Keresés

Részletes keresés

Blackbird 1 Creative Commons License 6 órája 0 0 45483

A Varasdi repnap az én nézőpontomból,Tavaly voltam először,akkor szerettem volna belülről spotter regisztrációval fotózni.és mivel nem kaptam visszaigazolást,úgy döntöttem hogy kívülröl a kerítés mellöl fotózok.Qrva nagy dzsinzsn átküzdve találtam megfelelő helyet magamnak,ahol némi afférom volt a repülőtér biztonsági embereivel,de volt köztük egy jó fej aki némileg tudott magyarul és végül is elnézték hogy ott vagyok.Az idén direkt ide igyekeztem és főleg az esőtől tartottam,de volt bennem egy rossz előérzet,dolgozott az adrenalin,nem nagyon mutatkoztam,de később már megnyugodtam,szombaton minden nagyon simán ment,csak a 300/f4-m blendéje nem dolgozott,így sajnos ISO 80-on fix 4- es fényerőn fotóztam.mert nem volt más lehetőségem :( A tavalyi szerintem pörgősebb és tartalmasabb volt a program,de ezt már Leadfoot kifejtette.Viszont a Kockica repülése és landolása nagyon f@sza volt,de itt az én tragédiám hogy úgy néz ki hogy pont az a SD-kártyát elhagytam amire ezt fotóztam.Késő dél után én is vártam a másik mig-21-est ,de jobban megnéztem a programot és rájöttem hogy szó sem volt másik gépről csak a Kockica volt opciósan,hogy visszatelepül  a bázisára,amit sajnos megspóroltak.Nekem nagyon tetszett a Po-2-es.A landolást nagyon zseniálisan csinálta,mint egy helikopter,szinte helyben szállt le.Ilyet eddig még élőben nem láttam.Számomra az igazi meglepetést a magyar girocopter okozta.A pilótája mesterien repülte a kis "szitakötőt" Másnap dél előtt elég pocsékul éreztem magam és 10 óra körül eléggé befelhősödött,ekkor megfordult a fejemben hogy haza kéne húznom.Ha tudtam volna hogy mekkorát szopok délután,akkor biztosan nem gondolkodtam volna sokat a hazautazáson.De az idő újra kiderült és én újra a jól bevált helyemen voltam.Egyedüli változás az volt hogy repült a rendőrségi EC-135-ös.Ekkor  a lehető legjobb pozicioból fotózhattam, olyan érzés volt mintha csak nekem repülné a bemutatót.A betont sikerült teljesen befújni szénával,de a végén tökéletesen le is takarította.Ekkor elégedetten lemásztam a létráról és nem figyeltem a környezetre,ezért későn vettem észre hogy két köcsög sárga mellényes  kivülről becserkészett.Nem gondoltam hogy ebből az irányból valaki képes lesz idejönni.Hát tévedtem.A két népművészeti cserépedény nagyon boldog volt hogy mekkora trófeát ejtettek.A horvát és angol nyelv helyet a német lett a kommunikáció nyelve .mivel valaha ezt tanultam a gimiben,de sajnos ezt is elég gyengén értem és még kevésbé beszélem.Én először arra számítottam hogy elhajtanak a francba,de a két szivar ragaszkodott a zsákmányához és kénytelen voltam velük menni a reptérre.Aki vasárnap volt a repnapon az valószínűleg látott is amint a két sárga mellényes gorilla között megérkeztem létrával a kezemben a mezőről.Itt jó ideig várakoztam,majd két rendőrautóval elvittek teljes felszereléssel a Varasdi rendőrségre,ahol valami előzetesbe helyeztek.A szobába drótháló volt az ablakon,volt egy szék,egy kis asztal egy pad meg egy szemetes kosár.A fotós hátizsákomat teljesen ki kellett pakolnom az asztalra és a zsebeimet is,plusz tetőtől talpig megmotoztak.Helyet kellet foglalnom a széken az irataimat elvitték,és nyitott ajtó mellett kívűlről egy csinos szöszi rendőr csaj őrzött.Próbáltam relaxálni és elhatároztam,hogy tolmács nélkül nem írok alá semmit.Egy idő után bejött egy rendőr és angolul megkérdezte hogy akarok-e inni egy pohár vizet,de ezt kihagytam,majd mondta hogy még kell várnom 5-10 percet.Egy idő után jött egy horvátországi magyar,aki tolmácsként néha dolgozott a rendőrségnek.Később felkísértek a lépcsőn a valahányadik emeletre ahol egy tágas irodában várt 2 civil ruhás + a reptéri biztonsági tiszt,aki külön ült.Szemben helyet kellett foglalnom a két nyomingerrel,oldalamon a tolmáccsal.Csak a főnök tett fel kérdéseket.Így utólag viccesen azt mondhatnám hogy a koncepció az volt hogy én vagy Bin Láden,vagy a 007-s vagyok,vagy mindkettő egyszerre.Először azzal operált hogy én tiltott helyről katonai gépeket fotóztam.Erre én kifejtettem hogy először is ez egy polgári reptér és ez egy nyílt repülőnap ahol a spotterek azért jönnek és a gépeket is azért hozzák hogy lefotózzák őket.Azután le kellet rajzolnom hogy hol voltam a reptérnél a létrámmal.Berajzoltam a poziciómat és hangsúlyoztam hogy a kerítést még csak meg sem érintettem és attól kb 2 méterre voltam.Ő a kerítés túl oldalára rajzolt.amit természetesen cáfoltam és kifejtettem hogy a helyszínen ott vannak a nyomaim és ezek cáfolhatatlanul bizonyítják hogy honnét fotóztam.Kérdezte hogy beszéltem -e valakivel és látott-e valaki.Mondtam hogy nem beszéltem senkivel,de a vitorlázó repülőktől biztosan láttak.Következő kérdés,hogy mit viseltem a fotózáskor: felálltam és megmutattam hogy világos farmert és világoszöld inget,időnként kalapot is.Mikor kiderült hogy ez terep színű akkor sokáig ezen rugózott hogy biztosan így akartam álcázni magam.Aztán megkérdezte hogy a kocsiban van e terepszínű öltönyöm.Hát ez sajnos bejött neki,de én kategorikusan cáfoltam hogy itt használtam ami igaz is volt.Végül megnézte a gépen levő képeimet,amit darabra is meg kellett számolnom.Ezután megkonzultálták maguk közt amiből a leglényegesebb szót értettem,hogy "ad akta" Ezek után megkérdezték hogy ért e valami atrocitás a biztonsági őrök,vagy a rendőrség részéről,és akarok-e feljelentést tenni.Elnézést kért.hogy ők csak a dolgukat végezték és kötelesek kivizsgálni minden bejelentést ebben a terrorveszélyes időben.Ezután teljes felszereléssel két kocsival visszamentünk a kocsimhoz,ahol újra elnézést kért és a helyi vendéglőben meghívtak egy kávéra,majd elbúcsúztunk egymástól.

Kele64pisti Creative Commons License 9 órája 0 0 45482
Nighthawk9 Creative Commons License 10 órája 0 0 45481
dezsi175 Creative Commons License 11 órája 0 1 45480

Kockica 2016 Varasd

 

Hát a nagy sebesség miatt nem nagyon tudtam lekövetni,de tálán ízelítőnek jó lesz.

 

Leadfoot Creative Commons License 12 órája 0 0 45479

Oké. :-)

 

Közben már a szervezők is magyarázkodnak a Facebook-on, ha jól értem google fordítóval, amiatt indult meg kommentekben az "anyázás", hogy vasárnap (a vacak időjárás-előrejelzés miatt) egy csomó résztvevő távol maradt (tehát részt-nem-vevővé vált :-) )

 

Írtam alább, hogy szerintem pár dolgot lehetett volna jobban szervezni, de ezek inkább apróságok, és a rendezvény méretét tényleg a reptér mérete és a szponzori pénzek (hiánya) határolja be.

 

Olyasmi repülőnapnak, mint nálunk szokott lenni a börgöndi meg hasonlók: na, olyannak jó volt. És az egész rendezvény méretét legalább a jegyárak is tükrözték.

Előzmény: Kele64pisti (45478)
Kele64pisti Creative Commons License 14 órája 0 0 45478

Nem b*szogatás miatt írtam :-))

Gyéres mindig sokkal komolyabb programú rendezvény.

 

Kele

Előzmény: Leadfoot (45475)
Ridley4Lev Creative Commons License 19 órája 0 0 45477

Személy szerint kevés esélyét látom a dolognak. Bár nem érdeklődtem utána. 

Előzmény: Nighthawk9 (45476)
Nighthawk9 Creative Commons License 1 napja 0 0 45476

 

Lesz a Honvédség részéről augusztus 20-án Szolnokon valamilyen repülős bemutató?

Így kevesebb mint egy hónappal előtte, hátha van már valakinek valamilyen biztató információja.

 

Leadfoot Creative Commons License 1 napja 0 0 45475

Nem áll szándékomban összehasonlítani, csak annyit mondtam, hogy ott több volt a komoly látnivaló.

És a visszamondásokat se tettem szóvá.

Előzmény: Kele64pisti (45474)
Kele64pisti Creative Commons License 1 napja 0 0 45474

Varasdot és Aranyosgyérest nem lehet összehasonlítani.

 

Az egyik egy működő bázis - minden repnapjukon van, 6-8 Lancer és 2x annyi Soccat/Puma valamint néhány Soim is,  aztán beeshet C27J vagy C-130, AN-30 stb. egy csomó műrepülő, Extrával vagy éppen Jak-52-vel..

Varasd egy pici polgári reptér. Még az is csoda, hogy landolt s startolt onnan 21-es. A többi lökös általában menetből nyom demot. A szervezők nem tehetnek arról, hogy a belgák, amcsik, szlovének, osztrákok visszamondták... Marad a mi Gripenünk és egy old timer Galeb-2..

 

Nighthawk9 Creative Commons License 1 napja 0 0 45473

Végül csak elmentem megnézni a piros-fehér kockás MiG-21-est.

Előzmény: Leadfoot (45453)
Leadfoot Creative Commons License 1 napja 0 0 45472

Ahogy az aranyosgyéresi fotókat elnézem, azok azért jobban jártak, akik oda mentek Varasd helyett.

Előzmény: Leadfoot (45471)
Leadfoot Creative Commons License 1 napja 0 0 45471

Pár szubjektív gondolat a tegnapi varasdi kiruccanásról.

 

Hajszál pont délben értem oda, a parkolás gond nélkül, gördülékenyen ment. A jegyárusoknál nem volt sor, 30 kuna leszurkolása után már bent is voltam (utána simán ki tudtam még ugrani a kocsihoz, visszaengedtek).

A statikus sor egy Mi-171-ből és egy AB-212-ből állt, jó nagy területen elkerítve, ami jót tett a fotózhatóságnak, ameddig körbe nem vették emberek a gépeket. Ha jól láttam, a nézőtér egy szegletéből meg lehetett skubizni a zónában álló gépeket is, de én nem mentem oda, hanem délebbre foglaltam helyet. Maga a nézőtér pici, 3 perc alatt át lehet jutni rajta, mégse volt tömeg. Sőt! Kimondottan szellősen voltak az emberek. Na jó, a zónához közelebbi részen azt hiszem, többen nézték a műsort.

A kordon (szalagból) túloldalán egy kb. 5 méteres sávban volt lenyírva a gaz, onnantól embermagasságú dzsumbuj volt, így a pályára nem volt valami jó a rálátás. Lehet, hogy jó ötlet lett volna lenyírni, bár nem könnyű a terep, és nem kis munka lett volna, ezt aláírom.

 

Az előzetes programban szereplő gépek közül néhány nem repült (pl. ha jól látom, vasárnap fönt volt az EC-135, de szombaton nem). Valamelyik műrepülő pilóta programja közben érkezett nagy magasságban a beígért 21-es, és - bár a nézők észrevették, hogy a fejünk felett kolbászol - meglepetésként köszönt be nagy sebességgel, nem kis sikert aratva. Kockica jött, és a pilóta - szerintem nagyon helyesen - arra koncentrált, amiben a 21-es jó: a program főleg nagy sebességű áthúzásokból állt. Utána leszállás, begurulás. Kecsóról a 35-ös Gripen jött, a programja pont ellentéte volt a MiG-ének, inkább orsókból, fordulókból, "izomból" emelkedésekből állt, igazán nagy sebességű elem nem volt benne. Egész szép repülés volt, pláne hogy nem full kidolgozott, begyakorolt demóról volt szó (bár az számomra továbbra is rejtély, hogy miért pont egy ilyen kis repülőnapon szerepel a légierőnk dinamikus programmal, miért nem inkább Zeltwegben vagy Ostravában, ha már).

A jet-eket még egy Galeb képviselte, ami szombaton kétszer is repült, nem is rosszat. Pl. az alacsony áthúzása kimondottan klassz volt. Másodjára volt kötelékezés az egyik műrepülő repcsivel, az is tetszetős volt.

Üde színfolt volt a brummogó Jak-11, és a Po-2-vel is jópofa lassú programot repültek.

A fő attrakció a Krila Oluje volt, hozták is a szokásos színvonalat, a régi, jól ismert programba bekerült pár új elem is. Bár én sajnálom, hogy a hármas szinkron toweringet kivették belőle.

 

Ami negatívum: volt néhány elég komoly üresjárat, mikor nem történt semmi. Vagy éppen csak annyi, hogy a vitorlázókat (3 is repült) vontatták föl, vagy az ejtőernyősöket vitték a szükséges magasságba. Ernyősök az An-2 ből ugrottak a program elején, illetve később az AB-212-ből, ami a statikról szállt föl. Jó lett volna, ha ez a két gép is repül valami bemutató-félét, ha már a levegőbe emelkedtek (egy ilyen szintű repnapba simán belefért volna), de sajnos az ernyősök dobása után mindkettő egyből leszállt. A vitorlázók tíz percekig tartó vontatása után pedig repültek egy 3-4 perces programot.

 

A programot a Krila Oluje zárta, a második MiG-21 repülés sajnos elmaradt.

 

A parkolóból kifelé menet volt némi fejetlenség, Ostravában a sokkal több autót is jóval gördülékenyebben irányítják kifele. Persze ők nyilván több pénzből gazdálkodnak, így több forgalomirányító fér bele a költségvetésbe.

 

Jó kis családias, piknikezős hangulatú repülőnap volt ez, bár a szervezésen néhány helyen még vannak csiszolnivalók. Igazából ami igazán vacak volt benne számomra, arról én tehetek: otthon felejtettem a naptejet, így szépen megpirultam. Lehetett volna vinni egy napernyőt is, úgy lett volna igazán kellemes, bár Kecsó 2013 szintű meleg azért nem volt, ki lehetett bírni.

Sajna hazafelé megszívtam egy kicsit, mert még horvát területen bedobta a törölközőt a kocsim. A berzencei határállomásra még begurultam dadogó motorral, oda meg értem jöttek, így értem haza Pécsre éjjel kettő körül.

DAttis Creative Commons License 1 napja 0 0 45470

Ezek még repülnek (üzemszerűen) Szerbiában egyébként?

Előzmény: dezsi175 (45469)
dezsi175 Creative Commons License 1 napja 0 1 45469

Kele64pisti Creative Commons License 1 napja 0 0 45468

Farnobourgh Trade Show - ahogy én láttam fél nap alatt, mert aztán leszakadt az ég, s a többi napra már nem tudtam eljutni.

 

http://jetbirds.gportal.hu/gindex.php?pg=36886263&gid=2970498

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nighthawk9 Creative Commons License 1 napja 0 0 45467
Nighthawk9 Creative Commons License 3 napja 0 0 45466
Ridley4Lev Creative Commons License 3 napja 0 0 45465

Annak ellenére hogy a hivatalos oldalukon nem írtak a helikoptert végül, ma viszont a facebookon benne volt a gyakorlo gépek kozott.

Előzmény: Leadfoot (45464)
Leadfoot Creative Commons License 3 napja 0 0 45464

A Mi-171 végül mégis fog repülni?

Előzmény: Ridley4Lev (45462)
Leadfoot Creative Commons License 3 napja 0 0 45463

Van valami spotter/press akkreditációtok, vagy simán csak jeggyel mentek be?

Előzmény: Ridley4Lev (45462)
Ridley4Lev Creative Commons License 3 napja 0 0 45462

Ma elméletben gyakorlás volt...a Wings of Storm és a Mi-171 kivételével mind civil gép...én csak holnap megyek. 

Előzmény: Leadfoot (45461)
Leadfoot Creative Commons License 3 napja 0 0 45461

Köszi mindkettőtöknek!

 

(Ha jól látom, a Facebook-on most írták a szervezők, hogy megérkezett a Krila Oluje.)

Előzmény: Ridley4Lev (45460)
Ridley4Lev Creative Commons License 3 napja 0 0 45460

Parkolás ingyenes volt tavaly. 

Előzmény: Leadfoot (45458)
vaki Creative Commons License 3 napja 0 0 45459

Mi nem fizettünk tavaly, igaz nem közvetlen a reptér mellett álltunk meg (ott volt a kijelölt parkoló), hanem visszább egy földúton, kb 2-300 méter séta volt, annyi belefért.

Előzmény: Leadfoot (45458)
Leadfoot Creative Commons License 4 napja 0 0 45458

Azt meg tudja valaki mondani (aki volt tavaly pl.), hogy Varasdon kell-e külön fizetni a parkolásért, vagy benne van a 30 HRK-s belépőben?

Nighthawk9 Creative Commons License 4 napja 0 0 45457

Lesz valami pénteken, ami miatt érdemes odamenni?

 

(A programot nézve nekem ebből egy fél nap is sok lesz.)

Előzmény: king67 (45454)
Ridley4Lev Creative Commons License 4 napja 0 0 45456

Szerdán kinéztem Pápára:

 

alexjas39 Creative Commons License 5 napja 0 0 45455
king67 Creative Commons License 5 napja 0 0 45454

Pénteken indulunk Varasdra, remélem az idő kegyesebb lesz mint az Air Race-n, bár vasárnapra már Varasdra is zivatarokat ígérnek és 70 % körüli felhőtakarót. Az ottani képekig is egy kis radomi nosztalgia:

http://aviationspotters.net/user_photo.php?ph_id=19148&user_name=Judit

http://aviationspotters.net/user_photo.php?ph_id=19146&user_name=Judit

http://aviationspotters.net/user_photo.php?ph_id=19147&user_name=Judit

http://aviationspotters.net/user_photo.php?ph_id=19145&user_name=Judit

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!