Keresés

Részletes keresés

gigabursch Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13499

Ezek szerint akkor másban maradtunk. De legalább nem sz**ban!  :-)

 

Nu más kérdés:

Ki lesz esetleg jövő hét kedden őrségben velem?

Előzmény: Bócman (13495)
Bócman Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13498
Nu, hát nem épp ezt mondom én is?!?!  :-))))))
Előzmény: HOmeTrain (13496)
Bócman Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13497

Az a helyzet, hogy elírtad a hajó nevét!!

Helyesen Wilhelm Gustloff!

Előzmény: Zoli66 (13490)
HOmeTrain Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13496

Szia Zoli66!

Rákerestem, és a név helyesen:

Wilhelm Gustloff

Üdv

Előzmény: Zoli66 (13490)
Bócman Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13495

Hohó!!!

Erről már volt szó itt a topikon!!!

Képek is kerültek föl!!

 

:-))

 

És kijött az okosság, hogy Balatonfüred jobb sorsra érdemes korpusza a szerencsétlen!!!!!

 

Előzmény: gigabursch (13494)
gigabursch Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13494

No csak azért kérdeztem hogy milyen horgonya volt, mert a jegeseknél áll egy régi-régi úszómű (a Száchenyi köt most épp hozzá, annál hosszabb egy picivel), valamelyik vontatóhajónk korpusza. Tehát akkor szinte biztosra vehető, hogy nem az Eger m/s maradványa, hanem inkább valamelyik füredié. Mindenestre a mi Marcink szerint ennek a testnek a hosszából vágtak ki egy darabot (ez nem lehetetlen), és ezért gondolja ő az Egernek.

RiverSea: Te még láttad az utolsó útjain az Egert. Nem emlékszel rá hogy milyen horgonya volt?

Bár egy szélességmérés biztosan és egyértelműen eldönti a kérdést. No majd kimegyek egy mérőszalaggal, ozt jól megmérem.

 

Úgy két éve már volt szó erről a fórumon. de akkor abban maradtunk, hogy nem tudjuk pontosan. Majd valaki segít és hozom a 30m-es szolgálati mérőszalagomat. Jövő héten megtudjuk!  :-), Bár lehet, hogy addig Ha-Jó parancsnok úr anélkül is elárulja. :-)

Előzmény: Ha-Jó (13488)
Bócman Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13493

Ha-Jó, a monitor ügyében a "Kossuth" gazdájától is kellene egy támogatói levelentyű...

Előzmény: Ha-Jó (13488)
Bócman Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13492

A hír sajnos igaz!

 

A múlt heti motorosklub elhasználta az ágyneműkészletünket, és sajnos még nem került vissza a mosodából a cucc!!

Előzmény: Zoltika (13484)
Zoli66 Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13491

Parancskok úrnak jelentem: be kell vallanunk valamit:

 

A kerítőháló puzzle alakjában jött felszínre, mert úgy rácsavarodott a tengyelyre és a csigára hogy Bócman csak kés útján tudta távozásra bírni.

Nagyon szívós volt, menet közben kést is kellett váltani a Marci fenőkövet is bevetett, pege megújítására.

Előzmény: Ha-Jó (13488)
Zoli66 Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13490

Keddről-szerdára virradóra láttam a National Geographics csatornán a Tengeri Nyomozók (angol eredeti cím: The Sea Hunters) sorozatban a Wilhelm Gusthof német óceánjáró roncsának felkutatását.

Ide írom, hátha nem mindenik ismeri az eddigi legtöbb halálos áldozatot (több halott mint a Titanic és a Lusitania elsüllyedése együttvéve!) követelő hajókatasztrófa történrtét. Több szempontból is hátborzongató! Néhány személyes beszúrás is került bele, meg felejtettem is azóta, tehát több is, meg kevesebb is, mint az eredeti film.

Az anyag méltó volt NG-hez, de sajnos a hajóról nem mondtak műszaki adatokat, a tervezett utasszámot nem számítva. Megpóbáltam a neten rákeresni, de hajó ügyben, erre a névre, csak egy modellcég reklámja jött fel, a képeken meg csak hadihajók voltak. Ha valakinek van adata róla, örülnék ha közzétenné!

 

A Wilhelm Gusthof (a nevét a svácj náci párt meggyilkolt vezetőjéről kapta) a 30-as években épült üdülőhajónak. Igazi nagy óceánjáró volt, ha jól számoltam, vagy négy fedélzettel, úszómedencével stb. Valamivel több mint 1.800 (egyezer-nyocszáz !) utas befogadására tervezték, munkások, kistisztviselők pihenését szolgálta. A Náci rezsim mai szemmel is jó szociális ellátást biztosított azoknak akiket nem tekintett alacsonyabb rendűekek. A hitleri németország fizette a történelem legmagasabb családi pótlékát. Ebbe a rendszerbe illeszkedett a hatalmas üdülőhajó is. Természetesen a "tisztafajú árjákhoz" szóló nagyvonalúság nem enyhíti az elkövetett népirtások bűneit!

 

A háború kitörésekor a hajót Gdinyába vezényelték, hadienerészteti lakó- és oktatóhajó lett. A háború vége felé, amikor a szovjet hadereg már Lengyelország nagy résztét elfogalta, az északi rész, a Visztula-öböllel még a III.Birodalom kezén volt. Keletre, délre, nyugatra a nem túl jó hírű szovjet haderő, északra a tenger.

Menekülők százezrei zsúfolódtak össze a kikötők környékén. Közüllük igazi német alapossággal kiválasztottak 6.000 (hat ezer!) szerencsést aki felszállhatott a menekítőhajóra. Hadrafogható férifakról szó sem lehetett, nők, gyerekek, betegek felszállását engedélyezték csak. 

A parancsot éppen csak katonaruába öltöztetett, szinte gyerekek hordták szét. Nagy kitüntesnek számított, ha valaki helyet kaphatot. A visszaemlékező és édesanyja, meg egy nő rokonuk és kislánya kapott engedélyt. Indulás előtt a pakolás zavarában hozzá került a nagybáttya bicskája. Öszintén bevallja, hogy elcsente a rég áhított kis kincset. (A bicskát jegyezzük meg, fontos lesz.) Már a hajóhoz eljutni egy keresztút volt, át kellett kelni a Visztulán, amelyet a szovlet vadászrepülők folyamtaosan géppuskatűz alatt tartotak, sokan meghalltak - az akkor tíz éves (ma már öreg ember) túlélő mondja el.

A beszállításkor a hatezer fő utas meglett, mert az útközen elpusztultak helyére újabbak kerültek. Az induáskor a hajón már több mint négyszer annyian szorongtak mint a befogadóképesség. Ám ez az állapot kifejezetten paradicsominak tűnt a parton maradáshoz képest. A nagy hajó még ki sem jutott az öbölből, mikor kisebb hajók vették körül, ahonnan újabb menekülök könyörögtek a felvételért. A kapitány, és a teljes személyzet tisztában léve, avval, hogy ez az utolsó esély, felvette a jelentkezőket. Becslések alapján a hajón legalább tíz-ezer fő tartózkodott, mikor végre kifutott az öbölből és elindult Kielbe.

A hajón egyes feltételezések szerint a Szovjetúnióből származó műkincseket, közöttük a Katalin-palota u.n. Borostyán szobáját is szállították.

Leszállt az éjj, gyengén havazott, a hőmérséklet fagypont alá csökkent. Az ilyenkor szokás eljárás: a teljes elsötítítés és cikk-cakkban haladás, az ellenséges légifelderítés és tengeralattjárók megtévesztésére, helyett a parancsnok a fényeket bekapcsolva hagyta, és egyenesen a Németország nyugati részén lévő Kiel kikötője felé vete az irányt.

 

A Visztula-öböl környékén portyázott az S-13 szovjet búvárnaszád. Kihasználva a sötét felhős éjszakát, abban a reményben, hogy észrevétlen marad, a felszínen tartózkodott, és akkumulátoait töltögette. (Ne feledjük, a háború során már megjelent radarok, és hanglokátorok a maiakhoz képest gyerekcipőben járak.)

A narrátor érdekes rézletként elmondja, hogy a hajó parancsnoka az egyik legkíválóbb szovjet tengerészkapitány, aki azonban folyamatosan elöljárói begyében van, egyénieskedése miatt. Most sem a kapott parancs szerinti heylen tartózkodik.

 

A megfigyelő meglátja a halamas hajót. A Gusthoftól nincs mit félni, de német hadihajók is tartózkodnak a környéken. A búvárnaszád ezért a felszínen maradva, egy kört ír le. Miután meggyőződött róla, hogy csak a személyszállító van a közelében, tüzelőállásba helyezkedik.

Három torpedót lőnek ki, mindhárom célbatalál. Az első az orrba, a matrózszállás alatt. A második kissé hátrább a kisegítőszemélyzet szállása alatt. A harmadik a gépházba. A hajó sorsa megpecsételődött, de még a felszínen van, és működik. Bezáródnak a vízgátajtók, a fenéken tartózkodók csapdába esek, nekik már esélyük sincs a túélésre. A fedélzeteken is kitör a pánik, mindenki a csónakokhoz igyekszik. A csókafedélzeten 24 darab nagy mentőcsónak van. Van elegendő mentőmellény is, de a hideg vízben eben sem lehet túlélni. A hajótest egyenetlenül tellik vízzel, és megdől, ezért csak az egyik oldalról tudják leengedni a csónakokat, de itt sem egyszerű a helyzet. A köteleket a hó és a fagy a csigákba rögzítette. Az egyikben édesanyjával és vagy ötven emberrel szorong túlélőnk. A csónakokba kizárólag gyemekeket, és nőket engednek beszállni. A csónakot a kötelek lefagyása miatt nem tudják leereszteni. Van-e valakinél egy bicska? Előkerül a bicska, ezzel az egyik matróz megfeszegeti a kötelet, és az megindul. A csónak vízre kerül.

 

Időközben a nem messze tartózkodó Admiral Hiper csatahajó veszi a Gusthof üzenetét a tengeralattjáró támadásától. Egyik kisérőhajóját a T-36 -os rombolót küldi a helyszínre. A romboló kapitánya nem tud a Gusthof mellé állni, mert az már 20 foknyira megdől. A parancsnoknak két választása van:

1, üldözőbe veszi a S-13-ast (a hanglokátor jelzi, hogy a tengeralattjáró még itt van)

2, menti a túlélőket.

A parancsnok az utóbbi válsztja. Megkezdik a mentést. Addigra már sokan meglanak a vízbekerültek közzül, vagy a fedélzetre emelés után pár órával halnak meg a kihűléstől. A csónakban lévők túlélik. Több mint ötszáz civilt vettek már a hadihajóra, nem csak a szállásokon, hanem a gépházban és minden elképzelhető és elképzelhetetlen helyen is úlélők szoronganak. A Gusthof elmerül, sok ezren vannak a vízben.

Az első tiszt jelenti a kapitánynak, hogy a hajóra képteeség több civilt felvenni. A lokátoros jelenti, hogy a búvárhajóról torpedó közeledik. A parancsnok a civilekkel zsúfolt hajóval nem üldözheti a tengeralattjárót, de gyors hajójával vészmanőverrel elkerüli a torpedót.

És elkerülendő egy újabb, esetleg már számára végzetes támadást, elhagyja a helyszínt. Így 546 embert sikerül megmentenie. A katasztrófa mérlege egy óceánjáró és körülbelül kilenc-ezer lélek elvesztése. A tengerészeken kívül polgári személyek, öregek, betegek, nők és gyermekek.

 

Katonai szükségeszrűség volt-e a Gusthof elsüllyesztése?

Nem valószínű.

Ám a II. Világháború a kezdettől végig tele van olyan esményekkel amelyek a harci cselemények során szükségszerűen előálló anyagi es emberi veszteségeket újabbakal tetézték. A szovjet kapitány nem tett mást mint a katyni tömeges kivégzés elrendelői (a háború elején szovjet fogságba került lengyel katonatisztek legyilkolása), vagy Drezda lebombázói (február köepén kb. 78.000 embert öltek meg gyujtóbombákkal abban a városban ahol nem volt csapatösszevonás és hadieszköztermelés - májusban véget ért a háború). Vagy a "civil hadifogjok" Szovjetúióba hurcolói.

 

No, hát eddig sem volt éppen tündérmese, de a java most jön!

 

A szovjet haditengerészet 1956-ig nem engedte a lengyeleket a roncs közelébe. Arról hogy a tíz évig tartó kutatás alatt mit találtak, semmit sem tudni. A borostyán szoba kincseinek hollétéről nem tudunk, az oroszok szerint náluk nincs.

A lengyel kormány, amint tehette, expedíciót szervezett a hajóhoz, hogy megtudják érdemes-e kiemelni? A visszaemlékező egyik búvár pontosan leírja a roncsot, és a benne látott nagy mennyiségű német egyeruhára emlékszik. (Mi a macskáért kéne kaunaruhákat menekíteni a frontról?? - voltam katona, a municiót vagy felhasználjuk, vagy megsemmisítjük ha a helyzet így kívája, de kiürítéskor nem ezzel kell foglalkozni.)

 

A hajóhoz merülő búvárcsapat, megtalálta a roncsot. A far szinte teljesen ép, ám főképp az orrban és a test több pontján súlyos a rombolás. Sokkal súlyosabb mint amit a torpedóktól várni lehetett. Emlékszünk, a hajón menekülők utaztak, személyes holmikkal és sok ezer ember sírja lett.

No, és mit találtak a mai búvárok? Semmit. Csak csupasz vasat, és néhány fixen rögzített tárgyat, mosdók meg ilyesmi. Több ezer halott maradványai, és a személyes holmik nem sodródhattak el, ráadásul a Balti-tenger éppen konzerváló voltáról híres.

A lengyel tengerészeti múzeum igazgatója és lengyel búvárok visszaemlékezése szerint: a szovjetek nagy szivattyúkat és óriási drótkosarakat rakodtak be a kutatásra kivezényet hajóikra.

 

Ha ez így volt, és a jelen helyzet ezt támasztja alá, akkor a roncsot egyszerűen "kiporszívózták" és a kijövő anyagot, legyen az emberi csont, fazék, kincs szűrővel felfogták. Hogy hová vitték?

Hát kb. hatvan évet vátunk a világ legnagyobb hajókasztrófájának megismerésére, talán hatvan év múlva a szovjet tengerészet titkaira is fényderül.

 

Hú de hosszú lett! Ne haragudkatok, nem akartam ennyire elnyújtani, de annyira belejötem.

Na akkor ma délutántól a TIGRISen! Szebb élményekre!

 

Zoli  

tpuppi Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13489

Mikor épitették be a Felszabaduláson a kémények közti területet, nekem több olyan képem van a negyvenes évekből amin nincs beépitve ez arész.?

Azt hiszem a matróz tanfolyamon se tudok részt venni, mivel nem kapok semmilyen szabadságot, hacsak nem indul valami levelező tanfolyam.

Anyosom is hiányol Borsodban esetleg nem tudna valaki kisegiteni.???

Előzmény: gumidani (13475)
Ha-Jó Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13488

Helóka!

Giga: Az EGOM egy darabból volt, S II volt a neve, és Deggendorfban épült a háború alatt.

B'mann: Kerítőhálót leltárba venni, jó lesz a múteumba!

Malwin: Köszi a megnyugtatást és a szép fotót. Arra még nem jártam. Nem kedvelem tulzottan csigaevőéket Tria-Non ismert okából.

Az EGER emlékem szerint végig kígyófejes maradt.

Hallottatok már a Győri Gőzhajózási Rt.-ről? Leltem egy képet 1868-ból, a győri telelőről, három hajó, a KINIZSI, az ORSZÁGH és a RÁBCZA gyönyörűen látható, a RÁBA és a többiek a háttérben a kéményeikkel képviselik magukat, s a 16-os számú uszál is félig látható.

Remélem hamarosam sikerül másolatot készíteni róla, merthogy mérete miatt nem szkennelhető.

Malwinom, ha előkerül az említett DÖMÖS képeslap, gondolj a KOSUTH kiállítására, no meg reám.

Üdv Mindenkinek, Ha-Jó

gigabursch Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13487
körménymű = kormánymű
Előzmény: gigabursch (13486)
gigabursch Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13486

Azért a tegnapi nap történt még egy fontos dolog. Dunaimentők cimboránk kommandósdit játszott, és az összes zsirzót amely a fenékből érhető el, azt mind végigbújkálta és feltöltötte, valamint a körménymű zsirzóit is feltötlötte. Most fog csak igazán suhogni a kormánymű!!! :-)

Bár lehet, hogy csaak annyit csinált, hogy a tunel másik oldaláról kopogtatva jelzéseket adott le a Búvár Bócmannak, aki biztos tud távírászul és így megfejtette.   :-))

gigabursch Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13485

No! Az éjjel őrségben voltam a hajón. Este nyolckor jött a PF 350 névre keresztelt korábbi kitűzőhajó. Reggel pedig elkezdődött a boxerolás. Ennek az eredménye az lesz, hogy a Sopron lesz a partnál, mellettünk lesz a Hunnia, és a Jégtörő X nevet viselő gátlástalan módon lelakott hajó pedig elmegy a maga dolgára.

Érdekes volt amikor reggel bejött a PF-ről a parancsnoka cigivel a kezében a boxerolást megbeszélni. Megkértem rá illő szóval (de tényleg!), hogy a hajón bent nem dohányzunk és ő se tegye. Erre egy eléggé elképedt arcot vágott. No sebaj. akkor se legyen a Sopron nikotin tanya!

 

Le akartam fényképezni, de nem volt rá időm, így csak megkérdezem.

Mi a búbánat az a csőszerűen lelógó valami, ami teljesen a hajó farán van. Marci se tudta nekünk megmondani, pedig már egy ideje ő is gondolkodik rajta. Tegnap Mugglival arra az álláspontra jutottunk, hogy esetleg egy Z-hajtás menne le onnan. Vagy ki tudja...

 

Ami biztos. Tegnap Marci kapott tőlem névnapjára ajándékot: úgy 4-5m2 géprongyot. Tetszett neki.

Háááááááááááát. Ez bal gép így megskalpolva elég furán néz ki.

 

S a végére még egy kérdés:

Az Eger m/s egész életében kigyófej horgonnyal volt ellátva, vagy azt is átépítették valamikor patenthorgonyosra? Eddig cska kigyófej horgonyos képet láttam róla.

gb

Zoltika Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13484

Hivatalos közlemény a matróztanfolyam résztvevői számára!

 

(Egy apró szervezési félreértés következtében) 

kéretik a hajóra hálózsákot, vagy ágyneműt hozni!

Zoli66 Creative Commons License 2004.11.12 0 0 13483

Még metörténhet!

Ne feledd: Nálunk semmi sem változik olyan gyorsan, mint a változalan múlt! :-)

Előzmény: Tyler_ (13474)
Zoli66 Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13482
Szerdán naplementekor is így nézett ki. Aztán csütörtök hajnalra átképződött búvárhajóvá szegényke. Különös ez az újpesti öböl! A búvárnaszád a betonon parkol, a felszíni hajó meg a víz fenekén. Ki érti ezt?
Előzmény: ROZSDAS (13479)
MALWIN Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13481

A kérdés a leszállófedélzet tisztaságával kapcsolatos.

Kérem a zöldkabátos fedélzetieket, hogy a csövek érkezésének időpontjára a kettes számú liftet tegyék szabaddá!

Bócman fedőnevű illetőre vigyázni!

Legutóbb búvárruhában bukkant fel.

Malwin átrepült a légen, de a radaron nem tűnt fel senkinek.

a búvárruha hangtompítós.

Mikor már nem lehet, akkor már nem is kell.

Vagy te is úgy tudod, hogy mégis?

A partvis várja a nagy találkozást, és már megint csak nagyutazás....

Előzmény: Bócman (13480)
Bócman Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13480

Elérted!!!

 

Itthon üddögélt a telcsi az előszobában a kisasztalon.

 

Na hallod, kora hajnalban mentem úszni, persze, hogy itthon felejtődött...

Előzmény: smith (13478)
ROZSDAS Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13479

Zoli66 !

 

Én ezt a hajót még így láttam vasárnap:

 

smith Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13478
Szolgálati közlemény:
Bócman!
Ma többször is próbáltalak elérni a honlapon talált mobilszámon, de csak csörgött. Dobj lécci mélben egy számot, amin holnap de. elérhetlek.
Előzmény: Bócman (13467)
MALWIN Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13477

Parancsnok úr, tisztelettel nem a te munkásságodban lévő hsz-ekre gondoltam!

Az egyesületi tagság kontra Tigrisgyógyítás vitája, és a hullámokra olajfolttal történő rendezés viselte meg az idegeimet.

Azért kárpótlásul egy hajó a Rhone partjáról, Lyonból:

 

Előzmény: Ha-Jó (13464)
gumidani Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13476

Hülye index megint összezagyválta.

A Felszabadulásos kép után írtam az 1974-et.

Előzmény: gumidani (13475)
gumidani Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13475
Karesz-Tata küldött néhány képet: A Lágymányos öbölben készültek 1979-ben.1974
Tyler_ Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13474
Galileit megkövezték?
Előzmény: Bócman (13469)
Bócman Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13473

Maj lesznek képek.

 

Hát azé' ebbe a hideg szaftba ruha nélkül mék le... :-)))

 

 

Előzmény: gigabursch (13470)
Zoli66 Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13472

HURRÁ! HURRÁ! HURRÁ!

Ha-Jó Parancsnok a fedélzeten!

 

Tisztelettel jelentem, hogy most hétvégén csak a tanfolyam első része vétetik folyamatba, a sűrűje 19-21 -re várható! És nagyon várjuk Parancsnok Urat!

 

A mostani hajóőrség nem volt olyan eseménytelen mint a múltkori, hátmég ha a tegnap délutánt és a ma délelőttöt is beszámítom, de inkább szóban. :-) A TIGRISen honlap kora du. tól.

 

No, azért néhány képecske addig is:

 

búvárhajóvá átképezveHabzsi-Dőzsi előkészületreggeli csend I.reggeli csend II.reggeli csend III.repülni kezd a MadárHeteroknak :-)Pólya uszály Moszkva boxerolássalBócman búvárFeljött!
Előzmény: Ha-Jó (13427)
Enzo Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13471
Ha ügyesen applikálod vissza a másik tengelyre a zsákmányt, lehet, hogy megszűnik a vibráció.
Előzmény: Bócman (13468)
gigabursch Creative Commons License 2004.11.11 0 0 13470

Van rá egy tippem hogyha mi vettük fel, akkor az esemény hol történt.  :-)

 

Búvárruhában merültél, vagy a tunel lett megbontva?

Előzmény: Bócman (13468)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!