Sokat keresgéltem a márkával kapcsolatban és rengetegszer hangzik el, ill. van leírva (itt ezen a fórumon is), hogy az a titokzatos európai mértékkel nézve meghatározó olajcég a MOL. Ami persze nem rossz, de valahogy úgy érzem, hogy így hogy titkolóznak, többet ártanak mintha elmondanák, hogy a MOL csomagol nekik, de pl. spec. adalékolást kérnek, ha kérnek ilyesmit egyáltalán. Mert ha úgy nézzük, a Castrol sem olajcég, csak 1 nagy olajcég 1 márkája több közül. HA jól fogtam fel, a Mannol is keverő, csomagoló cég. Nem termel ki olajat hanem vesz alapolajat és xy (kész) adalékcsomaggal keveri be, majd palackozza. De úgy látom visszamegyek az autószerelő műhelybe és megnézem mi van ott.
Az A.Z. Meisterteile márkának van saját honlapja? Olajválasztója? Egy autószerelőnél a falon láttam egy táblázatot autó típusok --> hozzá való motor és váltó olajok és hűtőfolyadékok. Ez a táblázat elektronikus formában is elérhető?
Az van, hogy az Energy Formula JP egy japán és távol-keleti autókra hangolt olaj, ami nagyjából azt jelenti, hogy ezekhez illő minősítései, jóváhagyásai vannak. Mivel ettől alapvetően nem lesz nagyon speciális, van neki API SN is. ACEA viszont pl. nincs.
Az Energy 5W-30 viszont egy elég általános olaj, API SL/CF és ACEA A3/B4 minősítésekkel (meg MB és VW jóváhagyással, ami most nem érdekes), nincs különösebb "szuperképessége".
Azt találtam a Grandis 2.4 motorjára, hogy a gyártó elég megengedő. Egészen pontosan azt mondja, hogy ACEA A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, vagy API SG, SH, SJ, SK, SL, SM, SN minősítésű olajat kíván a motor. Ez "mezei felhasználóul" azt jelenti, hogy bármilyen értelmes motorolajjal elmegy, ezekből ugyanis a nem speciális felhasználási területre gyártott motorolajak döntő többségénél megvan legalább egy-kettő.
No, az Energy 5W-30 pont ilyen olaj, valószínűleg ezért ajánlja a mannol.de katalógusa éppen ezt. Ettől függeltenül az API SN miatt a Formula JP is megfelel, és még számtalan másik is a palettáról.
Mitsubishi Grandis 2.4 benzines gk-hoz keresek motorolajat. Többek között nézegettem a Mannol olajokat is és a honlapotokon találtam a MANNOL Energy Formula JP 5W-30 -t amiről azt gyanítottam "mezei felhasználóként", hogy jó lesz. Aztán egy hozzászólásodban javasoltad másnak, hogy a mannol.de-n is meg lehet nézni a gépkocsikhoz javasolt olajokat. Ott nekem a Energy 5W-30 API SL/CF félszintetikust hozta fel.
A kérdésem, hogy mi a különbség, miért nem hozta fel a német oldalon a Formula JP-t? Vagy mit javasolnál?
"A gasoil extra és a special olajoknak pontosan ugyan azok az értékei, "
Köszönöm, ki is javítottam gyorsan.
"Nem is tűnik ördögtől valónak az ötlet, hogy azt válasszam bele, hiszen ezen gyártok közül kettő is használta a PSA dízeljét apró változtatásokkal."
A logikába ott csúszik hiba, hogy (anélkül, hogy most konkrétan utánanéztem volna) az ilyen esetekben a gyártó legtöbbször külön jóváhagyást ad meg ezekre a motorokra, amelyek általában a motorgyártó jóváhagyásán alapulnak. Igaz, ez főleg a DPF-es verziókra jellemző.
"Ostobaság-e csupán ezekre a számokra hagyatkozva olajat választani?"
Ezt így nem mondanám, de fontos mérlegelni, hogy egy adott autóhoz a gyártó által előírt olaj minősítései milyen tulajdonságokat vizsgálnak. Ott van a többször emlegetett és linkelt Lubrizol-eszköz, azzal együtt már érdemes sakkozgatni, ha nagyon akarsz.
Közben utánaolvasgattam én is a dolgoknak és ebben a kérdésben nyugvóponthoz értem: Mannol Elite 5w40-et fogok a kocsiba tölteni.
Kutakodás közben azonban néhány dolog megragadta a figyelmem, ezeket alább részletezem.
-prokee-: Azon a blogon a 10w40-es olajok adattáblájánál nem stimmel valami. A gasoil extra és a special olajoknak pontosan ugyan azok az értékei, amik csak részben egyeznek meg a hivatalos, német honlapon fennlévő értékekkel. Itt belinkelem mikre gondolok.
A Mannol 7508 Gasoil Extra 10W-40 motorolaj egy modern részszintetikus olaj, speciálisan a fölgázüzemű motorokhoz fejlesztve.
A motorok magas hőmérsékletű védelmére alakított adalékcsomagja egyben megakadályozza a gyűrű és a hengerpalást kopását és védi a szelepeket a[...] Bővebben!Tovább »
A Mannol 7509 Special 10W-40 motorolaj egy modern, hightech részszintetikus olaj személygépjárművek számára.
Optimális védelmet biztosít széles működési tartományban. Magas üzemi hőmérsékleten is biztosítja az alacsony kopást és a magas teljesítményt.
[...] Bővebben!Tovább »
Továbbá még azon is elgondolkodtam, hogy milyen olaj is lenne a jó választás egy gyárilag részecskeszűrő nélküli 1.6 HDI-be. Megnéztem első körben a Mannol olajakat, ahol számomra a terméktulajdonság táblázat alapján nem az OEM HDI olaj a legmegfelelőbb bele, mivel egy OEM Volvo, Ford, Opel olaj jobb tulajdonságokkal rendelkezik. Nem is tűnik ördögtől valónak az ötlet, hogy azt válasszam bele, hiszen ezen gyártok közül kettő is használta a PSA dízeljét apró változtatásokkal.
Ostobaság-e csupán ezekre a számokra hagyatkozva olajat választani? Ez csak egy szűk tartománya az olaj megfelelőségének, ennél további részletek szintén nagyon fontosak, így ezen számok ellenére is jobb a PSA-ba szánt olaj? (ezt a nézetet erősíti bennem a Total oldalán tett látogatásom is)
Egy ACEA C2-es minősítés miatt, amely részecskeszűrőre gyakorolt hatást is vizsgálja ennyivel romlik a többi paraméter? Tehát én, akinek ez a tulajdonság (részecskeszűrő védelme) nem számít, csak feleslegesen járok rosszabb képességű olajjal, azért mert csuklóból választottam egy OEM PSA olajat?
Na, az Eneos nekem sem jött be. Motorolajban és váltóolajban sem. A motor jóval hangosabban járt és a váltó, meg akadozik hidegen. Most Castrolt fogok kipróbálni a váltóban. Nekem is Toyotám így a Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 fog most bele menni. Majd megírom neked (ide) hogy hogy vált be. Az autószerelőm a sportmotorjába próbált már rengeteg fajta olajat és azt mondta, hogy neki az jött be a legjobban. Tudom, abba a konkrét motorba... De akkor is, adok neki egy esélyt.
Tetszett ez az adok kapok, mert egyik fél sem "vesztette el a fejét", és még tanulságos is volt.
Hadd vessek fel egy új témát! A már emlitett Lexus IS200 gépkonyve 75w90 GL4 váltóolajat ir. Le is cseréltem Eneosra, de nem győzött meg, hidegen akadósnak mondanám - az amúgy bravúros szerkezetet. Márkatársi ajánlás szerint egész más dimenzió a Toyota 75W olajával - ami nem mellesleg 6500/liter.
Nézegettem a hasonló olajakat, hát tök mások, mint a gyári ajánlás. Lehet tudni, hogy ez a Toyota olaj milyen tulajdonságokkal bir, kiváltható-e bármely 75W-vel?
Ja, bocs, kicsit fáradt vagyok már és szétszórt (leltárra készülődés közben fórumozok itt), azt hittem, a Peugeot-vonalat folytatjuk.
Ha felmész a mannol.de-re, ott megtalálod az olajak pontos hideg-meleg viszkozitását termékre bontva (hamarosan majd nálunk is, de még nem dolgoztuk be), abból tudsz szemezgetni.
"Te a Kauffer vagy, vagy az SCT? Persze, csak ha nem titok."
Nem titok, az előbbi. SCT Hungary már nincs, bezárt.
Autót nem írtam, de gondolom a II Golfra gondolsz.
Van azon kívűl még II Octavia 1.9 PDTD, Seat 1.4 PDTD, B7 Passat 2.0 CRTD, és ez csak nálunk.
Egyébként igen, a Golfra gondoltam. :) Jelenleg az Energy Formula PD olajat kapja, semmi gondom nincs vele, de az Elite, amit nemrég említettél, az hidegen még folyósabb.
Ezt a PD olajat Peugaot HDI-be is tettük, egyenlőre semmi gond. :)
A Golfot hidegben nehezen tekeri az önindító, ha 10W40 olaj van benne, az 5W40 PD olajjal szinte fellélegzett.
Alapolajként a szintetikusra gondoltam egyébként a részszintetikus helyett.
Te a Kauffer vagy, vagy az SCT? Persze, csak ha nem titok.
Milyen kritériumok alapján a legjobb? Elég sok szempontból lehet értékelni egy olajat, és az sem feltétlen egyértelmű, merre pozitív és merre negatív a skála.
Vannak olyan felhasználási területek, ahol néhány kritériumnak elég megfelelni, a többinek semmilyen gyakorlati jelentősége nincs.
Semmiképp sem degradálva a te autódat, az pont egy ilyen felhasználási terület. Teljesen jó oda mindkét olaj, tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy azok közül melyiket választod.
Tovább lehetne árnyalni a képet egy rakás más gyártmánnyal is, ha az összes elérhető minősítést, műszaki adatlapot és vizsgálati adatot begyűjtesz, de az üzemeltetés egyéb körülményei ezerszer jobban befolyásolják a motor élettartamát, fogyasztását, stb... mint az, hogy egyébként nagyon hasonló olajak közül melyiket használod.
"Valóban.... de mi célja vagy értelme volt belekeverni ebbe a listába egy C3-as olajat?"
Természetesen semmi, pont annyira nem volt, mint amennyire értelmetlen cross_183 érvelése a kiragadott cink-foszforral és a magas TAN-nal.
Szinte bármilyen olaj vizsgálataiból ki lehet ragadni egyetlen olyan értéket, amit egy kicsit ködös szövegkörnyezetbe állítva az átlag felhasználó számára gyanússá lehet tenni azt, ahogyan te is írod. Ezt igyekszem épp bemutatni, csak sajnos mindig a Castrol példáján - de igyekszem valami más célpontot találni. Eneos jó lesz? :)
Jól hangzik, de az igazság az, hogy a kén és a foszfor cinkditiofoszfát (ZDDP) formájában az egyik leggyakoribb kopáscsökkentő adalék, így ennek formájában szinte minden modern olajban jelentős mennyiségben jelen van ez a két elem. Az API SM és SN minősítések ráadásul erősen szigorították ezek szintjét (mert nagy mennyiségben a katalizátort károsíthatják), a Classic 10W-40 viszont rendelkezik mindkét minősítéssel, tehát eleve nem lehet "túl magas" a kén- vagy a foszfortartalma.
A TAN-ról: önmagában, környezetéből kiragadva tényleg mondhatjuk, hogy a TAN-szám annál jobb, minél alacsonyabb, hiszen a kevésbé savas olaj tovább képes ellátni feladatát. A valóságban azonban a TBN-számmal együtt érdemes vizsgálni, ami erős egyszerűsítéssel azt jelenti, mennyire képes ellenállni az olaj a további savasodásnak. Itt minél magasabb az érték, annál tovább ál ellen az olaj a savas hatásoknak.
Ebben pedig a Mannol Classic 10W-40 TBN-tekintetében (10,24 katalógusérték, 10 mért érték az RN0700 tanúsítványban) számos neves olajnál jobban teljesít, így például a Castrol Magnatec 10W-40-nél is (8.0 katalógusérték), a Liqui Moly Leichtlauf 5W-40-nél (9,6 mért érték), vagy akár a Castrol Edge FST 5W-30-nál is, ami elég egyértelműen egy Longlife-olaj (katalógusérték 7.0).