Keresés

Részletes keresés

NAR Creative Commons License 2017.08.24 0 1 23539

Én nem értem a Bem rapkart - Fő utcai lámpaprogramot. Az addig értem, hogy a Margit híd felől a Fekete Sas utcánál piros lesz, hogy a Bem József utca felől érkezőknek meglegyen a zöldhullám (apró kellemetlenség, hogy a Bem József utca felől érkezve még soha nem kaptam zöldet, nem létezik ez a zöldhullám). Azt is értem, hogy a Csalogány utcáig nem tart ki a zöldhullám, elképzelhető, hogy annak az utcának a forgalma fontosabb. De hogy a Csalogány utcai, a Batthyány utcai és a Batthyány téri lámpát miért nem bírják összehangolni, azt nem értem. Az utóbbi kb. 10 másodperccel azután vált pirosra, hogy a középső elengedi a forgalmat, csak a leggyorsabbak érnek át. És a Batthyány térnél aztán tényleg nincs keresztforgalom, amihez hangolni kellene...

ÁsítóSárkány Creative Commons License 2017.06.28 -1 2 23538

Nemrég voltam üzleti úton repülővel, illetve a napokban olvastam a 100E buszjáratról...


Az az ötletem támadt, hogy a 2-es terminál tömegközlekedéssel való megközelítésére nem lenne-e a legjobb megoldás egy vonatmegálló Vecsés-Nyugatnál (pl. a Praktiker háta mögött) Ferihegy helyett, és egy SkyTrain a terminál és Vecsés-Nyugat között?

Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.27 0 0 23537

A cikk ugye a tízszeres szorzót per liter üzemanyag számolja. Ami tényszerűen lehet ugyan igaz, csakhogy igazából tökmindegy. Sőt, egy kéttonnás SUV, 12 liter fogyasztással akkor is több nitrogénoxidot bocsát ki, mint egy 7 literrel elközlekedő kisautó, ha amúgy egy literre számítva valamivel jobbak az értékei. 

Ahogy lentebb írtam is, az Euro VI buszos és teherautós (3,5t felett) norma 460 mg/km. A mérések szerint ezt a forgalomban általában tartani is lehet, a városban is.

A dízel személyautós szabvány az Euro 5-ben 180, az Euro 6-ban 80 mg/km, a mért adat meg ennek a többszöröse (nagyjából 900 és 500). Úgy, hogy egy busz olyan nagyságrendileg 8-10-szer annyi üzemanyagot használ el. 

Előzmény: padisah (23536)
padisah Creative Commons License 2017.04.27 0 2 23536

http://index.hu/tech/2017/01/06/a_dizelautok_tizszer_mergezobbek_mint_a_buszok_es_teherautok/

 

itt azt írják buszoknál sokkal jobb a helyzet mint személyautóknál

kérdés hogy milyen busznál? nagy különbség lehet a távolsági és a városi buszok kibocsájtása között, mert a városi busznak szinte folyamatosan gyorsítani kell, és ebben az üzemállapotban termelődnek a szennyező anyagok

padisah Creative Commons License 2017.04.27 0 1 23535

de a lakossági szemétégetésből nem lesz pm10 részecske, azok nagyobbak, és másból is van

 

pl. nem korom némi benzolszármazékkal borítva, hanem hamu, jobbára szilikát, kalcium, nátrium sója hidrogénoxiddal, oxigénnel stb

 

álságosnak tartom a légszennyezést azokra kenni, akik amúgy nem engedhetnek meg maguknak mást, illetve a szemétégetéssel, fatüzeléssel pont hogy fentarthatóbb életformát űznek mint a gázzal, távfűtéssel, vagy épp légkondícionálóval fűtő tehetősebbek, amivel tényleg nem jár füstölés

 

de ez messzire vezet, nem is folytatom

Előzmény: Fradista Utazó (23534)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.26 0 2 23534

A nitrogénoxid és a szállópor-kibocsátás az két külön dolog. Amiről itt alapvetően szó van, az a NOx. Ez van a benzines autók kipufogógázában is, de a dízelben sokkal több. Pl. az Euro4-es benzinesek NOx-hatérértéke 80 milligramm volt, a dízeleké 250. A nitrogénoxid-kibocsátást érdemben csökkenteni nem lehet (csak a fogyasztás csökkentésével), viszont egy adalékanyag segítségével egy nagy része anélkül leköthető, hogy kijutna a levegőbe (nem vagyok vegyész, nem ismerem a pontos folyamatot). 

A buszok Euro VI normája egyébként 460 milligramm, és ezt általában tartják is. Azt meg éppen ma olvashattuk, hogy az Euro5 személyautók tényleges kibocsátása 900 milligram körül van átlagosan (típusonként akár jelentős eltérésekkel...).

 

Amiről te kérdezel, az a szálló por, aminek az anyaga lehet praktice bármi, a definíció, hogy a részecskék 2,5 mikrométernél kisebbek. Ebben sajnos igaz, hogy a modernebb autók kibocsátása magasabb, mint a régebbieké. Szálló port kibocsátanak mindenféle belsőégésű motorok, de a legnagyobb kibocsátó a lakossági fútés és az ipar. Ezért fordulhat elő, hogy hideg téli napokon hegyvidéki falvakban nagyobb a szmog, hivatalosabban fogalmazva nagyobb a szálló por koncentrációja, mint a Margit körúton. Mert ott a lakosság eltüzel bármit, ami ég (meg azt is, ami nem...), a gyenge hatásfokú égés következtében meg csak úgy dől ki a kéményből a szemét. 

Előzmény: DarvasKristof (23533)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.26 0 2 23533

Időnként találkozom azzal az elég aggasztó véleménnyel, hogy a magasabb Euro-besorolású motorok valójában még ártalmasabbak, mert olyan nem látható, apró részecskéket bocsátanak ki, amelyek akadálytalanul hatolnak be az emberi szervezetbe, míg a nagyobb részecskéket, amelyeket a régebbi motorok ontanak, azokat az emberi szervezet jobban ki tudja szűrni. Ebből mi igaz?

Előzmény: Fradista Utazó (23532)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.26 0 0 23532

A VW Európában nem csalt az Euro5-tel se. Egyszerűen az Euro-tesztek annyira eltérnek a valós forgalmi körülményektől, hogy csalás nélkül is lehet hozni az adatokat.

Igazából ez az iparág az Euro3-ról 4-re átállással indult be, akkor (a szabvány szigorodása ellenére) a dízelautók tényleges, forgalmi körülmények közt produkált nitrogénoxid-kibocsátása nem csökkent, hanem nőtt. 

Sajnos magyar összehasonlítási adatom nincs. De Németországban egy átlagos városi dízelbusz kevesebb nitrogénoxidot bocsát ki, mint egy Euro 5 dízel személyautó. 

Előzmény: padisah (23531)
padisah Creative Commons License 2017.04.26 -1 1 23531

http://www.portfolio.hu/vallalatok/cegauto/ujabb_lepes_amivel_kinyirnak_a_dizeleket.1.248791.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

 

A vizsgálat során 25 darab Euro6-os és 27 darab Euro5-ös dízelmotorral szerelt modellt vizsgáltak, amelyek között a kisméretű, alsó kategóriás járműtől az SUV szegmenst képviselő autókig minden megtalálható volt annak érdekében, hogy a Németországban futó dízelflottát kellően reprezentálják.

A vizsgálat lesújtó eredménnyel zárult.

Miközben az Euro6-os motorokra vonatkozó előírás legfeljebb 80 mg/km-t, az Euro5-ös motorokra vonatkozó norma pedig maximum 180 mg/km-t enged meg, addig az UBA valós körülmények között elvégzett mérései szerint az Euro6-os motorral szerelt autók átlagosan 507 mg/km-t, az Euro5-ös motorokkal futó járművek pedig átlagosan 906 mg/km-t juttattak a levegőbe, vagyis a megengedett határérték több mint ötszörösét.

Ezen a ponton kíváncsi lennék vajon vizsgálták-e valaha is a most forgalomban lévő euro 6 dízel buszok kibocsátását valós forgalmi viszonyok között? Azt nem gondolom hogy itt is csalós szoftverrel mennének át a kötelező vizsgálatokon, de hogy a teszt nagyon eltér a valós forgalomtól, azt nagyon is reálisnak látom.

vrobee Creative Commons License 2017.04.19 0 0 23530

Ha csúcsban félig üres, akkor az esetek 90%-ában nem jelentgetni kellene, hanem kicsit kevésbé nyomni a gázt...

Előzmény: taekoo (23529)
taekoo Creative Commons License 2017.04.18 0 1 23529

A szélsőségek jelentésére gondoltam. Csúcsban is félig üres versus nem férnek fel.

Ennyire nyilván képes egy buszvezető.

 

Előzmény: Grgabácsi (23524)
ÁsítóSárkány Creative Commons License 2017.04.16 0 0 23528

A kiindulási pont éppen nem az utasáramok mérése volt, hanem épp annak mérése, hogy a városon belül azt kellene mérni, honnan hova akarnak sokan utazni, a kezdőcél-végcél párok mérése :)

De tényleg rég volt.

Előzmény: vrobee (23527)
vrobee Creative Commons License 2017.04.14 0 0 23527

De a kiindulási felvetés az utasáramlatok mérése volt.

igaz, de mikor volt az már :)))

Előzmény: Fradista Utazó (23526)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.13 0 0 23526

De a kiindulási felvetés az utasáramlatok mérése volt. Az meg végképp teljesen esélytelen, hogy a buszsofőr jegyzetelje, a leszállók milyen járatra szállnak át, merre mennek tovább. :-)

Előzmény: vrobee (23525)
vrobee Creative Commons License 2017.04.13 0 2 23525

Ez nyilván nem elvárható, de ha pl. utaslemaradás van, azt esetleg célszerű lehet jelezni, nem?

Előzmény: Grgabácsi (23524)
Grgabácsi Creative Commons License 2017.04.13 -2 1 23524

Nincs.

Nyilván reális egy csuklósbuszon, hogy a jv számolgassa a le- és felszállókat, meg hátranézzen és úgy folthatásra behasaljon valami utasszámot. És utána ezt mondjuk dokumentálja is.

Előzmény: taekoo (23523)
taekoo Creative Commons License 2017.04.13 0 0 23523

A buszvezetőknek nincs jelentési kötelezettsége a forgalomról ?

 

A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb információforrás a sofőr. Nem értem ezt a vacakolást a high tech kütyükkel.

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
Közlekedésguru Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23522
Össze is keveri. Akkor javít, ha rájön, hogy ott, úgy, nem haladhattál volna (pl. felső rakpart elfordul, távolabb kerül stb.). Ezzel nincs gond, mert az útvonalat tervezi, tudja korrigálni magát stb., de tömegközlekedés esetén ez már nehezebben működne. Kerületközi kapcsolatokat lehetne így modellezni, akár kisebb kerületi egységenként is, de konkrét honnan-hová modell vélhetően nem lenne ilyen telefonos követésből.
Előzmény: NAR (23521)
NAR Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23521

Biztos? Nem úgy, hogy a Waze (vagy egy másik Google) alkalmazás GPS alapján küld sebesség és pozícióadatokat és az alapján számolja ki, hol a dugó? A GSM-alapú helymeghatározás a WIkipédia szerint 50 méteres pontosságú, azaz simán összekeverné az alsó rakpartot az Árpád Fejedelem útjával és a Frankel Leó utcával (vagy a HÉV-et a 9-es busszal és a 17-es villamossal)...

Előzmény: DarvasKristof (23506)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23520

(Churchill egyébként valójában ilyet sosem mondott).

Előzmény: John Howard (23518)
John Howard Creative Commons License 2017.04.11 0 2 23519

"Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben..."

 

Kicsit OFF, de szerintem jellemző:

 

Munkaidőmre esik az egyik általános iskola végzési ideje a vonalon. A gyerekek kijönnek a suliból, egymás mellett haladnak a megálló felé, de nem egymással beszélgetnek (mint mi anno, hogy "akkor délután a téren, vagy a grundon találkozunk", stb.), hanem az okostelefonon csetelnek egymással, hogy majd ha hazaértünk, akkor majd jól fészbúkkolunk... :-/

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
John Howard Creative Commons License 2017.04.11 0 0 23518

Erről valahogy Churchill mondása jut eszembe a statisztikákról. ;-)

 

(gy.k.: "csak azt a statisztikát hiszem el, amit magam hamisítottam")

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
padisah Creative Commons License 2017.04.10 0 0 23517

biztos lenne egy csomó ilyen határeset, de összességében a normál utasok viselkedéséről is annyival többet meg lehet tudni, hogy megéri azt a pénzt amit a munkára ki kéne fizetni (persze feltéve hogy erre nem túl nagy közbeszerzési szorzó jönne rá)

 

ilyet például fel lehet szorozni, azokat a mozgásokat, amelyeknek a vége iskola, vagy piac, de ez csak egy első ötlet

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
vrobee Creative Commons License 2017.04.09 0 0 23516

Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben, könnyen bele lehetne futni egy hasonló malőrbe. 

Hát ahogy én elnézem, ilyesféle anomáliák lassan inkább csak a szombat délelőtti piacjáratokon lennének jellemzőek szerintem :) .

Amúgy persze, ez  sem tökéletes, mint egy módszer sem, de a hálózat túlnyomó részén azért elég jó eredményt adna, már ha jogilag meg lehetne csinálni.

Előzmény: Fradista Utazó (23515)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.09 0 6 23515

Sok évvel ezelőtt egy adott budapesti járaton történt. Jöttek utaspanaszok a BKV-hoz, hogy reggel fél nyolc körül nem lehet felférni a buszra. A Knorr-adatok szerint meg elég alacsony volt a kihasználtság. Mivel az irodából nem tudták feloldani az ellentmondást, kimentek megnézni. Kiderült, hogy felszáll a buszra egy rakás kisiskolás, akik az iskolatáskával két helyet is elfoglalnak, de táskával együtt is csak 30-40 kilót nyomnak, ezért a Knorr alacsony terhelést mutat.

Mivel a kisiskolások közt ma is jóval kevesebb a mobiltelefon, mint a felnőtt népességben, könnyen bele lehetne futni egy hasonló malőrbe. 

Előzmény: padisah (23514)
padisah Creative Commons License 2017.04.09 0 0 23514

az nem tudom mit jelent

 

az én elképzelésem az, hogy a mobilos követésből kiderül hogy adott nap/hét periodicitás egy fázisában majdnem pontosan hányan és hova próbálnak eljutni, az a része a forgalomnak ami nem sztohasztikus, hanem a rendes életritmus része

 

a fontos, hogy a végcélok is kiderülnek, és az útvonal is

azután lehetne olyan programot írni ami az ismert egyéni mintákat imitálja, és ezek az ágensek keresik az optimális utat, valamilyen programozott gyakoriságú és mértékű hibával

 

ha megváltoztatjuk a modellben a létező eljutási módok valamelyikét, akár elveszünk, akár hozzáadunk, az ágensek hasonló dolgot fognak csinálni mint a valóságban tennének az emberek

 

ahhoz hogy az ágens jól imitálja az ember viselkedését persze kell MI,  vagy inkább úgy gyorsabb és olcsóbb, programot is lehet rá írni

lehet tesztelni is a rendszert, hogy pl egy M3 leállás hatását ami megtörént mennyire jól jósolta meg

Előzmény: DarvasKristof (23511)
Fradista Utazó Creative Commons License 2017.04.08 0 1 23513

A dugóknál azért jó eséllyel megtippelhető, hogy, ha két autó lassan halad, akkor ugyanott a többi is*. Tehát nem olyan nagy baj, ha nincs mérve minden jármű. 

A tömegközlekedési utasforgalom ennél valamivel precízebb adatokat igényel. És tudhatóó, hogy bizonyos társadalmi csoportok (nyugdíjasok, kisdiákok) körében a mobilpenetráció erősen elmarad a társadalom átlagától. Ellenben vannak csoportok, akiknek gyakran két telefon is van a zsebükben. 

 

* Amikor mégsem, ott a Google, meg minden más hasonló szolgáltatás is elhasal. Ennek tipikus esetee, amikor a kanyarodósáv lelassul, az egyenesen menő pedig halad, vagy éppen fordítva. 

Előzmény: DarvasKristof (23506)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23512

Bocsánat, terhelést akartam mondani.

Előzmény: DarvasKristof (23511)
DarvasKristof Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23511

ami szimulálja a már ismert célokkal közlekedők napi mozgását úgy, hogy belefantáziáljuk az 5-ös metrót adott megálló kiosztással, és akkor előre lehet jól becsülni a forgalmat még mielőtt megépülne

 

Az ún. terheléses vizsgálat nem pont ilyesmit takar?

Előzmény: padisah (23504)
taekoo Creative Commons License 2017.04.07 0 0 23510

A M5-ön mit érdemes szimulálni ?

Kb hozná az M3 forgalmát de nincs rá pénz.

Előzmény: padisah (23504)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!