Szerintem nem történt semmi végzetes, használd nyugodtan az autót, az olaj eltérő SAE osztálya miatt semmi se fog tönkre menni a motorban (legfeljebb a hangja lesz majd kicsit más).
Szvsz télen még akár előny is lehet az 5W-30-as olaj, főleg ha gyakran használjátok rövid távokon, városban az autót.
Valami oka persze nyilván van annak hogy a gyár ragaszkodik a SAE 5W-40-es olajhoz, tavasszal célszerű lesz elvégezned egy olajcserét az előírt minőségű (SAE 5W-40-es) olajjal.
Feleségem autójába (Fiat Punto EVO 1.4 Multi Air, 77kw, 2010) a kezelési útmutató szerint SAE 5W-40 ACEA C3, Minősítés FIAT 9.55535-S2 specifikációjú olaj való.
A tegnapi olajcsere alkalmával a szerviz más olajjal töltötte fel. Szerintük jó bele a Lukoil Genesis Special C3 5W-30 as olaj is.
Mit tegyek,
- azonnal menjek vissza és cseréltessem le az olajat
- télen használjuk nyugodtan a városban és a nyári meleg előtt cseréljük ki,
- használjuk nyugodtan a következő esedékes olajcseréig?
" ... A VW 508 00, VW 509 00 elfogadással rendelkező Castrol Edge Pr. LL IV FE 0W-20 (Termékkód: 469279) magyarországi forgalmazási időpontja érdekelne. ..... "
Ebben a kérdésben én már nem tudok Neked segíteni mivel a Castrol Hungária Kft ez év végével megszünteti működését, vevőink többségét már a lengyel Castrol szolgálja ki, az Edge Professional LLIV FE 0W-20 hazai bevezetésének időpontjáról is a lengyel kollégák fognak dönteni. A termék egyébként már gyártásban van, bármikor rendelhető (lenne).
A fizikai jellemzőkről szóló táblázatból egyértelműen kiderül, hogy az 5W-30-as Edge hideg viszkozitási értékei nagyon közel állnak a 0W-shez (5800@-35°C illetve 5800@-30°C)
Itt van például, hogy messze ne menjünk, a BP Visco 5000 5W-30, ahol ugyanez az érték 6300@-30°C.
Csak viszonyításként, a SAE osztályok előírása max. 6600@-30°C az 5W-re, és max. 6200@-35°C a 0W-re. Alsó határ elvileg nincs, gyakorlatilag pedig az alatta lévő osztály az alsó határ.
Szerintem teljesen egyértelmű, hogy ha egy 5W-30-as olajat vásárolsz és töltesz az autódba, akkor azt várod el, hogy inkább 5W-s olajként viselkedjen, mint 0W-s olajként.
Azt gyanítom, hogy a tesztben emiatt kaphatott kevesebb pontot a Castrol. (Tegyük azt is tisztába, hogy az emlegetett fordító én vagyok, és ott leírva is az én véleményem.)
" .... valójában vakok és süketek párbeszédévé alakul . Ti ezt élvezitek ? .... "
Ha valaki megkérdez igyekszem a lehető legjobb tudásom szerint válaszolni, ha valaki pedig (nagy) hülyeséget tesz közzé akkor elmondom róla a véleményemet. Szerintem egy fórum alapvetően erről szól. Ha ez így nem valakinek nem tetszik akkor:
Egy gombnyomással le lehet tiltani a hozzászólásaimat.
A 0.8as Matizomba mostegy 5w30as mannol hyundai/kia -t sikerült beleraknom (nincs Acea minősitése,csakapi meg ilsac )
171.000 kmes vétel óta kb fél évente, max 8 havonta cseréltem :
A legrosszabb olaj az 10w40 volt amit belőle vásárlás után engedtem le, kb 2 éves és 30-40E km után. A sok olajcserék között érezni lehet hogy jobban megy olajfogyás megállt, gyorsan feláll az üzemi hőmérséklet. Most ez ha benne marad kb 6-8 E kmt akkor nem lesz gáz?
Tiszteletem! Tanácsot kérnék olajválasztáshoz. Kia Ceed 2016-os 1.6 crdi motoros, első olajcsere lenne. Könyv szerint 5,3 liter Shell Helix az ajánlott, de....két lehetőséget ad. DPF-el szereltnél (ez pedig azzal szerelt) ACEA C2 / 0W-30 at ír. DPF nélkülinél meg ACEA B4 / 5W-30.
Egy oldallal odébb a könyve ajánlott olajként Shell Helix Ultra AP 5W-30-at ír.
Egy biztos, a Castrol marketinges emberi jól dolgoztak.
A magyar (és európai) köztudatban ez a név összeforrt a kiváló minőséggel, holott ezt objektíven szinte lehetetlen megállapítani, mennyivel jobb (vagy nem) a többi nagy kenőanyag gyártóval, vagy éppen csomagoló cégek által forgalomba hozott szintén nagy kenőanyag gyártók termékeivel szemben.
Innentől kezdve a kiváló minőségű prémium termék árát könnyebb megfizettetni a fogyasztóval, legyen az Edge, vagy egy 15W40 es GTX.
"Szvsz egy olaj minősége épp az elsődleges kérdés, minden egyéb másodlagos"
Ez volt az eredeti megjegyzésed.
Én ezzel kapcsolatban kérdeztem, ha egy általatok (és általam is) minőséginek tartott olajat ver egy másik ,jelen esetben a Mannol (például a viszkozitás összehasonlításában), lehet-e azzal vádolni a Manonolt, hogy az valószínűleg nem felel meg a követelményeknek? Számomra ez volt az ellentmondás.
"A fenti eredménytáblázatban feltűnik valami, amire sajnos részleteiben nem tér ki a cikk - ez a viszkozitási teszt, amelyen a Castrol Edge 24, a Mannol Energy Combi LL 30 pontot kapott annak ellenére, hogy mindkettő alapvetően jól szerepelt ezen a teszten."
Tehát a cikk fordítója sem tudja milyen szempontok alapján hasonlították össze a viszkozitásokat, viszont később feltételezi, hogy a szabványi tól-ig határok közti értékek jobb megközelítése vagy a középérték jobb megközelítése volt az, ami miatt a Mannoll 30 pontot kapott a Castrol 24-e mellett.
Ami engem jobban érdekelt volna az összehasonlításban az az "adalékcsomag", ahol a Castrol vitte a 30-as maximunot a Mannol 24-ével szemben.
" ... miért teljesen mindegy, hogy egy 5W-30-as olaj mért hideg viszkozitása gyakorlatilag azonos ugyanennek az olajnak a 0W-s verziójával? ... "
Ha mindenáron hasogatni szándékozol..... :))
Ki mondta hogy mindegy?
Ha adott egy 5W-30-as és egy 0W-30-as motorolaj (eltérő minősítésekkel, eltérő jóváhagyásokkal és eltérő viszkozitási értékekkel) akkor mi bennük az ugyanaz?
Szőrszálakat hasogatsz, szerintem teljesen feleslegesen. De hadd legyen most én a te szerepedben, miért teljesen mindegy, hogy egy 5W-30-as olaj mért hideg viszkozitása gyakorlatilag azonos ugyanennek az olajnak a 0W-s verziójával?
"egy átlagos felkészültségű, az autók iránt érdeklődő ember" azt gondolná, hogy a 0W-s olaj hidegen "folyékonyabb", mint az 5W-s. Ha nem olvassa el a termékadatlapot, nem derül ki, hogy téved.
Nem gondolom hogy egy átlagos felkészültségű, az autók iránt érdeklődő ember ne tudna különbséget tenni a kenőfilm vastagsága és tapadási képessége között.
" ... El tudok képzelni olyan hideg üzemállapotot, ahol nem nagy boldogság, ha hígabb az olaj, mint amire számítottál. Mondjuk kevésbé tapad meg a hengerfalon, mint egy sűrűbb olaj. .... "
Meglepődnék ha az olaj tapadási képessége és viszkozitása között bármiféle összefüggés lenne.
El tudok képzelni olyan hideg üzemállapotot, ahol nem nagy boldogság, ha hígabb az olaj, mint amire számítottál. Mondjuk kevésbé tapad meg a hengerfalon, mint egy sűrűbb olaj.
" ... az Edge hideg viszkozitása olyan tartományban van, ami már inkább a 0W-s olajakra jellemző. .... "
Ez milyen szempontból lehet hátrány?
" ... Bár az 5W SAE viszkozitási osztálynak nincs alsó határa, tehát névleg megfelel az előírtaknak, arra épp alkalmas ez az eltérés, hogy pontot veszítsen. ... "
Deduktívan levezetve valószínűleg arról van szó, hogy (miként az például a termékadatlapokból kiolvasható), az Edge hideg viszkozitása olyan tartományban van, ami már inkább a 0W-s olajakra jellemző. Bár az 5W SAE viszkozitási osztálynak nincs alsó határa, tehát névleg megfelel az előírtaknak, arra épp alkalmas ez az eltérés, hogy pontot veszítsen.
Persze ez csak egy fordított következtetés, nem én csináltam a tesztet.