Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

stevie-13 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32451

Kerestem és találtam márkaszervizt, ahol tudták, mit akarok, és Castrolllal rendelkeznek is (és nem oda mentem, ahol a kérdéseimet sem értették, azt tudták, hogy ehhez az autóhoz van olaj, de hogy az mi, nyitva maradt.)

 

 

Egy apróság: a Fordnál (és nyilván más márkáknál is) más ember felel a kommunikációért, és más a műszaki szakértelemért. Azaz egy agyonképzett technikust, aki vágja a különböző specifikációkat, nem feltétlenül engednek oda a telefonhoz vagy az emailekhez, mert ezek az emberek nem feltétlenül kommunikálnak ügyesen.

 

Másfelől a kommunikációval megbízott kollégák is kapnak műszaki képzést, de többnyire csak alapfokút. Megnyugodhatsz: ha valamiért szét kell szerelni az autód motorját, azt biztosan nem az a kolléga fogja csinálni, aki felvette a telefont.

 

Csak azt akarom mondani, hogy az, hogy a telefont felvevő vagy az emailt megválaszoló kolléga mit tud az olajspecifikációk rejtelmeiről, az semmilyen összefüggésben nincs a szerviz műszaki színvonalával.

 

Elméletileg a rendszer úgy működik, hogy minden szervizben ül egy mestertechnikus, aki közlekedésmérnöki diplomával, sok éves szervizes gyakorlattal, és a Ford saját akadémiájának diplomájával rendelkezik; és munkaideje nagy részében csak olvassa a Ford műszaki bulletinjeit és az Oasis-t, ami a Ford márkaszervizek szerelőinek egyfajta belső blogja - különböző rejtélyes hibák diagnózisát és megoldását osztják meg egymás között angol nyelven, majd ezek a bejegyzések bekerülnek egy indexelt katalógusba. Szédületes tudásbázis! Amikor ezzel megvan, akkor ellenőrzi az elkészült munkákat, értékeli a beosztott szerelők teljesítményét (ezekből statisztikák készülnek, amik egyrészt a fizetés mozgóbér részére vannak kihatással, másrészt a szerviz képzési tervére), illetve maga is részt vesz a nehezebb esetek diagnosztikájában.

 

Viszont az biztos, hogy nem telefonál és nem emailezik :-)

 

(Az más kérdés, hogy a magyar rendszerben, az itteni fizetések mellett hány olyan mestertechnikus van, aki eleve felső fokon érti a műszaki angolt, illetve képes maga is angolul műszaki szövegeket megalkotni, plusz a szerviz tulajdonosa elnézi, hogy az illető tényleg ne vegyen részt a napi olajcsere-fékbetétcsere-futóműjavítás taposómalomban, hanem helyette "internetezzen" az irodában....)

 

Előzmény: Robi53 (32450)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.28 0 0 32450

Na, most már nagyon hasonló dologról beszélünk.

 

Kutakodtam, és olvastam, hogy a kézikönyvemben lévő 913-c ajánlásnál újabb, 913-d ajánlás is van, és az többek között pont abban több, aminek a kockázatai érdekeltek, de "felülről kompatibilis", és a korábbi c-s ajánlású autókba is melegen ajánlják.

Aztán láttam, hogy ha az ajánlott ACEA és SAE felől indulok, vannak nagyon jó olajok, amik megfelelnek a nekem kellő 5w-30 A5-nek, de ezen felül pl. C2-nek is (a C2 meg más tekintetben csökkenthet kockázatokat), de ezek egyike sem formális 913-d (legfeljebb csak megjegyzi az adatlap, hogy megfelel neki, de Ford jóváhagyás valójában nincs.

Példa:

Valvoline SYNPOWER Xtreme ENV C2 5W-30 4 liter

Használható azokhoz a Peugeot, Citroën, Honda és Toyota modellekhez, ahol ACEA C2 minőségű olaj ajánlott. Használható továbbá azokhoz a személygépkocsikhoz, ahol ACEA A5/B5 vagy API SN/CF az előírás.

API SN/CF, ACEA A5/B5-04, C2-10, PSA B71 2290

 

A Ford-tól, kérdésemre, ezt a javaslatot kaptam:

  • "Az említett C besorolásnak megfelelő olajok valóban alacsonyabb hamutartalommal rendelkeznek. Természetesen a Ford tisztábban van ezzel.

 

Ford részről minden esetben van egy előírt kenőanyag specifikáció az alkalmazott hajtásláncok számára. Az olaj specifikáció kiválasztása összetett kérdés (kopásvédelem, fogyasztás csökkentés, korrózió védelem, szennyezőanyag lebegésben tartása, nyírási tulajdonságok, hőmérsékleti stabilitás, élettartam, savképződési hajlam, stb.), ennek egyik sarokpontja lehetne a kisebb hamutartalom is.

Gyakorlatban a Ford nem ír elő alacsony hamutartalmú olaj használatot (a WSS-M2C913-D ilyen téren is fejlődött), bár ez a károsanyag kibocsátási normák szigorodásával és így a kipufogógáz utókezelő rendszerek összetettebbé vállásával változni fog (pl. Euro 6 dízel motorok új olajspecifikációval rendelkeznek a kipufogógáz utókezelő rendszerek miatt).

Ennek több praktikus oka van (ár, elérhetőség, specifikáció kompatibilis szinte az összes európai motorban stb.), viszont tervezői oldalról figyelembe van véve a használatban lévő 913C és 913D specifikációjú olajok esetében, így a magasabb hamuképződés a részecskeszűrő méret választásánál/kialakításánál bele van kalkulálva. Ennek köszönhetően magasabb futásteljesítmény esetén is kielégítő kapacitással tud rendelkezni (persze nagyban függ a korábbi használat módjától). Több autó fut eredeti rendszerrel közel 300 ezer km mellett.

 

Javasoljuk az előírt Fordos specifikációnak megfelelő olajok használatát (ha lehetőség van, akkor a D specifikációt). Elméleti oldalról, ha a szokványos ACEA besorolásnak megfelelő alternatív olaj Ax/Bx besorolása mellett a C-t is támogatja, abból különösebb probléma nem származhat."

 

 

Olajat nem akarok vinni, kiválasztottam 4 olyan "legajánlottabb", 913-d-s terméket (2 különböző néven futó azonosnak tűnő Castrolt, 1-1 Mobilt és Motult), melyek minden (fordos és egyéb szakmai) ajánlásnak igazoltan megfelelnek, sőt, erre vannak csinálva és "akkreditálva". Kerestem és találtam márkaszervizt, ahol tudták, mit akarok, és Castrolllal rendelkeznek is (és nem oda mentem, ahol a kérdéseimet sem értették, azt tudták, hogy ehhez az autóhoz van olaj, de hogy az mi, nyitva maradt.).

 

Az már más, és innen nekem már lényegtelen kérdés, hogy hogy a fenébe tud egy anyag egyszerre A5 és C2 is lenni? (HTHS-ben azonos kategória, de egyik - A5 - high-SAPS, a másik - C2 - pedig mid-SAPS)

 

 

Előzmény: stevie-13 (32449)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32449

Én csak arra adtam a fejemet, hogy olyan szolgáltatót és szolgáltatást keresek, ahol bizonyossággal a wss-m2c913-d előírásnak (és nem a 913-c) megfelelő, jóváhagyott 5w-30 A5 (és nem csak 5w-30 A1) olajjal tudom végrehajtani a feladatot.

 

 

Olajat lehet vinni a szervizbe, bár literenként pár száz forint "veszélyes hulladék kezelési díjat" felszámolnak.

 

Viszont ha az olaj nem felel meg teljesen a gyári előírásnak, akkor azt külön megjegyzik, és onnantól kezdve ugrik a garancia/szavatosság.

 

Olyan ez, mint egy Piedone film: Bud Spencernél lehet okosabbnak lenni, de erősebbnek - nem :-)

 

 

A szűrőben valami hasonlót gondolok (felismerik, hogy két azonosan csomagolt dobozban lévő ucc között van-e különbség, mi az, melyiket ajánlják jobban, tudnak-e szerezni ugyanolyan dobozban még-jobban ajánlhatót (esetleg akár felárért is)?

 

 

Amikor alkatrészt rendelnek az autódhoz, elkérik az alvázszámot, az úgynevezett VIN-t (Vehicle Identification Number). Amikor ezt beírják a rendszerbe, eleve csak a konkrét autóhoz megfelelő cikkszámokat látják a rendszerben.

 

A cikkszám konkrétan ugyanazt az alkatrészt jelöli. Az előfordulhat, hogy ugyanolyan cikkszám alatt több beszállító terméke is megtalálható, de ha a cikkszám ugyanaz, akkor az alkatrész is ugyanaz. A BigMac is pont ugyanolyan, hiába készíti egy Zsófi a pesterzsébeti mekiben, egy Kriszta valahol a belvárosban, vagy egy Zuzana Prágában.

 

Ha a gyári, Ford-oválos kiszerelésbe van csomagolva, akkor egy Bosch vagy Mann által gyártott légszűrő pont ugyanolyan lesz. A cikkszám nem különbözteti meg a gyártót, így az Etis-t kezelő raktáros/munkafelvevő/ügyfélszolgálati munkatárs sem tudja, pontosan honnan, melyik beszállítótól származik az adott alkatrész. De még ha tudná is: a cikkszám garantálja, hogy ne legyen közöttük abszolút semmi különbség.

 

A gyári dobozos alkatrészt az különbözteti meg a gyakran ugyanazon a gyártósoron készülő OEM alkatrésztől, hogy 1) maga az autógyár képviselője is részt vesz a tesztelésen, 2) a tesztelést tipikusan nagyobb mintán végzik (az OEM esetén mondjuk minden ezredik terméket vizsgálnak, gyári alkatrész esetén minden századikat vagy tizediket), 3) a vizsgálat során több paramétert tesztelnek, és 4) mindegyik vizsgálat esetén szigorúbbak a tűrésmezők.

 

 

 

 

Előzmény: Robi53 (32443)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32448

Mitől lenne a legjobb?A haszonrés a legjobb rajta,a beltartalomba a Group III+ a legjobb alapolaj,PAO talán egyáltalán nincs.

Előzmény: sLink.hu (32447)
mantec Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32446

T sL.ink.hu

 

"... Melyik a legjob motorolaj? ..."

Legjobb az.

Előzmény: sLink.hu (32444)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32445
Előzmény: sLink.hu (32444)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.27 0 0 32443

Értem én a standardizálás okát, talán hátterét is.

Maradjunk az olajnál:

Én csak arra adtam a fejemet, hogy olyan szolgáltatót és szolgáltatást keresek, ahol bizonyossággal a wss-m2c913-d előírásnak (és nem a 913-c) megfelelő, jóváhagyott 5w-30 A5 (és nem csak 5w-30 A1) olajjal tudom végrehajtani a feladatot. Mert minden megszerzett háttér-ismeretem azt mutatta, hogy legújabb fejlesztésként, termékként, ajánlásként pont azért jöttek ki ezek, hogy bizonyos azonosított, hosszú távon előnyt jelentő többlet-szolgáltatásokat nyújtsanak.

És úgy tűnik, jelen pillanatban ez nem a Formula FE 5w-30, hanem pl. a Castrol összesen kettő, a Mobil, és a Motul összesen 1-1 terméke (vannak mások is, de itt nem érdekes).

Az árra vonatkozó megjegyzésem csak tájékoztató jellegű volt, tudomásul vettem, bármit mondtak is. A döntésem, hogy hol történjék ez, azon alapult, hogy hol tudják megmondani, mivel dolgoznak, azt ismerik-e, és tudnak-e velem konzultálni opciókról, azzal tisztában vannak-e, és rendelkeznek-e anyaggal?

A szűrőben valami hasonlót gondolok (felismerik, hogy két azonosan csomagolt dobozban lévő ucc között van-e különbség, mi az, melyiket ajánlják jobban, tudnak-e szerezni ugyanolyan dobozban még-jobban ajánlhatót (esetleg akár felárért is)?

 

Tesco-s fejezetedet tegyük félre.

Előzmény: stevie-13 (32440)
RobertZ Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32442

Üdvözletem az Uraknak!

 

Érdeklődni szeretnék, hogy '91-es 190D Mercedesbe (W201) milyen olajat ajánlanátok a váltóba (manuális) és a difibe.

Azt tudom, hogy a gyártó a kézi váltóba is ATF olajat ír elő, de ezen belül milyen normáknak kell megfelenie? 

 

Előre is köszi a válaszokat!

Törölt nick Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32441

Előzmény: Robi53 (32439)
stevie-13 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32440

A "para" lehet hogy jogos kritika, de elképesztő rossz tapasztalatok eredménye. A "szakszervizek" általam megismert körének, értékelhető részében, fogalmuk sincs, mikor, miért, mivel, és hogyan kellene dolgozni, hogy egyébként valójában mivel dolgoznak, arról még kevésbé.

 

 

Tisztázzunk valamit: 2009 közepéig fordoztam, azaz a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft-nek dolgoztam, méghozzá pont after sales vonalon (= alkatrész és szerviz), nemcsak Magyarországon, hanem az egész EDM régióban - European Developing Markets, amiben gyakorlatilag Bécstől keletre minden benne van. 

 

 

Eset1: bemegyek a márkaszervizbe, elmondom, hogy x autómnál 10 e-nél olaj-és szűrőcserét szeretnék, kérem, mondják meg, milyen árban, és milyen olajjal csinálják. Mondják, hogy "úgy kb. y Ft". Értem. De milyen olajjal? Esetleg, hogy milyen szűrővel is? És van opció is? És az árban akkor mit jelent? Válasz: Hát, van - asszem !!! - kétféle olaj, a "jó", meg a "drágább", és egyik az y Ft, a másik meg z Ft. De, hogy "most" melyik melyik, azt most pontosan nem is tudom, meg ez "változhat is". A  szűrő, meg, ami éppen raktáron van az alvázszámhoz megfelelők közül.

 

 

Garanciális periódus alatt történt karbantartás esetén csak gyári alkatrészeket használnak fel. Ezeknek fix ára van. A munkához szükséges szintidőt szintén az ETIS rögzíti, ezt szorozzák fel az adott szerviz bruttó óradíjával.

 

A Ford márkaszervizek a garanciális időszakban kizárólag a motornak megfelelő specifikációjú Ford motorolajat használnak, nincs lehetőség "másik" márkák használatára. Ugyanez vonatkozik a szűrőkre: a karbantartási utasítás alapján cserélendő szűrők is gyári csomagolású darabok.

 

 

Írásban küldenek ajánlatot (az olaj sokkal magasabb árú, mint amit a web-ről - megbízhatónak érezhetőt, gyári alkatrészforgalmazónál - látok, a szűrő is sokkal drágább, a munkadíj viszont visszafogott, összességében még a korábbi ("jó" kategóriájú) olajjal adott y Ft-nál is kicsit kevesebb.

 

 

Valóban, a Tescóban vásárolt dobozos sör is mindig olcsóbb, mint amennyiért a város egyik jobb éttermében megkapod ugyanazt. A magasabb árrés (elméletileg) tartalmazza azt a különbséget, amit az jelent, hogy neked kell hűtetlenül levenned a polcról a sört, betenni a kocsidba, aztán a pénztáros kezébe adnod, vagy egy csokornyakkendős pincér szervírozza az asztalodhoz, az ideális hőmérsékletre behűtve. 

 

 

Raktáros hozza a kért olajat (5 l, mert a Prof. az ilyen, megfelelőnek tűnő csomagolásban-feliratozással). Egy bizonyos pillanatban - talán időtöltésből is - kézbe veszem a flakont, olvasgatnám a hátoldalat. ÉS A TESSÉK-LÁSSÉK RÁBIGGYESZTETT KUPAK ALÓL A KEZEMRE FOLYIK VALAMI OLAJ-SZERŰ, FEKETÉS LÉ - de hát ennek olvasmányaim alapján olaj-zöldnek kellene lennie, és talán a kupakot is rá szokták tekerni csomagoláskor ! -, DE A FLAKON EGYÉB RÉSZEIN IS MÁR AZONOSÍTHATÓK ILYEN KORÁBBI FOLYÁS-NYOMOK. kÉRDÉSEMRE MEGÁLLAPÍTÁST NYER, HOGY SAJNOS VALÓBAN, EZ NEM ORIGINAL CUCC, EZ "1500-AS" ANYAG, CSAK TÉVEDÉSBŐL NEM LETT A SZOKÁSOS MÓDON MEGJELÖLVE, ÉS A RAKTÁROS ÚJ, ÉS ROSSZ HELYRŐL VETTE LE, DE MÁRIS CSERÉLJÜK....

 

 

A magyarországi Ford márkaszervizek kizárólag hordós kiszerelésű olajjal dolgoznak, a hordóból kizárólag az egyéni kóddal rendelkező raktáros munkatárs tud anyagot vételezni a rendszerbe történő bejelentkezése után. A számlára csakis az azonosított, munkalaphoz csatolt munkatárs által jóváhagyott minőségű és mennyiségű olaj számolható el.

 

"Gyári" csomagolás, és ez nem is használt. Kérdezem: Mi ez? Milyen gyártmány lehet? Jó, vagy legjobb? Teljes tanácstalanság. Gyári. Fogalmuk sincs.  Talán arról se, hogy sok-minden lehet a dobozban, és persze erősen hasonlítanak. Ok. Megértettem, tudomásul vettem. Bár azt hiszem, kellő profizmussal még a beszállító is megmondható lenne, ezzel azonosítható az esetleg akár csak nüansznyi (de sok esetben bizony hatalmas !!!!) minőségi különbség. Hiszen részben ezért is változnak a beszállítók. (tudom, a másik fele az üzleti-és együttműködési szempont).

 

 

A gyári csomagolású alkatrész azt jelenti, hogy az adott alkatrész megfelel a gyártó legszigorúbb műszaki előírásainak. Innen kezdve nincs jelentősége, hogy a Valeo gyártotta Veszprémben, vagy a Bosch valahol Spanyolországban. A gyári csomagolású alkatrészek a lehető legjobb minőséget jelentik. Ezek között az alkatrészek között egyszerűen nincs és nem is lehet "hatalmas minőségi különbség."

 

A beszállítók ritkán változnak, inkább a beszállítóktól megrendelt/átvett mennyiség lehet alku tárgya.

 

 

És az üzemanyagszűrők gyári dobozában is sokféle cucc lehet - éppen megfelelő; jó; legjobb; éppen szívünk-csücske beszállító; legolcsóbban beszállító; .... (arra gondolni sem merek, hogy amit éppen beletettünk érkezésed előtt, te hülye)

 

 

A gyári csomagolásban - függetlenül a beszállítótól - csakis a legmagasabb minőségű alkatrész lehet. Sőt, megsúgok egy titkot: a Ford esetében a "gyári másodmárkának" számító Motorcraft termékek is valójában első osztályú "gyári" alkatrészeket jelentenek.

 

 

És általában is azt látom: a szervizeknek van 1, jó esetben max kétféle olajuk, azt nyomják mindenbe, amihez hozzáférnek. Hogy egyébként jó-e bele? Esetleg a legjobb-e? Hát, biztos, hisz olaj. Egyebekkel is ez a helyzet. Alvázszám alapján kód, rendelés, és lesz benne valami.

 

 

A szervizek pont annyiféle olajjal dolgoznak, amennyi az általuk szervizelt autók igényeit lefedi. Általában van a gyári beszállító (ha van ilyen - a Ford esetében pont van), azon kívül pedig még egy nagy olajcég, amellyel szerződésben állnak. Természetesen a kurrens motorok mindegyikéhez rendelhető mind "gyári," mind OEM olaj, a gyári specifikációnak megfelelően. A gyári specifikációt valóban az alvázszám alapján kódolják vissza.

 

 

Előzmény: Robi53 (32436)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32439

A "regény" után már csak rövidebben:

A 2000-ben vásárolt, problémássá vált (tett ?) autó újabb, más néven forgalomba került változatát vettem 2007-ben (mert szerettem az elődöt is, és az autóban továbbra is hittem).

Az "új" hálózatnál vettem, ott is szervizeltetem a mai napig (akik "garanciában" tették helyre az előzőt).

Megbeszéljük, hogy milyen kínálat/lehetőség van (olaj, szűrők, vezérlés-szett, fékbetétek, féktárcsa, "pálca", .... Mindent. Elmondják, melyikkel mi a tapasztalat, mik a paraméterek, mennyibe kerül, érdemes-e a drágábbat, miben lehet több, stb. (az is megtörtént, hogy elmesélték, valami csak azért drágább - náluk - mert nem a legjobb a beszerzési csatorna, ...... És az is, hogy - bár azt hittem, és simán megettem volna, hogy a hátsó ablaktörlő motor hagyta el magát - megjavították a kábelköteget, és azt mondták, nekem ez (is) ingyen van a 2 autóm "folyamatos" szervizelése okán).

És nagyon részletesen egyeztettük ezen belül az olajakat, és szűrőket, szállító/gyártókat, lehetőségeimet, tapasztalatuk alapján a javaslatukat (elég nagy a szórás/választék már csak a gyártóművi olaj-ajánlásban is, az olaj-kínálat meg hatalmas. Kiválasztottuk közösen, nagyon részletes tájékoztatás alapján végül is én.

És használom a gépet 7 éve, 250 ekm óta, abszolút probléma-mentesen, jelenleg is kifogástalan állapotban, teljes biztonságérzettel.

Most küldtem előnyugdíjba (főleg feleségem használja).Eddig legnagyobb baja az volt, hogy nyugdíjba vonulást követően nem sokkal - talán a rövid autózások okán is - elhagyta magát a gyári akkumulátor.

 

És lett egy más márkájú, szívó 1,6 benzinesek helyett 1.6 TDCI.

 

Miért ne kellene megtanulnom (kiemelten a TDCI esetében !), mire is vágyhat egy ilyen gép, ehhez képest mit tudnak róla a kiváló kereskedőcégek (talán kevésbé kiváló) szerviz-részlegei, és tudnak-e segíteni, akkor is ha baj van, de inkább a baj elkerülésében?

 

Nem érzem parának. Azért vagyok itt a fórumon, hogy tájékozódjam, és ebben segítséget kapjak. Esetleg tapasztalataimmal talán hozzá is járuljak majd valamihez.

 

Előzmény: stevie-13 (32432)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32438

Igen.

Ezt elég nehéz a lakhelytől 250 km-re, üzemképtelen autóval.

Hazahozathattam volna első körben is, és visszavihettem volna oda, akikkel szemben már nem nagyon tudtam teljes bizalommal viseltetni - hisz már ébredezett bennem a gyanú, hogy azért esetleg nem minden volt rendben az első meghibásodás előtt sem, de az első javítás után végképp nem valószínű.

 

 

Előzmény: SLX-350 (32437)
SLX-350 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32437

Eset X:

A motor melegen rángat, erőtlen. Elmegyek "A" szervizbe ahol közlik hogy szét kell szedniük a motort, a munkát megszámítanák (természetesen az összes tömítés és minden lehetséges és lehetetlen alkatrész cseréjével együtt) 230 ezer jó magyar forintért.

Köszöntem a lehetőséget de nem éltem vele hanem inkább elmentem "B" szervizbe ahol ("A" szervizzel ellentétben) átvizsgálták a motort, észrevették hogy kilyukadt a szívócső amit egy alkalmas szerelőpasztával 7 ezer jó magyar forintért befoltoztak. Az autó azóta is kifogástalanul működik.

 

Előzmény: Robi53 (32436)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32436

Szia, stevie-13

 

Lehet, hogy jó kérdést, jó formában tettél fel.

Hogy én nem így érzem, tekintsünk el tőle.

A "para" lehet hogy jogos kritika, de elképesztő rossz tapasztalatok eredménye.

A "szakszervizek" általam megismert körének, értékelhető részében, fogalmuk sincs, mikor, miért, mivel, és hogyan kellene dolgozni, hogy egyébként valójában mivel dolgoznak, arról még kevésbé. Ha van, sem biztos, hogy ügyféltől sugárzó "kényszer" nélkül van is kedvük, esetleg érdekük betartani erkölcsi é szakmai követelményeket (semmi általánosítás ! lokális, eseti ügyek ! de ha azok "rendszeres" vagy visszatérő tapasztalatok, akkor mégis csak kell tenni valamit, ha mást nem, védekezni).

 

Eset1: bemegyek a márkaszervizbe, elmondom, hogy x autómnál 10 e-nél olaj-és szűrőcserét szeretnék, kérem, mondják meg, milyen árban, és milyen olajjal csinálják. Mondják, hogy "úgy kb. y Ft". Értem. De milyen olajjal? Esetleg, hogy milyen szűrővel is? És van opció is? És az árban akkor mit jelent? Válasz: Hát, van - asszem !!! - kétféle olaj, a "jó", meg a "drágább", és egyik az y Ft, a másik meg z Ft. De, hogy "most" melyik melyik, azt most pontosan nem is tudom, meg ez "változhat is". A  szűrő, meg, ami éppen raktáron van az alvázszámhoz megfelelők közül.

Megköszöntem a szíves fogadtatást és tájékoztatást, távozom.

 

Eset2:

Olaj:

Előre leegyeztetem a márkaszervizzel, hogy viszonylagos sürgősséggel szeretnék olajat és szűrőt cserélni 10 e-nél. Megbeszéljük, hogy Magnatec Prof. 5w-30 A5 olajat szeretnék (van is), és csak annyi a kérésem, hogy a szűrő "gyári" legyen. Írásban küldenek ajánlatot (az olaj sokkal magasabb árú, mint amit a web-ről - megbízhatónak érezhetőt, gyári alkatrészforgalmazónál - látok, a szűrő is sokkal drágább, a munkadíj viszont visszafogott, összességében még a korábbi ("jó" kategóriájú) olajjal adott y Ft-nál is kicsit kevesebb. Megyek, autózom A km-t, de talán ez lesz az én szervizem. (egy kis malőr volt, de még nem változtattam ezen a reményemen).

Érkezés, kézbe vétel, szakavatott munka. Raktáros hozza a kért olajat (5 l, mert a Prof. az ilyen, megfelelőnek tűnő csomagolásban-feliratozással). Egy bizonyos pillanatban - talán időtöltésből is - kézbe veszem a flakont, olvasgatnám a hátoldalat. ÉS A TESSÉK-LÁSSÉK RÁBIGGYESZTETT KUPAK ALÓL A KEZEMRE FOLYIK VALAMI OLAJ-SZERŰ, FEKETÉS LÉ - de hát ennek olvasmányaim alapján olaj-zöldnek kellene lennie, és talán a kupakot is rá szokták tekerni csomagoláskor ! -, DE A FLAKON EGYÉB RÉSZEIN IS MÁR AZONOSÍTHATÓK ILYEN KORÁBBI FOLYÁS-NYOMOK. kÉRDÉSEMRE MEGÁLLAPÍTÁST NYER, HOGY SAJNOS VALÓBAN, EZ NEM ORIGINAL CUCC, EZ "1500-AS" ANYAG, CSAK TÉVEDÉSBŐL NEM LETT A SZOKÁSOS MÓDON MEGJELÖLVE, ÉS A RAKTÁROS ÚJ, ÉS ROSSZ HELYRŐL VETTE LE, DE MÁRIS CSERÉLJÜK.... és a raktárost is gyorsan leszúrják, meg meg is mutatják, hogy hogyan kell megjelölni, és hova kell rakni - és én közben látom, hogy ez már nem az első ilyen oktatás volt, tudja ezt ő. És remélem, hogy mégis csak tévadés volt, és ha a szerelő veszi kézbe és nem én, akkor azért szintén nem került volna bele....

Szűrő:

'Gyári" csomagolás, és ez nem is használt. Kérdezem: Mi ez? Milyen gyártmány lehet? Jó, vagy legjobb? Teljes tanácstalanság. Gyári. Fogalmuk sincs.  Talán arról se, hogy sok-minden lehet a dobozban, és persze erősen hasonlítanak. Ok. Megértettem, tudomásul vettem. Bár azt hiszem, kellő profizmussal még a beszállító is megmondható lenne, ezzel azonosítható az esetleg akár csak nüansznyi (de sok esetben bizony hatalmas !!!!) minőségi különbség. Hiszen részben ezért is változnak a beszállítók. (tudom, a másik fele az üzleti-és együttműködési szempont).

És az üzemanyagszűrők gyári dobozában is sokféle cucc lehet - éppen megfelelő; jó; legjobb; éppen szívünk-csücske beszállító; legolcsóbban beszállító; .... (arra gondolni sem merek, hogy amit éppen beletettünk érkezésed előtt, te hülye) De azt gondolom, a valódi profik tudják, hogy melyikben mi, és az hol van a skálán. Miközben az "egységár" ellenére a ketyerék egészen eltérő értéket képviselve, egészen eltérő áron is vannak - üzemanyagszűrő estében nem ritka a 2-2,5x árkülönbség, aminek nem hiszem, hogy csak az az oka, hogy egyik el akarja adni, a másik meg nem feltétlen.

De ha nem tudom egyeztetni, megismerni, az egyébként legmagasabb szakszerviz árszabásssal kapom valamelyiket, azt annyi. (és ez is lehet persze 5 perce a gyári dobozban, de erre megint nem is merek gondolni).

 

Eset3:

2000-ben vettem egy Off-os autót, újonan. Nagy odafigyeléssel használtam és szervizeltettem, semmi baj nem volt - egészen a 100-as garancia utáni, első (vaqgy második?) olajcserét követő ideig. Olajcsere után kb 1500-2000 km-el: Városi, könnyű autózás. Fokozódó csattogó motorhang - kenés ??? - , irány azonnal a forgalmazó/szerviz ! Baj van! Csattog, nem régóta, azonnal ide indultam. Itt a végén már felvillant az olaj-lámpa is.

Válasz: biztos nincs olaj. Hát, volt. De nagyon nem szép ! Már a pálcán is láttam, hogy olyan - zsíros! Hagyjam ott, megnézik, elintézik. Megnézték, elintézték. Olaj-és szűrőcsere, valamiknek (hidrotőke??) cseréje, meg valaminek a tisztogatása. És persze átvételkor kifizetés.

2-3000 km használat után: autópályán, 110-120-nál előbb csattogás, majd rángatás, füst a kipufogón, olaj-lámpa, motor-leállás. Trailer, szakszerviz - nem ugyanaz, mert az ország más részében van.

Otthagyva, jól megjavították. Szétszedték az egész motort, 1 dugattyú, meg hidrotőkék, meg valami szelep-ügyek, meg egy hajtókar, meg mindenféle csapágyak, sőt, főtengely csapágyazás, meg köszörülés (??? nagyon nem tudom, mi), de az egész cakli-pakli 370 eFt, és jóskodó figyelmeztetés, hogy ügyeljek jobban az olajcserére, meg a szűrőre, meg az olajra, meg mindenre.

És eljövök, és még haza sem érek, és ugyanazok a jelek! Leállítás, trailer, és hazaszállítás az otthoni, de már másik (mert az előző, world wide változások miatt már kiesett a hálózatból) szakszervizbe. Szerencsére még ismerős is van, egyeztetnek importőrrel, és előzmények alapján megcsinálják "garanciában", rendesen. Azóta belement még 100 ekm, jó pár év, de mindig félve, hogy mikor esik ki alólam. Ezért átfedéssel, de átültem egy újba, mert a munkámhoz kell az autó, nem elég, ha van, meg szerviz is, bőven. És ez egy nem-luxus, de nagyon megbízható strapa-autóról szól, ami igaz is. Egész addig, amíg el nem cseszik - olaj minőség, vagy egyáltalán olajcsere, vagy szűrő minőség, vagy egyáltalán szűrőcsere, vagy a fene tudja mi. De meggyőződésem, hogy valahol itt van/volt a kutya elásva. Csúnyán átvertek (gondatlanul vagy aljas módon), és kész.

 

És általában is azt látom: a szervizeknek van 1, jó esetben max kétféle olajuk, azt nyomják mindenbe, amihez hozzáférnek. Hogy egyébként jó-e bele? Esetleg a legjobb-e? Hát, biztos, hisz olaj. Egyebekkel is ez a helyzet. Alvázszám alapján kód, rendelés, és lesz benne valami.

 

Hát innen a frusztráció. Para?

 

Előzmény: stevie-13 (32432)
SLX-350 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32435

Szia Dojcsáklaci,

 

A motorhoz (a szűrő cseréjével együtt) 3.70 liter min. API SF minősítésű, célszerűen SAE 10W-40-es motorolajra, a váltóhoz pedig 2.20 liter API GL-3-as SAE 75W-85-ös vagy 75W-90-es hajtóműolajra van szükség.

Előzmény: dojcsáklaci (32433)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32434
Előzmény: Robi53 (32430)
dojcsáklaci Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32433

Tiszteletem Uraim!

1992 évjáratú Daihatsu Charade-1295köbcenti-66Kw-benzin-valós! 127000km.Motor és váltóolajat keresek,valamint feltöltési mennyiségeket.Köszönöm.

stevie-13 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32432

megpróbálok informálódni, melyik OE/OEM gyártó mind mond a szűrőjéről, pl 1,5-2-3 mikronos tartomány tekintetében, illetve, hogy a Ford "gyári" szűrő, az valójában mi/melyik, milyen paraméterekkel.

 

 

Az ágyban a csajoddal is ennyit parázol? :-)

Előzmény: Robi53 (32430)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32431

Kedves oLayos,

 

Nem találom. Segítenél?

 

"Ezzel itt a Milyen motorolajat használsz? topikban én nem foglalkozom többet, ennek is van saját topikja, csakúgy mint a részecskeszűrőknek."

 

(EGR témát keresem a részecskeszűrő mellett)

Előzmény: oLayos (32412)
Robi53 Creative Commons License 2015.01.26 0 0 32430

T. GGxxx ,

Köszönöm.

Elolvastam, máshol is utána-olvastam gázolajszűrés és üzemanyag-minőségek rejtelmeinek.

Valóban elég feleslegesnek (tán még valamelyest "károsnak") is azonosítható a túlzottan sűrű üzemanyagszűrő csere. Valóban, inkább "jó" kell bele ebből is, mint sűrűbben vacak.

Bár ez a Mann Multigrade kompozit ügy már 2006-os, vélhetően az alapvetések nem változtak.

(Az elején is jól szuperál, de ez "folyamatosan" javul a kapacitás határának valamilyen mértékéig, aztán - bár vélhetően jól szuperál - de képességeit az eltömődöttség okozta áteresztési lehetősége csökkenteni kezdi - na ekkor KELL cserélni. És akkor itt lehet a gyártóművi 60 ekm-es határ, ami, ha nem a legjobb a gázolaj, hát előbb eljöhet - persze, fene tudja, mikor.)

És akkor valóban, ha elhisszük OMV Maxx-ról, hogy e tekintetben (3-5 és 5 mikron feletti részecskék száma, ezen belül aránya, sőt, 2-3 mikronos "összetevők), akkor ezzel a gázolajjal és egy eredendően jó szűrővel, inkább ne cseréljünk, ameddig nem kell/ajánlott, mint igen.

Viszont, az is olvasható, hogy a szennyeződés jó része (nagyobbik része), nem a gyártásból kikerülű cucc jellemzője, az a fejtések, szállítmányozás, tárolás, tankolás (és használat közbeni beporosodás ! stb.) során "keletkezik bele".

Már pedig, ezek nem befolyásolható körülmények, és ha vannak is előírások, azok betartása kevésbé mérhető, időtől-helytől és még sok mindentől erősen függő.

 

Tankolok az országban mindenhol (OMV-nél persze), fogalmam sincs, mikor milyen arányban "por"-t.

Következtetésem valamelyest eltér javaslatodtól:

30-nál fogom cseréltetni a gázolajszűrőt, és addig megpróbálok informálódni, melyik OE/OEM gyártó mind mond a szűrőjéről, pl 1,5-2-3 mikronos tartomány tekintetében, illetve, hogy a Ford "gyári" szűrő, az valójában mi/melyik, milyen paraméterekkel.

 

Előzmény: Törölt nick (32423)
oLayos Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32429

T mantec!

 

Ez egy 103 lovas, sor 5-ös csöves motor. Mi indokolja a VW 505.01 spect?

Előzmény: mantec (32427)
oLayos Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32428

T suzuki samuraj!

 

15 ezer/1 év és a minimum dízeles olajkövetelmény VW 505.00. 

Előzmény: suzuki samuraj (32426)
mantec Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32427

T suzuki samuraj!

2011.04.26-án is feltett kérdésedre (26172) már válaszoltam (26173).
A válasz továbbra is áll.

Előzmény: suzuki samuraj (32426)
suzuki samuraj Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32426

Sziasztok

 

1996-os audi A6 2.5 tdi (motorkód AEL) milyen motorolajat ajánlótok ? Elsősorban a vw motorolaj kód ,szám érdekelne . Válaszokat előre is köszönöm

Törölt nick Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32425

Végigolvastam a részecskeszűrös bejegyzésetek egy részét, én ilyen motorral szerelt autóval járok pár éve, néhány dologra oda kell figyelni: városi használatnál minnél gyakrabban kell cserélni olajat (8e km), vegyes használatnál is legalább 15e km-ként, van egy nyomásszabályozó, ami néha tönkremegy (de a diagnosztika megmondja és ki kell cserélni- nekem egyszer cseréltek- nem nagy tétel), ha a MIL lámpa kigyúl, irány a szervíz.  Én betartom a gyári előírást a olajból és soha nem vettem észre, hogy mikor generál, de generál, mert minden olajcserénél megnézetem a vezérlő memoriájában, hogy mikor generált utoljára. Szóval ez egy olyan rendszer, amivel kell kicsit foglalkozni és akkor problémamentes. 

cs!rke Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32424

Á, dehogy. Öreg vagyok már ahhoz, hogy ilyesmin felhúzzam magam. Csak már sok volt. A laikus, aki meg tanácsért jön ide, az nem látja egyből, hogy milyen félretájékoztatás folyik kedves topictársunk részéről. A stílus meg végképp alpári. De ennyi, ettől én még nyugodtan alszom. :)

Előzmény: oLayos (32421)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32423

T Robi53!Bármit teszel,bárkire hallgatsz,az a saját döntésed lesz!A gázolajszűrővel kapcsolatos véleményem:Normál gázolajnál felezni a csereidőt,az általad használtnál a gyári érték a mérvadó.Nem írom le a miértjét.(A kompozit szűrőkonstrukció további előnye az, hogy a kezdeti leválasztási hatásfoka is igen jó. Általában a szűrők javulnak használatuk során, mert a bennük lekötött szennyeződés az átáramlási keresztmetszeteket szűkíti, és más szenynyeződésmegkötési mechanizmusokat is javít. Ha a szűrőnek nagy a tárolókapacitása, akkor ezt a jó szűrési hatásfokát – eltömődés nélkül – sokáig megőrzi. Tehát az első időszak a kritikus: vajon hogyan alakul a η(3–5 µm) érték kezdetben. Egy egyrétegű, nagy kapacitású szűrő a fenti részecsketartományban éppen hogy eléri a 60%-ot, míg a kompozit MULTIGRADE személygépjármű-szűrőknél 95%, haszongépjármű-szűrőknél 99% felett van.http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/08/12-17.pdf  ) További szép eszmecserét kivánok neked,itt a topikban.

Előzmény: Robi53 (32417)
Törölt nick Creative Commons License 2015.01.25 0 0 32422

T oLayos!Az itt eltöltött hosszú évek alatt,sok segítséget kaptam,adtam,jelentős az általam megoldott hibák száma,bakot is lőtem párszor.Ez szokott pár embernek lelki sérülést okozni,ami rendszeres sértegetéssé fajul.Érdekes esetek is megestek,például az ABS EGYIK FEJLESZTŐ MÉRNÖKÉT,elüldözték a szakmai topikból.Ő jelenleg ECU programokat ír,fejleszt,egy nagy világcégnél.A topiktárs sértegetett,de azért hírdeti a megoldásaimat más topikokban,amit anno nem tudott megoldani.Ennyit róla.Szakmailag az EGR szelep hibái ide tartoznának,mert hibás működés esetén,elég nagy olajkárosító tud lenni.Próbálsz lejáratni úgy,hogy nem tudod a rendszer működési előírását.Leírom neked,hogy a legnagyobb sebességi fokozatban,a 120 km/h sebességnél levő fordulatszám előtti fordulatszám a szabályzás megszüntetési fordulatszáma,ami minden sebességi fokozatban,kógens érték.Alapjáraton elméletileg nem működik,viszont indításkor öntesztet végez,ezért nehéz a lezárása,a kiiktatása.(Hirtelen rengetegen keresték a működési elvét.)

Előzmény: oLayos (32421)
oLayos Creative Commons License 2015.01.24 0 0 32421

T cs!rke!

 

Látom felhúztad jól magad, ezek szerint Te jobban ismered.

 

Nem tiltottam le, naponta jönnek hasonló ügyfelek. Értelmezem, hogy ki írta és betudom mint szmogot a Hungárián.:)

Előzmény: cs!rke (32419)
oLayos Creative Commons License 2015.01.24 0 0 32420

T Robi53!

 

" ...  OMV Maxx gázolaj marad kizárólagosan ... "

 

Jó döntés és reméljük az elkezdődött kútbezárásaik nem egy totális kivonulás előjelei. (l:  Bosznia, Horvátország)

 

Motorolajat legtöbbet - az össz. forgalmazás/felhasználás 2/3 részénél is többet - a Castrolból használunk fel.. Úgy tapasztalom, hogy nálunk még mindig erre a vevők legtöbben. A Castrol név rendesen beleégett a köztudatba.

Hozzáteszem, nekünk különösebb probléma nincs ezzel a márkával.

 

Persze hozzák sokan az olajat, ami azért tükrözi a magyar palettát. 

Motulról én sem hallok rosszat - persze kósza hírek minden márkáról szárnyra kapnak - de olyan mennyiségben rendszeresen visszajáró ügyfélnek nem cserélünk, hogy abból esetleg releváns tapasztalatot összegezzek. Jó a híre és erősödik a marketingjük.

Mobil-t gyakrabban kérnek, teszi a dolgát az is. Egy-két márkába ezt töltünk, amelyiknél a Castrolt jobban csipegeti.

Okát nem ismerem és csak halkan mondom.

 

Most ezzel a "Melyik legyen"-re választ ugyan nem adtam, de ha gondolod kipróbálsz mást és saját szubjektiv meglátásod alapján döntesz. Ha olyan autóm lenne mint a Tied, akkor a  Motult lehet megpróbálnám, stabil olajnak tűnik.

... de ezt nem tudom szakmai érvekkel alátámasztani, meg nem is akarom. Az adalékolások mély titkaiba nem látok bele.

 

Meg 10 ezrenkénti olajcserénél ezek mindegyike kifogástalan lesz!:)

... bár ilyen üzemeltetési szokások mellett még túlzásnak is mondanám, de nem teszem, mivel ártani nem árt.

Előzmény: Robi53 (32417)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!