Megfelel mindkét szélső érték a motornak, de a DPF nek viszont az a jó, ha minél alacsonyabb a hamutartalom.
Ergo, ha e két pont alapján vetjük ossze az említett olajakat, akkor nem hülyeség a Mobil SUPER 3000 X1 Formula FE 5W-30 választani.[Új nevén From FE]
Jómagam is sokat foglalkoztam ezzel a témával, amikor olajat kerestem a 2.0 TDCI-mbe.
A Mobil előtt a gyári Ford olajat használtam, semmiféle kulonbséget nem tapasztalok, de ki tudja, hogy hosszú távon nem e lesz gyumolcse annak pár tized % eltérésnek ami a Mobil mellett szól.? :]
Azt sikerült ellenőriznem, hogy a Mobil és a Motul a 913-d-nek való megfelelés mellett, alacsonyabb SAPS-tartalmú, mint a Castrol (sorrendben 0,8 %, 1,09 %, 1,24 %).
Nem tudom, csak kérdezem: nem lehet, hogy ez teljesen mindegy? Látom, hogy a legjobb érték a legrosszabb másfélszerese, és bizony ez elég sokat számíthat: nem mindegy, hogy egy autó végsebessége 140 km/h vagy 210 km/h :-)
Viszont létezik olyan, hogy másfélszeres különbségnek sincs jelentősége: ha a boltban van 20 forintos gyufa meg 30 forintos gyufa, egy hétvégi bevásárlás költségében már mérhetetlenül kis különbséget jelent csak.
Tehát lehet, hogy valami hülyeségen agyalsz - amennyiben az előírásnak mindkét szélső érték is maradéktalanul megfelel.
Azt sikerült ellenőriznem, hogy a Mobil és a Motul a 913-d-nek való megfelelés mellett, alacsonyabb SAPS-tartalmú, mint a Castrol (sorrendben 0,8 %, 1,09 %, 1,24 %).
A többinél ellenben nem találok ilyen adatot.
És valahogy nem sikerül bizonyítanom sem magamnak, hogy ez valóban "érték". Erről mi a véleményed?
Kaptam egy ilyen tartalmú tájékoztatást:
"Gyakorlatban a Ford nem ír elő alacsony hamutartalmú olaj használatot (a WSS-M2C913-D ilyen téren is fejlődött), bár ez a károsanyag kibocsátási normák szigorodásával és így a kipufogógáz utókezelő rendszerek összetettebbé vállásával változni fog (pl. Euro 6 dízel motorok új olajspecifikációval rendelkeznek a kipufogógáz utókezelő rendszerek miatt).
Ennek több praktikus oka van (ár, elérhetőség, specifikáció kompatibilis szinte az összes európai motorban stb.), viszont tervezői oldalról figyelembe van véve a használatban lévő 913C és 913D specifikációjú olajok esetében, így a magasabb hamuképződés a részecskeszűrő méret választásánál/kialakításánál bele van kalkulálva. Ennek köszönhetően magasabb futásteljesítmény esetén is kielégítő kapacitással tud rendelkezni (persze nagyban függ a korábbi használat módjától)."
Mobil Super 3000 x1 Formula Fe 5W-30 Aral HighTronic F 5W-30 Shell Helix Ultra Professional AF 5W-30 Motul Specific Ford 913 D 5W-30 eni i-Sint Tech F 5W-30 Total Quartz Future Nfc 5W-30 Q8 Formula Techno FE Plus 5W-30 Valvoline Synpower Fe 5W-30
Valójában furának tűnhet, miért is keresek más olajat, mint az "ajánlott" (Castrol) gyártó legajánlottabb (Magnatec Professional 5w-30 A5) terméke?
Különösen úgy, hogy semmi okom nem látszik, a 10.000-es csere után szerintem még a fogyasztás is "látványosan" alacsonyabb lett (nagyon visszafogottan autózom, előtte 5,1-5,2 körül volt, most pedig az utolsó 2 tankolás alapján 4,8-4,9 körülre számolom - azért ebben benne van az a kb 2 % is, amit a 215/55 nyári és 205/55 téli gumi kerülete "hoz", olajcsere előtt 1 héttel volt abroncs-csere).
Egyszerűen csak annyi későbbi veszélyről olvastam a DPF-vel kapcsolatban, hogy igyekszem körültekintő lenni. (miközben 2,5 hónap alatt mentem 11 eKm-t, 90 % külterületi főút és autópálya, és max. 10 % városban, ennél jobb "védelem" lehet, hogy nincs is a DPF-nek)
Valahogy beásta magát a fejembe, hogy talán valami ismert gyártótól származó, az összes követelménynek megfelelő, de pl szulfáthamu tekintetében azokat "túlteljesítő" olaj lehetne a jó megoldás.
És ezzel közelítem, hogy lassan azt hiszem, nekem kell megtalálnom, amit szegény Ford-mérnökök nem tudnak megoldani? Vagy mégis egyszerűen csak Ford-Castrol közös üzletről van szó, és a Mobil meg a Motul, esetleg más, csak csenben ott van a "jobb" (és Ford által is bevizsgált és elismert) cuccával?
10 ekm-nél cseréltettem az olajat. Kerestem, hogy mi legyen az, de lehet, hogy rosszul indultam (5w-30-asokat kerestem, és úgy szűkítettem, hogy A5/B5-tel együtt feleljen meg C-2-nek vagy C-3-nak is. Találtam is többet - pl Fuchs Titan GT Pro C2 és Titan GT Pro C1, de mások is vannak - de ezek egyike sem xxx913-d-s, miközben ugyanezzel a - csak más néven futó, pl HDI - motorral szerelt PSA és Mazda ajánlás van).
Végül is nem mertem, maradtam a Castrol Magnatec Professional 5w-30 A5-nél.
Nem mintha bajom lenne vele, de hosszú távra és a DPF-re gondolva kerestem az alacsony (közepes) szulfáthamu tartalmú olajat (mid-SAPS).
És ezzel a keresési metódussal elmentem a 0,8 %-os Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5w-30 mellett ! Láttam, de nem azonosítottam az eltérést, azt hittem, "ugyanaz", mint fenti Castrol.
Van azért pl "Motul Specific 913d" is, 1,09 %-kal.
Mióta használod a Mobil-t?
Véleményed szerint tényleg van jelentősége ennek a - nem kicsi - 0,44 %-nak (0,8 vs. 1,24, ami felülről egy-harmad, alulról meg több, mint 50 %)?
Nem "bántja" valahol máshol a vasat?
Miért van csak a "Castrol recommended" üzenet a motortérben meg a kézikönyvben? (csak üzleti ok?)
Linkelnél nekem olyan hozzászólást, ahol "lerágtátok" a témát, hogy miért dönthetett így a Ford?
Nem lehet egyértelmű diagnosztikát kijelenteni, mivel ez lehet akár kezdődő eltömődés, lehet kopás miatti felpuhulás, de lehet szelepszár elkokszosodás kezdeti stádiuma is.
Ha csak indításkor jelentkező hoszabb csattogás lenne, akkor talán segítség lehet egy kisebb viszkozitású olaj. Ha melegen is jelentkezik, akkor inkább ront.
Mindenképpen érdemes a hidrotőkék ellenőrzése.
Ha nem akarsz bontani, akkor lehet hidrotőke tisztítóval próbálkozni. Ha koszolódás, akkor segít, ha kopás, akkor nem.
Szelepszár kokszosodás csak bontással javítható érdemben!
Üdv Urak! Tanács kellene, olajcsere előtt állok. A kocsi motorja 1600 ccm-es Daewoo 16 szelepes, 134 ekm futással. 10w-40 olajjal járt eddig, de most felmerült egy olyan probléma, hogy alkalmanként az egyik hidrotőke miatt kalapál. Előbb-utóbb cserélni kell őket, de addig mi az előnyösebb motornak, a vezérlésnek? 5w-40 olaj átmenetileg megoldás lehet?
" ... Az 1.6 16v 77 Kw ... golfomnál olajcsere lesz (216.000 Km van az autóban), eddig a CASTROL EDGE SAE 0W-30-at használtam, továbbra is maradhat ez, vagy mást ajánlana? ... "
Ha eddig bevált az Edge 0W-30 akkor semmi okát és értelmét nem látom a váltásnak (kivéve ha az autót esetleg kiterjesztett/rugalmas szervizciklussal használod, akkor az Edge 5W-30-at javasolom).
Az 1.6 16v 77 Kw (2002-es, 105LE, BCB motorkód, benzin) golfomnál olajcsere lesz (216.000 Km van az autóban), eddig a CASTROL EDGE SAE 0W-30-at használtam, továbbra is maradhat ez, vagy mást ajánlana?