Óva intenélek, hogy Long Life olajat tegyél a motorba, mert teljességgel felesleges.
Miért? Azért, mert a gyártói előírás ezt nem engedi. Tény, hogy engedi a 20000km/24 hónapos csereperiódust, de ehhez nem ír elő Long Life olajat. Természetesen nem is ez a preferált, hanem a 15000km/1év.
Azt nem írtad, hogy az autód DPF es e vagy sem, de tudtommal az az évjárat a 100kw os motorral igen, dpf es.
2005-ös évjáratú Peugeot 307 HDi autómba milyen motorolajat tegyek? 2 Literes Diesel motor, 135 Lóerő, 211e km a motorban.
A kocsi most került hozzám, és sokat fogom használni autópályán (havi 5000 km), és nem akarok 10-15e kilométerenként olajat cserélni. Valami long-life olaj kellene gondolom.
A Te Corsádban a gyártáskor a gyártó a GM-LL-A-25 szabványt állította fel olajkövetelménynek. Ez akkor egy nem sima A3-at követelt, hanem hasonlóan a később megjelenő Fiat szabványok némelyikéhez az akkori palettán nehezen található magas TBN számú ( min.10 mgKOH/g) olajat jelentett. Ehhez általában már akkor is magasabb ( 1.0-1.3 % m/m) szulfáthamu tartalom társult. Akkor ez volt az elvárásuk.
2012 óta az ide vonatkozó új ACEA szabvány már ezt is megoldotta.
Változott a világ!!
A szigorodó környezetvédelmi szabályoknak való megfelelés miatt egyre komplexebb füstgázkezelő rendszereket kezdtek alkalmazni. Pl. benzines autóknál sem ritkán, megjelent ez EGR szelep. Maga az EGR megjelenése már hozta magával a szívójáratok, szelepek elkokszosodását, stb, had' ne szakmázzak. Van akinek ez szálka!!
Jöttek az újabb csökkentett hamutartalmú, TBN számú olajszabványok és némely gyártó (Opel, Fiat) ezeket az elvárások miatt, vagy ki tudja miért, alkalmasnak találta az előző, merőben más szabvány kiváltására.
Csak megjegyzés: az adalékolások változása miatt nem állíthatom, hogy a régebbi motorokban kárt okoznak. Ki tudja mit és milyen csudaszerrel váltottak ki.
Most ott tartunk, hogy a Corsádba a gyártó nem tiltja a Dexos2 használatát, mert az szerintük felülírja az előző olajszabványt.
A Fiatnál a Te esetedben annyival árnyaltabb a dolog, hogy annak gyártásakor az akkori ACEA A3 szabványt kérték.
... de 2005 körül ahogy ők is előrukkoltak a maguk szabványaival, szintén találkozni érdekes ajánlásokkal.
Nem részletezném, így is elvernek a hosszú lére eresztett dumáért.
Természetesen van magánvéleményem, de ez nem ide tartozik, mivel nem közölhetem ajánlható tényként.
2013-as 1.4-es Hinda Jazz gépkocsimat vinném első szervízbe, gyakorlatilag csak motorolaj cserére. Most 15 ezer km van benne, az előző gazdája 5 ezernél lecserélte az olajat, azt nem tudom, hogy milyenre, de nagyon szép szine van még mindig.
Szerintetek az Eneos Sustina 5W-30 -as motorolaj jó lesz-e bele (sok helyen a 0W-20 -as olajat ajánlják, de a szervízes határozottan 5W-30 -ast mondott, hogy olyat vigyek) illetve szerintetek valóban jobb olaj japán autókhoz, mint egy Castrol vagy Mobil1, mert pl Mobil 1-et jelentős kedvezménnyel tudok venni gyakorlatilag fele annyiért, mint a Eneos-t.
Csak úgy általánosan kérdeztem, hogy miért is kell ragaszkodni a dexos2-hez. Ugye ha opel, akkor manapság egyből a dexos2-vel jönnek az ajánlások.
Maradjunk pl. a mi 2003-as corsánknál. Mikor kikerült a gyárból, akkor ugye a GM-LL jóváhagyások voltak érvényben, és jó esetben ez is vonatkozik az autóra. Ebben az időben a GM-LL minősítésű olajok általában ACEA A3/B3-as olajok voltak. Manapság viszont a dexos2-es olajok általában alacsony hamutartalmú C-s olajok. Akkor ugyanabba a motorba önthetek A3-as, és C3-as olajat is?
Ide vonatkoztatom a 2000-es Puntót is, amikoris SLX azt írta, hogy nem javasolja a Magnatec 5W40 C3-as olaj használatát a Puntóba, mert a gépkönyve ACEA A3-as olajokat ír elő bele.
Akkor az Opelbe mehet a C3- a Puntóba meg nem? Hogy vannak ezek a dolgok? Vagy lehet túl van bonyolítva a kérdés? Olyan sokat jelent az a 0.2%-nyi hamutartalom?
" ... miért is kell ragaszkodni pl. a dexos2-es jóváhagyáshoz ... "
... de hol írtam, - ha írtam - én ilyent?
Most kövezz meg, de arról nem tehetek, hogy a kezelési útmutatók nem napra készek. Itt orsiluca autójánál is 1996-ban már rég létezett és bevezetett volt az API SH és mégsem hozza. Erről ennyit!
Most nem vágom, de úgy tudom a Te Corsád 2003-as, akkor viszont már életben volt a GM-LL-A-25, tehát anélküli olajat itt én ajánlani nem fogok.
A Dexos2 a most aktuális szabvány, ami felülírja az említett régebbi GM szabványt, ergo használható.
Épp most lapoztam bele egy C Corsa kezelési útmutatóba. Meg sem említik benne a GM-ll, vagy Dexos2-es jóváhagyásokat, kizárólag az ACEA jóváhagyások szerepelnek benne. Ennek tekintetében miért is kell ragaszkodni pl. a dexos2-es jóváhagyáshoz?
Akkor, amit beleöntöttem, a GM 10W-40-es API SL/CF megfelel az előírásnak?
Mert úgy emlékeztem, hogy az ABC betűinek előrehaladásával teljesíti túl a minimumkövetelményt. Arra gondolok, hogy az SL/CF túlteljesíti azSF/CC-t, vagy akár az SG/CD-t is. Bár a gépkönyv a CD-t elsősorban dízelekbe ajánlja.
Ehhez az Opel motorhoz a rendelkezésemre álló infók alapján (min.) ACEA A2 vagy API SH minősítésű motorolaj használatát írták elő. Az egész éves használatra ajánlott SAE osztályok a 0W-30-tól az 5W-50-ig terjednek.
"azt gondolom, hogy egy lassan két évtizedes konstrukciójú, konzervatívan méretezett (nem túlfeszített) szívó benzinmotor ritkán támaszt olyan különleges kenési követelményeket, amit egy mai korszerű olaj ne tudna kielégíteni, tehát semmilyen durva károkozást nem jelent a 10W-40-es GM olaj használata."
Akkor OK!
Mert én is így gondoltam, de ami ettől még több: a Liqui Moly is éppen így gondolta!
Bár nem tartozom az olajguruk közé, de mivel senki nem mozdult a kérdésedre utána néztem a dolognak [...] Az 5w30; 5w40 és a 10w40 egyaránt használható a C12NZ motorkódú kocsidban.
Az a baj, hogy a problémakört nem elég leszűkíteni a viszkozitás kérdésére, legalább olyan fontos, hogy milyen gyártóművi-, vagy ACEA illetve API (esetleg más) minősítést ír elő a gyár, és ebből a betöltött olaj mit teljesít.
Ezeket az adatokat az "olajguruk" sem feltétlenül vágják fejből, hogy éppen van-e kedvük utánanézni a saját táblázataikban, az meg más kérdés.
A kérdezőnek azt javaslom, nézzen utána, hogy a gyár milyen specifikációjú olajat álmodott meg ehhez a motorhoz, és ezt vesse össze azzal, ami a betöltött olaj flakonján olvasható. Tudom, ez triviális, de ezek szerint mégsem az :-)
Elvonatkoztatva a konkrét kérdéstől azt gondolom, hogy egy lassan két évtizedes konstrukciójú, konzervatívan méretezett (nem túlfeszített) szívó benzinmotor ritkán támaszt olyan különleges kenési követelményeket, amit egy mai korszerű olaj ne tudna kielégíteni, tehát semmilyen durva károkozást nem jelent a 10W-40-es GM olaj használata.
Az más kérdés, hogy összességében pár ezer forinttal drágábban lehetett volna korszerűbb olajat is venni, ami jobb minőségű alapolajra épít és gazdagabban adalékolt (több jó tulajdonsága van, és azokat tovább tartja meg).
1996-os C12NZ motoros 1.2i Corsába öntöttem 10W-40-es GM olajat (félszintetikus). Nem vagyok biztos benne, hogy jó hozzá, olvastam ezt is azt is. Segítenének a dilemmában?"
Szép jó estét kivánok!
Bár nem tartozom az olajguruk közé, de mivel senki nem mozdult a kérdésedre utána néztem a dolognak, mégpedig a Liqui Moly honlapján. A Liqui Moly egy minőségi termékeket gyártó patinás német cég és ezért Opel- ügyben biztosan jót javasolnak.
Az 5w30; 5w40 és a 10w40 egyaránt használható a C12NZ motorkódú kocsidban.
A betöltendő mennyiség: 3,5 l és a szűrő kapacitása + 0,5 liter.
(Számomra meglepő volt, hogy egy 1200- as motorba gyakorlatilag 4,0 liter olaj szükséges.)
Furcsállom, hogy 504.00 kritérium mellett nemigen vannak 0w osztályú olajak, míg 502.00-ból azért jóval több akad.
Az 504.00 és az 507.00 szabvány nagyon pontosan meghatározza az olaj tulajdonságait egy tól-ig mezőben. A rugalmas periódust felügyelő vezérlésnek arra van szüksége, hogy az alkalmazott olaj tulajdonságait pontosan ismerje, így ezek az olajok gyakorlatilag megfelelnek egy (jópár évvel ezelőtti) referencia olajnak.
Az 502.00 (és más szabványok) csak a követelmények alsó határát határozzák meg, így az az olaj, ami túlteljesíti az előírásokat, az megkapja a jóváhagyást.
A kérdés az, hogy az adott 1.4 TSI motor átállítható-e a rugalmas periódusról fix periódusra, illetve hogy a fix periódus esetén milyen jóváhagyású olajat kell bele tölteni. Ez az adat minden bizonnyal megtalálható az autó szervizfüzetében, de alvázszám alapján telefonon is megmondja bármelyik márkaszerviz.
Ha konkrétan láttad az 502.00-t leírva, akkor elképzelhető, hogy van olyan olaj, ami korszerűbb ("magasabb teljesítményű"), mint egy 504.00-s, aminek, mint említettem, egy jó pár évvel ezelőtti referencia olajjal kell a főbb tulajdonságaiban megegyezve.
Ugyanakkor én megbíznék a rugalmas periódusban is: a gyári megoldás "érzékeli" a városi használatot, és adott esetben korábban küld el olajcserére.
1996-os C12NZ motoros 1.2i Corsába öntöttem 10W-40-es GM olajat (félszintetikus). nem vagyok biztos benne, hogy jó hozzá, olvastam ezt is azt is. Segítenének a dilemmában? Köszönöm.