" ... ezek szerint létezik olyan, hogy egy 5W-40-es olaj ásványi bázisú? .... "
Ahogy vesszük..... ::)))
Az 5W-40-es motorolajok alapolajainak túlnyomó része úgynevezett hidrokrakk (HC) eljárással készül, az alapolaj ebben az esetben is ásványi olaj ami a hidrokrakk eljárás eredményeképp lényegesen kevesebb rövid láncú és hosszú láncú HxCy molekulát és kevesebb telítetlen szénhidrogént tartalmaz mint a "klassszikus" ásványi olajok. Ennek eredményeképp csökken az olaj dermedéspontja, mérsékelhető a párolgási veszteség és javul az öregedésállóság.
Ha egy képzeletbeli minőségi skála nulla pontjára a "klasszikus" ásványi olajokat, 10-as pontjára pedig a fullszint (PAO bázisú) olajokat helyezzük akkor nagyon sacc/kb alapon a HC olajok nagyjából a 70-es skála értékre helyezhetőek.
Mielőtt bárkit is komoly trauma érne: egy végtelenül macerás eljárás eredményeképp a teljesen szintetikus (PAO) alapolajok is ásványi bázisú olajból készülnek.
Nem is komoly ez véresen, és valóban írja a manual (nem én láttam), hogy ha ilyen GL-60 olaj nem kapható önöknél, akkor használjon 10W-40-es motorolajat.
Na, most pont ez a fura nekem, hogy ez a 2 (SAE-80 vs.10W-40 motorolaj) hogyan lehet egymás helyettesítője? Úgy gondolom, jelentős viszkozitásbéli különbség van köztük. Kis teljesítményeknél még a veszteséget is növeli, nem?
- Getriebeöl GL 80 W ist ein mild legiertes Oldtimer-Getriebeöl der Viskositätsklasse SAE 80W für Fahrzeuge älterer Bauart (z.B. Simson, MZ). Schmierung einfacher Schaltgetriebe und nicht hypoidverzahnter Achsgetriebe."
Kíváncsiságból megnéztem a Simsont is, ott még 1950-es gyártású vasakról is értekeznek de GL-60-as követelményről egy fél szó sem esik (jellemzően API GL-3-as besorolású hajtóműolajokkal találkoztam).
Igen, a 70-es évekre. A téma a Forelle csónakmotornál indult, próbáltam rákeresni, és a talált MZ-Simson fórumokon is élénk vitát generált a dolog. Furcsáltam, hogy nem lehet találni egy "egyenértéket."
" ... A régi Ndk-s járművekbe (MZ, Forelle) GL 60-as hajtóműolajat írnak .... "
Milyen régi járművekre gondolsz? Az 1973-től gyártott MZ TS 125-ös váltójánál követelményként "mezei" API GL-4-es, SAE 80W-90-es hajtóműolajat találtam.
Az említett motorolaj hidrokrakk - API group III. - alapolajjal készül. A csomagolás felirata HC Synthese. Az angol nyelvű termékadatlapon még fully synthetic. A német nyelvűn nagyteljesítményűvé szerényedik.
5W30 API: SJ és az AutoData szerint még ACEA A1, A3 minősítést igényel a motor.
Megkérdeztem a Toyota márkaszervizt és ők meg Toyota olajat tesznek bele, aminek API SN és ACEA C2 minősítése van "csak". Tehát simán 2,9 mPa*s körüli a HTHS szintje és közepes SAPS. Ezek szerint rosszul gondoltam eddig, hogy ennek a motornak inkább magasabb HTHS szint a jobb és az alacsony vagy közepes SAPS sem fontos, mert csak sima katalizátor van az autón (ugye benzines, 2000 óta gyártott motor)?
A döntés egyéni lesz. De részedről ajánlást, vagy tanácsot azért adhatsz. :-) Pl. abban hogy mennyi ideig legyen benne, ez idő alatt hogy használjam az autót...
Ez az olaj (is) a fellelhető dokumentációk alapján teljesíti azokat a gyártóművi előírásokat, amit ehhez a benzines motorhoz előírtak. Így nem kérdőjelezhetem meg ennek használhatóságát.
... és a többi az meg egyéni döntés kell hogy legyen.:)
Amúgy az említett "MANNOL Energy Formula JP 5W-30" olaj megfelelne a Corolla TS-embe egy kis időre, amolyan átmosatásra persze új szűrővel? (4.000 Ft-ból kijönne az olaj + szűrő, aztán jöhetne a végleges olaj) Nem pörgetném ez idő alatt egyáltalán. Bár lehet 1x, 2x kellene egy kis időre, mert lehet hogy úgy más olajjáratok nyílnak meg és ott is jól jön a friss olaj. Mennyi ideig legyen benne? Hány Km vagy hány üzem óra? Én arra gondoltam, hogy addig lenne benne amíg egy teljes tanknyi benzin tart (4-500 Km). Szerintetek? Az olaj TBN-je nem olyan rossz (pláne ilyen kis időre), csak a HTHS miatt aggódok kicsit. Vagy ez a 2,9 még nem vészes ennél a motornál? Úgy tudom a márkaszervizben is az 5W30-as Toyota olaj az C2-es tehát a HTHS-e "alacsony" (2,9) és alacsony az SAPS szintje is. Ha az jó bele, akkor ez is jó lesz szerintem, pláne egy 1-2 hétre ill. 4-500 Km-re. Nem?
Akkor egy olyan olaj amiről lentebb írtam a 33723-ban, annak mennyi lehet a HTHS-e? SAE 5W-30, API SN, ILSAC GF-5, GM dexos 1. Ezek szerint 2,9 és 3,5 között valahol?