Akár még jó is lehet: robogóban próbáltam, oda nekem megfelelt. :) Autóba, hát, nem vagyok olyan bátor, hogy próbára tegyem. Abban egyetértünk, hogy mindenki olyan olajat vegyen, ami felé a szíve húz.
Max 15e km -enként csere ! Nem tudom sajnos eddig mit kapott, (tegnap vettük az autót) de elvileg 6000km van benne olajcsere óta és a szint viszont a minimumon van :(
"az elsőt nem értem de ha a munkahenger dugattyújára gondosz"
Igen, pontosan arra gondolok.
Tandem munkahenger van benne, akkor (kb. 2006 tájékán) a csere költsége 105 000,- Ft/db volt. Ez a hiba egyébként egy kocsinál fordult elő, kb. úgy 320 000 km futásteljesítménynél.
No szóval a gyakorlatomban ez úgy működik, hogy sajna a "normál" 14w-40-es olajtól nem tökéletes a kuplung. Ha teljesen új szett van a gépbe, akkor ideig-óráig nem csúszik meg, de már használt lamelláknál nem tudsz annyit ügyeskedni ...
... kell az a Jaso MA-2 és akkor nincs probléma, legalább is olaj , miatt. Én a Castrol Power1 ( 4T 10w-40 ) olajat használom, de biztos találsz más márkából is megfelelőt. Persze mint szerelő, nem biztos, hogy konyítok is érdemben hozzá!
Miért nem dobod fel a kérdést a sportmotor fórumában... ott napi használatban lévő DT-k tulajai válaszolnának neked... Amúgy szinte teljesen biztos, hogy egy SAE 10-40-es olaj elég ehhez a dologhoz...
Nincs akkora nyomatéka a motornak, hogy a Jaso-Ma előírás kelljen a kuplung miatt...
Nemigazán sikerült átmennie a kérdésnek és szerinem itt beszélünk el egymés mellett:
"míg a kétütemű motorok váltóinál - ahol az esetek többségében ugyanolyan száraz kuplung van beépítve mint az autóknál"
Nekem ugyan csak régebben és csak 4 féle 2 ütemű gépem volt, de az összesnek olajban futott a kuplungja.
Kézikönyvet az itt tárgyalt DT80-hoz ugyan csak az LC változatokhoz találtam hirtelen, de a "Lamellenkuplung im Ölbad" kifejezés mintha mást sejtetne. ;)
" ... a motorkerékpár specifikus cuccnál annak meg mindegy hogy 2T v 4T, az itt is ugyanabban az olajban fut nem? .... "
Nem, mivel a kétütemű motorok kenési rendszere alapjaiban eltér a négyütemű motoroktól, ennek megfelelően az erre alkalmas olaj más mint a négyütemű motorok olajai. A 2T olajok semmiféle váltó kenésére nem alkalmasak.
" ... valójában mitől függ, hogy kell-e spec csúszásgátló adalékolt olaj? ... "
a jellemzően négyütemű motorokban használatos többtárcsás olajban futó - a motorral és a vátóval azonos olajkörben dolgozó - kuplungokhoz mindenképp csúszásgátló adalékkal ellátott (az esetek többségében JASO MA minősítésű) olaj szükséges, míg a kétütemű motorok váltóinál - ahol az esetek többségében ugyanolyan száraz kuplung van beépítve mint az autóknál - kizárólag a váltó kenésére alkalmas "mezei" olaj is elegendő.
Az egy más kérdés hogy az adott váltóhoz a konstrukciótól függően API GL-3, 4 vagy 5 besorolású hajtóműolajat is előírhatnak (a motorolajok alkalmasak az API GL-3-as hajtóműolajok kiváltásra).
Ellenben eredetileg a kuplung volt a lényeg a motorkerékpár specifikus cuccnál annak meg mindegy hogy 2T v 4T, az itt is ugyanabban az olajban fut nem? (csak most a forgattyúsház dolgai kimaradnak)
Tehát valójában mitől függ, hogy kell-e spec csúszásgátló adalékolt olaj? Az átvinni kívánt nyomtéktól esetleg?
" ... Jó az a 10W40 általában, de a lényeg hogy a kiválasztott termék speciálisan motorkerékpárolaj legyen ... "
Ebben az esetben még ez sem szempont mivel kétütemű motorról van szó (vagyis a motor és váltó kenését nem ugyanaz az olaj biztosíja), így a Yamaha sem JASO MA (csúszásgátló adalékkal ellátott) hanem egy "sima" API SE minősítésű olaj használatát írja elő.
Jó az a 10W40 általában, de a lényeg hogy a kiválasztott termék speciálisan motorkerékpárolaj legyen! Ugyanis az autókkal ellentétben bringáknál a kuplung is ugyanabban az olajban fut(kivéve a szárazkuplungos iskolacsengőket pl Ducati), így egy sima gy.k. "autós" motorolajtól csúszni fog a kuplungod!
berdinazzi-val felesleges szájtépésbe kezdeni, csak magadat tudod felidegesiteni vele :)
néha SLX is nekilát, de érdemi előrelépés sose történik :)
a berdinazzi autói amugy is tesco-s olajjal mennek, azokba meg ugye nem árt az adalék.
persze ha rendes olajat venne, nem valami szutykot, akkor nem kellene adalékolni - de hát mivel a kiindulás az, hogy "minden olaj ugyanaz" igy ezt elég nehéz lenne megértetni vele.
Szerintetek egy Yamaha DT80-as motor váltójába milyen olajat tegyek ha a könyve csak azt írja, hogy 10W40? A szakik azt mondják, hogy egy jó minőségű 10W40 motorolajat, de én inkább valami spec. olajat tennék.
- az elsőt nem értem de ha a munkahenger dugattyújára gondosz, az lehetett egyszerűen azért is mert nem cserélték a folyadékot rendesen.
-vízpumpa: nos az ékszíj sajnos rendesen tudott nyikorogni ezeken a típusokon, és sok tapasztalatlan szerelő ezt úgy kompenzálta, hoyg iszonyatosan megfeszítette... e miatt a vízpumpa sajnos elég hamar tönkrement. Amúgy a mai autóknál is bevett szokás, hogy a vízpumpát a vezérléssel együtt cserélik. Volt olyan L300-as amiben 480.000 km környékén még az eredeti vízpumpa volt...
Az ékszíjat rendszeresen szappanozni kellett, és csöndes maradt... ez egy L-200-as esetében nem nagy gond, de a 300-asnál már nem olyan egyszerű
Amúgy a klasszikus 2000- körüli L-200-asokkal rengeteget mentem. A mai napig jó emlékeim vannak...
A maradiságnak azonnal határt szab fönők, vagy a tulajdonos... amikor eurómilliókat költenek a fogyasztáscsökkentésre, CO emisszió csökkentésre, akkor miért nem mennek el az "adalékboltba" és vesznek valami lónyálat, aztán tesztelgetik egy kicsit... Adott esetben ez meg is történhet, mert amikor gyári jóváhagyást kap egy kenőanyag akkor volt együttműködés.
Fontos elkülöníteni egy adlékgyártó kenőolajait, meg magát az adalékot ami még a higított pakurából is veresnyautóba való olajat csinál... De nekem az sem rémlik, hogy bárhol kaphattam volna a kereskedelemben alapolajat meg adalék csomagot külön...
Amikor édesanyám összerakja a húslevet nem megyek oda és öntök bele még egy tasak levesport, pedik annak is rá van írva a csomagolására, hogy hűdejó, meg hűdefinom...
Mint írtam, a fémet semmi nem pótolja, és a "pozítív tapasztalatok" időtartama meg sem közelítheti a normál használati időtartam töredékrészét sem...
A kopás miatt a megnövekedett illesztési hézagok, az erőhatásoknak köszönhetően még nagyobb kopást generálnak... ezt a folyamatot lehet lassítani, de visszafordítani nem... Azutólagos adalékok hatása pedig egyértelmű: csökkentik az alkatrészek öntisztulását, illetve egyenletes hővezetését. A zajcsökkentést csak úgy lehet elérni, ha két egymással "érintkező alkatrészt még jobban elszigetelünk egymástól" nos itt azonnal felmerül pl a dugattyúgyűrűk, és a dugattyú hűtésének problémája.
Egy leharcolt motor esetében ha beletöltjük a csodaturmixot az olajba mi történik? Ideig óráig jobbnak tűnik, aztán bekövetkezik egy komolyabb alkatrész sérülés. Ilyenkor az ember meg már csak legyint, hogy úgyis szar volt... aztán a motor megbontása, felújítása után elmaradnak a csodaszörpök ... és ismét visszaáll minden ez eredeti kerékvágásba...
12 év leforgása alatt elnyűttünk a kollégákkal (5 fö) 11 db 4D56 motorral szerelt (régi) L-200- ast.
A kocsik vegyes használatban voltak (műút + terep), motorikusan egyikkel sem volt soha semmi baj. 330 000 km lefutása után viszont a segédberendezésekben ritkán előadódtak hibák, elsősorban: kuplungszervó-dugattyú, vízpumpa.
A 7 500 km- es olajcsere periódust viszont szigorúan betartottuk, az ugyan néha előfordult hogy hosszú utak miatt a periódust 500 km- el túlléptük, de olyan nem volt, hogy 7 500 helyett mondjuk 9000 - nél került volna sor az olajcserére.
Amíg megvolt, a Bp. XIV. Füredi úti Mitsubishi Denzel- be hordtuk szervizeltetni a kocsikat. Itt a fórumon sokat szídják a márkaszervizeket, hát ez egy ellenkező példa volt. Nagyon rendes társaság volt, szívesen emlékszem vissza Vitanov Tamás munkafelvevőre, aki egy igen korrekt ember volt.
Azután beköltöztek sajnos az Autóvárosba, ahol egy kollégámat mindjárt (majdnem) át is vágták. Nekitolatott vidéken egy csajszi egy furgonnal, az első lökhárítója ketté törött. Én mentem el a megjavított kocsiért. A régi lökhárító ügyesen meg volt szegecselve, persze a számlán cserével új darab szerepelt...
Azért tisztázzunk valamit:
Attól, hogy valamit nem használnak a nagy cégek, még lehet jó.
A multik egyébként is lassan vezetik be az újításokat, sok maradi ember van náluk is.
A pontosítás kedvéért: az olajcsereperiódust emlékeim szerint az importőr ajánlotta a szervizeknek, méghozzás a gyártói előírások alapján. Fokozott terhelésnél akár 5000 km-re is lemehetett ez az érték, de a 7500 az aranyközépút volt. Ráadásul a "köztes" olajcserénél szűrőt nem csak 5,5-6 liter olajat kellett lecserélni. Elvileg közúti használatban a 10000-es csere szűrővel is elfogadható lett volna. Többen is hátatfordítottak a gyári ajánlásnak, de rendszerint a nem megfelelő karbantartás miatt hamar bekövetkezett a ballansztengely csapágyazásának hibája... Ez rendszerint eltépte a ballansz szíjat, ami összeakasztotta a vezérlést. Ballansztengely nélkül is eljárt az autó, de szélsőséges esetben forgattyústengely töréshez is fezetett...
Egy terepjáró legtöbbször nagyobb terhelésnek van kitéve mint egy szgk, így a 7500-as érték nem is volt olyan rossz...
Ugyanez a motor volt a Hyundai Galopper, H-100 típusokban is...