Keresés

Részletes keresés

V43 1279 Creative Commons License 11 órája -1 0 63309

Tetszett a beszámolód!

Nagyon szomorúnak tartom, hogy két ilyen szép tavat, de főleg a döröskeit így hagyják tönkremenni :(

Én is értékelem az ilyen jellegű falusi találkozásokat, nekem is volt pár ilyen, legutoljára a DDK-n, Gálosfán az utolsó előtti napon (másnap értem végig a túrán). Engem is el szokott gondolkoztatni amiket látok és hallok az ilyen helyeken.

Előzmény: timetable (63307)
akárkibárki Creative Commons License 13 órája 0 1 63308
Előzmény: timetable (63307)
timetable Creative Commons License 18 órája 0 6 63307

RP-DDK Egyházasrádóc-Őriszentpéter

 

Bár legutóbb még a Szekszárd környéki szakasznak terveztem nekirugaszkodni, a körülmények átírták a terveket, így végül egy két napos "nyugati" útra indultam. Egyházasrádócra a kora délelőtti vonattal érkeztem. Bevásároltam, és céges pecsétet kértem az állomás melletti, jól ellátott Coop boltban. Az első etap Molnaszecsődig meglepően gyorsan sikerült. Bár az első, nyílt terepes szakaszon volt is miért igyekezni átjutni, nem tűnt hosszúnak a régi katonai bázis melletti út sem. A legszebb mégis a belépés a tölgyesbe volt, a szántóföldek után: mintha oázist találnál. Alig múlt 11 óra, mikor már az Árvíz kocsmába értem, ami tipikus vizitúrázós hely. Szerepel a bakancslistámon egy Rába-túra, szinte kedvem lett volna inkább egy kenuban továbblapátolni egy fröccs elfogyasztása után...

 

Döröskéig a régi atlasz "fasoros utat" említ. Ebből csak hírmondó maradt sajnos, de a forgalom szerencsére elég gyér. A kapaszkodás a falu előtt jelzi: bizony a Rába árteréről csak fel kell menni a hegylábfelszínre. Delet harangoztak mire a tóhoz értem. Soká pihentem az árnyékban, térdig belegázoltam a vízbe a bezárt strand mellett. Nagy volt a csend. Érthetetlennek tűnő. Hiába egy remek adottságú hely, kiterjedt üdülőteleppel, semmi mozgás. És még a mindent tudó internet sem emlékezik meg arról, miért nincs tófürdő, vagy hogy a pár éve igen aktív helyi egyesülettel mi történt. Vagy azt sem erősítik meg a szomszédos faluban, amit idehaza hallottam, hogy a kemping akkor zárt be, mikor jogszabályváltozás miatt be kellett volna kerítenie, nem kicsi területét.

 

Dobronhegyen át sincs messze Szarvaskend. Itt hosszan söröztem egy helybéli nővel - az olyan különcök közé tartozott, akik a városi létet tanyasira cserélték (van ilyen ismerősöm, nem negatív jelzőként használom). Nagy bölcsességekkel tarkított beszélgetésünk a Börzsöny hegyeitől a kecskékig kalandozott. Katafáig a kanyargós út szép, bár a forgalom itt már kicsit nagyobbnak bizonyult. Nádasd előtt a temetőnél töltöttem vizet, majd irány Halogy. A jelzések itt kissé ritkábban jöttek, de eltévedni nem lehetett. Fáradtam már, lassultam, így csalókák voltak a távolságok. A faluba vezető utat nemrég aszfaltozhatták, a forróságban olyan volt mintha rekortánon jártam volna. A Kónya kocsmában is hosszabban időztem, a helyi öreg rockerrel (akit mindenki csak Hobónak hívott) ittunk egy kört, és talán tovább is beszélgettünk volna, ha nem akartam volna a Himfai-tóhoz lassacskán odaérni. Mikor a forrás közelében kialakított pihenőnél letáboroztam, már fél nyolcra járt. A tó - gyors ütemben pusztul. Egy csákánydoroszlói sráccal beszéltük át, aki sétálni jött ki. Valaha a nagyapja halőrként járt ide. A tavon pár éve nincs horgászat, sőt, mint itthon utánanéztem, a halakat nagyrészt áttelepítették a Rábába, és a vízszintet lecsökkentették. Nyílt vízfelület már alig van. Az erdészet a tó horgászati hasznosításában úgy tűnik nem látott fantáziát, vagy olyan aránytalan költség lett volna, amit senki sem vállal. Ki volt a hibás? A régi horgászegyesület (állítólag) túltolta az etetést? Az erdészet töketlen? A választ helyben sem kaptam meg senkitől. A beszélgetésünk aztán az "országrészek" irányba fordult. Furcsa, hogy egy vasi számára Borsod lehet olyan mint Mordor, budapestiként viszont egy-két kirívó esettől eltekintve, nem érzek nagy kontrasztot nyugat és kelet között. Ilyen gondolatokkal nyúltam el aludni az esőház összetolt padjain.

 

Lassan hűlt meg a levegő, nem igazán volt pihentető az alvás, pedig az élővilág sem nagyon zavarta volna ez irányú törekvésemet. Pirkadatkor fel is keltem, és előbb a hosszú aszfaltúton Felsőmarácra, majd a dombtetőn át, egy biciklis öreget követve, Iváncra értem. A kocsma még nem volt nyitva, így a kávé elmaradt. Hegyhátszentmártonba érkezve töltöttem vizet (Iváncon nem láttam kutat). Érkeztem már ide: jópár éve, őrségi biciklizésünk alkalmával a sárga jelzésen indultunk el Rábagyarmat felől. Mondták a helyiek, nem lesz könnyű, mivel az esők miatt leszakadt az út. Valóban, egy kis kanyont találtunk egyik patak keresztezésénél. A csapat nagy része megfordult, hárman azonban dacolva bozóttal, árokkal, átemeltük a bicikliket, majd itt a falunál alaposan megnéztek minket: onnan nem szoktak biciklisek jönni...

 

Ismerős volt egy rövid szakaszon hát a terep. Elmaradt a sárga jelzés, én meg egy villanypásztor mellé kanyarodtam - majd inkább attól 40-50 méterre az erdőbe távolodva, hol gondosan karbantartott, hol éppen csak sejthető erdészeti utat követtem. A mező után dózerutak jönnek: teherautókkal hordták a fát, csak egy négyes elágazás után lett újra nyugalom. Kullancslegyekből volt sajnos bőven. Kondorfa előtt kicsit darálósabbra vettem a tempót: kezdett meleg lenni, és szerettem volna úgy odaérni Őriszentpéterre, hogy legyen még időm megebédelni. A rétek Kondorfa előtt, na azokban már volt valami kis alpesi. A hegyoldalba hosszanti irányban települt falu felső részén van a kocsma: itt időztem kicsit, de utána már megmacskásodott lábakkal, nehezebb volt elindulni. A Szalafő feletti dombtetőn már tűzött a nap, kemény volt. Sajnos az aszfalton ahogy közeledtem a faluhoz, erősödő fájdalmat éreztem az egyik bokám felől. A központban futólag megnéztem a kitelepítésekről szóló igényes kiállítást, majd nekiindultam az utolsó 7 kilométernek. Az igazság az: ez így már nem esett jól (ha Szalafő pecséthely, lehet hogy kiszálltam volna már ott). Közel két óra volt már mire ezt megtettem. Az őriszentpéteri pecsételést megejtettem a Centrum étteremben (kis menza beütés, de pont ezért nem drága, a helyiek is ide járnak), két sört küldtem le vasi pecsenyével - bár van egy olyan érzésem, ha marhahátszínt hoznak ki helyette, észre sem vettem volna. Gépiesen zabáltam, és örültem hogy már csak a vasútállomásra kijutás van hátra. 

 

A lábbeli választása nem sikerült, és ez talán a szakaszra nézve fontos: szint kevés, sok aszfalt, csábító lenne a túracipő. Én is így döntöttem, van azonban egy-két hely ahol a terep nehezebb (pl. a réteken, ahol ösvény se mindig van), illetve rengeteg a köves-murvás szakasz, melyeknél a bakancs előnyösebb viselet lett volna. Egyébként ettől eltekintve, élveztem: érdekes találkozások, szép tájak. Dehát, erről (is) szól a kéktúra, nem? :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HEV Creative Commons License 22 órája -1 2 63306

 

off

 

 

A DDP-nek készült egy honlap nemrég. Szerintem kicsit zavaros és nem kellően áttekinthető de ettől még a készítője nem akar rajta változtatni.

A minap újra ránéztem, és tettem is egy fórum bejegyzést:

 

A több mint 40 éves túramozgalom múltja több figyelmet érdemelne. Tolna, Baranya, és Somogy természetjárói annak idején sokat dolgoztak, hogy létrehozzák, majd meghosszabbítsák Siófokig.
A túramozgalom első igazolófüzete valamint a korábbi internetes oldalak tartalmazzák ezeket az információkat.
Sajnos itt a honlapon ennek semmi nyoma nincs!

A válasz Nagy Balázstól:

 

"A túramozgalom első igazolófüzete valamint a korábbi internetes oldalak tartalmazzák ezeket az információkat."

Azt hiszem a fent idézett szövegben benne a válasz. Ez a honlap az élő DDP mozgalomról készült és nem célja egy múzeum létrehozása.

 

 

Számomra úgy tűnik a múlt eltörlése már a megyékre is kiterjedt :-) A hozzászólások láthatóságát is korlátozta!

 

 

"Aki szégyelli a múltját annak nincs jövője!"
A nyilvánosnak szánt hozzászólások eltüntetése pedig nem minősíthető.

 

 

 

 

Simulacrum Creative Commons License 22 órája 0 2 63305

Mire gondolhatott a szerző? :-) A megoldás persze nem nehéz, az egyik jel az egyik irányból a másik a másikból érkezőnek szól, de talán kicsit túl közel kerültek egymáshoz. Abból is látszik a gond, hogy ez a Kőrishegy előtt található, ahol vezet egy ösvény jobbra is, ami rövidítés a kilátóhoz.

Nem is értem a logikát az itteni szakaszban, ugyanis az egyik nagy kunkort a betonról levágták ezzel a rövidítéssel, ami igen kemény emelkedő, viszont a másikat már nem, amit itt jobbra menve lehetne szintén levágni. Szóval furcsa. 

De több furcsaság is van a Bakonybél - Zirc szakaszon festés szempontjából. Ha olyan részre festik a kék jelet, ahol nem egyértelmű, hogy betonon vagy egy ösvényven folytatódik a szakasz, akkor szerencsés lenne rögtön kitenni még egyet, mert van lehetőség, hogy egyértelmű legyen. Ilyen a fent említett utolsó kunkornál levő fán levő jelzés is.

Szépalmapuszta után betonúton vezet a kék, de egy kis részen bemegy az erdőbe és közvetlen a betonút mellett vezet. Ennek vajon mi értelme volt? A szakasz nagyon nehezen járható a rengeteg belógó ág miatt és könnyen el is rontható a jelzések nem megfelelő száma miatt a letérésnél mindkét irányból. Semmi érdekesség nincs ezen a rövid szakaszon. Ha cél lenne a beton elkerülése, akkor viszont lehetne végig kialakítani az ösvényt Szépalmapusztától.

Borzavár előtt a régi betonútról való letérés sajno nagyon könnyen elrontható, pedig van egy régi tábla az út mellett, amire lehetne festni jelzést, ami segíteni lehetne a túrázót.

Borzaváron vajon miért van 3 pecsét? Csendes, nyugodt település nem hiszem, hogy veszélyben lenne itt a pecsét, ha csak egy lenne és könnyen pótolható is. Igaz, ha több van, az ártani nem árt senkinek, csak érdekes.

Zircen a Köztársaság utcán és előtte is a kereszteződésben nincs egyetlen jelzés sem, csak egy kis tábla, ami alig észrevehető.

 

Zolcsi67 Creative Commons License 1 napja 0 0 63304

A környékbe kicsinyég már beleszerettem a PMP-n, sőt, vettem Tápió-mente térképet is :-) Szólni fogok, sőt, a tapasztalataimat is megosztom majd.

Előzmény: Güsziológus (63302)
Bikk Pubi Creative Commons License 1 napja 0 0 63303

Sorompó volt, nem kapu, a kau is meg volt kötve, a tulaj sem volt otthon, így a "Jaj, eltévedtem, hogy jutok át Váckisújfalu felé?" szöveggel át tudtam menni. De én Corvin emléktúrán voltam (értsd, emlékezetből próbáltam meg menni).

Előzmény: Güsziológus (63302)
Güsziológus Creative Commons License 1 napja -1 1 63302

Elvileg:-(

 

Csomádnál tuti, hogy "elvágták", "kivezették" a vasútállomásra. Onnan a Z+ Alsógöd felé megmaradt, de a Z-nek annyi.

 

Csomád vá. és Őrbottyán között tehát nincs semmi.

 

Egy évvel ezelőtt elindultam Őrbottyán vá. felől, találtam nagyon öreg, nagyon kopott jeleket, de ott, ahol össze kellett volna "futni" az Erdőkertes felől érkező Z+ jelzéssel, magánterület van, onnan biztos nincs tovább.

A TUHU térképéről még nem szedtem le, de az OSM térképén már nem látszik.

Nekem nincs hiteles forrásom, és nagyon nem zavar.

A jövő héten tervezek arrafelé túrát Erdőkertes felől, a tapasztaltak függvényében módosítom a térképet.

 

Ami a Jászberény - Csomád közötti szakaszt illeti, arról elmélkedtünk nemrég, jzp is bejárta, én is rövidke szakaszok kivételével, vannak nagyon szép völgyek (pl. Mende után), és a Bolnoka se csúnya.

Írjál, ha "beindulsz"!

Előzmény: Zolcsi67 (63299)
V43 1279 Creative Commons License 1 napja -2 1 63301

SNP: (Sztracena-)Voniarky-Súl’ová nyereg(-Nyilas) (Stratená-Voniarky-sedlo Súl’ová-Hnilec)

 

Május közepei háromnapos túrám utolsó napjához érkeztem, az előző naphoz hasonlóan szólt az ébresztő 5 óra után kassai szálláshelyemen és összepakolás után el is hagytam a jó kis helyet. Az állomás felé vettem az irányt ahonnan a tegnapi logisztikával (6:08-as pozsonyi gyors, átszállás Margitfalván a Bz-re) jutottam el a Nyilas utáni Sztracena megállóhelyre. Említésre méltó az újonnan bejárt vasúti szakasz szépsége:  az Imrikfalvához (Dedinky) tartozó Palcmanská masa vagy számomra röviden csak „Dedinky tó” mellett kanyargó, később azt átszelő, majd alagutakon keresztül a célállomásomat elérő vonalszakasz méltán dobogós lett nálam ami a szlovák vasúti vonalak szépségét illeti.

 

Eredetileg fordítva terveztem menni fel, megint Nyilas felől a Súl’ová-ra, de ezt elvetettem, mert Sztracena felől érkezve nincsen a bő 250 m szint az állomástól a nyeregig és stoppolni sem annyira szükséges, mint a tegnapi napon reggel. Másrészt a Súl’ová-ról felfelé, Pod Strečimkou felé induló emelkedő nem volt túl szimpatikus, és végül így nem volt kérdéses meddig jutok a piroson, ugyanis a piros-kék elágazását jelentő Voniarky pont eléggé adta magát.

 

Pontosan szálltam le a csuklós Bz-ről Sztracenában, nem először jártam már a szép fekvésű faluban, kocsival már egyszer-kétszer átsuhantunk rajta. A domboldalban lévő megállóból egyből feltűnő volt a két meredek szikla alkotta jellegzetes sztracenai táj, ami akár a kis falu jelképe is lehetne. A két szikla között vezető zöld (és sárga) ösvény vezet a Holló sziklához (Havrania skala), amely a Nájvyssie mozgalom érintőpontja és ezen kívül a Voniarky-Garamfő szakaszt terveztem a következő két napos túrámnak a környéken az Alacsony Tátra lábáig. A megállótól lesétáltam a 67-es főútig, majd a smerovnik lefotózása után elindultam keleti irányba a faluból kifelé. Útközben jó néhány szálláshely kirakott tábláját lefotóztam a már említett két napos tervezett túra alvóhelye kapcsán. Ez végülis nem valósult meg, de az okokról majd az aktuális túrabeszámolóban teszek említést. A faluból kiérve balra Szlovák paradicsomos kapubejáratot láttam majd átkeltem a vasút alatt. Emelkedős aszfaltos úton haladtam még 1,8 km-t, nagyrészt fenyvesben a kék-zöld elágazását jelentő Pod Čižmou pontig, itt tértem az útról egy keréknyomra és érkeztem meg bő 10 perc múlva a Voniarky nevű pont smerovnik-jához.

 

1. Sztracena megállóhely, innen indultam el
2. két szikla a megállóhely és a falu mögött
3. kellemesen járható út Voniarky előtt
4. Voniarky, egyenesen a kéken Dobsina, jobbra az SNP Garamfő felé

 

A kötelező fotók elkészülte és a hátraarc után menni kellett visszafele pár métert majd egy kereszt szomszédságában tértem le a keréknyomról és egyben a kék jelről is. Szép fenyvesekben és kisebb réteken vezetett az utam, nem bántam meg, hogy nem csaltam le ezt a részt, ugyanis az aszfalton továbbhaladva Dobsinsky kopec-ig, ezt simán megtehettem volna, mert igazolópont sincsen addig. A hangulatos fenyveses részt tarvágásos, vihar által sújtott szakasz követette, kilátással Dobsinára és környékére. Elértem újra az aszfaltos 67-es utat, kis kitérőt tettem a Dedinky tóra néző pontra, fotózás céljából. Az igazat megvallva innen viszont az úton mentem Dobsinsky kopec-ig, mert akartam egy kis pihenőt tartani ott. Az időm nem mondom, hogy annyira ki lett volna számolva mint az elmúlt két napban, de +/- fél óra azért már nem lett volna mindegy. Lejtős úton egy elágazás után érkeztem meg a már jól ismert Dobsinsky kopec kilátópontjához. Ez egy az út mellett fekvő paddal és fabódéval ellátott pihenőhely, háttérben az ide felvezető szerpentines út részleteivel és mögötte Dobsinával és a környező hegyekkel. Néhány kép készítése után leültem és megettem a halkonzervemet, közben többen is fotóztak mellettem (magyarok is), egy szlovák leányzó pedig az itt előszeretettel gyorsuló autók egyikében vezető férfi partnerét örökítette meg.

 

5. hangulatos szakasz következett Voniarky után...
6. ...hogy nem sokkal később átadja helyét a letarolt hegyoldalnak, amelyről így déli irányú kilátás nyílott
7. Dedinky tó a 67-es útról
8. Dobsinsky kopec, háttérben Dobsinával

 

Magam mögött hagyva a kis nyüzsit, lefotóztam az elágazában elhelyezett smervnik-ot, majd nekivágtam a Dobsinsky kopec nevű 974 méteres magaslat alá vezető emelkedőnek. Ameddig újra el nem értem az erdő szélét addig jobb kéz felé az előbbi Dobsina irányú kilátás volt csak feljebb még szebb formában, balra pedig a Dedinky tó részlete látszódott a nagy gáttal a végén. Elérve az emelkedő végét erdők szélére és füves területekhez érkeztem, Dóval után látottakhoz hasonlóan itt egy férfi egyedül keresgélt fémdetektorjával a mezőn, valószínűleg ő is második világháborús föld alá került tárgyakat keresgélt. Kisvártatva Kruhová pont kidőlt smerovnik-ját láttam meg (itt igazából számomra nem egyértelmű hogy Dobsinsky kopec vagy Kruhová az igazolópont, mert zöld elágazás egyik helyen sincsen, a térképen is furcsa módon fel van cserélve a következő igazolóponttal. Én mindkettőt beírom majd igazolásnak). Innen 3:15 volt szintidő Súl’ová-ig, ezt már akkor nem láttam tarthatónak. Leereszkedve a kellemes mezős 900 méter körüli útról és egy erdős keréknyomon találtam magam, mely akár az Országos kék cserháti szakasza is lehetett volna. A frissen zöldellő fákat hamarosan fenyőerdők váltották és én elértem a következő smerovnik-ot a Dobsinsky vrch-t (opís text igazolópont). Fárasztó emelkedő kezdődött a kereken Kékes magasságú 1014 méter magas Ostrá-ra, útközben ismét vihar által lepusztított hegyoldalon nyílott kilátás a Nyilas patak völgye felé Rakovec falu irányába. Szemközt is ritkásak voltak az erdők, akárcsak a magaslaton, amelyet nemsokára elértem. Előtte és utána is jó néhány ponton nyílott kilátás visszafelé nézve a Király hegyre, amely számomra emlékezetes hely, ugyanis ott voltam először igazi magas hegyen, amely 1500 méter fölötti. Igaz nem gyalogosan jutottam fel a majdnem 2000-es csúcsra, de az élmény így is megvolt, így bármikor is látom meg lelkes leszek a látványára. 1014 méterről pár méter szintvesztés után néhány kidőlt fát kellett kerülgetni, majd ismét erdős-mezős részek következtek.

 

9. Dobsinky kopec felett még kiterjedtebb lett a kilátás, melynek meghatározója a Dobsina mögötti hegyhármas
10. Kruhová rétjeinél
11. kilátás Rakovec és a Nyilas patak völgye felé
12. távolban a Király-hegy
13. Király-hegy felhősapkában

 

Dobsinára még több ponton nyílott kilátás a fák között is. A jó néhány ponton foghíjas erdőből egy lejtőn ereszkedtem le, majd néhány szikla szomszédságában ezúttal már összefüggőbb erdőben haladó földúton folytattam utamat. Így kezdtem meg a Stromiš (1192 m) és Smrečinka (1266 m) hegyek felé vezető ökörhugyozás-szerű kurflis utat, amelyen végighaladni jó ideig eltartott. Az út egyik hegy tetejét sem érintette, de mindkettő tetőpontja alatt elvezetett. Régebbi kiadású Szlovák paradicsom térképemen még egy jóval egyszerűbb útvonalvezetés látszódik, a viharkárok miatt jött létre a mostani útvonal. Megmondom őszintén térképről egyáltalán nem tetszett ez az útvesztő, de a valóságban pozitívan csalódtam benne. Nem akarom túl részletezni az útvonalat, helyenként összefüggő fenyvesekben vezetett, máshol letarolt hegyoldalakban, bő vízű patakokat is kereszteztem nem is egyszer. Pod Stromišom pont előtt láttam meg először a szívemet igencsak megdobogtató Magas-Tátrát, amelynek havas vonulatai még a távoli pára ellenére is látszódtak, sőt sikerült olyan szögből is képet csinálnom ahol a Király-hegy és a Magas-Tátra egy képen látszódik. Kicsit még kanyargóztam a földúton, majd megérkeztem Pod Stromišom-ra (1030 m), jól látszott a 300 méterre fekvő faház, ahol forrás is van, amelyhez a smerovik-ra szerelt fa tábla is utalt (magyarul is fel volt rá vésve a kút szó). Mivel volt elegendő vizem ezt kitérőt kihagytam és megkezdem a kaptatót a Pod Strečimkou felé. Pipitka-hoz hasonló terület volt ez, amely a vihar előtt biztosan vonzóbb volt mint mostanság, de a ritkás faállomány pozitív velejárója volt a távolabbi Magas-Tátra látványa. A kövesúton egyre feljebb jutva a Pod Strečimkou smerovik előtt egy kis kajaszünetet tartottam, háttérben a Tátrával, nem mindennapi volt számomra ez a helyszín. A kitartó napsütésben feltámadó szél is frissítően hatott. A smerovnik-on nem a szokásos kalap-szerű tető volt, hanem fordított V alakban védte a csapadéktól az útjelző táblákat.

 

14.-15. hol letarolt hegyoldalakban, hol szép erdőben vezetett tovább az út Pod Stromišom felé
16. kis patak zúdul le a hegyoldalról
17. Király-hegyen oszladozott a felhő, kivehető vált a tv torony is
18. Magas-Tátra megjelent a látóhatáron
19. Király-hegy és a Magas-Tátra egy képen
20. Magas-Tátra
21. Pod Strečimkou, egyenesen a sárgán Rakovec, jobbra az SNP folytatódik

 

Néhány lépés után a Smrečinka széle takarta el a kilátás a Tátra felé, de így elégedetten mentem tovább, a szemből jövő csoportnak is mosolyogva említettem meg a közelben lévő szép kilátást. Az út balra fordult a még mindig lepusztult és letarolt erdő-roncs szélén és sajnos egyre inkább közelgett számomra egy feketeleves. A köves út folytatásaként egy keréknyomra tértem rá és jókora szintvesztéssel értem egyre lejjebb, jó pár száz méter után tűnt fel, hogy nagyon nem akar jelzés lenni sehol. Megszoktam már, hogy nem egy felújított Kék kör szintű jelzettség van, így annyira nem is vettem fel a dolgot, haladtam tovább. Megint mentem egy kicsit és most már egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy nem a jó úton megyek. Hátra arccal tempósan siettem visszafele, de nem találtam másfelé sem a jelet. Emelkedőben felfelé futva értem vissza ahhoz a ponthoz amely nem sokkal volt azután ahol a csoporttal találkoztam, persze ők már régen messze jártak. Az időm eléggé fogytán volt, és kezdett a másnap reggeli fél 8-as munkahelyi kezdésemre való be nem érés rémképe egyre jobban aggasztani (ugyanis ha lekésem Nyilason a vonatot akkor nem érek haza). Kerestem az utat nyugati irányban is, eredménytelenül. Mielőtt a teljes kétségbeesés úrrá lett volna rajtam, még egyszer megnéztem a térképet és a szintvonalak alapján láttam, hogy hegyoldalban vezet az út tovább, ezt a helyszínen szemlélve már nagyjából belőttem mi lenne a helyes irány. Ekkor sikerült megtalálnom a nem túl szembetűnő letérést a földútról ahonnan a helytelen úton mentem le a nagy lejtőn. Kicsivel később ez az út is keréknyommá bővült, amelyen tempósan mentem tovább, ugyanis az útkeresés bő 20 perces késést okozott, ütemtervem szerint már csak bő fél órám a 3 km-re, amely Súl’ová-ig volt hátra, melynek két épülete a völgyben már látszódott. Háttérben az előző napon megismert Holou és Volovec látszódott, sok más társával egyetemben. Futni kezdtem, majd a ritkás erdőből összefüggő erdőbe értem az szélesebb ösvénnyé vált keréknyomon, néha csak egy pillanatra megpihentem meg, amúgy végig futottam Súl’ová-ig. A nyereg előtt eléggé ki volt mosódva a széles ösvény, majd megérkeztem kereken 15 órára a Súl’ová smerovnik-hoz. Pár perces pihenőt tartottam, majd indultam is lefelé a zöld jelen Nyilasra. Eleinte itt is sietve haladtam, majd láttam, hogy lefelé hamar fogy az út, így normál tempóban folytattam az utamat a hangulatos erdei keréknyomon. Egy jobbos kanyarnál kijártabb köves útra érkeztem majd néhány ház szomszédságában értem el az aszfaltos utat (amin tegnap indultam felfelé a stoppolás előtt), majd azon keresztül Nyilast. Nyugalmat árasztó faluban immáron ráérőssebben lépkedve értem el a vasútállomást.

 

22. megtalálva a helyes utat
23. kilátás dél felé, a kép közepén lévő kis narancssárga pont Súl'ová vadászházának teteje
24. az előbbi kép szomszédja, rajta a tegnapi nap bejárt Holou és Volovec hegyekkel
25. Súl'ová előtt
26. Súl'ová nyereg, érkezés a tegnapi indulási iránnyal ellentétesen
27.-28. Nyilas felé végig lejtett az út a hangulatos erdőben
29. mosolyogva legelő kecskék Nyilas határában
30. Nyilas falu üdvözli Önt
31. Nyilas vasútállomása, végállomás

 

Rajtam kívül 2-3 ember várta a vonatot, mivel az időben nem érkezett meg így a betonaljakból kirakott peron szélére ültem le, a nem használt 2. vágány felé. Reménykedtem benne, hogy nem tetemes késéssel fog megérkezni a vonat, mert Margitfalván 21 perc áll rendelkezésre a Pozsony-Zsolna felől érkező gyorsvonatra átszálláshoz, amely Kassán csatlakozik a Keletibe tartó IC-hez. 16:08 helyett 7 perc késéssel futott be a két csuklós Bz-ből álló délutáni Král’ová hol’a (Király-hegy) névre keresztelt gyorsított személyvonat. Ez a késés nagyjából meg is maradt Margitfalváig, az útközben egyre szaporodó utasokkal teli vonaton. A csatlakozó gyorsvonat Zsolna felől 10 percet késett, kereken ennyi idő van Kassán átszállni a magyar vonatra, így a jegyvizsgáló hölgyet kerestem meg egyből akinek előadtam a problémámat. Nemsokára odaért hozzám a kolléganője is akinek szintén mondtam, hogy szeretném ha megvárna az IC Kassán (amúgy is meg szokták váratni, 15-20 perc késésig majdnem biztosan, főleg így vasárnap). Angolul beszélgettünk, látta a szabadjegyemet így mondtam is neki, hogy másnap reggel dolgoznom kell menni, illetve imitáltam egy seggberúgást ha ez nem jönne össze. Mosolyogva nyugtázta, hogy érti miről van szó, telefonált a diszpécserének, aki pár perccel később visszaszólt, hogy vár a vonat. Megköszöntem a hölgy segítségét, nagy valószínűséggel e manőver nélkül is várt volna a vonat, de így viszont biztosra mentem. Kassáig meg is maradt a 10 perces késés, azonban így már nyugodtan ballagtam át a szélső csonkavágányon álló magyar vonathoz és kezdtem meg a hazafelé vezető bő 4,5 órás utat.

Zolcsi67 Creative Commons License 1 napja 0 0 63299

Ez a zöld jelzés (elvileg) folyamatos Jászberénytől Galgagyörkig, ahogy a különböző térképek jelzik? Készülök végigjárni :-)

Előzmény: Güsziológus (63298)
Güsziológus Creative Commons License 1 napja -1 1 63298

"(*) és mi van a Galgamácsa-Galgagyörk közti zölddel? Fent az ojjektumnál le lett zárva az út (vaddisznóskert), a két vége viszont mintha létezne"

 

Az Cserhát, de az se probléma-mentes:-(

 

 

"Tápióbicskére bemegy már a sárga? Vagy rosszul értem?"

 

Nem bemegy, de érinti.

http://www.turistautak.hu/poi.php?id=138963

 

Innen Tápiószentmártonig felmértem, jelzések rendben, de vélelmezhetően csak azért, mert ezen az útvonalon mennek a Kincsem40 ttúra elszánt részvevői.

Ahogy írtam, Tápiószentmárton határában "felszívódik".

Előzmény: jzp2107 (63296)
Simulacrum Creative Commons License 2 napja 0 1 63297

Én is most jártam arra. Szerintem a terelés a fenti szép borókás rész miatt történt és nem azért, mert valaki igényt tartott az eredeti útonval területére. 

Az új résznél rögtön kettéválik az út és ez csak gps segítségével azonosítható melyik is a követendő Henye felől.

Előzmény: Güsziológus (63290)
jzp2107 Creative Commons License 2 napja 0 4 63296

Tápiósági kék: szerintem ez magára lett hagyva..

Már 10 éve sem volt agyonjelezve, de idén Albertirsa környékén csatangolva egyetlen kék jelzést sem láttam, pedig pár "forduló" is volt benne amit ugye mindenképpen kellene jelezni

 

Zöld Péceltől északra: tökéletes a jelzés amíg Nagytarcsa előtt el nem válik a sárgától. Ott még egy förtelmes akácoson át kivezet az országútra, aztán felszívódik.

A következő jelzés 1 kmrel azelőtt van hogy az M31 alatt átbújna, innentől a mogyoródi HÉV állomásig OK

A csomádi vasúttól a Fóti-Somlyón átvezetve szintén OK. Most Csomád a vége, a vasútállomás, ez fix. (*)

Kettő között egyelőre még nem jártam le, Mogyoródon a Z+ keresztezésnél láttam egy szín nélküli jelzésalapot

 

Péceli sárga egész jó, csak Nagytarcsától északra van (volt) jelzéshiány, az út egyébként járható.

 

Tápióbicskére bemegy már a sárga? Vagy rosszul értem?

 

 

(*) és mi van a Galgamácsa-Galgagyörk közti zölddel? Fent az ojjektumnál le lett zárva az út (vaddisznóskert), a két vége viszont mintha létezne

Előzmény: Güsziológus (63295)
Güsziológus Creative Commons License 2 napja -5 1 63295

Nem titok, csak indultunk elfelé, és gondoltam, majd egy kapcsolódó hozzászólásban írok kicsit a "mumusokról".

 

Az egyik a KÉK, Cegléd és Tápióbicske között.

Erről az útvonalról egy éve az volt az infóm, hogy előfordulhat, hogy megszűnik. Nem kutakodtam, nem lehet minden fontos, ez problémás.

 

A második a ZÖLD, Pécel és Csomád közötti szakasza.

Tudom, van Pécel és Mende között is ZÖLD, és azt be is jártam, de az már nálam Tápió-vidék.

Ezzel az útvonallal Neked is volt gondod, mivel arra nem jártam, ahol problémát jeleztél, nem tudom, van-e változás, ezért ez az útvonal függő.

Azért is mumus, mert több helyen "összefutottam" az útvonallal, na és eredendően nem Csomád volt a vége.

Ez tehát egy problémás útvonal.

Van sok kiágazó útvonala, ezek is okoznak némi gondot, bár sokat bejártam, van még restancia.

 

Hasonlóan problémás a Pécel - Csömör közötti SÁRGA.

Ennek egy szakasza közös az előzővel.

Jártam Csömör határában (kétszer is), de nem volt folyamatos a jelzés, ezért ez is bekerült a "mumus" kategóriába.

Természetesen továbbra sem tudom, mi alapján rajzolnak az OSM-es szerkesztők, lehet, hogy megjavult Csömör határában, de ennek utána kell járni! Egy éve még nem volt jelzés, de azóta sok idő eltelt!

 

Végül a Tápiószecső - Tápiószentmárton (SÁRGA).

Ez egy igazi "sötét ló", egy szakaszán (Tápióbicske - Tápiószentmárton) jártam, de egyszer csak felszívódtak a jelek.

Hogy van-e jelzés Tápiószecső és Tápióbicske között, azt nem tudom.

 

Ez tehát a HIÁNYLISTA (KNOWN ERRORS) 4 "eleme" a Gödöllői-dombság vonatkozásában.

A Pécel és Csömör közötti ZÖLD napirenden van, ma épp Mogyoródon ittuk meg szokásos kávénkat, és nagyon megörültem annak, hogy a HÉV állomás és a központ között frissen festett ZÖLD jeleket találtunk, sőt a Z3 is fel lett festve. Ezeket 1 éve bejártam, de akkor még nem volt nyoma annak, hogy felújítják a jeleket.

 

Fentiekhez hasonlóan minden problémás főútvonalról szeretnék írni, szerencsére már nincs sok.

Előzmény: jzp2107 (63294)
jzp2107 Creative Commons License 2 napja 0 0 63294

azt megkérdezhetem hogy a Gödöllőiben melyik az a négy és miért mumus (melyik részük hiányzik?)

Előzmény: Güsziológus (63293)
Güsziológus Creative Commons License 2 napja -8 1 63293

Turistautak Magyarországon

 

Tegnap átléptem egy "bűvös" határt.

A nyilvántartott (azonosított) útvonalak hossza: 16.014.842 méter.

A darabszám 1 951.

 

Két évvel ezelőtt, 1 363 volt  a darabszám, és a hossz 13.788.915 méter.

 

Becslésem szerint még legalább 1.000 kilométer hiányzik, és a darabszám is legalább 100-al több lesz.

A problémásnak minősített főútvonalak száma 30 körüli.

 

A Tartalomjegyzék oldalszáma változatlan, összesítéssekkel együtt 51 oldal.

Következő verzió leghamarabb a nyár végén lesz, ha nem lenne ilyen meleg, akkor kicsivel hamarabb.

 

Kb. 10 főútvonal szinte biztos, hogy problémásnak minősített lesz.

A Zalai-dombság 3, a Baranyai-dombság 2. Utóbbiak létezőek, de a TUHU adatbázisában ki tudja miért, borzasztóan "elhanyagolt" állapotban vannak.

Természetesen a Gödöllői-dombság is tartogat még meglepetéseket, van 4 "mumus" útvonal ott is.

baksa80 Creative Commons License 3 napja 0 0 63292

Köszönöm szépen a segítséget. Nagyon jó az a honlap. Kicsit át kell terveznem a menetrendet. Már korábban is feltűnt Várgesztes-Gánt között ,hogy nem jók a km adatok ,de ennyi eltérés nem volt.

Előzmény: annyi baj legyen (63288)
Zolcsi67 Creative Commons License 3 napja -6 1 63291

"Idén is a Bükkben bekövetkezett természeti katasztrófa miatt az idei tervszelet idevágó részét fel kellett rúgni, a járhatatlan utak miatt a terv egy része csúszik."

 

Saját tapasztalat: a S+ jelzés sugarói része gyakorlatilag járhatatlan, fenyők dőlése miatt.

Előzmény: garass (63270)
Güsziológus Creative Commons License 3 napja -7 0 63290

OKT Balatonhenye - Nagyvázsony

 

Nem tudom, járt-e arrafelé mostanában valaki, én nemrég felmértem az elterelt útvonalat, és döbbenten tapasztaltam, hogy a régi  szekérút járható, nincs elkerítve, sőt, ki van szalagozva.

 

Az új útvonal nem a legkényelmesebb, egy szakaszon nehezen járható, és találtam műanyag üveget is, rajta a kék sáv jelzéssel.

Ezek szerint ez a jelzés szabványos:-)

Güsziológus Creative Commons License 3 napja -7 0 63289

A 47,3 tűnik reálisnak.

 

Több módosítás volt az elmúlt hónapokban arrafelé.

 

Diszel és Mindszentkálla között egy nagy kerülő lett beiktatva.

Az OSM térképe mutatja a kerülőt, a TUHU térképéről egy szakasz még hiányzik.

Az új útvonal nem érinti Mindszentkállát, oda egy új, K4 jelű út vezet !!!

 

Balatonhenye "előtt" (Szentbékkála felől) rövidült az útvonal, de Balatonhenye után egy kunkor lett felfestve, hogy minek, azt nem tudom.

Ki van szalagozva a régi szekérút, sokkal rövidebb és járható. Oda vezet, ahová az elterelt út "visszaérkezik" észak felől.

Előzmény: baksa80 (63287)
annyi baj legyen Creative Commons License 3 napja 0 0 63288

Ez most a legpontosabb. De fél év múlva ki tudja :)

https://www.termeszetjaro.hu/hu/tour/gyalogturak/badacsonytoerdemic--nagyvazsony-okt-06.-/22711906/


Jó, hogy az MTSZ honlapjai ilyen konzekvensek, igaz? :)

Előzmény: baksa80 (63287)
baksa80 Creative Commons License 3 napja 0 0 63287

Sziasztok!

Az OKT 06. szakaszához szeretnég segítséget kérni. A kektura.hu-n 47,3 km, az mtsz.org-n 41 km, a pecsételő füzetben pedig 45,4 km szerepel. Melyikkel tervezzem a túrát?

jzp2107 Creative Commons License 3 napja 0 7 63286

hú, ez már annyira tudományos hogy gugliznom kellett :-)

 

"zonális montán bükkösben értük el.."

 

 

egy apró észrevételt fűznék a szép képekkel megtűzdelt kedvcsinálóhoz, "Kohász Kéktúra kék sáv jelzésén kívül csupán a Partizán út piros jelzése, és néhány helyi tanösvény vezet a vadregényes, érintetlen táj.."

 

ez így ebben a formában szerencsére nem igaz, ott az Ózdról induló szintén gyönyörűséges sárga sáv, Hangonyi-tótól P+ S+ , illetve van egy zöld sáv is Tarnaleleszig (ezen még nem voltam)

Az Istenmezejétől nyugatra eső rész is Óbükkhöz tartozik még, gondolom (a Karancs-Medveshez mégsem tartozhat), itt van még egy nem annyira csúnya kék négyzet, meg egy -számomra még bejáratlan- másik piros sáv

Szóval lehet kalandozni bőven, amire mindenkit ezúton is biztatok! :-)

Előzmény: Tavaszi Széll (63276)
nagypapi Creative Commons License 3 napja -7 0 63285

És a kerékpárral szabályosan teljesítők abszolút kisebbségben. :-)

 

Amúgy én is gondoltam Rád a beírásnál, mint gyalogos teljesítő. Welcome back!

Güszi is gyalog teljesítette, ha már a rendszeresen ide írókról van szó.

Előzmény: Tisztul_A_Visztula (63282)
Tisztul_A_Visztula Creative Commons License 3 napja 0 0 63284

OFF

 

Sokat beszéltem az új asszonykámnak rólad, meg még pár fórumtársról, úgyhogy gondoltam, körülnézek itt, még mielőtt elmegyünk a hétvégén egy rossz időpontra szervezett Fertő-tó körüli keringésre, hátha nem térünk vissza.

 

Hernádcécei megrogyás, kemencei ház közvetlenül a kisvasút mellett, K100,  2006.09.30., ilyesmi. Belőled, belőletek élek, ha már új bolondságaim nincsenek. :-)

Előzmény: asciimo (63283)
asciimo Creative Commons License 3 napja 0 0 63283

nicsak ki van itt! gyalogos Kékkör teljesitö!

Előzmény: Tisztul_A_Visztula (63282)
Tisztul_A_Visztula Creative Commons License 3 napja -7 0 63282

Szerintem itt a fórumban meg a kerékpárrall teljesítők lehetnek kisebbségben.

Előzmény: vViktor13 (63274)
hadidoki Creative Commons License 3 napja 0 7 63281

Ez már három ... csak összejön még néhány ember!

Nekem ad valami plusz élményt, különleges hangulatot az alföldi gyalogolás, bár tagadhatatlanul elég monoton dolog. 

Előzmény: vViktor13 (63280)
vViktor13 Creative Commons License 4 napja 0 0 63280

Te, Hörpibácsi és én biztosan gyaloglatultunk :-)

Előzmény: hadidoki (63279)
hadidoki Creative Commons License 4 napja 0 7 63279

"Szerintem kevés olyan teljesítő van, aki ezt a részt nem kerekezve tudja le..."

Azért egyről biztosan tudok, s nem csak ezt a szakaszt. :-)

Előzmény: vViktor13 (63274)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!