Egy kerékpáros sporttárs FB oldalán láttam a képet, ami nincs egy hetes. Az út szélén lévő aszfaltozás is friss, a Colas biztosan nem kapott érte még fizetséget.
"(A képről azt nem tudhatjuk, kifizették-e az eddigi produlciót...)"
Sztem simán kifizették. A szélesítés alapja végül is elkészült, a munka az anyag benne van, a kép szerint a villanypóznánál még egy kicsit szélesítettek a tervhez képest, vagyis a munka elvégezve, tehát kifizethető.
Sőt. Én is engedélyezném a kifizetését. Ez nem az aszfaltozó brigád sara.
"vagy csak egyszerűen, nagyobb derültségünkre "sorrendet cseréltek"?"
Én erre tippelek.
Sztem a tervről lemaradt a villanyvezeték kiváltása, a kivitelező munkások megkérdezték a művezetőt, hogy most mi legyen, az meg azt mondta, most van itt a géplánc, akárhogy is, de be kell fejezni a munkát (drága az óradíj), aszfaltozzák körbe a villanypóznát, abból baj nem lehet. Az építésvezető meg lehet, hogy nem is hallott a történetről.
Ezt én is sanszosnak látom. Viszont akkor kihagyták volna a szerződésből a közműkiváltási kötelezettséget, vagy csak egyszerűen, nagyobb derültségünkre "sorrendet cseréltek"? (A képről azt nem tudhatjuk, kifizették-e az eddigi produlciót...)
Szerintem, ezt a helyzetet szerepeltették a kiviteli tervben, és ez alapján a műszaki ellenőr jogosan járult hozzá a tenderben szereplő vállalási összeg kifizetéséhez. :-(
Igen, látom már a száma alapján rákeresve, ez a 25127 sz. (Dédestapolcsány-Tardona-Kazincbarcika) bekötő út, ill. annak a Csondró-patak menti (Dédestapolcsány-Tardona [4,7 km]) szakaszáról van szó. (Ez az út tkp. Kazincbarcikát köti össze Tardonán át a 2506-os úttal.)
A 25127 sz. bekötő út elhelyezkedése az úthálózatban (részlet-térkép)
Arról van szó, hogy a Dédestapolcsány és Tardona közé eső részének nyugati, kb. 1,5 km-es szakaszához nagyon közel folyik a Csondró-patak, amely rendszeresen elöntötte az utat, így majdnem teljesen elmosta azt. Emiatt kellett megjavítani. Ennek eredménye ebből adódóan csak úgy lehet tartós, ha az út alatt átfutó és részben a Csondró-patakhoz, részben a 25127-es bekötő úthoz tartozó átereszeket mindet megtisztították és kibővítették, ill. az újonnan szükségeseket pótolták. Ha ui. nem hagynának a víznek szabad elfolyást, akkor a patak a jövőben is elmoshatja az út eme részét. Remélhetőleg tartós munkát végeztek, és az újabb út-elöntéses problémák megelőzésére is gondoltak.
Igen, látszik is a képen, hogy a középső rész is új, csak a rászélesítés (vagy az útszél-javítás a tömérdek padkamenti kátyú miatt) az, ami még ettől is újabb. Amennyire látom a képről, a két egymással érintkező aszfaltréteg, a középső és a szélsők egy szintben vannak, így nem lesz veszélyes. (A villanyoszlopo(ka)t viszont vagy elkeríthették volna egy szalagkorláttal (nem tudom hogy csak ez az egy oszlop van-e így ami a képen látszik, avagy több is), vagy kijjebb áshatták volna be újra a talajba, az új burkolatszélen kívül, ha már az út szélesítésére is gondot fordítottak.) Ha jól összedolgozták az úthengerrel a két réteg határát, és még egy vékonyka bitumencsíkkal is kiöntötték, akkor a víz és fagy ellen is tartós lesz a két burkolat határa is.
Persze, ha erre még egy lezáró kopóréteg kerülne, az lenne a legjobb megoldás. De egy 5 számjegyű bekötő út esetében már egy ilyen szépen összeillesztett és szépen készre hengerelt útjavításnak is örülni kell, mert sok helyen vagy "folt hátán folt" "típusú" -- és emiatt előbb utóbb kiverődő-kirázódó -- kátyútöméseket lehet csak látni és emiatt rázós utat, vagy van ahol.. semmit sem.
Ez a hír már csak azért is "örvendetes" (hurrrá!), mert az eddig átadott - az M3 és a "36" közötti - szakasznak önmagában az ég'egyadta világon semmi értelme/haszna nincs (ide nem értve a vállalkozót...). Ahhoz legkevesebb a "38"-ig el kellett volna már az első körben vinnni.
Nekem fő veszélyként a (41340)-ben leírt kifogásom szúrt szemet (villanyoszlop a szélesített sávban, még ha "csak" a "leg"-szélében is?!!! :-(((!
Egyéb: Nálunk Hajdú-Biharban amikor a 3502-est javították fel, az első lépésben az út szélét javították ki, mert cakkosra volt kátyúsodva a padka menti burkolatszél (a cakkok ott már kb. fél méter útszélesség-csökkenést okoztak!!). Második lépésben ráhúztak egy teljes útszélességű záró útburkolatréteget is, 6 centi vastagságban. Azt az utat azóta (2012-2013) óta nem kellett javítani!! Lehet, hogy itt is terveznek egy második lépést is. Az ilyen útszél-javítást ott is úgy csinálták, hogy az a régi útburkolati résszel (az út középső része) teljesen(!!!) szintben volt.
Megj. : a villanyoszlophoz azért eléje kiettem volna egy veszélyt jelző táblát ("Egyéb veszély!"), vagy pedig helyileg lekerítettem volna egy 10 m hosszú szalagkorláttal, ha már beleesett az útszélesítési sávba.
Figyelj, egy példán keresztül értetem meg veled, hogy milyen egy átlagos autó, és hogy hogyan is fér az el az úton:
Nekem egy viszonylag régi, koda Favorit (1988)-as évjáratú személyautóm van. Ennek a műszaki adatai (amit a linkre kattintva is ellenőrizhetsz!) a következők:
Méret és tömegadatok:
Hossz:
3815 mm (Favorit) 4160 mm (Forman) 4065 mm (Pick-up)
1. Ennek az autónak a szélessége, egy kis kiegészítéssel:
Szélesség: 1620 mm; V.-pill. tükör kiállás a legszélesebb ponttól mérve: 125 mm; Teljes szélesség v.-pill. tükrökkel együtt: 1870 mm;. ((Ezeket a saját autómon az előbb mértem le mm-es mérőszalaggal, a tükrök és a legszélesebb pont külső síkjaihoz az autó szélével párhuzamosan vezetett vékony faléceket tettem, hogy ne alakulhasson ki parallaxis-(= leolvasási) hiba.))
2. A mai és ettől modernebb autóknak ettől csak nagyobb a teljes szélessége. (Itt általában a koda Favorit-tól szélesebb, ún. luxus-autókra gondolok.)
Előbbi két dologból (1. pontból, és 2. pontból) következik, hogy egy 1870 mm teljes szélességű szgk.-nak a 2 m-es forg. sáv nem elég biztonságosan széles, mivel az autók oldalszéléhez még oldalanként 70-70 cm oldaltávolságot kell ráhagyni az autó egyik (pl. a bal) szélétől a sáv egyik (bal) széléig, és ugyanez igaz a másik (a jobb) szélek esetében is!! Így tehát: 1870 mm + (2×700) mm = 3270 mm (---> = 3,270 m) széles forgalmi sáv szükséges min.(!) egy átlagos személyautónak. Ehhez jön még, hogy mivel a luxusautók és a kamionok az enyémtől szélesebbek, így ezeknek még valamivel több kell, mint a 3,270 m sávszélesség, és hogy egy gyorsforgalmi autópályán a biztonsági oldaltávnak még ettől is egy kicsit nagyobbnak kell lennie. Azaz, ha mindent összevetünk, akkor a 2×1 sávos főutakon és összekötő utakon is meg kell lennie a 3,5 m/forg.-sáv sávszélességnek, amit autópálya esetében -- a jóval nagyobb megengedett sebességek miatt! -- 3,75 m kell, hogy legyen!
Köszönjük hogy végre Magyarországon is tartós útburkolati jelekkel tisztelik meg a népet. Nehéz születés volt, nem volt könnyü eljutni eddig a felismerésig.
Nos azt tudom, hogy itt Nemetorszagban mi a szabvany. A legkisebb megengedett savszelesseg az 2,5m. A 2 meteres korlatozas ügy jön ki, hogy mindket oldalt 25 cm-es biztonsagi oldaltavolsag (a sav szelehez, nem a következö autoig) van elöirva. Normal autopalya sav szelessege 3,5m vagy 3,75m, attol függöen, milyen erös forgalomra terveztek. Ha valakit erdekel, itt talal rola infot, mikor milyen szeles egy sav Nemetorszagban: https://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinien_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt
Azt csak halkan merem megkerdezni, mert a vegen megint kitiltanak, hogy mennyi minusz es hülyeseg leirasa kell ahhoz, hogy valakit kitiltsanak egy idöre?
Te nagyon jól tudod -- mint ahogy minden autós -- , hogy mit kell érteni az alatt a kifejezés alatt, hogy "érzik az autó teljes szélességét", vagy hogy "érzi hogy hol fut a járműve és ott mennyi a helyigénye", mégis úgy teszel mintha nem tudnád... . :))
Ez alatt a kifejezés alatt azt értjük, hogy az út szegélyéhez, széléhez, felezővonalához, a kereszteződések, garázsbejáratok sarkához képest, meg a más autókhoz képest is tisztán látja és tisztán érzékeli (=érzi!), hogy hol fut az autója, a garázsba tolatásnál mikor kell megkezdeni a kormány alászedését, az út széléhez képest jól érzékeli hogy mennyivel fut az út szegélyétől beljebb, meg hasonlók. Magyarán szólva ez már egy komoly és nagyon rutinos gyakorlati vezetéstechnikai jártasságot jelent. -- (És ehhez nem kell lexikális tudás, hogy pontosan hány mm széles az autója; az kell hozzá, hogy mindig(!!!) jól és pontosan érzékelje az autója helyét mozgás és vezetés közben.
Az említett holland autópályához ez úgy kötődik, hogy ott a belső sáv balesetveszélyesen keskeny, mert az oldaltávolságnak ott nincsen meg a biztonsági ráhagyása. Emiatt ui. a kevésbé rutinos kezdő és tanuló autóvezetők nagyon könnyen eshetnek áldozatául egy balesetnek!!!! És ha már rendőr: ha én egy holland rendőrfőnök lennék, akkor lezáratnám az autópályának az érintett keskeny sávját mindaddig, amíg nem szélesítik ki biztonságosra, vagy pedig ha mindenképpen muszáj nyitva hagyni, akkor arra az autópályára az útszélesítésig állandó rendőrjárőri felügyeletet és esetleg a "dugósabb" időszakokban rendőri forgalomirányítást vezetnék be mindaddig, míg ki nem szélesítik a kritikus szakaszt!!
Továbbra is az a véleményem: azt a holland autópályát ki kell szélesíteni, amíg ott be nem következik egy súlyosabb baleset!!!
Nem érzésről van szó, nem vezetésről, hanem tudásról.
Ex környei ismerősöm már tizen éve német rendőr.
Meséli , hogy amikor valakit ilyenért vegzálnak, az autós 10 esetből kilencszer előkapja a típuskönyvet és bizonygatja az ottani jellegrajz számaival, hogy az Ő autója csak 1910 mm, vagy csak 1950 mm.
Azért a civil autósok is érzik az autó teljes szélességét, amelyben a visszapillantó tükrök külső éle is benne van. Ahogyan te sem szeretnéd a garázsfallal letörni a tükrödet, éppúgy nem szeretné ezt a cukrász és a fodrásznő sem... . És különben is: ennyit az autósoktatóktól ők is megtanultak, azaz az autó méreteit "érezni hogy hol megy épp el". Tehát: őket se nézd bolondnak!