Nem írta oda senki, most meg már mindegy. Én meg élvezem. Olyan, mint egy régi bolt: néha bejön valaki, körülnéz, nem vesz semmit, aztán kimegy.
Olyankor pihentető, mikor a síndöcögényes-villamosos oldalon már ötven hozzászólást elolvastam, hány percet késtek aznap a fonódó járatai, a kisvasutas oldalon meg azt, melyik kisvasút helyreállításának miért nincs (és nem is lesz, sőt nem is lehet) értelme.
1929. 140 millió utast szállított a kötöttpályás közlekedés...
...1935-re már csak 69 milliót, azonban a háborús olaj-, és gumihiány szinte eltüntette az autóbuszokat. 1945-ben 145 millióra emelkedett a HER, a Havanna Electric Railways utasainak száma. De 1950. június 23-án csődöt jelentett, felvásárolta az Autobuses Modernos S.A., és 1952. április 29-ig, a villamosvasút felszámolásáig már ez a vállalat üzemeltete a járatokat.
Az Aioi-hídról még nem tudta senki, hogy a mi Margit-hídunkhoz hasonló, jellegzetes T-alakja a bombázás fő tájékozódási pontja lesz. Mellette állt, és áll a mai napig Hirosima Prefektúra Ipari Kiállítási Csarnoka, Jan Letzel cseh építész alkotása, 1914-15 között épült.
A bomba azon a napon 600 méterre felette, 150 méterre oldalirányban robbant. Teteje, felső emelete, sok válaszfala beomlott, aki benne volt, mindenki meghalt, de a vasbeton szerkezet egyben tartotta az épületet, ahogy a városban (jóval távolabb) még néhány hasonló másikat is. A háború után le akarták bontani, de végül úgy döntöttek, legyen a nukleáris fegyverek és a háború elleni küzdelem szimbóluma. A Genbaku-dóm nevet kapta, ma múzeum, és a Béke-emlékpark veszi körül.
Az épület annak idején, és a háború után:
Hirosima és Nagaszaki legtöbb villamosából ennyi maradt (néhányan túlélték, akiket a zsúfolt kocsik többi utasának teste megvédett):
A képek borzasztóak, itt az első fotón látható járművet a robbanás lelökte a pályáról, egy vizesárokba zuhant, az utasok és a személyzet az égésekbe halt bele, vagy pedig megfulladt. A második fotón vasútvonal van.
Azonban a helyreállítás megindult, három nap múlva két üzemképes kocsival újra kezdődött a forgalom. Szeptembertől már menetrendszerű járatok közlekedtek, és a villamosforgalom azóta is a háború előttiek alapján újjáépített vonalakon üzemel.
A Hiroden 108 kocsijának 90 százaléka elpusztult, a vállalat 241 alkalmazottja közül 185 meghalt, nagyrészt nők, mivel nekik kellett helyettesíteniük a hadbavonult férfiakat. Aki dolgozni tudott, felvette a munkát, akár sebesülései ellenére, és a villamos újraéledt. http://www.mutantfrog.com/2015/08/07/trams-in-wartime-hiroshima-reenacted/
A 651-es pályaszámú négytengelyes kocsi kisiklott, az áramszedője leszakadt. De újjáépítették, több korabeli társával együtt, a képen a 652 és a 653 a Genbaku-dóm megállónál láthatók.
Az Inaribashi-híd Hirosimában, akkor és most. Az Urakami keresztény templom régen és ma Nagaszakiban.
"The line it is drawn The curse it is cast The slowest now Will later be fast As the present now Will later be past The order is rapidly fading And the first one now will later be last Cause the times they are a-changin"
SW 5th Avenue & Washington looking south on 5th ave 1949
SW 5th Avenue was very busy place where it crossed Washington Street in this 1949 photo. Pedestrians, autos, buses and streetcars all vie for space. Other than the wooden “no left turn” sign in the middle of the intersection, there don’t appear to be any traffic controls. Both streets were two-way at the time, further complicating things.
a kinetikai mozgások inverziójának lehetetlenségéről / vagy lehetségességéről:
"Ha egy villamos adott irányból, adott sebességgel közeledik egy megállóhoz, nem létezik, hogy ugyanabban az időpontban távolodjon is tőle. Velem egyszer megtörtént, de soha többet, igaz, hogy akkor részeg voltam. Ráadásul azóta a vonalat is megszüntették."
Az 56-os villamos, ahogy megszoktam annak idején, 5000-es pótkocsival... aztán egyszer csak középbejáratúval... aztán favázassal, de úgy, hogy a következő szerelvényen a favázas motorkocsi vontatta az 5000-es pótkocsit.
A század elején, már a huszadikén, nagy divat volt megtippelni, milyen lesz xxxxxxxx város vagy falu száz év múlva, hát itt láthatjuk Dévát és Tusnádot, de bármelyik erdélyi, illetve magyarországi város / nagyközség, amely valamire is tartotta magát, adatott ki ilyen képeslapot a helyi fényképésszel, az alig néhány év múlva bekövetkező trianoni béke (sőt, a háború) annyira nem volt előrelátható, hogy fel sem merült.
Később a Kisdobos újság folytatta ezt a haladó hagyományt, és az ifjúság megírhatta, szerintük körülbelül mikor lesz villamos Eplényben, Galgamácsán, vagy Kemecsén.
Az erősen szennyezett levegőjű Tatabányán, ahol a buszforgalom főként néhány főútvonalon folyt, időről időre szóba került a villamos / trolibusz, legalábbis az esélye, amit az illetékesek rendre félretettek.
A pécsi villamos helyreállítása hasonlóan örökös téma, álljon itt egy példa rá 2013-ból:
Tegnap egy újabb település, Győr városatyái is úgy szavaztak, hogy a szakemberek folytassák a város villamoshálózatának tervezését. Így a kisalföldi megyeszékhely lakói10 év múlva már több vonalon is utazhatnak.
A látványterveken már látható, hogy néz majd ki a villamos a győri utcákon. A fejlesztés 60 milliárd forintba kerülne, de, ha rövidebb szakaszon közlekedne, akár 40 milliárd forint is elegendő a villamosok elindításához.
Hello pécsi közösségi helyszínre keresek használt (vagy régóta használaton kívüli :), de működő sárga villamost. A terv egy állandó kis fedett terepasztal lenne, a gyerekek örömére. Merre érdemes próbálkozni?
Megindul a forgalom a visszavonuló német csapatok által felrobbantott, majd újjáépített és félszélességben átadott Margit hídon. Hatalmas tömeg özönlik át, villamosok között tülekedve.