Hát ez elég rémisztő helyzet. Én azt hiszem, azt csinálnám, hogy 2 olajcserét hajtanék végre 1000 km használat távolságban, az elsőt egy 0W - 40 -el, és csak a másodiknál használnék drágább olajat. Persze, én nem vagyok motor kenési szakértő.
(Azt az infót is megtudtam, hogy az előző tulaj nem cserélt sosem olajat, mert szerinte "nem kell azt olyan sűrűn" !!! Tehát valószínűleg 4 éve és 30 ezer kilométerrel ezelőtt volt utoljára cserélve egy KIA szervizben.)
Attól még egy olaj teljesítheti az API CF szabványt, ha közben tudja az ACEA C3-at és ez fordítva is.:)
Szóval ezen logika mentén (sem) lehet baja azért a motorodnak mert ACEA C3-as olajat öntesz bele, meg azért sem, mivel a gyártó a motoron semmit sem változtatott amikor azok közül sokat részecskeszűrővel szerelt fel és előírta azoknál a csökkentett hamutartalmú olajok használatát. Aktuális gyártóművi ajánlása ma ez.
"Továbbá valamilyen jó minőségű full szintetikus olajra gondoltam, csak attól félek, hogy ha előtte valamilyen "rosszabb" olaj volt benne, akkor ez okozhat galibát. Feloldja a dzsuvát vagy valami ilyesmi. Bár lehet, hogy rosszul gondolom. :-)"
Attól függ honnan nézzük. Egy full szintetikus olajnál ugye "rosszabb" egy 10W40. Viszont egy mai 10W40-es olaj rendszeresen cserélve is teljesen tisztán tudja tartani a motor belsejét, nem lesz lerakódás. Ezért én a helyedben bekukkantanék legalább a szelepdekli alá, és ha nincs lerakódás akkor önteném bele a jó minőségű full szintetikus olajat.
Én is ezt tettem, 10W40-ről váltottam 0W40-re egy 14 éves motorban.:-)
Az gondot okozhat ha C3-as olajat rakok a gépsárkányba és közben API CF az előírás?
Ezt tudnátok véleményezni:
"Továbbá valamilyen jó minőségű full szintetikus olajra gondoltam, csak attól félek, hogy ha előtte valamilyen "rosszabb" olaj volt benne, akkor ez okozhat galibát. Feloldja a dzsuvát vagy valami ilyesmi. Bár lehet, hogy rosszul gondolom. :-)"
Az autókban lévő gyári műszerek többsége (a sebesség- és a fordulatszámmérőt kivéve) placebo, vagyis távolról sem a valós értéket mutatja. A vízhőmérők általában széles hőmérsékleti tartományban beállnak a 90 oC tájékára, innen csak akkor mozdulnak ki ha nagyon hideg vagy nagyon meleg a hűtővíz.
Ha csak a további öt kérdést megnézed, amit ugye kötelező kitölteni. Tehát továbbra is a kérdésem, az elsőre adott nemleges válasz esetén hogyan haladjak tovább értelmesen?
Nálunk a Cerato bemutatója 2004 augusztusában volt, ekkor már tesztelési lehetőséggel. Ez év októberétől már nálunk is megvásárolták az első common-rail dízel erőforrással szerelt 1,5 CRDi (1493 cm3) motorral szerelt Kia Cerátó-t.
A bemutatóval egy időben már a szerviz cd-k is a márkakereskedésekbe kerültek. 2004-ben nem találkoztam részecskeszűrős változattal.
Én 5w-40 -re gondoltam, de fogalmam sincs, hogy részecskeszűrős-e a gép vagy sem. Ezt miből lehet vajon megállapítani?
Továbbá valamilyen jó minőségű full szintetikus olajra gondoltam, csak attól félek, hogy ha előtte valamilyen "rosszabb" olaj volt benne, akkor ez okozhat galibát. Feloldja a dzsuvát vagy valami ilyesmi. Bár lehet, hogy rosszul gondolom. :-)
(Természetesen az olaj cserével az olaj szűrő is cserélésre kerülne.)
" ... milyen előírásoknak kéne, hogy megfeleljen az olaj. :-( ... "
2004-ben a gyári ajánlás API CF specifikációnak megfelelő olaj volt. Hőmérséklet függvényében 5W-30, 5W-40, 10W-40
... de közben már 2005-ben megjelentek ezekben a típusokban a részecskeszűrős változatok is. Ezekhez viszont már a C3-as olaj a kiajánlás a szervizek felé.
Párhuzamosan kerültek forgalomba a szűrő nélküliekkel, így első körben ezzel kell tisztában lenni.
A vízhőfokot írtam is, hogy nyilván kozmetikázott, de az olajhőfokkal akkor sem tudok napirendre térni:
-ha kozmetikázott adat miért 2 digitesen jelzi mutató helyett, avagy ha pontosnak akar látszani nem illene belenyúlni
-van értelme a karter alján mérni? semmi jelentősége nincs hogy ott hány fokos az olaj :( Ott illene mérnie ahol számít. (HF, turbó ...)
Jól látom hogy ebben a formában értelme nem sok van? Maximum túlzott óvatosságra inti és/vagy elborzasztja azt akit egyáltalán érdekel. Az egységsugarú meg úgyis biztos azt gondolja, hogy minél alacsonyabb annál jobb... de megállni akkor sem fog bármit lát amíg nincs piros jelzés és bimmbamm.
Azért azt tudni kell ehhez, hogy a motornál nem egyenletes az olaj hőmérséklete. Nevezett motornál pl. a feldolgozó egység a karter alján van, innen kapja a hőmérsékleti jelet. A turbónál, de akár csak a hengerfej egyes pontjainál ez akár 30-40%-al magasabb.
... meg főleg erősebb tempózás után beérve egy városi forgalomba ugrik föl még a kijelzőn is 100°C fölé is a kijelzett érték.
Azt is tudni kell, hogy ez is már egy feldolgozott érték, csakúgy mint a hűtőfolyadék hőmérséklet kijelzőjén megjelent érték. Remélem nem gondolod, hogy az állandó stabil hőfokú!:)
Persze, mint minden tájékoztató jellegű műszernek, ennek is van jelentősége.