Mannol classic 10w-40 renault bevizsgálás, megkapta a jóváhagyást, de lent az adatokból kiderül 1-2 dolog. Régebben átmazsoláztam az adatokat, most így hirtelen a cink és a TAN furcsa értéke ugrik be. A cink az brutálisan sok. Kb duplája, mint a megszokott. Versenysportban talán jó érték lenne, de nem itt. TAN érték nagyon magas. Tisztított, újrafeldolgozott motorolajoknál szokott ez az érték ilyen magasról indulni.
Egy biztos. Az olcsóbb márkák közül az Eurol tisztességes olajokat gyárt. Orosz olajos fórumokon többek között rengeteg eurol olajat is bevizsgáltattak, és nem volt gond velük, mindig az volt a flakonban, ami rá volt írva. Mannol felejtős szvsz.
Biztosan nem a borostyán-szín az oka, de olajcsere után, üzemmeleg állapotban, szinte teljesen eltűnt az autómból a dízeles ketyegés - vagy a fülem romlik.
52,5 ekm-nél, az 5. olaj+olajszűrő+légszűrő cserét csináltattam (tehát általában 10-enként, most egy kicsit "túlfutottam", mert 13 ekm lett a 39,5 után).
Eddig mindig a zöld ment, 5 l-es flakonból, márkaszervizben. Most először a borostyán, másik márkaszervizben, és hordóból.
Lehet, hogy változott más is, nem csak a szín?
Vagy kezdjek gyanakodni, hogy mi volt eddig az a szép zöld anyag a flakonban? (vagy menjek a fülészetre? esetleg a pszichiátriára? - ezekre ne reagáljatok !)
Rosszul fejeztem ki magam, az igazi versenyautókba más van, de ugye így nevezik az összes motorolajakat kínáló honlapon a meleg oldalon vastag olajakat, de most itt nem ez a lényeg....meg a kérdés sem ,-)
Engem igazán az zavar,hogy van millió motorolaj, természetesen mindegyikre az van ráírva, hogy csúcsminőségű, a minősítések megfelelőek, mégis árban óriási a különbség, itt azért kellene egy kis rendet rakni, a hunoil és társairól nem is beszélve, ami persze lehet jó is.
A "verseny" olajak,na ott megint érdekes a felállás, tény, hogy van eltérés közöttük, de vajon az ár tükrözi, vagy csak a szép kannát fizetem meg ?
Én a hozzászólásomban valójában erre az utóbbi (esetenként feltüntetett, más esetekben nyitva hagyott) tényre gondoltam. Csak a "saját" olajomra szűkítve, hatalmas változás követhető az A5/B5 anyagok tekintetében az ACEA 2004, '07, '08, '10 '12 szabványokat végigkövetve - ebben a viszkozitás (SAE szerint) nem is szempont.
Más, engem kevésbé érdeklő teljesítménykategóriák esetén is látok hasonlókat. Ezért nem látom "mindegy"-nek, hogy ez a jellemző egyáltalán meg van-e adva, és ha igen, mi is az.
Más kérdés, hogy könnyű a helyzetem, mert valójában nem SAE és ACEA szerint választok, hanem a Ford WSS-M2C913-d az elvárás, ez meg bizonyosan csak SAE 5w-30, ACEA A5/B5-12 lehet (A5/B5 követelményt is erősen túllicitálva).
Az A1/B1-et az évek szerint végig-követve, azon meg egyáltalán nem csodálkozom, hogy komoly bajok kellett, hogy legyenek a dízelekkel, amikbe akkorriban azt hiszem, wss-m2c913-b, és ezzel együtt ACEA A1/B1-08 szerinti anyag kellett. Az A1/B1-10 (és a wss-m2c913-c) már egy tök más jellemzőkkel bíró cucc, gondolom nem véletlenül.
Az Ax/By minősítésű olajok szulfáthamu tartalma már a 2010-es ACEA követelmények szerint is legalább 0.9 súly %, a Cz minősítésű olajoknál pedig legfeljebb 0.8 súly % volt (és ez 2012-ben sem változott) így a két minősítési kategóriának (az én szerény matematikai képességeim szerint) nem lehet közös halmaza (még ha ez egyes adatlapokon másképp is szerepel).
Bontsuk ketté (vagy inkább ne mossuk össze) a kérdést: a viszkozitási értékektől indultunk, az azok mérésére használatos ASTM eljárások pedig hosszú évek óta kőbe vannak vésve.
Teljesen más kérdés a jóváhagyások és a minősítések köre, az ACEA időnként (eddig 2 évente) valóban felülvizsgálja és esetenként módosítja az egyes minősítésekhez kapcsolódó teszteket.
Az elmúlt évben esedékes felülvizsgálat a mai napig nem történt meg így a dátum nélküli ACEA minősítések minden bizonnyal a 2012-es teszt követelményeknek felelnek meg.
Az már alapos gyanúra ad okot ha pl. egy olaj (az adatlapja szerint) rendelkezik ACEA Ax/By és Cz minősítésekkel is.
A taglalt "belső" jellemzők nagyon mély elemzésre, összehasonlításra is alapot adhatnak.
Én ennyire mélyre nem tudok tekinteni.
De van ennek egy "külső", felsőbb szintje is.
Van gyártó, aki becsülettel megadja az anyaga minősítéséhez (egyébként elválaszthatatlanul) tartozó "év"-et is. Van, eki ezt - talán ha nem is titkolja, de - nem annyira publikálja.
A dobozok egy jó részén egyszerűen nem szerepel teljes körűen, hogy (pl.) 5w-30 A5/B5-12, 5w-30 A5/B5-10, stb...
Néha megdöbbenéssel nézek rá webshop publikációkra, ahol éppen fellelem, hogy "yx z-08".
Állatira más cucc tud lenni "ugyanaz" -08, -10, -12 "változatában".
És akkor e mögött van sokszor az a "belső" összefüggésrendszer, ami mérési eljárásokban, és eredményekben (is) tud megtestesülni.
Szóval, a viszkozitás és teljesítményszint jelzése sem ad még egyértelmű eligazítást az anyag tényleges mibenlétére vonatkozóan, nagyon kell az a "szabvány-dátum" hozzá.
Jó nagy káosz van azért ebben a tekintetben a piacon.
Nem kell mindenhol összeesküvésre gyanakodni... :)))
A legtöbb kenőanyag adatlapjai hozzáférhetőek a neten, ha a (viszkozitás) mérés azonos ASTM szabvány szerint történt - márpedig a V40 és a V100 értékeknél ez a helyzet - akkor az értékek gond nélkül összehasonlíthatóak.
Nem gondolom hogy egyetlen kenőanyag gyártónak is bármiféle érdeke fűződne ahhoz hogy az adatlapokon fals viszkozitási értékeket adjon meg.
Ha mégis gyanakodsz akkor fordulhatsz pl. a Metric laborhoz (http://www.metric.hu/), jó pénzért bármilyen mérést elvégeznek a kedvedért.
Alapos gyanú esetén természetesen célszerű feljelentést tenned a Fogyasztóvédelemnél (http://www.nfh.hu/).
" ... A viszkozitásra vonatkozó adatokat mennyire tekinthetjük pontosnak? ... "
Általában beszélgethetünk a viszkozitásról is.... :))
Normális esetben minden mérési adat mellett (olajoknál jellemzően ASTM számmal jelölve) illik feltüntetni a mérési eljárást is. Ha a mérés azonos ASTM szabvány szerint történt akkor a mért adatok 1:1-ben összehasonlíthatóak.
Egy mérési eredmény szvsz akkor értékelhető ha ismerjük a mérés körülményeit is. A lobbanáspont mérésére alapvetően két módszer - a nyílttéri és a zárttéri - ismeretes és még ezeken belül is lehetnek eltérések a mérési körülményekben.