Legutóbb Pécs-Makarsaka viszonylatban kipróbáltam a rövidebb utat Bród és Zenicán keresztül. Száguldás az nincs :) de nyaraláskor eleve nincs értelme rohanni (szerintem). A menetidő kicsit több mint körbe, de ezt nehéz összehasonlítani, mert a pályán főszezonban előfordult már, hogy 1,5 órát ácsorogtunk Zágráb alatt, de volt teljesen sima utunk is. Ami előny, hogy oda-vissza kb 400 km-rel(!) rövidebb az út és az autópálya díjat is meg lehet spórolni. Nem mellesleg gyönyörű vidéken autózhat az ember. Hátrány a rengeteg település (elkerülők alig vannak), a sebességre figyelni kell, bár engem nem Boszniában, hanem már Horvátországban vadásztak le:).
Egy biztos, ha valaki rohanva akar leérni az Adriára nem szabad ezt az utat választania. Ha kirándulásként fogja fel és látni is akar gyönyörű tájakat utazás közben akkor érdemes egyszer kipróbálni. Na meg az úton megspórolt pénz is jól jöhet egy hajókázáshoz (vagy bírságra :) )
A 47-es útról mondják az arra járó árusok -- akik a zöldségboltokba a dinnyét hordják ide középnehéz tehergépkocsikkal -- , hogy ennek az útnak a középső szakasza (a Darvas, Szeghalom, Körösladány, és Békés környéki útszakaszon) a pár évvel ezelőtti felújítások ellenére is erősen nyomvályúsodik, a forgalom nehezen halad, egy-egy szállítás menetideje 6-8 óra hosszába telik a hibás nyomvályús szakaszok, és az ezekre kihelyezett 60 km/h-s sebességkorlátozások miatt, ezenkívül pedig pár helyen súlykorlátozást is láttak kitéve a nyomvályús szakaszokon. Az utat azonban errefelé nem javítják felújító jelleggel mostanában, hanem inkább csak "toldozzák-foldozzák". Ezt azonban hiába teszik, mert a teherautósok tapasztalatai szerint gyenge az út alapja, és sajnos nem bírja el a nagyobb tonnaterhelést.
A gödöllői részen már akkor is hétvégi házas zártkertek voltak. Tulajdonképpen egy pihenőövezeten vezették keresztül a pályát. A domony-völgyi emelkedőt is ma biztosan másképp építenék.
Közben nézegetem az M3-M31 átkötés térképét (http://www.geoplan.hu/sites/default/files/images/Helyszinrajz_diszpozicio-Kas%C3%ADroz%C3%A1s_Javasolt_M10000.jpg) és nem igazán értem, hogy annak idején tk. miért nem Mogyoród és Kerepes között vezették az autópályát? Jó, tudom, annak idején nyilván nem volt szempont a még álmokban sem létező Hungaroring megközelítése, na de akkor sem értem a jelenlegi nyomvonalat. Ahogy a jelenlegi M51-et sem fogom sohasem megérteni, de azt már veséztük itt eleget...
Az előzmény azt írta, hogy az M1 lett tele Bicskétől, nem a 811. Ott van pár kilométer 100-as korlátozás, nagy lejtő, emelkedő, Spar központ, a következő lehajtónál Tesco raktár meg egyébként is megérkeztünk Budapest elővárosi zónájába.
Egyébként hét hete jöttem arrafelé, de a szokásos M35-M3 helyett Karcagig a 4-esen maradtam, aztán a 34-33-as kombón értem el az M3-at. Ebből a Karcag-Kunmadaras abszolút no name út volt a legkülönb állapotú, a Tisza tó - M3 is kellemesen autózható, Püspökladány környékén pedig azt néztem, hogy talán valami atombomba pusztított arrafelé, annyira nem volt senki az utakon. Igaz, szombat kora este volt, normális ember a strandon ücsörög ilyenkor, nem az autójában izzad...
De, sajnos ez egy zsákutca. Pár éve, amikor csak az autósok 1-2%-a használta, volt értelme. Mostanra sajnos túl nagy lett a penetrációja és emiatt a hasznossága erősen kérdőjelessé vált. Ahogy a tőzsdén is csak akkor nyersz, ha egyedül te tudod a bennfentes infót, mert ha már százan repültek rá az alacsony árfolyamra, akkor az már nem marad alacsony (és fordítva).
Igen, de az csak a pillanatnyi állapot. És ha másik ezer autós lesi a navigációs és a mínusz 20 perc reményében ráront az alsóbbrendű útra, akkor az másfél perc alatt bedugul és csak nézel ki a fejedből, hogy mi van.
Dehogyis, már túl sokan hallgatnak rá és emiatt sokszor totál reménytelen helyzetbe kormányozza az embert. Minket Tárnoknál küldött ki az M7-ről a 7-re, csak azt nem tudta (nem a fenét nem, csak sz@rt rá), hogy sok száz autó fog elindulni a menekülő úton, ahol ráadásul fénysorompós vasúti átjáró is van, nem csekély vonatforgalommal. Egy óra múlva még mindig csak Martonvásáron álldogáltunk a sorban, szóval részemről ennyi volt az "okos" útvonaltervezőkkel való együttélés ;-)))