy erre nem túl nagy közbeszerzési szorzó jönne rá)

 

ilyet például fel lehet szorozni, azokat a mozgásokat, amelyeknek a vége iskola, vagy piac, de ez csak egy első ötlet

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
vrobee Creative Commons License 2017.04.09 0 0 23516

Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben, könnyen bele lehetne futni egy hasonló malőrbe. 

Hát ahogy én elnézem, ilyesféle anomáliák lassan inkább csak a szombat délelőtti piacjáratokon lennének jellemzőek szerintem :) .

Amúgy persze, ez  sem tökéletes, mint egy módszer sem, de a hálózat túlnyomó részén azért elég jó eredményt adna, már ha jogilag meg lehetne csinálni.

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.09 0 5 23515

Sok évvel ezelőtt egy adott budapesti járaton történt. Jöttek utaspanaszok a BKV-hoz, hogy reggel fél nyolc körül nem lehet felférni a buszra. A Knorr-adatok szerint meg elég alacsony volt a kihasználtság. Mivel az irodából nem tudták feloldani az ellentmondást, kimentek megnézni. Kiderült, hogy felszáll a buszra egy rakás kisiskolás, akik az iskolatáskával két helyet is elfoglalnak, de táskával együtt is csak 30-40 kilót nyomnak, ezért a Knorr alacsony terhelést mutat.

Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben, könnyen bele lehetne futni egy hasonló malőrbe. 

Előzmény: padisah (23514)
padisah Creative Commons License 2017.04.09 0 0 23514

az nem tudom mit jelent

 

az én elképzelésem az, hogy a mobilos követésből kiderül hogy adott nap/hét periodicitás egy fázisában majdnem pontosan hányan és hova próbálnak eljutni, az a része a forgalomnak ami nem sztohasztikus, hanem a rendes életritmus része

 

a fontos, hogy a végcélok is kiderülnek, és az útvonal is

azután lehetne olyan programot írni ami az ismert egyéni mintákat imitálja, és ezek az ágensek keresik az optimális utat, valamilyen programozott gyakoriságú és mértékű hibával

 

ha megváltoztatjuk a modellben a létező eljutási módok valamelyikét, akár elveszünk, akár hozzáadunk, az ágensek hasonló dolgot fognak csinálni mint a valóságban tennének az emberek

 

ahhoz hogy az ágens jól imitálja az ember viselkedését persze kell MI,  vagy inkább úgy gyorsabb és olcsóbb, programot is lehet rá írni

lehet tesztelni is a rendszert, hogy pl egy M3 leállás hatását ami megtörént mennyire jól jósolta meg

Előzmény: DarvasKristof (23511)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.08 0 1 23513

A dugóknál azért jó eséllyel megtippelhető, hogy, ha két autó lassan halad, akkor ugyanott a többi is*. Tehát nem olyan nagy baj, ha nincs mérve minden jármű. 

A tömegközlekedési utasforgalom ennél valamivel precízebb adatokat igényel. És tudhatóó, hogy bizonyos társadalmi csoportok (nyugdíjasok, kisdiákok) körében a mobilpenetráció erősen elmarad a társadalom átlagától. Ellenben vannak csoportok, akiknek gyakran két telefon is van a zsebükben. 

 

* Amikor mégsem, ott a Google, meg minden más hasonló szolgáltatás is elhasal. Ennek tipikus esetee, amikor a kanyarodósáv lelassul, az egyenesen menő pedig halad, vagy éppen fordítva. 

Előzmény: DarvasKristof (23506)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23512

Bocsánat, terhelést akartam mondani.

Előzmény: DarvasKristof (23511)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23511

ami szimulálja a már ismert célokkal közlekedők napi mozgását úgy, hogy belefantáziáljuk az 5-ös metrót adott megálló kiosztással, és akkor előre lehet jól becsülni a forgalmat még mielőtt megépülne

 

Az ún. terheléses vizsgálat nem pont ilyesmit takar?

Előzmény: padisah (23504)
taekoo Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23510

A M5-ön mit érdemes szimulálni ?

Kb hozná az M3 forgalmát de nincs rá pénz.

Előzmény: padisah (23504)
taekoo Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23509

Ha az áteresztő kapacitás rendszerszinten kevés, akkor hiába a dugó figyelő, mert az egyik dugón csak a másik dugó kárán tudsz segíteni.

(ahogy csúcsban gyakran a mentesítő út mentesítője is beáll)

 

A legtöbb csomópontban nem is kell hi-tech. A környék alaposabb szemrevételezéssel megfigyelhetők az fő közlekedési áramlatok és arányaik. Gyakran egy A4-es papír és szakértelem is elég lenne.

Előzmény: padisah (23504)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2017.04.06 0 0 23508

Más kérdés az, hogy hol van dugó, és más kérdés az, hogy milyen teljes útvonalak a népszerűek, vagy hogy egy adott ponton milyen útvonalon haladók hogy oszlanak meg.

 

Az előbbinél elegendőek a pontszerű forgalom adatok, az utóbbinál nagyon nem.

Előzmény: DarvasKristof (23506)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2017.04.06 0 0 23507

Nagyon sokat fog jelenteni az elektronikus jegyrendszer

 

Na éppen erről írtam. Rég itt lett volna az ideje.

Előzmény: sebi_280 (23498)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.06 0 0 23506

A Google Maps dugófigyelő rendszere nagyon is jól működik így

Előzmény: padisah (23504)
padisah Creative Commons License 2017.04.06 -1 1 23505

a mérgelődés szándékával :D

Előzmény: DarvasKristof (23503)
padisah Creative Commons License 2017.04.06 0 0 23504

forgalomszámlálás: mivel majdnem mindenkinek van mobilja, a legegyszerűbb a mobilszolgáltatók anonimizált cella adataiból levezetni hogy mely irányokba hányan és mikor utaznak

 

ez egy nagyon szép big data feladat lenne, nekem is kicsordulna a nyálam vagy a könnyem ha ilyesmin dolgozhatnék

ha már meg van az adatfeldolgozás, korrektül megoldva az anonimizálás, a szolgáltatók is benne vannak a buliban stb. akkor el lehet indulni a mesterséges intelligencia felé

 

forgalmi mintákból kikövetkeztetni a jövőt, hogy hol lesz nemsokára dugó, hol készül egy dugó, hol telítődnek a tömközl járatok, és beavatkozni: lámpahangolással, járatok átalakításával

 

a fő cél rövidebb távon nyilván az analitika, és a meglévő rendszer optimalizálása

 

a még szebb az lenne, ha a mérések alapján fel lehet állítani egy ágenses modellt, ami szimulálja a már ismert célokkal közlekedők napi mozgását úgy, hogy belefantáziáljuk az 5-ös metrót adott megálló kiosztással, és akkor előre lehet jól becsülni a forgalmat még mielőtt megépülne

DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.06 0 1 23503

Ha nem akarod újrakezdeni a vitát, akkor milyen szándékkal írtad be?

Előzmény: padisah (23502)
padisah Creative Commons License 2017.04.06 -2 0 23502

egyszer kifejtettem a véleményem a tömegközlekedés finanszírozásáról, nem újrakezdeni akarom azt a vitát, csak vázolom hogy abban nincs jegy vagy bérlet, hanem az ingatlanokra (lakó is, ipari is) kivetett helyi adó fedezi

 

ez a megoldás megspórolja a jegykiadás és ellenőrzés költségeit, kedvező lehetőséget kínál az átutazóknak túristáknak, igazságosabb mint a jegy vagy bérlet alapú elszámolás, mert a lakóhely vagy a munkahely ellátottságát tudja figyelembe venni, ezen kívül a tömegközlekedés használatára ösztönöz, mert akkor is fizetni kell ha autózik a lakos

 

ezzel a szerintem ésszerű megoldással a BKK teljesen szembemegy az elsőajtózással meg a beléptetőkapukkal, ront a szolgáltatás minőségén mert lassul az utazás az utascsere miatt, kellemetlen ellenőrzési procedúrákat vezet be, terheli a sofőröket, tehát lényegében pénzt költ és szolgáltatást áldoz fel azért cserébe, hogy a bliccelés visszaszorításával, abból a jegy és bérlet bevételből tartson meg magának néhány százalékkal többet, ami egyébként a költségvetése 1/3-át fedezi, a többi amúgy is adóból származik

 

tehát értelemszerűen erről azt gondolom hogy többet árt mint használ, kifejezetten utasriasztó hatású, és az egész bevételnövelésre irányuló tevékenység költségeket generál amit szintén ki kell fizettetni valakivel

 

akár még veszteséget is okozhat, ami a sor végén az adófizetőkön csattan

az utasforgalom mérése egy másik történet, erről is mindjárt írok egy posztot

 

 

Előzmény: Fradista Utazó (23489)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.06 0 0 23501

Most már a GTFS-ben is benne van, ezért elég egyféle appot nézni.

Előzmény: sebi_280 (23499)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!