nezopont kerdese. nyilvan egy szamarrol magas a lo.. .amin meg a zsiraf rohog...
mit tehet a user megelőzésképpen azon túl, hogy szétszedeti és megfúratja a házat a csapágy mögött az olajtér felé - ""
"azon tul "... nyilvan a woodoo varazslat hatasosabb lehet..netan a szinten tartas.. ( mit keresel ?)
a hoterheles valos lehet, de ennek az okozoja a kenes hiany. szvsz nem masodlagos okokra kellene fokuszalni, hanem az elsodlegesre.. ami kenes hiany.. errol szolt a logic fault.. nem a lórol.. =========================
Az nem kérdés, hogy tervezési hiba, a kérdés az, hogy mit tehet a user megelőzésképpen azon túl, hogy szétszedeti és megfúratja a házat a csapágy mögött az olajtér felé - ezt csapágycserekor nyilván meg kell tenni. De addig is, ha van körülötte akár nem áramló olaj is az biztosan jobban elvezeti a hőt mint a levegő.
ami elso sorban tervezesi hibara utal, az az hogy beleraktak az olajterbe ketto 2rs tomitettsegu csapagyat. ( holott ott van korulotte masfel liter olaj ) ez egy. a ketto az. hogy az 5. fokozat olajtere nem cserelodik, -nem tud, mert nincs also atereszto pont - de feltoltodni is csak max szinten tud .. (ehez felorat kellene varni.. ),
szvsz mindegy mit olvasol. a teknika van elbasszal.. .
Jelen esetben meg pont mindegy cserélnek vagy sem, azt a két csapágyat nem az olaj keni. Zárt csapágyak, saját kenőanyaggal.
Az olaj nem keni, viszont hűti kívülről ezeket, nem? Azaz ha alacsony az olajszint, vagy nagyon szennyezett az olaj, akkor könnyebben kialakulnak lokális hőgócok ennél a csapágynál. Én úgy olvastam, hogy a tartós nyári nagy autópályatempó nyírja elsősorban ki ezt a két csapágyat, ami elsősorban túlzott hőterhelésre utal.
Nos! Nekem is jó lenne tudnom, hogy a váltóolaj cserélgetése mennyire előírás, ajánlott, vagy épp nem tanácsos, mert még valaki olyanra cseréli, ami akkor se előrelépés ha friss, a gyári pedig 18éves. Az autó könyve nem említi még csak a fajtáját se, nem a cserét sajnos. Régebbi autóknak olyan jó, összeszedett útmutatói voltak, hogy az ember átpörgetve is megtalálta azt amit keresett, ezek meg vastagok, de pont a lényeget nem írják rendesen.
Közbe beszéltem egy váltó felújítással foglalkozó emberrel. Sajnos igen, nem nagy durranások ezek a váltók, 200.000.km környékén előfordulnak gondok. Előre nem tudni pontosan mindent, de kb. 180.000.ft. a javítás. Kérdeztem az olajat, hogy milyent tegyek ha cserélném, illetve ők mivel töltik. Szerintük nem kell számokat nézegetni 75W90 castrol a gyári olajuk.
Aztán mégiscsak próbáltam olyan olajat keresni amin fel van tüntetve ez a szám. Egyik nagy autóalkatrész üzlet hosszas böngészés után arra jutott, hogy nincs olyan olajuk amin fel van tüntetve, de ettől még ugyanazt tudja pár általuk forgalmazott. Konkurens üzlet pedig egyet talált amin fel van tüntetve, vettem is két litert, de a neve számomra nagyon ismeretlen. Azért a pult mögött ülő emberke megnyugtatott, hogy ő a saját autójába is ezt teszi :) Kicsit idegesítő már ez a szöveg....
Aztán dilemma, hogy egyáltalán lecseréljem-e, mert egyrészt a hang amit én hallottam, nincs kizárva, hogy klíma kompresszor, vagy ventilátor hangja, hajlamos vagyok túlaggódni a dolgokat.... Másrészt meg nem Castrol. Bár lehet többet tud mint az....
Ez az olajcsere mindig hitkérdés, van amelyikben előírás a csere, míg másokban nem*. Jelen esetben meg pont mindegy cserélnek vagy sem, azt a két csapágyat nem az olaj keni. Zárt csapágyak, saját kenőanyaggal. Ne kérdezd miért ilyen, én sem tudom és nem is értem miért ilyen.
* amitől persze akit az nyugtat meg, az cserélheti kedvére, baj nem lesz belőle, ha a bele való olajat tölti bele. Mármint akkor, ha van a váltón leeresztő nyílás. Sok esetben az sincs.
Sápadt arcú testvérem! Én vagyok a múltba látó indián, Emlék Szem.
Emlékszem arra, hogy a Nagy Szellem egyszer hozzásegített egy OFF - három gyémánt - autóhoz. Kiváló sebességváltója volt, mintha nem is a szomszéd törzs wigwamjában gyártották volna. De előírás volt, hogy 30.000km vágtázás után cseréljék bennne az olajat.
Na most ennek fényében a Te mondatod, miszerint: "Őszintén, ha nem megy el a váltója 180.000.km.t a saját olajával akkor mennyire jót gyártott, miről beszélünk?" picit talajt veszett, nem?
Manitu vezessen utadon!
UFF
(Teljesen komolyra ne vedd, csak szeretném elütni a vita élét egy picit. Nem ördögtől való, hogy olajat kell cserélni egy váltóban. Láttam szétbontott Mitsubishi váltókat, ahol az emlegetett csereperiódust elegánsan elfelejtették. Többe került már akor is a felújítás, mint egy adag, megfelelő olaj.)
Tulképpen hívhatjuk annak is, a VAG ezzel azonosítja az adott olajat, de ez inkább egy minősítést jelent. Az olajgyártók is ezzel hivatkoznak rá amikor feltüntetik a flakonjaikon. (ahogy bármely más autómárka esetében is az adott gyártó által kiadott megfelelőségi jelzést)
Ugyanarról van szó mint a motorolajok esetében is, pl. a VW 505.01, vagy az újabb 508.00 minősítés esetében is. Ezek meghatározzák az adott olaj paramétereit, kritériumait, felhasználhatóságát.
Hogy valaki a viszkozitás egyezésével megelégszik, az legalább két évtizede tévút.
Azért a szerelőknek van ám igaza néha! (Igaz, engem még nem vágtak át, azon a két helyen, ahová rendszeresen járok.)
Ha leszedik a váltót, azért az nem egy kis munka. Sem erőben, sem időben, és főleg az utóbbi a drága. Ha már lent van a váltó, mert javítani kell, akkor nem véletlenül javasolják, hogy 180.000km-t futott kupplung esetén, cseréljük ki azt is. Ugyanis a régi kupplung jó esetben elfut még 30-40.000km-t, és újra lehet leszedni a váltót a soron következő második olajcsere szerviznél. Magyarul: most kifizeted a váltó le- és felszerelés, a váltó javítását és a kuppluing cseréjét. Ha most megspórolod a kupplungcserét, akkor majd - nem tudom mennyit mész egy évben - az elkopott kupplung cseréje esetén jövőre megint lesz egy váltó le- és felszerelés költséged pluszban.
De Te tudod. A váltó olajjal meg érdemes foglalkozni, és teljes számsorral. Ezen nem érdmes spórolni. Most túlzok, de ezek a váltók nem a hajdani 120L, vagy egy Zsiguli szintjén vannak.
Aki azt mondja, hogy "legalább", ott nagy baj van a hozzáértéssel. Leginkább fogalma sincs róla. De sebaj, jó lesz az neked, legfeljebb majd te is köpködsz a VW-re, hogy milyen szart gyárt......
"éppen akkor volt anyira kopott, hogy már 1-2 szegecs feje síkban volt a kopóréteggel"
Ebben az esetben esélyesebb, hogy megéri cserélni. Ellenben a kopó réteg minőségét nem tudjuk összehasonlítani a mostanival, amit venne az ember, illetve a gyáriét. Erről a simson fékeim jutottak eszembe mikor nekifogtam egy nagy projektnek, ujjá varázsoltam a motoromat.
A fékpofákat kiszórtam, mert már eléggé vásottak voltak, kapott újakat, amikkel eléggé lecsökkent a fékhatás, hiába koptak be, össze se hasonlítható a régivel.
Az olajfürdős kuplungot is sikerült elszúrnom. Kicseréltem a lamellákat, lemezeket, rugót, mert azért látszott rajtuk a használat. Nagyon vacak lett. Hidegebb időben rendkívül vigyáznom kell, míg be nem melegszik, valamiért csúszik. Eddig mindegy volt neki 35évig, hogy milyen olajjal hajtom. Diesel motorolajtól, hidraulikáig öntöttem bele mindent. Most meg cserélgetem az olajakat, hogy biztos sűrű neki, vagy híg. Jaa, nem, kár volt felújítani a régi jót.....
Biztos, hogy nem fogom megengedni a szerelőmnek az ok nélküli kuplung cserét. Pláne úgy, hogy egy kuplungtárcsa állapota azért szemrevételezéssel is jól megállapítható.
Édesapám autójában 220E-nél lett leszedve a váltó, még a gyári kuplung volt benne, de éppen akkor volt anyira kopott, hogy már 1-2 szegecs feje síkban volt a kopóréteggel. Szerintem a tied sem lehet sokkal jobb állapotban.
És van ott ám még más is, aminek az állapotát nem biztos, hogy tudod ellenőrizni szemrevételezéssel: kinyomócsapágy, maga a szerkezet (ebben a rugók állapota). Én biztos nem raknék vissza egy 180E-t futott csapágyat/szerkezetet. Csak ha esetleg összerakás után pl elkezd sírni az a kinyomócsapágy...
"viszont valto levetel utan senki nem fog vissza rakni hasznalt ( 180e km ) kuplungot"
Biztos, hogy nem fogom megengedni a szerelőmnek az ok nélküli kuplung cserét. Pláne úgy, hogy egy kuplungtárcsa állapota azért szemrevételezéssel is jól megállapítható.
Arra meg megint nincs garancia, hogy a teljesen új kuplungtárcsa többet kibír mint amit lehet kapni valami gyári, utángyártott.... Valamint van egy olyan mondás felénk, hogy aki fizet az parancsol! Így is nem kicsit vagyunk lehúzva sajnos a szakik által.... (a jelenlévők mindig kivételek :)
"aztan jonnek sirni hogy valami nem jo .. "
Nem kicsit lehetnek többen akik cserélnek csupán viszkozitás alapján, mint akik itt sírnak.... Amúgy kik is írták elő 409 által említett számsort? Akik összeraktak egy olyan váltót ami nem megy el 200.000.km.t?
Közbe beszéltem váltó javítás ügyben kettő olyan hellyel akik csak váltót javítanak. Azt mondják, hogy badarság foglalkozni azzal a számsorral. Csupán GL4 legyen legalább.
Valamint valószínű többen vannak akik nem kérdeznek itt, illetve nem is születtek olyan tehetséggel, hogy fejből nyomják ezeket a dolgokat. Mégis vesznek valamilyen olajat amire lecserélik....""
...jaja..
aztan jonnek sirni hogy valami nem jo ..
egy szerviz utasitas betartasa nem tehetseg kepessege. na jo..mindegy. ===================
de. eldontheti. viszont valto levetel utan senki nem fog vissza rakni hasznalt ( 180e km ) kuplungot.
a szerelod szeme maskent van kalibralva mint a tied.. te a forint baszasra vagy kalibralva.. a szerelod meg a garancialis javitast fogja preferalni.. hogy neked ebbol mi kell.. es ki mit vallal be... az nem vita. az dontes. === off.
Jaaaah, nem is az én konkrét, mostani esetemre gondoltam.
Előző autómba is lecseréltem, nem néztem, hogy milyen minősítésűre, nem volt gond utána a váltóval.
Valamint valószínű többen vannak akik nem kérdeznek itt, illetve nem is születtek olyan tehetséggel, hogy fejből nyomják ezeket a dolgokat. Mégis vesznek valamilyen olajat amire lecserélik....
Amennyiben bemegy valaki egy autóalkatrész boltba mi a garancia, hogy olyant adnak aminek ezen számai stimmelnek? Vagy mi a helyzet azzal, ha nem olyant adnak és arra cseréli valaki?
Nem illik visszatenni? Ezt szemrevételezés nem dönti el? Másik autónkba van 300.000.km. és még nem volt kuplungozva. Nem sóherség, de azért....
Egy példa. Elrágta valami a lambdaszonda vezetékét másik autónkon, szerelő azt mondta, hogy összeköthetné, de ezen ne spóroljunk. Kicserélte újra. Azóta a "katalizátor hatásfoka alacsony" világít a lámpa. Összekötötte volna a vezetéket, semmi gond nem lenne, persze az előző szondát kidobta....
Félreértés ne essék, de sokan túlzásba viszik a feneketlen perselybe történő pénz dobálást....... A kuplungtárcsát csak meg lehet itélni, hogy mennyire kopott.
(Tudom, most járjak gyalog, meg hasonlók fogalmazódnak meg sokakban akik olvassák)
Igen, egyeznie kell. Ha beírod a gugliba a VW minősítést fog adni vagy tucat márkát, de mind megfelel a minősítésnek.
Az egy néphiedelem, hogy a hajtóműolaj az sűrű kell legyen. (van olyan is de az nem szgk-ba való) A számok ellenére ~egyezik a motorolajok sűrűségével. Azért más a jelölése, hogy ne keverjék össze az otthon mókolók (sem).
ez a tultoltes egy teszt. mindegy mit ontesz bele.. olaj legyen, es legyen tul toltve.
ebbol kiderul hogy csak az 5. szinkron/fogaskerek fut szarazon.. vagy mar csapagy hiba is van.
az 5. fogaskerek kivul van a valton, az egyetlen olaj tapja nivo szint magassagban van.. se vissza folyas, se mas olaj etetes. (ezert irtam hogy megkell furni a valtot. ) ez egy ' zseb'..
"Mit jelent a keveset futott?" Pl. a szomszéd bácsikáé aki az unokának tartogatta az autót, még csak templomba se ment vele, az unoka pedig összetörte 50.000.km.t futottan.
Tudom, álom kategória :)
Enyémbe most van 180.000.km. Eddig kétszer hallottam a hangot. A mellettem ülő nem hallotta. Lehet az én fülem kényesebb ilyenre. Vagy valami egész mást hallottam....
Nem ismerem biztosra az autó előéletét, még felette is van a nivónak, mert kicsurrant. Én hígnek is találom hajtóműolajhoz képest. Nem-e lecserélte az előző "gondos" tulaj valamire....