Egyébként nem voltam extra fáradt, mert ezek után még simán levezettem kb. három órát és nem is lett semmi bajunk, egyszerűen csak elbambultam és valami totál hibás premisszából kiindulva totál öngyilkos módon viselkedtem. Igaz, még eléggé friss volt a jogsim, szóval a rutin sem sokat segített...
vagy csak simán fáradt... én egyszer hat-hét óra vezetés után jártam úgy, hogy lementem az autópályáról, aztán nyugodtan megyek a "belső" sávban, messziről meg látom, hogy jön valaki szemből... akkor esett le, hogy mars ki a szélére, máskülönben megdöglesz, mert ez már csak simán 2x1 sáv...
Hogy a topic címében szereplő fogalommal is foglalkozzunk:
A 47-es út hódmezővásárhelyi elkerülőjének építéséről csináltam telefonnal néhány geotaggelt fotót. Az elmúlt szombatokhoz képest ma dolgoztak. Ez eddig nem volt jellemző. Érdekes módon élőben a kanyarok elég kis ívűnek tűnnek, Google Earth-ben meg nem. A Hmvhely-Szentes vasútvonal feletti felüljáró feljáróin még most terítették a homokot. Tervezem, hogy egy későbbi hétvégén - amikor senki nem zavar le az épülő útról - csinálok egy fotósorozatot.
Értem én. De mégis hibázott az alanyod, mert mint írtad: "A mögöttem lévő követési távolságba akart úgy beszemtelenkedni, hogy a jobb hátsómnál fogva elforgatott.", vagyis megsöpörte az autódat a sarkánál fogva, mert tolakodni akart.
Ez az ő hibája. Helyette 2 dolgot tehetett volna:
1. Megvárja, míg a piros után zöldet kapva elfogyik a kocsisor, és koccanásmentesen be tud sorolni. (Erre azonban az általad leírtak alapján kevés esélye volt, mert mint írtad, a kocsisor végeláthatatlan hosszúságú volt.)
2. Hosszú indexeléssel és rövid villantással elsőbbségről való lemondást kér, és megvárja, amíg valaki az általunk is megtanult "kölcsönös udvariasság" "íratlan"<*1 szabálya szerint beengedi. (*1>Persze azért nem egészen íratlan, mert a tankönyvben benne van az elve leírva, hogy mikor célszerű alkalmazni.) Amikor aztán villantással jelez neki az egyik hogy beengedi, akkor besorol. A beengedést ez esetben a kivárhatatlan kocsisor indokolja!! (Nekem legalábbis megért volna ennyit a mögötted jövő helyében, aki viszont sajnos nem engedte be, és téged emiatt súrolt és forgatott meg.)
2./a. Ehhez persze az is kell, hogy a többi autós közül legyen legalább 2-3 autós, akinél leesik a tantusz, hogy ilyenkor a türelmetlenség oldásával a koccanást segít elkerülni a kölcsönös udvariasság szabálya.
Útépítési vonatkozások: ilyen forgalmas útra több kanyarodósávot kell kiépíteni, és általában is több sávot (2×2 sáv + 1 kanyarodósáv helyett 2×3 sáv + 2 kanyarodó sávot jobbra, 1 kanyarodót pedig balra). <(Több úton is mentem már, amelyen 2 jobbra kanyarodó sáv van, és az út 2×3 sávos.)
Figyu. Elmondom még egyszer. Állt a folyamatos sor a piros lámpa miatt. Ebbe a végeláthatatlan sorba akart becsatlakozni a mellékutcából a bennszülött. Ha zöld a lámpa, azért nem tud, mert kb. 50-nel mennek az autók. Ha piros, akkor azért nem tud, mert szépen állnak az autók egymás után. A mögöttem lévő követési távolságba akart úgy beszemtelenkedni, hogy a jobb hátsómnál fogva elforgatott.
Amit leírtál, az a rosszul képzett és a tetejében beképzelt sofőr tipikus esete. Az ilyet egyszerűen megbuktatnám, és visszadobnám a tanfolyamra. Nem közúton a helye.
Ami a dolog útépítési vonatkozása, az, hogy az ilyen nehezen belátható kereszteződéseket, ahol a védett útra szűk kisutca is nyílik, és a kereszteződés is nehezen belátható, el kell látni forgalomellenőrző nagy tükrökkel, amiket a kereszteződés sarkán jó rálátási szögben beállítanak. Akkor több esélyed (/esélyünk) lenne észrevenni az ilyen marhát... .
Ha úton voltam, egy kis összefoglaló az út- és forgalmi viszonyokról:
Itthon: M1 -> M85-M86 -> 87-89 Mivel éjszaka mentünk, nem mérvadó a forgalom, meg a kihasználtság, de mindenhol a megengedettel lehetett haladni (meg aki akart volna jóval többel is)
Ausztria: 63-50 0 forgalom, csakúgy, mint az A2-n. Itt Graznál útépítés, terelés, egy helyen le is tereltek a pályáról, az elkerülő egyáltalán nem volt kitáblázva! Forgalom itt sem volt, de még mindig éjszakáról beszélünk.
Olaszország:
A23: Az eleje tele híddal és alagúttal, de oda kell is! Még mindig éjszaka/hajnal volt, úgyhogy itt is haladós volt.
A4: Itt is építkezés még jóval Velence előtt (gondolom készítik itt is a 2*3-at), aztán végig Bresciáig 2*3, ami kell is a rengeteg kamion, és autó miatt. A gond akkor van, ha a kamion elkezd előzni; na, ilyenkor mindenki menne a belsőben, de ott sem tud, max 100-al.
A21-A7: Az A4-hez képest szellempálya, de ott is kell a 2*2, viszont nincs annyi kamion, sokkal haladósabb.
A26: a tengerhez közel itt is rengeteg híd, alagút, jókora forgalommal.
A10: nagy forgalom mellett rengeteg híd. Talán kellene a 2*3, de szó szerint nem fér el.
Francia:
A8: Kell végig a 2*3, kell is, a forgalom elbírja.
A50-A501-A52-A520: Erős elővárosi forgalom
D560: Kellemes, két autópályát összekötő 25 km-es út, sokkal nagyobb forgalomra számítottam, de haladós.
Az utak minősége külföldön mindenhol megfelelő, tettek bele anyagot. A franciáknál fordultunk meg a városokban, az utak mindenhol olyanok, mint itthon a legjobbak, csatornafedelet viszont ott sem tudnak minden esetben tökéletesen illeszteni. J
A közlekedési morálon felül a táblázási szokásokat nem értem: lakott terülten belül 50, zebra előtt 30; ez még ok. De mi alapján teszik ki a 70-es táblát? Cannes felé olyan helyeken van 70-es, ahol én csak 40-el mertem menni. A helyiekre vonatkozik,akik becsukott szemmel is száguldanak? :) Vagy mindegyik Daniel a Taxiból? :)
Azt viszont egyből megéreztük, mikor megérkeztünk Magyarországra. Az út minősége – hogy finom legyek – nem az igazi…
Engem abban a városban, aminek a térképét a minap belinkeltem neked, egy 2*2 sávos úton, miközben a piros lámpánál álltunk, a lámpás kereszteződés előtt egy kis utcából macisajt alól jobbra kiforduló egyszerűen elforgatott, hogy a pici helyre be tudja tenni az autója orrát. Tette ezt úgy, hogy az autójának értéke kb. ötszöröse volt a miénknek.
"mindenhol általános szabály, hogy mindig a védett úton haladó birtokolja az elsőbbséget!! Ilyen esetben pedig a körforgalmú út a védett út!!"
Kérlek, ne közlekedj Magyarországon. Semmilyen járművel. Hint: még Magyarországon sincs így, külön tábla hiányában a körforgalom sima jobbkezes kereszteződés - pont ezért vannak körbetáblázva a körforgalmak.
"Majd minden déli államban, a kocsi épsége, tisztasága, sérülés mentessége nincs benne a tulajdonos prioritási személyes sorrendjének első 100 tétele között."
Ez abbol ered, hogy ott naluk az auto nem statuszszimbolum, nem a csalad legfeltettebb kincse, csupan egy egyszerü hasznalati targy, ami hasznalat közben igyis-ugyis elhasznalodik. Es mivel az emberek több, mint 90%-a ugyanugy gondolja, ezert nem is foglalkozik vele senki, hogy hogyan nez ki. A fontos, hogy müködjön, elvigye öket A-bol B-be.
Hát nem tudom, de ahol arra is képesek, hogy a koccanások árán is parkoljanak, ami már kisebb baleset és szabálysértés is, akkor az egy elég barbár közlekedési "kultúra" lehet.
----------------------
Az.
Mediterrán kultúra.
Nekem nagyon nem tetszik.
Nápolyban - iciri túlzással - nincs ép autó.
A kocsik 995 meg van húzva, visszapillantó letörve, lökhárító elgörbült, indexek, lámpák meg- vagy betörve.
Náluk ez természetes.
Ha egy kocsi így néz ki ők ere azt mondják = hibátlan.
Majd minden déli államban, a kocsi épsége, tisztasága, sérülés mentessége nincs benne a tulajdonos prioritási személyes sorrendjének első 100 tétele között.
"Sőt, ha nincs kitáblázva, akkor a körforgalomba behajtónak elsőbbsége van a körforgalomban levővel szemben."
<-- Na ezt a szabályukat meg végképp nem értem: mindenhol általános szabály, hogy mindig a védett úton haladó birtokolja az elsőbbséget!! Ilyen esetben pedig a körforgalmú út a védett út!!
Hát nem tudom, de ahol arra is képesek, hogy a koccanások árán is parkoljanak, ami már kisebb baleset és szabálysértés is, akkor az egy elég barbár közlekedési "kultúra" lehet.
Nálunk, Magyarországon a rutinvizsgán egyszerűen nem engedik át azt az autósjelöltet, aki nem képes a rutinfeladatokat maradéktalanul hibátlanul végrehajtani mindet. És az így gondolkodó vizsgabiztosoknak igazuk van.
Na ne már, méghogy ilyet??!! Ha kimegyek Franciaországba, akkor a francos hülye parkolási "moráljuk" miatt festessem újra az autómat, és rakassam vissza a letördelt irányjelző-lámpatesteket??!!!
"Sőt, ha nincs kitáblázva, akkor a körforgalomba behajtónak elsőbbsége van a körforgalomban levővel szemben."
<-- Na ezt a szabályukat meg végképp nem értem: mindenhol általános szabály, hogy mindig a védett úton haladó birtokolja az elsőbbséget!! Ilyen esetben pedig a körforgalmú út a védett út!!
Egyszer, régebben, amikor Pest déli részére az M0-ás déli szektora felől mentünk be, amikor még csak a déli M0-ás szektorrész volt még készen, és amikor Pestről kifelé, visszajövetben térképpel az kezünkben keresgéltük a kifelé, az M0-ás felé visszavezető utat. Annyira emlékszem, hogy kis utcákkal beszőtt vidék, ahol az utak egy része keskeny, és sokfelé egyirányúsítás (is) van.
Ha az ilyen helyeken akarnak egy nagyobb forgalomra alkalmas utat elkészíteni, annak egyik módja lehet az egyirányú utcák párban fordított irányban való kijelölése, mint az említett debreceni Csap u. - Vendég u. utcapáros. Az ilyen utat olyan osztottpályás útnak is tekinthetjük, amelynek jobb és bal pályatestjét nem elválasztósáv, hanem egy utcányi házsor választja el egymástól. A két utat a kezdő és a vég találkozási pontokon aztán vagy körforgalmú, vagy más csomóponttal összeközösítik, és onnantól egy darab osztottpályás 2×2 sávos pályatesten mehet tovább az út, amely innentől kezdve már a normál módon is elfér, mert van helye. A szűk szakaszokat azonban utcapárosokkal és ésszerű egyírányúsítási renddel szokták megoldani.
(Az Illatos útról annyit tudok még, hogy több nagy vegyi üzem van/volt mellette, jelentős vegyi szennyekkel, ami -- ha nem tisztították még meg! -- mindenféle átépítés, és útépítés akadályát is képezheti, ha környezetvédelmi engedélyek nincsenek még meg a terület szennyezett jellege miatt. Ezt nem tudom, hogy az Illatos utat megtisztították-e már, de azt igen, hogy sok évig megoldatlanul maradt ez a kérdés... !)
Én is most voltam kint egy hetet, de kész rémálom volt. Abból indultam ki, ami itthon van: mindig a körforgalomban haladónak van elsőbbsége. Mikor kimentem, néztem mindenfelé, h nem-e jönnek belém.
Tapasztalat alapján minden 10. autó nincs meghúzva/behorpadva (jellemzően a túl drágák vagy a nagyon újak).
Oda kéne utat építeni amit kékkel jeleztem. Tudom hogy ott a Vegyiművek, de csak kialakítható lenne ott egy 2 sávos átkötő út Pesterzsébet / Kispest felé.