De felismerhető - megemelkedik az alapjárat, megváltozik a motor hangja és még autópálya tempónál is érezhető egy pillanatnyi rántás (egyesek és a kézikönyv szerint fémes szag is érezhető, és állítólag bekapcsolnak többlet elektromos fogyasztók - én ezeket nem vettem észre). (a "rántás" és egyéb nehezen értelmezhető furcsaságok 15-20 ekm után állítólag elmúlnak, ez inkább új-kori anomália, és valóban, az első 2 után már én sem vettem észre 3.-at).
Ilyenkor nem célszerű leállítani, viszont célszerű magasabb fordulattal/terheléssel/sebességgel tovább üzemeltetni. Ha nem tudja befejezni, vezérlő megjegyzi, utólag állítólag kiolvasható még owner/user szinten is a board computerből, részletesebben meg OBD-vel. Sok/több befejezetlenség után már jelzi, jön a sárga "engine" lámpa, gondolom message BC-n, ilyenkor "kötelező" a terhelés/pörgetés, és megcsinálja. Gondolom, ha nem hagyják neki, egy idő után jön a piros lámpa, vészüzem, service üzenet. Állítólag, megfelelő eszköz birtokában, lehet szoftveresen kényszeríteni regenerációt.
Karbantartás, üzemanyag:
Igen. Fontos az üzemanyag is. Abban is igazad van, hogy kiemelten fontos. De azért más is:
- 10 e-es olaj-és szűrőcsere után nem sokkal, áttértem kizárólagosan OMV Maxx Motion gázolajra.
- 20 e-sen a kötelezőkön felül, gázolajszűrőt is cseréltetek (egyébként 60-nál kötelező), és ezt max. 20-anként folytatom.
- 30-tól kezdődően, minden 10-es (20-nál lenne kötelező) olajcserénél légszűrőt is fogok cseréltetni (10-nél ezt elmulasztottam, 20-ra rövidesen viszem és ekkor kötelező is, és onnan akkor minden 10-es alkalommal)
- 60-nál feltételezek egy EGR, légtömegmérő, nyomásszabályozó, meg a fene tudja milyen szelepek tisztogatását - minden, ami nem jár igazán jelentős megbontással, de hibakereséskor szokásos kockázati pontokként azonosítják. + izzítók vizsgálódás nélküli cseréje
- és persze nagyon fontos maga az olaj: ezért kutakodom, melyik (a jelen állás szerint csakis ford 913-d certif. 5w-30 A5) legyen a szívem csücske
Kb ezeket mondják/írják annak érdekében, hogy esetleg akár 300-at is elketyegjen jelentősebb hiba, javítás, drága dolog cseréje nélkül, és működési zavarok (egyenetlen járás, nagy nyomaték-lyuk, stb) esetleg ne rángassák szét a kéttömegű lendkereket se ez előtt (ehhez azért nagyon megfontolt vezetéstechnika, és használati mód - sok pálya és országút, kevés város - is kell)
Aztán azért innen már egyre nagyobb valószínűséggel mégis jönnek a "dolgok", melyek között a DPF csak egy (ami egyébként képes nagyon károsan visszahatni az egész előtte lévő rendszerre, annak majdnam minden elemére.
Némely gyártó közli a foszfor % arányát (Mobil), de a kéntartalmat nem fogják csak úgy publikálni. Az olaj egyik fontos adalékanyaga kenés és olajfilm erősség miatt. Ezek gyártóművi titkok!
Van is nekik gondjuk, mert a környezetvédelem és a technika védelme nem ugyanazt követeli meg.:(
... de ez az ő dolguk.
Minden esetre a csökkentett SAPS tartalmú olajokkal hamarabb gond van a felhígulás miatt. Alapból kisebb a közömbösítő adalékolásuk is. Pedig ezek a detergens/diszpergens adalékok feladata a motorolajba került szilárd szemcsék összetapadásának a megakadályozása, a folyamat lassítása és nem utolsó sorban a keletkezett savak közömbösítése. Na most ha ebből kevesebb van, akkor hamarabb elfogy a hatékonyság.
Lehet, hogy minket/engem lenéznek az olajokkal elméletben foglalkozók - tisztelet a kivételnek -, de hidd' el mi is megpróbáljuk és keressük felhasználásra a legjobb kenőanyagot a gyártók előírásainak megfelelően. Akik meg nem, azok más oldalról közelítik meg a javítást/szervizelést.
T oLayos!Nem kérdeztelek,nem kértem a véleményed.Eddig a pontig,nem tudok off témáról,valószínűleg az üzleti érdeked sérti,ha kevesebb olajcserét végeznek,MERT AZT IS KIJELZI AZ ECU,amennyiben felhigul a motorolaj,kéri az olajcserét.Ez a garancia ideje alatt is a tulajdonosokat terhelő költség(törvénytelenül!).Remélem a mai nap már kielégítetted a kötekedő hajlamod,ezért további szép estét kivánok!
A Ford is leállt az adalékolással - olyan oka volt, amit majd GG ... le fog írni - és felülbírálta a 109 lovas 1,6 TDCi motorral szerelt autóiknál a gyárilag 120 ezer kilométernél elvárt részecskeszűrő cserét. Erről megküldték az aktuális szervizrendelkezés. ( 2013 .... Ford Fleet Service News )Pontos hónapot is majd GG ... közli, Ő képbe van.
Többször tölthető 60 ezrenként az adaléktartály és ha nem tudja 15% alá tisztítani a porzsákot, akkor kell cserélni. Nem kötelező senkinek, de az már káros a motorra is, meg többletfogyasztás is lesz.
... de ez téged nem érint, ezért is nem kerül szóba.
Keresik a megoldást ahogy olvasom a részünkre is megküldött anyagban, de neked még a jelenlegi ajánlás szerint kell az olajcserét elvégezned. Ezek a legújabb kerámia fal-flow szűrők jóval több regenerálódást bírnak. Magasabb hőtűrő képességük, de nem hiszem, hogy ennyire érdekelne!
Meg lassan átmennék a topik címe alapján OFF-ba.
... és írd meg GG ... nek, hogy jelzi a regenerálást.:)
Nem, ez az 1.6 TDCI (115 LE, 270 Nm), amit a 2011-től gyártott Focus III-ba raknak, már nem az a változat. Gondozás-és ellenőrzés mentes, üzemanyag befecskendezéssel regenerál. Gondolom, megfelelő eszközzel mérhető az eltömődöttség állapota, feltételezem, tisztítgatják is savazással vagy kiégetéssel, de a vége persze a csere. A Ford műszaki szolgálata - amikor az olajválasztás, esetlegesen C2 használatának lehetősége miatt faggattam őket - nagyon igyekezett megnyugtatni, hogy vannak ilyen DPF-es autók optimális esetben akár 300 ekm-t kiszolgáló részecskeszűrővel, persze megfelelő - üzemanyag, olaj, szűrők, stb - karbantartás, és optimálisat közelítő használati körülmények között (a DPF méretezésével indokolták megnyugtatásomat)
És fontos: Ők is "eltiltottak" C-s olaj használatától, nem csak Castrol szakértője nem javasolta.
Kicsit összekevertem a kérdés-feltevés szövegezését, bocsánat.
Igen, C2-re leírásodból látom, és valójában A5/B5-re kérdeztem rá, a C2-vel való összehasonlíthatóságot keresve.
Írtad C2-re a szulfáthamu, kén és foszfor maximális tömegszázaléko(ka)t (ami maximum-értékeket összeadva, meghaladja a C2-re - mid-SAPS - megadott együttes maximális értéket (0,8 %), de miért is kellene pont ezeket, pont egyszerűen, és pont max-értékkel összeadni - ez már messze meghaladja képességeimet).
Az A5/B5 esetében meg csak azt tudom, hogy
- a high-SAPS besorolás okán, a SAPS bizonyosan 0,8 feletti
- az ACEA A5/B5-ben nem (sem) találtam külön SA-P-S értékhatárokat
- és a gyártók adatlapjain meg csak "szulfáthamu" (SA) tömegszázalék szerepel (Mobil 0,8 %, Motul 1,09 %, Castrol 1,2 %, az A5 5w-30-asok esetében
- Ezeknél nem látok foszfor és kén (a SAPS-ból a P és az S) tömegszázalék adatot - nem mintha én megtaláltam volna korábban ezt akár a C2 anyagokra vonatkozóan is, leírásodból azonosítottam az ACEA értékeket, gyártói termék-adatlapokon külön nem látok ilyet.
Szóval, arra gondoltam, hogy érdemes lenne esetleg nem csak a "szulfáthamu", hanem a kén és foszfor tömegszázalék értékeket is megismernem (az egyes termékekre is), hátha módosít azon a következtetésemen, hogy a "legjobb" a Mobil lehet, mert legalacsonyabb a szulfáthamu érték - és mi van, ha kén és foszforban ez nem áll? Pedig, hát, pont a kén, az biztosan savasít. A foszforról meg lövésem sincs. Talán az meg pont lúgosít?
Esetleg meg tudnátok mondani az A5/B5 kén és foszfort?
Én az ACEA szinteket bemutató táblázatokban és grafikonokon high-SAPS-ként, 0,8 % fölöttire azonosítottam, de most kicsit megzavarodtam (az olajgyártók, pl a Castrol, Mobil, Motul adadtlapjain a szulfáthamut látom, ami ennek ezek szerint csak a SA része. Kíváncsi lennék, hogy másik két értékben mit mond ACEA pl C2-re, A5-re
Igazad van, pontosítok: szulfáthamu (SA), és nem SAPS.
Véletlenül vagy szándékosan, de az ACEA speckó évet sokan nem tüntetik fel (nem csak a terméken nem, hanem az adatlapon sem), bár úgy láttam, hogy a változások pont ezt a paramétert nem befolyásolták.
Továbbra is elgondolkodtatna, ha egy olyan olajat tudnék levenni a polcról, ahol mondjuk (év feltüntetése nélkül, vagy azzal) azt írják, hogy ez C2 és A5/B5. Pedig néztem ilyen adatlapot is. És valahogy úgy azonosítottam, hogy a kettő közötti eltérés egyik fontos jellemzője pont a SAPS (meg, bizonyosan az adalékolás/kivonás/technológia, ami ezt okozza, meg annak egyéb következményei).
(C2 és A3/B4 kérdésbe bele sem néztem, mert külön-külön sem éreztem érintettnek magamat)
Én mindenképpen a gyári ajánlásnak mindenben megfelelő olajat használnám, legyen az C-s, A/B-s, vagy bármi. Viszkozitásban sem térnék el, bár nagyon sok szakértői vélemény olvasható, hogy pl. 5w helyett nagyon nem baj egy 0w-s (viszont, esetleges 40-es ajánlás helyett 30-as több megfontolást igényel, és esetleges 30-as ajánlással szemben 40-est használni meg méginkább - inkább hibát kell javíttatni, ha oka van a kérdésnek (pl olajfogyás).
Az már más kérdés, hogy megfontolás esetén, pl. létezik-e az adott teljesítménykategóriában 5w helyett 0w. Ha nem, nekem már be is fejeződne itt a dolog.
Bármelyik nagyobb gyártó honlapján, az olajválasztó funkcióban, ki tudod keresni az autód (motor típus, esetleg motorkód, évjárat, stb.) alapján az általa ajánlott - és minősítéssel rendelkező !! - olajat. (én ezt megtettem a Te autódra a GG.... által linkelt page-en is, megnéztem külön DPF-esre és nem-DPF-esre is (van eltérés).
Fentiek alapján, én pl lezártam magamban a kérdést, a gyári ajánlásnak megfelelő 5w-30 A5 olajat használom, ezen belül olyan gyártótól való választásra szűkítve, akinek az adott cucca rendelkezik a formális Ford WSS-M2C913-d jóváhagással. És innen gondolkodhatok még egy kicsit, hogy akkor ez a Castrol Magnatec 5w-30 A5 legyen, vagy a Mobil Super 3000 X1 FE 5w-30, mely utóbbinak a SAPS-a 0,8 %, 2/3-a a Castrolénak (de mindkettő jóváhagyott xxxx913-d-s olaj !)
Engem a garancia is erősen befolyásol, túl a laikus jószándékon.
A Te autódhoz vannak bőven C-s olajok. De érdekes módon, a DPF nélküli változathoz is hoznak már ilyet.
Korábbi hozzászólásom alapján többen megróttak, hogy miféle hülyeséget beszélek, amikor felemlegetek Neked még A3/B4 minősítésű anyagokat is. Utánanéztem, mert egyrészt csak példaként írtam a lehetséges minősítéseket, másrészt elég nagy átfedésre emlékeztem.
Megerősítem, tömegével vannak olyan olajak, amire a gyártó együttesen mondja ki a különböző (sok esetben nekem ellentmondónak tűnő) besorolásokat - C2+A3/B4; C2+A5/B5. Éppen tegnap az OMV-nél tankolva, csak azért is megnéztem az olaj-polcot. Találtam 5w-30 C2+A3/B4 olajat. Máshol meg C2+A5/B5 adatlapokkal találkozom, miközben elvben C2 SAP-a 0,5-0,8 %, A5/B5-é 0,8 % feletti. Akkor erre varrja gombot.
T csaracs!Vannak akik okoskodnak,mindenhez hozzászólnak.Nem írtam olyat,hogy ne a gyárilag ajánlott olaj legyen használva,sőt pont azt írtam,hogy azt használjátok!A VOLVO,a Ford,más olajat ajánl,ami nem DPF barát(sokak szerint!),erre írtam véleményt,okoskodva,mivel ismerem az okát,amit kifejtettem!Egyetlen ajánlásomban sem írtam,hogy ne a gyárilag ajánlott olajat használjatok!!A Trollnak mindegy mit írok,ő alapból okos.
T oLayos!A gondolkozásod,ismét logikátlan?Millió számra mentek tönkre a motorolajok,a részecskeszűrők miatt.A motorolaj miatt tönkrement részecskeszűrőnek,viszont híre sincs!Rengeteg motor is tönkrement,kivétel nélkül a normál FAME-s gázolajat tankolóknak voltak,vannak gondjaik.A Castrolos topiktársat régóta tiltottam!Ajánlom a figyelmebe a mérlegelés használatát,kizárólag a tények alapján,HASONLÓAN,MINT AHOGY LEÍRTAM,MENNYI gázolajjal találkozik a részecskeszűrő,és mennyi motorolajjal.Az utóbbi időben is többször belinkeltem az OMV,és a a Neste kutatási eredményeit.Az OMV HVO üzemét,a Neste találmányai,és közreműködése alapján építették.Rengeteg irodalma van az olaj témáknak,napi 30 perc olvasás, közepesen elég a tudás szinten tartásához. Szerintem az egyszerű kérdés roppant logikátlan,mivel szerinted korrekt,nyugodtan leírhatod a szakmai véleményed!Szeretettel várjuk a számokkal,esetekkel alátámasztott írásod!
Azon gondolkodom, hogy most laikusként kell eldöntenem, hogy a gyárilag ajánlott olajat választom, ami jó a DPF-nek, de nem tökéletes a motornak, vagy lesz.rom a részecskeszűrő élettartamát, és a motornak kedvezek (ami egy jól sikerült konstrukció, és sokáig hálálná a törődést..)
Olvasom folyamatosan a fórumot. Azon gondolkodom, hogy most laikusként kell eldöntenem, hogy a gyárilag ajánlott olajat választom, ami jó a DPF-nek, de nem tökéletes a motornak, vagy lesz.rom a részecskeszűrő élettartamát, és a motornak kedvezek (ami egy jól sikerült konstrukció, és sokáig hálálná a törődést..)
T oLayos!Adott 6 liter motorolaj,amit 30000 km múlva kell cserélni.Számoljunk erre a távra 2000 liter üzemanyagot,ami terheli a DPF(FAP) szűrőt.Mennyi motorolaj fogy el közben??Gondolom a Volvo,a Ford mérnökei ezt veszik figyelembe,nem pedig a vevők átvágását.
Ezt írtad: " ... Miért jutna?Láttál már motorolajtól eldugult,tönkrement részecskeszűrőt??A 2T-t öntők motorja sem ment tönkre,sőt a részecskeszűrők is tiszták.A nagy világcégek kutatói hülyék??Mit olvastok,ÖKM-et?A Ford,meg a Volvo,saját magát szívatná??.. " (32362)
... és erre kérdeztem: ..." ... hol írtam én ezt, ...?..." (32363)
Mi ebben a logikátlan, értelmetlen. Csak egy kérdés!
T Robi53!A tudatlanságot,nem neked írtam!A DPF-ről meg rengeteg írás van itt az indexen,kivétel nélkül a motorolaj felhigulása a BIODÍZEL-től,ami nem párolog el,károsítja a motorolajat.A HVO komponens nem okoz károsodást. Ez viszont érdekelne,mert én sem vagyok vegyész:http://www.dieseldirect.at/files/460300_AT_Sicherheitsdatenblatt.pdf
Alkane, C12-26-verzweigt und linear 649-242-00-4 90622-53-0 292-454-3